novinarstvo s potpisom
U susjednoj Italiji pojave fašističkog vandalizma postaju sve brojnije. Oskrnavljeni su židovski grobovi, sprejem je na stanovima i zgradama svastikama obilježeno gdje stanuju Židovi, vandaliziraju se grobovi antifašista iz Drugog svjetskog rata, neofašističke organizacije izlaze iz anonimnosti i sve su glasnije.
Da se nacizam i fašizam vraćaju u Europu, kao misao i kao politička akcija – to više nitko ne može negirati. Ako već ne ubija, kao što je to u Njemačkoj, u Norveškoj, u Americi, Novom Zelandu i Engleskoj, izruguje se ubijenima i pljuje na njih. Tako počinje svoj tekst Michele Serra, jedan od najuglednijih talijanskih novinara, a iz tiska izlaze sve brojnije knjige o fenomenu novog fašizma kojeg mnogi nazivaju i ”fašizam 2.0” jer se rapidno širi internetom i društvenim mrežama.
Serra se pita, kako se oduprijeti ovoj ”banalnosti zla” koje se javlja u novom ruhu i koju političke snage desnog spektra uporno negiraju. Štoviše, brane pravo tih vandala na slobodu izražavanja vlastitog mišljenja – čak i u obliku provokacija, a da ne govorimo o povijesnom revizionizmu koje je u Italiji uzelo maha toliko, da mnogi gradovi u kojima je svojevremeno Benito Mussolini bio proglašen za počasnog građanina odbijaju da mu oduzmu tu počast.
No stvari nisu ništa bolje ni u Hrvatskoj – gdje je nedavno održana, u europskim razmjerima, važna konferencija pod nazivom ”Fašizam i antifašizam u Europi danas”. O toj konferenciji, kao i njenoj deklaraciji, osim izvještaja agencije Hina deklaraciju su objavili samo poneki portali, između ostalih i Autograf.
Zato je veliki publicitet dobio sramotni incident na karnevalu u Imotskom, a osobito pokušaji obrane čina spaljivanja homoseksualnog para, pri čemu se diže povika da je spaljivanje djeteta s likom Nenada Stazića čin slobode mišljenja i društvene satire.
Taj incident koji se pokušava opravdati kroz stoljetnu tradiciju karnevala na kojem se pali lutka – simbol nesretne godine, nikako se ne može opravdati kao proizvod političke satire.
Nobelovac Dario Fo ukazao je na razliku između satire, zadirkivanja i ponižavanja. Bit satire je da ona koristi komiku protiv moćnika i protiv vlasti, i ona nužno koristi paradoks i grotesku da izvrgne smijehu objekt satire, da ga skine s pijedestala moći i da ga izvrgne ruglu.
Naprotiv, zadirkivanje i ponižavanje koristi se protiv slabijih od sebe, ridikulizirajući ih i ono je prvi korak u jeziku mržnje, koje može onda izazvati i čin realnog nasilja prema izabranom cilju izrugivanja.
U ovom slučaju radi se baš o tome, da su za cilj izabrani pripadnici manjine, ugrožene manjine protiv koje su sve desne i konzervativne snage u Hrvatskoj, iako je i naša vlada, u kojoj dominiraju moderni, prividno proeuropski konzervativci, osudila taj čin spaljivanja homoseksualnih simbola.
Tako da je sasvim deplasirano retoričko pitanje koje je postavio ”jaki čovjek” režima, zamjenik predsjednika Hrvatske demokratske zajednice i potpredsjednik Sabora Milijan Brkić u svojoj reakciji na Facebooku, kada se pita: tko će presuditi gdje je granica između umjetničke slobode izražavanja i govora mržnje? i pritom poziva sve – da budu tolerantniji.
Tako je izašla na vidjelo prava duša ove vlasti – dok je Andrej Plenković pošao putem prve, oštre reakcije novog predsjednika Zorana Milanovića i u ime Vlade osudio ovakvu dezinterpretaciju političke satire, Brkić je relativizirao ovaj linč lomačom na imotskom karnevalu navodeći slučaj izlaganja jugoslavenske zastave u Rijeci s crvenom zvijezdom, da bi time relativizirao smisao tog barbarskog čina.
Čiju suštinu, uostalom, razotkriva i fotografija organizatora tog događaja s nacrtanom svastikom u pozadini – jasnim i nedvosmislenim simbolom nacizma.
Može li se onda govoriti o tome, kako biti tolerantniji? O takvom krivom shvaćanju tolerancije, za kakvu se zalaže Brkić, već su dovoljno rekli Mahatma Gandhi, Thomas Mann i Karl Popper, samo da navedemo neka od imena povijesnih i intelektualnih velikana naše epohe.
Neselektivna tolerancija dovodi do nestanka svake tolerancije, jer ako nismo raspoloženi braniti društvo od napada netolerantnih koji koriste grotesku za ponižavanje najslabijih u društvu, tada će na kraju tolerantni biti uništeni, a s njima i sama tolerancija.
Tolerancija postaje zločin kada se ona primijeni na zlo, jer se zlo ne može i ne smije tolerirati, piše o tome Thomas Mann. Postoje običaji i ponašanja koji moraju ostati intolerabilni ili, kao što kaže Karl Popper, moramo se izboriti u ime tolerancije na pravo da ne toleriramo netolerantne.
O tome je moguće naći i relevantno mišljenje Umberta Eca, u baš sada objavljenoj knjizi ”Migracije i tolerancija”, koju je objavio agilni izdavač Tim-press iz Zagreba.
No ovaj čin nije usamljen: on se nadovezuje na druge primjere netolerancije.
Na netoleranciju kakvu je pokazao, primjerice, razbijač stakala na klinici oftalmologa Nikice Gabrića, koji je podvrgnut kritici medija zbog pripadanja masonima; na netoleranciju prema Romima koji su u Slavoniji skoro podvrgnuti linču, o čemu svjedoči zastupnik Veljko Kajtazi; na netoleranciju kakvoj je višestruko izložen zastupnik Srba u Hrvatskoj Milorad Pupovac; netoleranciji kojoj su izloženi Srbi kojima se negira pravo na uporabu ćirilice… netoleranciji kakva se pokazuje u omalovažavanju hrvatskih Židova koji su stradali u holokaustu, samo da se izbjegne nedvosmislena osuda zločinačkog ustaškog režima.
Kao što vidimo, nije Italija usamljena. I kod nas se zbivaju naoko sitni incidenti koji, svi zajedno, čine jedan nesretni trend, o kojemu je bilo govora i na nedavno održanoj konferenciji o fašizmu i antifašizmu u suvremenoj Europi.
Treba podsjetiti, još jednom, na pregnantne stihove pastora Martina Niemöllera: ”Prvo su došli po komuniste / a ja se nisam pobunio / jer nisam bio komunist / Zatim su došli po Židove / a ja se nisam pobunio / jer nisam bio Židov / Zatim su došli po sindikaliste / a ja se nisam pobunio / jer nisam bio sindikalist/ Zatim su došli po katolike / a ja se nisam pobunio / jer nisam katolik / Zatim su došli po mene / a više nije bilo nikoga da se pobuni.”
U hrvatskoj varijanti, Niemöllerovi stihovi bi mogli glasiti: ”Prvo su došli po homoseksualce / a ja se nisam pobunio / jer nisam homoseksualac / Zatim su došli po masone / a ja se nisam pobunio / jer nisam mason / Zatim su došli po Rome i Srbe / a ja se nisam pobunio / jer nisam ni Rom ni Srbin / Zatim su došli po mene / a više nije bilo nikoga da se pobuni.”
UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.