autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Kratko razmatranje što su našem svijetu svadbe

AUTOR: Miljenko Jergović / 30.08.2020.
Foto: AB FB stranica Miljenka Jergovića

Foto: AB FB stranica Miljenka Jergovića

Petak je, vrijeme kada se dan premeće u noć, kasno popodne, augustovski sumrak, ono je najljepše doba dana i godine, a mi se preko Petrinje starim putevima vozimo prema Zagrebu.

Mogli smo i autocestom, putovanje će ovako barem pola sata duže trajati, ali nismo htjeli, jer zašto bismo ovo propustili i u što bi svoje vrijeme mogli ljepše i korisnije uložiti nego u vožnju krajevima iz kojih nismo, ali iz kojih je, ipak, i ponešto naše.

Sela se nastavljaju jedno na drugo, samo se izmjenjuju ploče s nazivom mjesta, a na visokim telefonskim stupovima pusti su domovi roda.

Svako gnijezdo je na jedinstvenoj drvenoj konstrukciji, zakovanoj prije desetak godina čovjekovom rukom, tako što je, u vrijeme dok su rode boravile u svojim zimskim domovinama, gnijezdo pažljivo podizano s vrha stupa, postavljana je konstrukcija, i gnijezdo je vraćano na isto mjesto.

Ta, svake pohvale vrijedna briga za rode povezana je, vjerojatno, s dvije okolnosti: u to smo vrijeme postajali dio europske zajednice naroda i običaja, u kojoj, valjda, postoji i nekakva organizacija koja vodi brigu o rodama, a bit će da postoje i fondovi za rode, ali što je, vjerojatno, još važnije, ovaj svijet koji tu živi nema ništa protiv roda, ne postoje vjerovanja o rodinu zlu, a ne postoje ni propovjednici koji bi huškali narod protiv nje.

U kalendarima ljudskih života godišnji odlasci i povratci roda važna su emocionalno-spoznajna tačka, važan su zarez. Ove su godine rode u ono jedno gnijezdo kraj kojeg svakoga jutra prolazimo stigle 12. travnja, a napustile su ga 17. kolovoza.

Od Gornje Bačuge, i tog zaturenog i skrajnutog raja na zemlji, kao stvorenoga samo za sliku čežnje onih koji su ga morali napustiti, preko Petrinje, te njihove nekadašnje metropolice, sve je staro i oronulo, ruševno, napušteno i samo sebi nekako tuđe, osim obnovljenih kuća bez fasada i crkava, čiji visoki tornjevi pridržavaju i podbadaju nebo, i oko kojih srećemo jedine ljude u prizoru.

Između Petrinje i Siska ovog su se petka ispred tri crkve nakon obavljenog vjenčanja okupljale svadbe. Govorimo, naravno, o one tri crkve orijentirane prema drumu, i sagrađene u vrijeme kada društveni život i sudbine ljudi nisu bili upravljeni prema Zagrebu, i kada njihov drum nije doživljavan kao cesta kojom se svijet kreće prema velikom gradu, nego kao kralježnica mjesta i trg oko kojeg se vrtio njihov svijet

Između Petrinje i Siska ovog su se petka ispred tri crkve nakon obavljenog vjenčanja okupljale svadbe. Govorimo, naravno, o one tri crkve orijentirane prema drumu, i sagrađene u vrijeme kada društveni život i sudbine ljudi nisu bili upravljeni prema Zagrebu, i kada njihov drum nije doživljavan kao cesta kojom se svijet kreće prema velikom gradu, nego kao kralježnica mjesta i trg oko kojeg se vrtio njihov svijet.

A što se ovog popodneva zbiva u crkvama po brežuljcima i u unutrašnjim dijelovima sela, na lijevome i desnom krilu od druma, koliko je tamo svadbi, i koliko je ljudi na tim svadbama, to ne znamo i to nas ne zanima, jer mi smo samo na proputovanju.

Prva svadba, koju susrećemo prije ulaza u Petrinju, s mnoštvom je zastava – redom službenih, državnih – i s onim tradicionalnim starinskim protokolima.

Pred kućne su kapije iznijeti stolovi s posluženjem, vino, rakija, plastične boce s coca-colom i fantom, plastične čaše, kojima će se dočekivati svatovi dok budu prohodili selom i kojima se dočekuju gosti koji idu u svatove.

Tu cijelo selo, a ne samo dvije kuće, ona od mlade i ona od mladoženje, po starim običajima sudjeluju u ceremonijalu koji se upravo iz crkve seli među narod. Zagledaju nas, zagledaju naš bijeli automobil zagrebačkih registracija, koji dolazi od Gornje Bačuge, i jasno im biva da nismo gosti, ali koji li smo u ovo doba dana, na ovom mjestu, u petak?

Druga svadba, nakon što prođemo Petrinju, upravo se roji ispred crkve. Stotinjak, možda i svih dvjesto ljudi, tijesno zbijeni jedni uz druge, kao da će se nešto dogoditi, ili kao da su u strahu da će pljusnuti kiša, muškarci u odijelima iz izloga konfekcijskih dućana, s bijelim trakama i grančicama ružmarina u zapučku – kao da smo na moru – mlade cure u ružičastim opravicama, potpeticama bockaju po stvrdnutom blatu zadnje nedavne kiše, i sve je, zapravo, kako treba biti, uključujući i kolonu zakićenih limuzina, koje čekaju uz cestu da započne ono što se, prema vjerovanjima ljudi, zbiva samo jednom u životu.

Dok se sporo provozimo, fascinirani trenutkom, onim društvenopolitičkim i onim vlastitim, privatnim, pogledujem sijede očeve u iznošenim paradnim odijelima i okrugle matere u demodiranim kostimima, koje su evo jutros od frizera, gdje ih je, bezbeli, ondulirala tek svršena frizerka s obaveznom kirurškom maskom na licu, ja napokon shvaćam koliko je krivo i uzaludno ovom svijetu išta prigovarati.

Ovo je trenutak u kojem oni daju ono najbolje od sebe, u kojem se prikazuju u automobilima koje inače ne voze, među rodbinom koju više ne viđaju, u odijelima u kojima će, najvjerojatnije, biti pokopani, s frizurama kakve im ne bi izvajali ni Antun Augustinčić i Ivan Fiolić pri najvećoj stvaralačkoj inspiraciji, tako da ne postoji baš nikakva šansa da im se ovakvo što ograniči ili, ne daj Bože, zabrani.

Samo dragi Bog, i Sveta mati Crkva, koja nadomješta njihova oskudna teološka znanja i disciplinira im pagansku imaginaciju, mogu u onih četrdeset dana korizme, te u dane Uskrsa, otkloniti i samu mogućnost svadbe, ali nema tog virusa, te epidemije i te životne opasnosti koja bi ove ljude odgovorila od jedne među dvije-tri, ili tek nekoje više, duhovne, intelektualne i emocionalne priredbe u životu: vjenčanje s velikom svadbom, dolazak na svijet sina prvorođenca, sahrana, i recite mi što još?

Mogli smo i autocestom, putovanje će ovako barem pola sata duže trajati, ali nismo htjeli, jer zašto bismo ovo propustili i u što bi svoje vrijeme mogli ljepše i korisnije uložiti nego u vožnju krajevima iz kojih nismo, ali iz kojih je, ipak, i ponešto naše

Od čega se još sastoji njihov život, osim od muke, rada, rata, progonstva i bolesti?

Stjepan Radić, čijom se dugom, tužnom ulicom vozimo u Petrinji, i čiji nam spomenik zapne za oko, ganutljiv i karikaturalan, kakvo je danas i samo sjećanje na Radića, pokušavao je tom narodu objasniti da u životu pojedinca i zajednice postoji i još nešto osim toga, i da je duhovni život mnogo kompleksnija stvar od statiranja na nedjeljnoj misi i glavnih uloga na toj jednoj svadbi i tom jednom pogrebu.

Nešto slično pokušavali su i komunisti, ali je njihova prosvjetiteljska revolucija skončala još mnogo gore od Radićeve: ne samo što nisu preobrazili ljude, nego su se sami na kraju pretvorili u vukodlake, vampire i babaroge, u mitološka bića koja pribivaju u napuštenim seoskim mlinovima i šire neplodnost među mladima.

Na kraju, 2020, usred epidemije koronavirusa, Hrvatska je vraćena u predradićevsko i predstarčevićevsko stanje, gdje narodu ne treba ništa osim svadbe i sahrane.

Kako to da se ovi ljudi ne plaše zaraze kad idu na svadbu? Ili kad idu na proštenje, na misu, susjedu koji sahranjuje sina poginulog u prometnoj nesreći? Nije ih strah da će liznuvši nečiju suzu pokupiti bolest? A pritom, ako uopće i vjeruju u epidemiju, plaše se virusa tamo gdje ga, zapravo, nema, u školi, samoposluzi, na gradskoj ulici, u mimoilaženju s gradskim svijetom, na putovanjima u inozemstvo…

Ne plaše se oni bolesti i smrti, nego se plaše da će se uludo razboljeti. Razbole li se na svadbi, umru li od svadbe, čeka ih još samo sahrana.

Lijepa i svečana kao što je bila i svadba.

Volim te ljude. I drag mi je ovaj kraj. Kako i ne bi bio kad ga opisuju Ivan Posavec, Monika Herceg, Monja Jović.

 

(Izvorni/puni naslov osvrta je: ”Jedna vožnja Banovinom il’ Banijom i kratko razmatranje što su našem svijetu svadbe”. Nije dozvoljeno preuzeti ovaj sadržaj ako niste dobili odobrenje autora. Prenosimo s autorova portala).

 

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Crveni Štef i dolazak Donalda Trumpa na vlast u Hrvatskoj
     Mržnja zagrebačkog gradonačelnika prema vozačima
     Kratka povijest parkiranja u Zapruđu
     Ovo bi bio bolji svijet kada bismo bili kao vozači kamiona
     Zašto nakon uvođenja eura odumiru zagrebačke tržnice?
     Hanka Paldum i njezini problemi na državnoj granici
     Kako to da nikome nije nedostajalo tih 1.334.823 eura?
     Lud, zbunjen, normalan
     Zašto Nepalci ne bi postali Hrvati…
     Bečki konjušari i slovenska gospoda

> Svi tekstovi ovog autora
Objavljeno u: OSVRT
Oznake: Miljenko Jergović, svadbe
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • superknjizara

  • vbz drago

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • planetopija 1

  • planetopija 2

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija