novinarstvo s potpisom
Zoran Milanović promašio je u izboru metafore kojom je rezimirao četverogodišnji rad svoje Vlade. Moguće se složiti s njim da je Hrvatska danas nešto bolja nego što je bila prije četiri godine kada se uselio u Banske dvore, ali usporediti stanje u Hrvatskoj s avionom koji je s njegovim ulaskom u kokpit počeo mirno krstariti – e, to ne ide.
Točno je kako je zrakoplov u čiji je kokpit ušao bio u padu. Ali se s novom posadom pad nastavio, a prve tri godine mandata turbulencije su bile takve da je svima bilo mučno.
O vraćanju u konfiguraciju leta moglo bi se govoriti tek u drugoj polovici treće godine mandata. Dotad je zrakoplov letio tako da je svaki kopilot upravljao po svom, a kapetan je sjedio u kokpitu toliko koliko je morao.
Tako se letjelo sve do trenutka kada se posada nije toliko uskomešala da je na kraju gotovo i njega samog izbacila. Tek kada je Milanoviću sinulo da će, ako izleti iz kokpita, dobiti padobran na leđa i izletjeti i iz aviona, riješio se neposlušne posade, primio kapetanskog posla i pokušao uhvatiti kakav-takav kurs.
Pad je zaustavljen, nekakav se kurs počeo hvatati, ali turbulencije nisu prestale ni do zadnje sjednice Vlade.
Na kraju se valja prisjetiti što smo sve doživjeli tijekom leta.
Počelo je s prvim potpredsjednikom Vlade Radimirom Čačićem koji je u zrakoplov ušao s teretom kaznenog postupka za prometnu nesreću u Mađarskoj. Iz njega nije prestajala isijavati nervoza, a u prvoj godini mandata na trenutke je izgledalo kao da je Čačić prvi ministar, a ne prvi potpredsjednik Vlade. Obećavao je investicije koje će pokrenuti Hrvatsku, sam najavljivao ostavke ako ih ne bude do određenog roka, a onda si te rokove produljivao.
Čačić je napustio posadu, a investicije se nisu pojavile do danas.
Veliki projekt koji je vodio Milanović osobno, koji je trebao biti iznimno važan za državu, a od kojega nema doslovno ništa, je modernizacija željeznica. Taj detalj se čak ni ne spominje.
Ama baš ništa nije se napravilo ni u školstvu.
Obrazovni sustav koji vapi za reformom, i to od predškolskih ustanova do sveučilišta, nije ni taknut. U četiri godine čak nije napravljen plan ili kakva-takva vizija reforme koju bi Vlada ostavila iza sebe.
Sramota je da u školama nema zdravstvenog odgoja. A za to nisu krivi njegovi protivnici, nego Vlada koja ga nije znala na pravi način iskomunicirati, a na koncu ni usvojiti po predviđenom postupku nego ga je Ustavni sud srušio iz proceduralnih razloga.
U silnim turbulencijama koje su pratile let kojim je upravljala Milanovićeva posada pripremao se outsoursing od kojega se na kraju odustalo, a istu je sudbinu doživjela monetizacija autocesta.
No, ono po čemu će biti upamćen cijeli let s Milanovićevom posadom (a ne samo prve tri godine) je jako puno buke.
Čak i kada nije bilo turbulencija, naglih propadanja i podizanja, bilo je strahovitih grmljavina.
Iskre su počele frcati još kada je Milanović išao na prvi službeni put u SAD i suočio se s činjenicom da kao premijer mora popuniti formular za vizu, a kada se radilo o izručenju Josipa Perkovića Njemačkoj i primjeni europskog uhidbenog naloga, toliko je sijevalo da do danas bole oči.
Grmljavine je bilo i kada se u preletu preko Vukovara nastojalo staviti u primjenu Zakon o upotrebi jezika i pisma nacionalnih manjina. Vlada je imala najbolju i najpošteniju namjeru provesti zakon u život i postaviti dvojezične ploče u Vukovaru, ali nije našla pravi način, pa se poslužila silom, a sve je to završilo tako da je uz puno buke zrakoplovom napravila krug i vratila ga tamo gdje je i bio.
Našlo bi se još mnogo situacija kad se propadalo, treslo i gubilo smjer. Ali u tom turbulentnom i zaglušujućem letu bilo je i jako dobrih dionica.
Jedna od najboljih je donošenje Zakona o registriranom partnerstvu.
Krupna stvar je bila fiskalizacija, sređivanje ovrha, predstečajne nagodbe, projekt e-građanin, povezivanje državnih tijela što je smanjilo obijanje šaltera i beskrajna vađenja papira i potvrda, projekt “volontiranja” za mlade, liberalizacija medicinski potpomognute oplodnje…
Milanović je bio dosljedan i principijelan i prema Hrvatima u inozemstvu, posebno BiH gdje ih je podržavao od prvog dana mandata.
Iznimno važno je bilo i njegovo zauzimanje stava kod izbjegličke krize. No, u izbjegličkoj krizi, kao i nizu drugih situacija kada je zrakoplov letio u najboljem smjeru, problem je bila grmljavina koja je kontinuirano dolazila iz kokpita.
(Prenosimo s portala Jutarnjeg lista).