autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Hrvatska bi trebala otkupiti Meštrovićev spomenik u Chicagu

AUTOR: Miljenko Jergović / 21.03.2021.
Miljenko Jergović Foto: Goran Stanz / PIXSELL

Miljenko Jergović
Foto: Goran Stanz / PIXSELL

Nacisti su spaljivali knjige. Iz galerija i depoa izbacivali su djela “izopačene umjetnosti” (Entartete Kunst), one koja nije prikazivala idealizirane bijele figure i idealizirani realistično prikazani svijet.

Staljinisti su u Sovjetskom Savezu crkve pretvarali u žitne ambare, zabranjivali su sakralne motive u umjetnosti, a u posljednjoj fazi i apstrakciju.

Partizani su u Hrvatskoj s gradskih trgova uklanjali spomenike kraljevima Petru i Aleksandru Karađorđeviću, a skupa s njima i hrvatskom nacionalnom junaku, banu Josipu Jelačiću, pod optužbom da je u ime imperijalističkih interesa gušio revoluciju Lajosa Kossutha u Madžarskoj.

Hrvatske su vlasti, obično na neformalan način, preko svojih junaka i bibliotekara, dizale u zrak partizanske spomenike i iz biblioteka izbacivale i na smeće bacale knjige otisnute na ćirilici, kao i knjige srpskih pisaca.

Protagonisti liberalne i demokratske, te svakako antitrampovske Amerike, cenzuriraju, a bogme pomalo i zabranjuju knjige u kojima žene, LBGT osobe, djeca, američki starosjedioci te osobe čiji su preci pristigli iz Afrike, nisu prikazani na strogo politički korektan način.

S ulica, trgova i galerija uklanjaju se spomenici koji te iste ljude prikazuju na omalovažavajući ili stereotipan način, kao i spomenici koji su u prošlosti afirmirali neki drugi pogled na svijet, recimo onaj iz vremena robovlasništva, ali i svjetonazore kasnijih epoha.

Protagonisti liberalne i demokratske, te svakako antitrampovske Amerike, cenzuriraju, a bogme pomalo i zabranjuju knjige u kojima žene, LBGT osobe, djeca, američki starosjedioci te osobe čiji su preci pristigli iz Afrike, nisu prikazani na strogo politički korektan način

Između terora političke korektnosti i nacističkog terora svakako postoji velika razlika. Recimo da je to i razlika između toga da se manjine podrže u njihovom manjinstvu, i da se manjine istrijebe, spale, poubijaju u koncentracijskim logorima.

Postoji i razlika između rastavljanja spomenika banu Jelačiću i njegova spremanja u depo Gliptoteke, i dizanja eksplozivom u zrak skulptura Vojina Bakića, kao i tridesetogodišnjeg ciljanog pustošenja njegova spomenika na Petrovoj gori.

Ali svi koje smo pobrojali, kao i mnogi drugi, rušili su, spaljivali, ukidali, cenzurirali i zabranjivali iz načelno istih razloga: nakon što su ovladali sadašnjošću svoga naroda, odlučili su promijeniti i njegovu prošlost, i u tu su svrhu dopuštali samo jedan etički i estetski način stvaranja umjetnosti.

Pritom, svi oni su znali, od Hitlerova ministra Goebbelsa, preko partizanskih komesara 1945, do borbenih aktivista za ženska, rasna i rodna prava danas u Chicagu, ali i širom svijeta, da je govor umjetnosti temeljni način govorenja o prošlosti.

Lako je promijeniti udžbenike iz povijesti i korumpirati povjesničare da drukčije pišu o prošlosti, ali treba navesti svijet da prošlost drukčije vidi, čuje, osjeti.

U Chicagu su, čitali smo to najprije u Jutarnjem listu, da bi se zatim svi raspisali, spomenik Ivana Meštrovića stavili na listu djela koja krivo prikazuju američku povijest i vrijeđaju američke ljude. O njemu bi se, kao, trebala povesti rasprava.

Riječ je o dvije konjaničke figure, strijelca i kopljanika, s krunama od perja na glavama konjanika. Ti Indijanci iz Meštrovićeve mašte stoje na nekom važnom mjestu u gradu od 1926, kada su postavljeni.

Nakon što su novine objavile uznemirujuću vijest – koja, možda, i nije toliko uznemirujuća, jer su aktualni američki emancipatorski pokreti u tim istim novinama, kao i u svoj metropolitanskoj Hrvatskoj, vrlo mondeni; baš kao najnovije cipelice – javila se ministrica Nina Obuljen Koržinek da kaže kako je inicijativa Chicago Monuments Projecta potpuno neprimjerena, jer da je Meštrovićev spomenik  “vrhunsko umjetničko djelo koje svjedoči o doprinosu Indijanaca povijesti Sjedinjenih Američkih Država”.

I još je rekla da će meštrovićisti i meštrovićolozi, kojim Hrvatska obiluje, poslati u Chicago svoju ekspertizu, u kojoj će objasniti što je veliki kipar mislio te o čemu i kako njegovo djelo govori.

Vrlo je idealistično, da ne kažem i romantično, možda pomalo provincijalno, uvjerenje da bi nevidljivu silu Chicago Monuments Projecta moglo zanimati što o Indijancima u njihovu gradu misle neki europski Indijanci.

Meštrovićevi konjanici lijepi su, bajkovito idealizirani, upravo onakvi kakvi su svi oni njegovi junaci iz epskih narodnih priča i pjesama. Samo što to nisu Srđa Zlopogleđa i Kraljević Marko, nego dvojica Indijanaca.

Između terora političke korektnosti i nacističkog terora svakako postoji velika razlika. Recimo da je to i razlika između toga da se manjine podrže u njihovom manjinstvu, i da se manjine istrijebe, spale, poubijaju u koncentracijskim logorima

Ali ista je to glava, ista mrka muška snaga.

Svijet Ivana Meštrovića posredovan je iz jedne velike usmene tradicije, obiteljske i narodne, u kojoj je uvijek mnogo veće bilo ono što je izrečeno od onoga što je učinjeno.

Kipar je u svojim najboljim trenucima, a čikaški Indijanci jesu iz tih trenutaka, izrečeno pretvarao u skulpturu. Ivan Meštrović pjesnik je epskog deseterca i dvanaesterca, Slavenske antiteze, gusli i guslarskog mita, koji, naravno, podrazumijeva stereotipe. To je dio poetike epske narodne pjesme u Južnih Slavena, kao što je dio poetike akcionog stripa, westerna i romana o kaubojima i Indijancima. I kao što je dio poetike bajke.

Vrijedna je prezira svaka nasilna intervencija u memoriju, u prošlost i u umjetnost, od Goebbelsa do Chicago Monuments Projecta, ali oni su, kada je o Meštroviću riječ, s vlastitog nakaradnog ideološkog stanovišta, apsolutno u pravu. Nije se kipar bavio živim ni stvarnim prastanovnicima Amerike, nego se bavio Indijancima iz svoje mašte. Takav je to bio umjetnik, ako ste u stanju shvatiti.

Suvisla hrvatska reakcija na čikašku inicijativu mogla bi biti samo jedna. Umjesto nuđenja ekspertiza, Ministarstvo kulture bi trebalo pomoći gradu Chicagu tako što će otkupiti Meštrovićev rad i vratiti ga u Hrvatsku, na Balkan, gdje je i načinjen. Cijena ne bi smjela biti visoka, svakako ne znatno viša od cijene metala utrošenog za spomenik.

Na taj bi se način Chicago oslobodio nečega što mu ne treba, a osigurao bi se liberalnoj i demokratskoj Americi tako mio pluralizam mišljenja.

Mi bismo dobili naše Indijance, koji se, kao što rekosmo, više tiču naše imaginacije, nego žive zbilje.

Mogao bi to biti spomenik epohi roto-romana u Hrvatskoj. I bez ikakve šale: Hrvatska bi na jedini ispravan način zaštitila djelo svoga velikog umjetnika.

(Nije dozvoljeno preuzeti ovaj sadržaj bez autorova dopuštenja. Prenosimo s autorova portala).

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, PREKO PAYPAL-A, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Biti Teofil u vrijeme kada su domoljubi zamijenili Udbu
     Teofilova imaginarna domovina
     J.Carter, posljednji predsjednik koji se stvarno molio Bogu
     Preseljavali se uredništvo N1 iz Luksemburga na Markov trg?
     Zašto radosno razbuktavamo vatru na kojoj gori Kalifornija
     Slobodan Šnajder i spašavanje Krleže od uprizorenja Zastava
     Tko za Božić puca, taj za Božić ubija
     Što bi nam mogla značiti poniznost u ova gorda i šugava doba
     Plenkovićev krvavi novac za umirovljenike i Dragana Primorca
     Moja domovina je u glasu Amire Medunjanin

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • fraktura 4

  • superknjizara

  • vbz drago

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • petrineknjige 3

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • planetopija 1

  • planetopija 2

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija