novinarstvo s potpisom
6.5.HRVATSKI OKVIRI ZA BRENDIRANJE
Zanimljivo je da slijedom zdravih reakcija na zatečeno stanje imamo i novu kompozitnu disciplinu koja se zove marketing. Promaklo je većini, marketing nije zafrkantsko-menadžersko umijeće kako da se nekom proda rog pod svijeću, nego inzistira na središnjoj vrijednosti svake svoje akcije: uvjet, posebice dobrog marketinga, jest kvalitetan proizvod.
“Pa to i moja baba zna”, – reći će razočaran netko komu američke buzz-words tako uspješno stvaraju privid stručnosti (Mislim da je dobrodošlo povremeno pokazati izvjesnu netrepeljivost prema formalizmu i visokoparnosti tzv. znanstvenog diskursa. Stvorili su utisak da je vjerodostojnost nužna krajnja ozbiljnost i uštogljen, teško razumljiv jezik).
Problem i jest upravo u tome, da su pametne starice nestale ili smo ih prestali slušati. No, i one manje dobre, a dokone, bile su zaslužne za vrlo uspješne seoske branding-kampanje, doduše, ne uvijek u službi dobra, al’ zar to nije stanje i našeg globalnog sela?
Malo je poznato da najbolja marketinška literatura podrazumijeva kako je najbolji način za širenje drobrih vijesti i reputacije usmena predaja. “Biti na dobru glasu” nije se postizalo olako ni u selu, a niti na današnjem globaliziranom tržištu.
Kultura, posebice izvan izvođačkih djelatnosti, ima premalo samopouzdanja i povjerenja da bi mogla dati nove proizvode koji, kao i u inovatorstvu ili tehnologiji, mogu biti i senzacionalna otkrića.
Naš podanički mentalitet je slabost koja se lako ljuti na sebe i druge pa propušta vidjeti da se možemo realizirati po posve pozitivnim vrijednostima i postati kroz njih široki, plemeniti i, naravno, bogati.
Nažalost, onih koji su skloni čarobnim štapićima i brendiranju, kao i marketingu, u svojim ispravnim temeljima računaju s vrhunskim proizvodom. Valjalo bi tu tuđicu na vrijeme zamijeniti domaćom rječju.
Markiranje nije osobita zamjena iako, nama bliže, označava krajnju namjenu ovog marketinškog postupka. (Nekad, kad je šarena Amerika bila privlačan san, kauboji su jednom godišnje na stoci obavljali brendiranje užarenim monogramom ranča; i svijet i snovi, pa i brendiranje, tada su bili jednostavni.)
Sad je postala avansirana marketinška tehnika kojom se nekom proizvodu (a to može biti i država) pridaje privlačna javna slika. U svijetu koji je zasićen informacijama, kažu, treba biti uočljiv.
Hrvatska je zemlja razdrta ratnim naslijeđem i traumama, osiromašena i opljačkana, i stoga jedna od stvarnih žrtava velike i male (europske) globalizacije. Rat, tranzicija i globalizacija stvorili su u Hrvatskoj stanje kad je lakše utjecati se iluzijama i mitovima, nego suočiti se s istinom.
Intelektualna elita svugdje pa i u Hrvatskoj, mora opravdati svoje postojanje, razmišljanjem i djelovanjem na dugi rok. Javna pamet je kratka, a politički interes određen četverogodišnjim izbornim periodima.
Intelektualna elita mora misliti na dugi rok, mora biti voljna na sebe preuzeti odium nesimpatične istine i sposobna preuzeti odgovornost za rješenja koja predviđa.
Vladavina mediokriteta nije samo hrvatska stvarnost pa je i ovdje negativna elita etablirana dodatnim, posebice ideološkim i političkim argumentima, prerušena u nedodirljive domoljubne mitologeme.
Hrvatska mora redefinirati svoja kvalitetna polazišta te se izboriti za zeleno svijetlo svima koji su kreativni, smjeli, poduzetni i korektni. Stvaranje ovakve elite ne smije biti zasjenjeno stranačkim listama, koje su uvijek presiromašne da bi se s njih popunila ključna strukovna i upravljačka mjesta.
Brendiranje je Hrvatskoj, kao novoj državi s negativnom slikom proizašlom iz ratnih stradanja, nasušna potreba.
Svaka strategija razvoja dat će turizmu, koji ovisi o brendiranju, visoko mjesto na listi prioriteta, ali o tzv. imidžu, tj. javnoj slici zemlje ovisi priljev kapitala, mjesto na ljestvicama pouzdanih zemalja partnera, ali i poznanstvo koje ćemo privatno sklopiti u londonskom pubu. Turizam je, stoga, tek najočitija primjena brenda.
Brend je paket kvaliteta koji djeluju kao jedinstvena cjelina: više od pukog proizvoda ili usluge, više od pukog imena, više od pukog logotipa, više od pukog slogana i više od pukog imidža.
Brend je jedinstvenost opisana određenim kvalitetama i pripisana nekom mjestu, koje resi osobitost ponude, integritet i duhovna kvaliteta, osobine dijelom objašnjive materijalnim činjenicama, ali koje, također, predstavljaju duhovno i estetsko iskustvo.
Uspješan brend je specifičan šarm utemeljen na obećanjima koja se besprijekorno pokazuju istinitima, dakle neka vrsta samohvale kojoj se drugi dragovoljno, ili čak oduševljeno priklanjaju i čiji dobar glas sami šire. Zato se ispravno brendiranje opredjeljuje za taktiku ugodnog otkrivanja dimenzija svojih tvrdnji, a ne za razočaravajuće razotkrivanje neugodne stvarnosti.
U slučaju tzv. place marketinga, brend je paket atributa koje pripisujemo nekoj zemlji. Menadžeri s ekonomskom specijalnošću često pojednostavljuju posao misleći da je do marke moguće stići sretnim imenom, zgodnim logom, dobrom kampanjom oglašavanja, nekom konstruiranom javnom slikom …
To jest opis pakiranja nekog sadržaja kojeg bi htjeli afirmirati kao prepoznatljivu marku, ali ne opisuje brend. Brend je više od opisa dijelova i nije biljka koja raste u stakleniku iz kemijske otopine. Brend je ponajprije kvalitetan proizvod.
Brendiranje je pokušaj da se pod kritičkim okom međunarodne javnosti stvori o sebi prihvatljiv, održiv i atraktivan stereotip.
Ja ne poznajem teži zadatak!
Ne zaboravivši tu podlogu, moglo bi se reći da je brendiranje svojevrstan haiku menadžmenta: bez pjesničke sposobnosti da umjesto neartikulirane količine disparatnih kvaliteta vidite neku pravilnost i osobitost nema uspješnog brendiranja.
Svaki veliki poslovni potez, ako nije tek legalizirana agresija, ima poetsku osobinu.
Za razliku od turizma koji se nužno vidi u grandioznim investicijama, mramoru, kristalu i mjedi, postoji i onaj koji raste kao poljsko cvijeće: “Uzmite neko neugledno i zapušteno mjesto, očistite ga, ulaštite i osvijetlite tako da odaje isti utisak novine, svježine i spontanosti kao u vrijeme svojeg procvata, i učinili ste pjesničko djelo.” (Jean Cocteau) Kakva poetična definicija konzervatorstva!
Raznolikosti u vjeri, u etničkom prijeklu, u mentalitetu, u jezičnom izrazu, glazbi, krajoliku, sve su to oblici bogatstva. Položaj na razmeđu svjetova i kultura je prednost. Glockalisation (Robertson) je izraz koji unutar globalizacijskih procesa opisuje globalnu fragmentaciju velikih identiteta,protudjelatnu reakciju koja se ispoljava kao inzistiranje na bogatstvu lokalnoga, nasuprot sirenskom zovu za unificiranjem planeta.
Raznolikost, svjesna multikulturalnost i tolerancija različitosti postaju vrijednosti koje se broje. One podrazumijevaju i političku, i medijsku, i kulturnu zrelost, ili, da budemo nepretenciozni prema tim delikatnim zadaćama, poziv na te kvalitete.
Traumatična, često i tragična prošlost Hrvatske nije njezin specifikum, nego prije opis nevolja većine zemalja. Pred drugima će uspjeti oni koji uspiju pred sobom: suočavanje s istinom i svjesno opredjeljenje za pozitivno stajalište pred nametljivim izazovima prošlosti uspjet će rijetkima, ali to su ujedno i pobjednici u kompetitivnom svijetu.
Od svega što možete s njom ili od nje učiniti, prošlost jedino ne podnosi da je pospremite u prošlo vrijeme, tj. tamo gdje pripada. Ona želi biti sadašnjost.
Hrvatska prošlost danas treba biti tumačena kao dramatično bogatstvo kolektivne biografije, a ne sredstvo za održavanje neproduktivnih, bivših političkih opcija, tj. njihovih sukoba.
Nije podvig biti prijatelj nekom s kim nikad niste podijelili loše iskustvo. Usisani u prošlost ne uređuju svoju sadašnjost na način koji ih vodi prema onim pragmatičnim oblicima besmrtnosti.
Ako se okolina uvijek i pobrine za iznenađenja, valja se sjetiti da je planiranje nezamjenjiva moneta za pregovore s budućnošću.
Ako ne znate kamo idete, svaka će vas cesta tamo odvesti.
(6. poglavlje – u nastavcima – knjige prof. Tomislava Šole, ”Javno pamćenje – Čuvanje različitosti i mogući projekti”, Zavod za informacijske studije Odsjeka za informacijske i komunikacijske znanosti Filozofskog fakulteta sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, veljača 2014.).
(Nastavlja se).
UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, PREKO PAYPAL-A, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.