autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Crkva sutrašnjice

AUTOR: Ante Žderić / 26.08.2023.

Ante Žderić

Mnogi su u vrijeme izbora pape Franje objavljivali različite prognoze tog pontifikata, njegovih motiva, planova za ostvarenje i predviđanja.

Još ih je veći broj analizirao pontifikat nakon što je okončana njegova prva godina. Bilo je tu objektivnih analiza, onih sa sociološkog, politološkog, religioznog, psihološkog i različitih drugih stajališta. Tu se moglo pročitati toliko toga da bi čovjeku trebalo izdvojiti dobar dio slobodnog vremena za sve to iščitati.

Ono što obilježava velik dio tih analiza i komentara je puka subjektivnost. Između redaka nerijetko izbijaju vlastiti (ne)vjerski stavovi komentatora, njihova iskustva s obzirom na Crkvu i njezine predstavnike, vlastiti pogledi na religiju, njezine sustave, vjerske institucije, na samog Boga i svijet, na vlastiti život i ideje o njemu.

Bilo je tu komentara o svemu, od papinih cipela do osobnih pogleda na Boga i iskustava sa svećenicima koji su nekad negdje šutnuli psa.

Ne može se ne primijetiti kako svim tim komentarima i analizama nedostaje – objektivnost i promatranje teme u širem društvenom, političkom i vremenskom kontekstu. 

Zapravo, sada bismo mogli postaviti pitanje je li uopće moguće biti objektivan kad je o analizama ovog tipa riječ?!

Biti do kraja objektivan vjerojatno nije moguće, ali to možemo barem pokušati; promatrati događaj sa stajališta promatrača koji ni na koji način u sva ta događanja nije uključen. Što bi takav, ako bi ga bilo, mogao zaključiti na osnovu svega što bi vidio i čuo?!

Bili mi vjernici ili ne, stalo nama do pape kao vjerskog i državnog poglavara ili ne, njegovi potezi uvijek izazivaju veliko zanimanje javnosti i medija. Riječ je o zanimanju na globalnoj razini. Jednako tako, papini potezi zaokupljaju i angažiraju velik broj ljudi. To ih čini događajima društvenog karaktera prvog reda. Samim time to postaje prevažan događaj. 

Vjerujem da svatko tko je slušao papine govore i poruke može prepoznati da su vrednote koje je u njima istaknuo vrijedeće ne samo za vjernike – katolike, već da one imaju općeljudsku vrijednost. 

Ne dvojeći u prava različitih manjina, nitko ne može zanijekati da je pitanje braka, obitelji i djece nešto što se tiče svakog od nas, da su to neke od temeljnih vrednota svakog čovjeka, bez obzira na njegovu pripadnost i uvjerenja. Brak i obitelj su vrednote, ne zato što je to papa rekao, on je to rekao jer su to općeljudske vrednote.

Jednako tako, iako je papinstvo danas izgubilo politički utjecaj koji je nekad imalo (što po sebi nije loša činjenica), papina riječ, barem na etičkom području, još ima svoju težinu i utjecaj koji joj se ne može zanijekati. Zato su njegove poruke izgrađujuće, napose one o našoj pripadnosti europskom civilizacijskom i kulturnom miljeu.

Ipak, promatrajući sadašnje stanje stvari, možemo pretpostaviti kojim će se smjerom razvijati religiozni osjećaj i praksa našeg društva u budućnosti.

Mora se priznati da je pitanje katoličanstva na našim prostorima još uvijek obilježeno poletom koji je plod nacionalnog oslobođenja u kojemu je Crkva igrala značajnu, ako ne i presudnu ulogu. Bilo je to vrijeme trijumfalizma. Sada je to razdoblje na svojemu zalazu. 

Naše društvo zapljuskuju valovi sekularizma i liberalizacije života. Riječ je o društvenom procesu koji je na europskom zapadu već odavna uhvatio korijena i s padom komunističkog sustava na njenom istoku zahvaća i taj dio Starog kontinenta.

Zapravo, već i danas mnogi koji se izjašnjavaju vjernicima tu svoju vjersku pripadnost više doživljavaju kao izraz pripadnosti određenom kulturno-civilizacijskom krugu, a nipošto kao isključivo vjersko uvjerenje koje bi utjecalo na njihove živote, napose ne na moralnom području ili uvjerenjima koja bi bila vezana uz brak, obitelj ili odgoj djece.

S obzirom na taj proces, uočiti nam je kako će u budućnosti (koja je u tom smislu već počela) pitanje religije prestati biti pitanje općeprihvaćenog društvenog svjetonazora.

Drugim riječima, vjera će postati stvar izbora, a ne pitanje koje društvo nameće inercijom, tj. da smo katolici, ili pripadnici neke druge vjere, samim rođenjem u obitelji koja pripada određenoj religijskoj skupini. U tom kontekstu pitanje vjere postat će pitanje osobnog izbora, a ne društvene uvjetovanosti kao što je to danas. 

Tada će broj onih koji se smatraju vjernicima biti daleko manji, ali će nutarnja snaga takvih vjerskih zajednica (Crkve) biti veća. Crkva će u takvom kontekstu biti jedna od društvenih činjenica među mnogim sličnima. Ona će izgubiti svaki značajniji društveni utjecaj, ali će za svoje vjernike značiti daleko više nego što je to danas kad mnogi koji se deklariraju katolicima ni sami ne znaju što to zapravo znači.

Ukratko rečeno, Crkva se nalazi u prijelaznom razdoblju u kojemu se vraća vremenu prije konstantinovskog obrata iz 313. godine. Ona prestaje biti trijumfalistička društvena institucija čiji se stavovi slijepo prihvaćaju.

Ona postaje zajednica onih koji dijele ista vjerska uvjerenja, zajednica vjernika koji baštine istu tradiciju koja ih ne čini boljima od drugih koji tu tradiciju nemaju, već koja ih obvezuje na dosljednost između života i vrednota koje im vjera donosi.

Tko očima vjere promatra stvarnost Crkve i svijeta današnjice, uočava kako Duh Sveti Crkvu vraća njezinim izvorima – evanđelju, sakramentima, molitvi i djelima milosrđa.

Društvene okolnosti u prošlosti Crkvu su učinile dijelom društvenog sustava. Ona se uvelike bila poistovjetila s društvom svojega vremena.

Crkva je istovremeno bila i društvo i država. Takav je bio povijesni i društveni razvoj i možemo ga shvatiti samo iz perspektive prošlosti, nikako ga vrednovati iz perspektive sadašnjosti, jer bi to bio pogrešan pristup koji bi nas doveo do krivih zaključaka.

Svakako, takav je položaj Crkvi osigurao masovnu podršku i društvenu moć. Pripadnost Crkvi bila je stvar rođenja i društvene inercije te oportunizma – u velikoj mjeri, a ne uvijek i kod svih plod osobnog uvjerenja i otajstvenog iskustva susreta sa Svetim.

Ostatke takvog pristupa još uvelike osjećamo u društvenoj situaciji našeg podneblja u kojoj se svakodnevno sukobljavaju ostaci struktura i shvaćanja iz prošlosti (u Crkvi u društvu) sa suvremenim društvenim pojavama, promjenama i zadacima Crkve u njemu.

Sada su ta opisana vremena prošlost. Vrijeme je postmoderne. Vjerske institucije više ne igraju ključnu društvenu i kulturnu ulogu kakvu su imale u prošlosti. Da bi istinski bila slobodna u misiji naviještanja Isusa Krista, Crkva mora biti odvojena od države.

Suvremeni čovjek je individualno i samosvjesno biće, kojemu su uvelike dostupne informacije i obrazovanje. On misli kritički. Prošlo je vrijeme kad je Crkva u svemu mislila namjesto čovjeka. I dobro je da je tako.

Duh Sveti Crkvu preobražava od masovne zajednice u Crkvu koja je stado malo, zajednica malih zajednica. Zato će Crkva u budućnosti biti sastavljena od daleko manjeg broja vjernika, ali to će biti ljudi kojima će vjera biti osobni izbor, a ne plod rođenja ili društvene inercije.

Takva će Crkva biti bogata plodovima Duha Svetoga, daleko od svake pompe i trijumfalizma koji ju je obilježavao u prošlosti. Ona će biti uvijek nova, uvijek iznova obogaćena milostima Duha Svetoga koji ju čini mladom i otvorenom, čime omogućuje da svijet u takvoj Crkvi prepozna Isusa Krista.

Ona će vlastitu bogatu tradiciju uvijek obnavljati, oplemenjivati i usavršavati se oblicima vremena u kojemu živi. 

Do toga Crkva neće doći bez katarze-pročišćenja, mučnog razdoblja koje je već započelo, neće proći bez nutarnjih previranja i propitkivanja, otpora i otpada. I to je djelo Duha Svetoga, koje je već započelo. Sve religijsko izvan toga, ostat će na razini uljudnosti i folklora.

 

MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. MOŽETE NAZVATI BROJ 060 866 660 / Tel.: 0,49€ (3,75 kn); Mob: 0,67€ (5,05 kn) po pozivu (PDV uključen) ILI POŠALJITE SMS PORUKU sadržaja PODRSKA na broj 667 667 / Cijena 0,82 € (6,20 kn). Operator usluge: Skynet Telekomunikacije d.o.o., info telefon: 01 55 77 555. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Misli mi lete Vukovaru
     Bog spektakla i Bog skrovitosti
     Besmislene egzistencije brzo prelaze preko mrtvih tjelesa
     Što meni Crkva jest, i što ona nije
     Nitko nema pravo činiti zlo i to opravdavati narodom
     Josip Manolić, ogledalo naše uljudbe
     Bog uskrsnuća i kršćani Kajfe
     Zašto bi netko rađao djecu da ona sutra budu nečiji vojnici
     Veliki Bog među svojima
     Čovještvo kao Božja norma

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • superknjizara

  • vbz drago

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • planetopija 1

  • planetopija 2

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija