autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Porfirije poziva sve vjerske lidere na angažman za Ukrajinu

AUTOR: Drago Pilsel / 06.03.2022.

Drago Pilsel

Uoči početka Velikog (korizmenog) posta, u nedjelju, 6. ožujka, patrijarh srpski Porfirije predvodio je večernje bogosluženje u hramu svetog Save u Beogradu i izrekao, kako mi se čini, svoju dosad najbolju propovijed. Jasno mi je da će se opet naći oni koji će Porfiriju brojiti zareze i koji će ga ”pozivati na odgovornost” jer nije rekao sve ono ili baš onako, jerbo su komesari duha, zahtijevaju.

Moramo računati s ljudima koji su, često, nespremni si dati truda da savladaju elementarna znanja o tomu što Crkva jest, ona u kojoj je Porfirije episkop, a ja vjernik – ta, u istoj smo Porfirije i ja Crkvi, Kristovoj, pak, smo i u istome narodu, Božjem, dakle, unatoč duhovnoj ili intelektualnoj lijenosti ili nezainteresiranosti nekih ljudi, makar su uvijek spremni bilo koga staviti na streljanu, nama je da svjedočimo i tumačimo. Meni je posao da i tumačim i svjedočim.

Ako i dalje slušam i o sebi čitam uvrede i laži poput one da ”nikada nisam bio profesionalni novinar”, već da se bavim PR-om ”ovisno o tome tko mi plaća”, što tek mora o sebi slušati Porfirije? Eno, na primjer, da je ”gori od Aleksandra Vučića” (Dragan Markovina, Telegram).

Međutim, znamo kako stvari stoje: znaju o meni, na primjer, oni koji prate ovu kolumnu, a ispisujem ju bez tjedna pauze od travnja 1995., a znaju oni koji su otvorena srca, koji su mironosci i mirotvorci, da u Porfirija nema zloće, nema kalkulacija, nema prenemaganja i dvoličnosti, nema poze i nema sebičnosti.

Jučer su pravoslavni bili na liturgiji ”večernje praštanja”, kako je ovo bogosluženje još poznato, a patrijarh se obratio okupljenom narodu i kazao da je post dugo, duhovno i odgovorno putovanje kršćana. Bez okolišanja je pojasnio u čemu se sastoji ta ”odgovornost”.

Katolici su prošlog petka na liturgiji mogli čuti riječi proroka Izaije o postu. Donosim ih jer je slično progovorio Porfirije: ”Ovo je post koji mi je po volji, riječ je Gospodina Boga: Kidati okove nepravedne, razvezivat spone jarmene, puštati na slobodu potlačene, slomiti sve jarmove; podijeliti kruh svoj s gladnima, uvesti pod krov svoj beskućnike, odjenuti onog koga vidiš gola, i ne kriti se od onog tko ti je blizu” (Iz 58, 6-7).

Korizmeni post pravoslavnih biva uokviren između ”večernje praštanja” i ”večernje ljubavi”, na Uskrs. Te dvije riječi – praštanje i ljubav oslikavaju i prožimaju i samu suštinu posta, poruka je patrijarhova.

”Praštanje i ljubav imaju za cilj da u potpunosti izmire nas ljude sa Bogom. Tamo gde postoji to izmirenje automatski, po sebi, javlja se i izmirenje, mirenje među nama ljudima. Isto tako i mirimo se u sebi, sa sobom, a onda i sa čitavom tvorevinom Božjom. I praštanje i ljubav svode i nizvode mir Božji među nas – upravo ono bez čega se ne može, ono što je najvažnije. Zbog toga i svako bogosluženje započinjemo molitvom o miru, za mir: u miru Gospodu se pomolimo, Za mir svega sveta Gospodu se pomolimo, Mir svima, Mir vam, U miru iziđimo. Bezbroj puta, na svakom bogosluženju mi prizivamo mir Božji”.

Patrijarh je kazao da je mir neophodan i da se molimo za mir neprestano, a posebno u današnje vrijeme, ”naročito kao ljudi i kao hrišćani, molimo se za mir u Ukrajini”.

”Naša lična sećanja, sećanja svakog od nas na tragične sukobe i ratove na prostorima bivše Jugoslavije nisu prestala da budu veoma živa među nama. A evo još jedan rat je buknuo u Evropi. I to među našom braćom hrišćanima, Rusima i Ukrajincima. Taj rat otkriva podeljenost. Taj rat proizvodi stradanja i podele, ali ne samo u ovom trenutku, između naše braće Rusa i Ukrajinaca, nego preti stradanjima i podelama i u čitavom svetu i u Evropi, gde osećamo kao da nadolazi tragedija. Zbog toga je buknula, kao što je rat buknuo, i tuga u našim srcima, ali i zebnja u našim dušama. Tuga, zbog stradanja nama bliskih naroda po svemu, ali i zebnja, zbog opasnosti koju taj rat nosi i po celu Evropu i po čitav svet. To znači i opasnost i po nas koji živimo na prostorima koji su podeljeni i još uvek nedovoljno izmireni”.

Porfirije je iskoristio besedu da nas pozove da pretvorimo tugu u suosjećanje, u solidarnost s onima koji stradaju, s onima koji sada ostaju bez svojih domova, i koji traže utočište i sigurnost izvan njih.

”Podsećam i sebe i vas i pozivam i sebe i vas da imamo saosećanje sa onima kojima su neophodne elementarne potrebe za preživljavanje, i dakako sa onima koji već dolaze u našu zemlju kao izbeglice. Dužni smo, Hrista Boga radi, da posvedočimo istinsku i pravu ljubav, jevanđeljsku i hrišćansku, i da te ljude koji kao izbeglice dolaze ne primimo samo u naše domove, nego da ih smestimo i u naša srca, u našu ljubav”, rekao je.

Istaknuo je i da će pomoć koja se prikuplja biti podijeljena u Ukrajini tamo gdje je potrebna, bez obzira na to tko je koje vjere ili nacionalnosti!

”Pozivam i sve nas da zebnju pretvorimo u razboritost, u mudrost, jer nam je to itekako potrebno u svetu jednostranih, pa i ne retko i ne od juče, propagandnih medijskih manipulacija i kampanja, i u vremenu naših ličnih, emocionalnih i iskustvenih iskušenja. Da nam Bog da, molimo se, mudrost da odlučujemo i postupamo najbolje moguće u interesu čuvanja jedni drugih od sebe, ali i čuvanja jedni drugih i za sebe. Da se molimo, braćo i sestre, dakle, za mir, da delujemo odlučno. Da čuvamo i svedočimo mir gde god da jesmo i gde god da živimo. Naročito da uložimo sve svoje duhovne i svake druge snage, da čuvamo i očuvamo mir na prostorima na kojima se prožimamo i gde živimo sa drugim narodima i, ako hoćete, na prostorima do nedavno jedne zajedničke zemlje”, naglasio je Porfirije.

Patrijarh je ponovio poziv na molitvu za uspostavljanje mira u Ukrajini, ali je uputio poruku svim crkvenim i vjerskim liderima, kao i uvijek, samokritički: ”Svako od nas treba da postavi sebi pitanje, i prvi među vama ja, kao i svaki drugi koji predstoji Crkvom ili nekom verskom zajednicom: Da li smo mi učinili dovoljno da ne bude rata, da imamo mir. I naravno da ćemo odgovoriti, nažalost, da nismo – da nisam učinio dovoljno, jer sam se udaljio od reči Božje, od Jevanđelja Njegovog. Poremetio sam sve u sebi u odnosu na to kako me je Bog zamislio i kakvog me Bog hoće. Pa onda, poremetivši to u sebi, u koncentričnim krugovima tu realnost i poremećeno stanje širim i oko sebe. Zato je Crkva i ustanovila Post, u čije temelje je na samom početku postavila praštanje”.

Pozvao je na hitne pregovore i na obustavljanje svih vojnih operacija. Mir u Ukrajini nema cijenu, rekao je, upučujući apel svima da se okončaju stradanja ljudi i destrukcija.

Puno sam Porfirijevih propovijedi čuo. Sve sam pročitao. Ova je bila izuzetno iskrena, dobro artikulirana, teološki potkovana, jasna i glasna.

Porfirije je tek više od godinu dana patrijarh. Kako je primijetio naš kolega s portala ekumena.org Aleksandar Miljković, težište Porfirijeve teologije u prvoj godini njegovog djelovanja kao srpskog patrijarha se nalazi u njegovom neprekinutom (kao glas vapijućeg u pustinji) inzistiranju i pozivanju na dijalog ljubavi na mjestu koje je već dugo označeno dubokom i bolnom skepsom.

Ne bih želio preoštro suditi o onima koji su nezadovoljni s Porfirijevim nastupima, ali moram konstatirati da nisam do sada primijetio da je itko, osim nas ovdje i na portalu Ekumena, ponudio analizu Porfirijevih propovijedi, a bojim se da ih je malo tko od kritičara čitao!

Patrijarh nudi otvoreni i iskreni dijalog kao sredstvo ”protiv općevladajućeg narcisoidnog subjektivizma – koji u svojem krajnjem ishodu vodi u paranoičnu preopreznost, jalovi solipsizam i konačno smrti komunikacije” (Miljković).

Jučerašnja je Porfirijeva beogradska propovijed (jer je prije podne isto jako dobro govorio na liturgiji održanoj na Svetom Duhu u Zagrebu, gdje se zajednica okuplja dok se radi na obnovi sabornog hrama), to bih želio istaknuti, pozvao sve episkope i biskupe (te druge vjerske lidere) da zajedno rade na miru. I bio je više nego konkretan kada je rekao da smo i mi, na našem prostoru, podijeljeni i nedovoljno izmireni.

Zaista se čudim hrvatskim (nad)biskupima što ne pokazuju volju za susretanje pa i onda kada su susreti dogovoreni odustajući od njih ne baš ozbiljnim, uvjerljivim i odgovornim razlozima (ne bih sada o imenima). Njihova nevoljkost je izuzetno obeshrabrujuća.

Moj životni, profesionalni poziv je da nastavim svjedočiti i tumačiti. Ja ovdje, pred vama, mojim čitateljima, simbolično klečim kako je Porfirije jučer kleknuo pred svojim vjernicima u hramu svetoga Save i kažem: Oprostite mi! Nisam dovoljno radio za mir. A pošto priznajem da nisam dovoljno radio kao mirotvorac, pozivam vas da nas i dalje potičete i podržavate.

Pozivamo, dakle, sve čitateljice i čitatelje našega portala da ostanu ustrajni u dobroti. Nemojmo se umoriti činiti dobro.

Porfirije se ne umara. On ne odustaje.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Uz vijest o smrti Svetlane Broz, junakinje dobrote
     Slovo o papinom pontifikatu i zdravlju
     Potrebna nam je ženska škola solidarnosti
     Hvala Miloradu Pupovcu jer svjedoči ustavni patriotizam
     Mons. Dražena Kutlešu, izgleda, ne zanima papino zdravlje
     Neka nas ne vara The Voice Kids, stanje na HTV-u je loše
     Podignimo iznova nebo uz pomoć Teofila Pančića
     Važan korak Crkve u Đakovu za suočavanje s grozotama NDH
     Što mi reče prijatelj Oleg Mandić o Auschwitzu
     Sa strepnjom ulazimo u drugo poluvrijeme Donalda Trumpa

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • fraktura 4

  • superknjizara

  • vbz drago

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • vbz 5

  • vbz 6

  • vbz 7

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • petrineknjige 3

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • planetopija 1

  • planetopija 2

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija