novinarstvo s potpisom
Prijedlog rebalansa proračuna za 2013. godinu stigao je prekasno jer na kraju godine ne ostavlja dovoljno prostora za “popravljanje situacije“ do kraja godine, a činjenica da je i Prijedlog proračuna za 2014. godinu na Vladi usvojen isti dan, vrlo je loša jer nema prostora da se eventualni problemi uzmu u obzir i uvaže prilikom izrade proračuna za iduću godinu, objavila je Katarina Ott s Instituta za javne financije u svojoj redovitoj analizi. Štoviše, ona ističe kako je proračun za 2014. “posložen“ kao da uopće nemamo rebalans u 2013. godini, na temelju prijedloga proračuna za 2013. godinu.
Prijedlog proračuna za iduću godinu, kao i fiskalne projekcije za 2015. i 2016. godinu, napravljeni su prema podacima prije rebalansa, no autori čak ni u tome nisu dosljedni, ističe Katarina Ott. Premda glavnina podataka stoji kao da rebalansa nema, u nekim segmentima rebalans je uzet u obzir, pa se podaci u konačnici ne slažu, upozorava Ott.
“Posebice zabrinjava što optimizmu nema kraja. U prosincu 2012. godine izglasan je proračun za 2012. koji se temeljio na rastu BDP-a od 1,8 %. Premda je od samog početka bilo jasno da je to nerealno, Vlada je tek u travanjskom rebalansu očekivanja rasta snizila na 0,7 %, a u studenome na 0,2 %. Nažalost, i to je preoptimistično jer Komisija za 2013. predviđa pad od 0,7, a fond od 0,75 %“, ističe Ott. Preoptimistično se i nerealistično planira i rast BDP-a za iduću godinu.
Nerealnom drži i procjenu Vlade da će glavni pokretač gospodarskoga rasta u 2014. biti investicije javnih poduzeća. Naime, čak i ako zanemarimo da smo u povlačenju sredstava iz fondova EU-a slabiji od predviđenih rezultata, analiza pokazuje da su rashodi za nefinancijsku imovinu iz godine u godinu bili loše planirani i redovito niži od plana. Tako je za 2011. ispunjeno 30 % manje od planiranoga, za 2012. oko 15 % manje, a u 2013. oko 20 posto manje, pa je upitno može li se vjerovati da će rashodi za nefinancijsku imovinu u 2014. porasti za čak 70 %.
Katarina Ott smatra da je s prijedlogom proračuna trebalo pričekati dok se i podaci za 2013. ne svedu na metodologiju Unije, pa tek onda pristupiti pripremi proračuna. Dotad, Vlada se mogla odlučiti za privremeno financiranje u prvom kvartalu iduće godine i u međuvremenu sastaviti realističan prijedlog proračuna za 2014. godinu, u skladu s onime za što se već unaprijed zna da bi Europska unija mogla tražiti, smatra Ott.