autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Svijet nakon pandemije bit će po mjeri Josipa Delaša

AUTOR: Marko Vučetić / 19.04.2020.
Marko Vučetić

Marko Vučetić

Ova pandemija, iako je prvenstveno medicinski problem, jer ugrožava i oduzima zdravlje, a u najgorem slučaju iprekida ljudski život, ona nadilazi granice medicine jer sadrži i mnoge povijesno-antropološke slojeve. Ti slojevi se očituju u postavljanju sljedećeg pitanja: kakav će svijet biti nakon ove pandemije?

Ovo pitanje je gotovo besmisleno jer je na njega moguće dati samo jedan odgovor: svijet nakon pandemije bit će svijet povratka na ono stanje prije pandemije. Nema nikakvih civilizacijskih lomova, ne nastaje nešto novo, jer se nalazimo u istom sustavu, samo što je dinamizam toga sustava prisilno zaustavljen, urušili smo se za nekoliko stupnjeva, ali je sustav i dalje isti.

Mi ne razvijamo čežnju za drugačijim, novim, pravednijim sustavom. Ne, potpuno smo bezidejni. Sve naše nade i želje usmjerene su prema povratku u svijet unutar kojega smo dislocirani s jednog mjesta na neko drugo mjesto. Mi nismo istjerani iz toga svijeta, jer bi se tada našli na početku nečeg drugačijeg i novog. Bili bismo prisiljeni promišljati i stvarati novo.

Mi se, dakle, ne nalazimo izvan toga svijeta, nego smo na njegovim marginama. Tamo smo uostalom uvijek i bili, samo što smo sada u mogućnosti to spoznati.

U povijesno-antropološkom smislu, glasnogovornik našeg urušavanja je sirobujski stanovnik Josip Delaš. O njemu se posljednjih dana mnogo piše, ali ne zbog onoga što on čini, nego zbog toga što je u njemu prisutan sustav našeg javnog života.

Mi ne razvijamo čežnju za drugačijim, novim, pravednijim sustavom. Ne, potpuno smo bezidejni. Sve naše nade i želje usmjerene su prema povratku u svijet unutar kojega smo dislocirani s jednog mjesta na neko drugo mjesto. Mi nismo istjerani iz toga svijeta, jer bi se tada našli na početku nečeg drugačijeg i novog. Bili bismo prisiljeni promišljati i stvarati novo

Josip Delaš je samo prividno svećenik, to uostalom i kaže Splitsko-makarska nadbiskupija koja nema snage sankcionirati njegov neposluh i nekršćansko ponašanje. Da je on svećenik, onda bi Splitsko-makarska nadbiskupija, budući da ima na raspolaganju mnoge instrumente, sankcionirala njegovo nesvećeničko ponašanje. Ovako, budući da mu nije izrečena nikakva kazna, onda možemo zaključiti da Splitsko-makarska nadbiskupija za nešto takvo nije zainteresirana jer Josip Delaš naprosto nije svećenik.

Međutim, moguće je doći i do drugačijeg zaključka, a on glasi: Josip Delaš je svećenik, a Splitsko-makarska nadbiskupija nije nadbiskupija. Uistinu, ne može istovremeno Splitsko-makarska nadbiskupija biti nadbiskupija i Josip Delaš nesankcionirani svećenik Splitsko-makarske nadbiskupije.

U konačnici, sasvim je svejedno je li Delaš svećenik ili to nije ili je Splitsko-makarska nadbiskupija nadbiskupija ili to nije. Bitan je sustav.

Unutar istog sustava moguć je ovakav udar na logiku, bez posljedica na branitelje sustava, a oni su, u konkretnom slučaju i Josip Delaš i Splitsko-makarska nadbiskupija, odnosno nadbiskup Marin Barišić.

I jedan i drugi znaju da žive u sustavu koji ih neće sankcionirati, ili ih neće sankcionirati na isti način kao i druge, manje značajne pripadnike toga sustava, jer je taj sustav jednostavno više njihov.

Zato Delaš može policajce nazivati jugomilicajcima, zato može privatizirati sirobujsku crkvu, zato u crkvu može pustiti nasilnike koji će ozlijediti novinarku i spriječiti njezin ulazak u crkvu, jer je crkva privatizirana od strane branitelja sustava koji je sada, uslijed pandemije, trenutno blokiran, ali teži prema tome da se obnovi i da bude onakav kakav je i nekad bio, iako je takav i sada makar na Sirobujima, baš po mjeri Josipa Delaša i Marina Barišića.

Po mjeri njihove logike, poimanja Crkve, pravednosti i primjerenog odnosa države i Crkve.

I ne, ovaj slučaj se ne može usporediti ni s jednim drugim slučajem, ovo je poseban slučaj jer je ujedno i odgovor na pitanje o tome kakav će svijet biti nakon pandemije, jer je sasvim jasno da će taj svijet biti po mjeri Josipa Delaša.

Ostali slučajevi, primjerice, u pakračkoj pravoslavnoj crkvi, gdje su se okupili vjernici u broju koji narušava mjere zaštite od širenja pandemije, ne mogu se usporediti s ovim sirobujskim. Pravoslavni svećenici u Pakracu nisu zazivali božju intervenciju obrušavanja nebeskog gnjeva na policajce koji su kanonskom snagom postali jugomilicajci, tamo se nisu palile bengalke i ponosito u rukama držali rekviziti koji veličaju fašizam.

Ne, tamo se prakticiralo, uostalom kao i u sirobujskoj crkvi, magijsko poimanje religije po kojem briga za dušu ide na štetu tijela. Riječ je o magiji.

No Delaš i Splitsko-makarska nadbiskupija, koja ničim ne ometa Delaša, nisu se zadržali samo na magijskom poimanju stvarnosti, oni su priuštili i nešto vizionarsko – dali su nam uvid u to kakav će svijet biti nakon pandemije.

To će biti svijet mase, ne pojedinaca, jer ni Delaš, a ni njegov šuteći šef Marin Barišić nisu tu da bi štitili prava pojedinaca, primjerice, novinarke Živane Šušak Živković.

Ipak, treba biti iskren i priznati da između Delaša i Barišića postoji razlika. Delaš je predvodnik mase, on masu usmjerava i s masom i za masu živi. Barišić se mase samo boji, zato i šuti, zato odbija djelovati.

Da je na Barišićevom mjestu, kojim slučajem, dubrovački biskup Uzinić, zasigurno ne bismo nečem ovakvom svjedočili. Biskup Uzinić je biskup, on govori i dosljedno zagovara kršćanske stavove. S tim stavovima se možemo ili ne moramo složiti, ali ono što je neprijeporno je da su ti stavovi dosljedno kršćanski.

Kako sutra Barišić i Delaš mogu zastupati tezu o nepovredivosti života od začeća do prirodne smrti, kada su sada, jedan aktivno jer predvodi masu, a drugi pasivno jer se boji što bi mu Delaševa masa mogla napraviti, pristali da se nečiji život izloži bolesti i mogućoj smrti samo da bi, s druge strane, mogli prisustvovati nekoj kultnoj radnji?

Kako sutra Barišić i Delaš mogu zastupati tezu o nepovredivosti života od začeća do prirodne smrti, kada su sada, jedan aktivno jer predvodi masu, a drugi pasivno jer se boji što bi mu Delaševa masa mogla napraviti, pristali da se nečiji život izloži bolesti i mogućoj smrti samo da bi, s druge strane, mogli prisustvovati nekoj kultnoj radnji?

Barišić i Delaš su izgubili kredibilitet u takvim raspravama. Delaš je izgubio kredibilitet govorenja, a Barišić je izgubio kredibilitet šutnje. Oni imaju kredibilitet žrtvovanja života.

Biskup Uzinić, naprotiv, i dalje dosljedno može zastupati stav kako je ljudski život vrijednost i kako tu vrijednost treba štititi od začeća do prirodne smrti, a prirodna smrt, razumije se, nije smrt koja može nastupiti, neovisno hoće li ili neće, uslijed namjernog, magijskog izlaganja pojedinačnog biološkog organizma, a sve kako bi se sačuvala neka kultna praksa.

Koliko masa drži do pojedinačnog života, najjasnije je vidljivo iz scena nasilja prema dvjema novinarkama. Novinarke zastupaju istinu koja je u funkciji javnosti, a ta javnost nikoga ne isključuje, a masa, naprotiv, zastupa privatiziranu istinu, istinu mase koja je privatizirala crkvu.

Ovoje paradoksalno jer bi se, po Uzinićevom a ne Delaševom modelu, u crkvi trebala propovijedati kršćanska istina ouniverzalnosti spasenja koje dolazi po Isusu Kristu i ostvareno je u Isusu Kristu.

U privatiziranim crkvama ne očekujete ništa takvo, tamo ćete pronaći spremnost na nasilje, veličanje nasilja, zazivanje nasilja i obranu nasilja. A oni koji ne bi htjeli baš izravno sudjelovati u nasilju, oni će šutjeti i neće ništa napraviti da se nasilje okonča.

Kakva će, dakle, biti naša budućnost nakon ove pandemije? Bez imalo laganja i uvlačenja u iluzije, naša će budućnost biti budućnost povratka na nekad dostignut stupanj, onaj koji je trenutno prekinut ovom pandemijom, a to je stupanj Delaševog djelovanja i Barišićeve šutnje.

Opet.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Afera Beroš: Plenkoviću suradnici trebaju kao terapija
     Pogrešno shvaćena vjera ubija – djecu, društvo i boga
     Samostalnost smo stekli zahvaljujući antifašističkom pokretu
     Pio XII. je moralni kukavica, a Hrvatska zatvoreno društvo
     Načelnik Glavnog stožera OSRH kao stranački potrčko
     Osobu koja izvrši suicid zapravo nismo poznavali
     Ivan i Aleksandar besplatno se vole, svim licemjerima usprkos
     Matu Uzinića udaraju politički katolici, s križem u rukama
     83,45% je ogroman uspjeh sindikata oporbenih političara
     Hrvatska ne može biti katolička država

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • superknjizara

  • vbz drago

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • planetopija 1

  • planetopija 2

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija