autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

U Bibliji drukčije piše

AUTOR: Miljenko Jergović / 27.04.2014.

Dijelim frustraciju kemičara Pavla Močilca; u pojedinim životnim razdobljima blizak bi mi bio, da ne kažem i svojstven, njegov način reagiranja, ali mislim da u svojoj reakciji na istup novoizabranog rektora Damira Borasa on nikako nije u pravu.

 

Naime, nije Boras, a još je manje Biblija odgovorna za ono u što se Hrvatska pretvorila, za progone neistomišljenika, za prijetnje protjerivanjem, bacanjem u jame, zatvaranjem u logore, za “učena” objašnjenja kako je u Talmudu sve zlo ovoga svijeta i kako Židovi odvajkada rade na hrvatskom uništenju, za kampanju koja se desnim i crkvenim medijima, te na takozvanoj javnoj televiziji, vodi protiv Srba, homoseksualaca, ateista, ljudi s memorijom i drugomislećih; ni Boras ni Biblija općenito nisu odgovorni što je Hrvatska danas zemlja u koju je Pavlu Močilcu bolje ne vraćati se, jer bi u najboljemu slučaju uz pasivnu asistenciju policije i pljesak svojih akademskih kolega mogao biti zaliven kantom govana.

Ni Boras ni Biblija općenito nisu odgovorni što je Hrvatska danas zemlja u koju je Pavlu Močilcu bolje ne vraćati se, jer bi u najboljemu slučaju uz pasivnu asistenciju policije i pljesak svojih akademskih kolega mogao biti zaliven kantom govana

 

Boras nije odgovoran jer u takvim kampanjama, barem zasad, nije sudjelovao, a još i pripada jednoj jedva vidljivoj, ali jasno diferenciranoj i u Hrvatskoj tradicionalno progonjenoj i omalovažavanoj manjini.

 

Biblija ne može biti odgovorna, jer Biblija nije ustav ni zakon, nego je metaforički tekst koji je u temelju naše vrlo široko shvaćene civilizacije, a smisao metafore, kao što smo naučili, zavisi od onoga koji metaforu tumači.

 

Što je Damir Boras godine 2014. mislio kada je govorio o povratku biblijskim vrijednostima, mi to ne možemo znati. Biblijske vrijednosti su vrlo raznovrsne, često proturječne i zagonetne, i zna to svatko tko je ikada čitao tu knjigu. Ali ono što je važno znati je da je Biblija već barem dvije tisuće godina otvorena pred nama i pred našim dalekim i nepismenim precima i da nas je u najvećoj mjeri formirala.

 

Kada kažem mi, ja zapravo do kraja i ne znam na koga sve pritom mislim: na Židove (s malim i s velikim početnim slovom), potom na kršćane i na kraju na muslimane. I, naravno, na sve one koji su se od njihovih institucija otkinuli, koji su izgubili vjeru u Boga, na njihove agnostike i borbene ateiste. Mislim i na one druge, koji nisu potekli iz židovstva, kršćanstva ili islama, ali komuniciraju s Biblijom i njezinim naslijeđima i nasljediteljima.

Što je Damir Boras godine 2014. mislio kada je govorio o povratku biblijskim vrijednostima, mi to ne možemo znati. Biblijske vrijednosti su vrlo raznovrsne, često proturječne i zagonetne, i zna to svatko tko je ikada čitao tu knjigu. Ali ono što je važno znati je da je Biblija već barem dvije tisuće godina otvorena pred nama i pred našim dalekim i nepismenim precima i da nas je u najvećoj mjeri formirala

 

Ova knjiga jednako pripada vjerujućima i nevjerujućima, onima koji ližu oltare i onima koji miniraju crkve. Kao i svaka druga knjiga, Biblija pripada onima koji je čitaju. Ona je, međutim, posebna, jer utječe i na one koji je nikada neće otvoriti. Biblija je opasna, ponekad ubilačka knjiga, kad je uzimaju u zaštitu i s njome na grudima bojuju oni koji je nisu čitali kao i oni koji u svojoj glavi nemaju ključ za metaforu. Za razliku od ustava, zakona i telefonskog imenika, Biblija se ne smije čitati bukvalno.

 

Zašto nam je Biblija važna i zašto nema previše smisla čitati je danas kao niz doslovnih uputa? Od najranijih čitanja ljudi su na njezin tekst odgovarali vlastitim interpretacijama. Najprije su to činili vjerujući, a zatim i nevjerujući. Te interpretacije u početku su se ticale ceremonijala vjere i čovjekove duše, ali su vrlo brzo – nemoguće je ustanoviti kada – iz toga počela nastajati umjetnička djela, artefakti naše civilizacije.

 

Manje je važno to što su kod kršćana, ali i pojedinih odvjetaka islama, oslikavani i vizualizirani sadržaji svetih knjiga, važnije je ono što se događalo s biblijskom legendom, s pričom.

 

Iz nje je nastajala naša naracija, najprije kroz afirmaciju biblijskih legendi, potom kroz njihovu negaciju i kroz sumnju, a na kraju posve prirodno, kao nastavak i nadopisivanje jedne beskrajne priče. I što je veoma važno: Biblija je kao vrelo metaforičnog govora i danas rodno mjesto najvećeg broja naših metafora.

Bibliju ne bih ostavljao Damiru Stojiću, koji tvrdi da silovana žena ne može zanijeti, ni Vladi Košiću, koji u Dariju Kordiću prepoznaje Isusa Krista (a što su mu onda pobijeni ljudi u Ahmićima? Žrtve Kristova pravednoga gnjeva?)

 

Po Bibliji smo, kažem, ovakvi kakvi jesmo. I notorno je to što govorim, ali mi se čini da ponekad i notorne stvari valja ponavljati. Danas je to važno da Bibliju ne bismo prepuštali onima koji na nju nemaju ništa veće pravo od nas. I da ne bismo bili tako kratkovidni, pa da Bibliju krivimo za nešto za što je odgovorna jedino Crkva, i to ona većinska, takozvana Crkva u Hrvata.

 

Bibliju ne bih ostavljao Damiru Stojiću, koji tvrdi da silovana žena ne može zanijeti, ni Vladi Košiću, koji u Dariju Kordiću prepoznaje Isusa Krista (a što su mu onda pobijeni ljudi u Ahmićima? Žrtve Kristova pravednoga gnjeva?).

 

Damir Boras je, ponovimo to da se bolje čuje, pripadnik manjine. Njegova, Starokatolička crkva nastala je nakon Prvoga vatikanskog sabora, održanog prije skoro stotinu i pedeset godina, zbog odbijanja dogme o nezabludivosti rimskoga biskupa, dogme o nepogrešivosti pape. U međuvremenu razlika se produbljivala, starokatolici su prihvatili zaređivanje žena, ukinuli post i ispovijed, samoubojicama pružili pravo na crkveni pogreb, te na prilično radikalan način individualizirali svoju vjeru i – da tako kažemo – opteretili savjest pojedinca.

 

Osamili su se pred Bogom. Hrvatska starokatolička crkva osnovana je 1923. U vrijeme ustaških vlasti starokatolici su progonjeni, a nadbiskup Stepinac grmio je protiv njih da su “trulež na našem narodnom organizmu”. Jasenovac je i za njih, kao i za Židove, Srbe, komuniste i masone, bio preporučeno mjesto.

Hrvatska starokatolička crkva osnovana je 1923. U vrijeme ustaških vlasti starokatolici su progonjeni, a nadbiskup Stepinac grmio je protiv njih da su “trulež na našem narodnom organizmu”. Jasenovac je i za njih, kao i za Židove, Srbe, komuniste i masone, bio preporučeno mjesto

 

Ali vratimo se blaženome ocu nadbiskupu i truleži na narodnom organizmu. Vratimo se metaforičnom govoru i njegovom podrijetlu, a zatim i potrebi razumijevanja Biblije i njezinih metafora. Ova metafora, recimo, ne pripada biblijskome govoru, ali je tridesetih i četrdesetih godina, u dobu općega “čišćenja”, bila vrlo učestala u političkome, ideološkom i novinskom govoru.

 

Alfred Rosenberg, nacionalsocijalistički ideolog, koji je u knjizi “Mit dvadesetog stoljeća” 1930. učvršćivao rasne teorije na osnovu kojih će biti proveden holokaust, u Židovima je vidio trulež na njemačkome tijelu. Je li i on tu metaforu od nekoga preuzeo? Možda jest, možda i nije. A je li blaženi otac nadbiskup citirao Rosenberga govoreći o starokatolicima? Vjerojatno nije.

 

Stepinac je na čas bio nadahnut duhom vremena, pa je izgovorio ono što su govorili mnogi. Ali zar nije pomalo i cinično danas optužiti Damira Borasa, tu “trulež na našem narodnom organizmu” da se, spominjanjem biblijskih vrijednosti, dodvorava Crkvi u Hrvata i produbljuje netoleranciju?

Dovoljno je biti anoniman ili se pozivati na autoritet veći od sebe, recimo na Boga, Narod, Crkvu, i već si bez grijeha, već zamahuješ s kamenom u ruci. U Bibliji, međutim, drukčije piše

 

Na kraju, često možemo pročitati da se Stari zavjet svodi na kažnjavanje kamenovanjem. Osim što je to svođenje krivo, pošto još mnogo toga u Starom zavjetu piše, nije li upravo kamenovanje hrvatska svakodnevica. Kamenovani su putem HTV-a i svih drugih elektronskih medija i tiskovina, na primjer Ivo Sanader i Nadan Vidošević. Kamenovan je Šerbedžija, koji 1992. svoj film nije snimao u Vukovaru.

 

A pomalo je već kamenovan i Damir Boras. Pritom svatko tko o tome govori i sam se izlaže kamenovanju. Tko je bez grijeha nek’ baci kamen prvi. Tako li je nekako u drugom dijelu Biblije rečeno?

 

Dovoljno je biti anoniman ili se pozivati na autoritet veći od sebe, recimo na Boga, Narod, Crkvu, i već si bez grijeha, već zamahuješ s kamenom u ruci. U Bibliji, međutim, drukčije piše.

 

(Prenosimo s portala Jutarnjeg lista)

Još tekstova ovog autora:

     Biti Teofil u vrijeme kada su domoljubi zamijenili Udbu
     Teofilova imaginarna domovina
     J.Carter, posljednji predsjednik koji se stvarno molio Bogu
     Preseljavali se uredništvo N1 iz Luksemburga na Markov trg?
     Zašto radosno razbuktavamo vatru na kojoj gori Kalifornija
     Slobodan Šnajder i spašavanje Krleže od uprizorenja Zastava
     Tko za Božić puca, taj za Božić ubija
     Što bi nam mogla značiti poniznost u ova gorda i šugava doba
     Plenkovićev krvavi novac za umirovljenike i Dragana Primorca
     Moja domovina je u glasu Amire Medunjanin

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • fraktura 4

  • superknjizara

  • vbz drago

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • petrineknjige 3

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • planetopija 1

  • planetopija 2

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija