novinarstvo s potpisom
Istina se ipak nije mogla sakriti, usprkos svim naporima Vlade i vrhova hrvatskog pravosuđa. A istina je da je USKOK jednostavno arhivirao slučaj Softver u kojem se sumnjiči Gabrijela Žalac, bivša ministrica Plenkovićeve Vlade za korupciju i malverzaciju europskih fondova.
Tvrdnje čelnica USKOK-a Vanje Marušić i DORH-a Zlate Hrvoj Šipek da slučaj protiv Gabrijele Žalac i njenih dionika nije zataškan, već da jednostavno nisu pronađeni svi elementi za podizanje optužnice, predstavljaju sofisteriju kojom se skriva prava bit stvari – a to je da hrvatski organi gonjenja nisu pronašli ništa spornog, nakon što su radili ”višemjesečne izvide”, saslušali 30-ak osoba i prikupili dokumentaciju od 3.000 stranica.
I tada nisu mogli utvrditi dostatan stupanj osnovane sumnje za otvaranje istrage… Ali je zato europskoj tužiteljici Tamari Laptoš bilo potrebno svega nekoliko mjeseci da pronađe elemente koji potvrđuju trgovinu utjecajem i zlouporabu položaja i ovlasti, te je četvoro osumnjičenika uhićeno na zahtjev Ureda europskog javnog tužitelja.
Kako to da hrvatske tužiteljice nisu pronašle ništa spornoga, dok je europska tužiteljica pronašla dovoljno elemenata za otvaranje istrage i za uhićenje osumnjičenika?
Na prvi pogled moglo bi se zaključiti da ni USKOK ni Državno odvjetništvo doista nisu samostalni i da Hrvatska nije uspjela izgraditi pluralističku demokraciju zasnovanu na trodiobi vlasti.
To bi ukratko bio mogući zaključak. U tom bi slučaju mogla biti validna ona ocjena koju je nedavno europski povjerenik za vladavinu prava, Didier Reynders, koji je već pred nekoliko mjeseci u Saboru izrekao tešku osudu hrvatskog režima: ”Po duljini procesa ste među najgorima u Europi”.
To je ipak bila, kako kažu, ”pozlaćena pilula”, jer je Reynders prešutio ono što će kasnije, ovoga ljeta (8. srpnja), biti izrečeno u službenom dokumentu Europske komisije: hrvatski, slovački i poljski sudovi su najgori u Europi po ovisnosti o političkoj interferenciji.
Hrvatska vodi, kao europski šampion, i po duljini postupka, po rezultatima istraga, i po miješanju političara u sudske postupke.
Europska komisija zasniva te svoje ocjene na vlastitoj analizi, na percepciji stanovništva i anketama Eurobarometra, i na kraju, na neovisnom izvorima, mahom nevladinih udruga koje se bave kontrolom demokratskih procesa u zemljama-članicama Europske unije.
Dvije su takve međunarodne nevladine organizacije koje uživaju ugled objektivne procjene stanja u hrvatskom pravosuđu, vezano za sve disfunkcije hrvatskog pravnog sustava: jedna je Transparency International koja se usredotočila na korupciju u Hrvatskoj, a druga je Freedom Forum, koja analizira trodiobu vlasti i neovisnost pravosuđa u kontekstu demokratske vladavine.
Rezultati ovih nalaza su porazni. Idu čak do toga da zaključuju da u Hrvatskoj ne postoji trodioba vlasti, već jedinstveni amalgam svih triju grana vlasti – izvršne, zakonodavne i sudske.
Dakle, u Hrvatskoj u biti ne postoji trodioba vlasti: zakonodavna i sudska vlast ovise o izvršnoj vlasti, što znači da je Andrej Plenković, kao predsjednik Vlade, alfa i omega takvog sustava. I zato njegovi ministri i dužnosnici drugog ešalona uživaju njegovo ”povjerenje” i zaštitu, a ako neki slučaj uspije privući pažnju javnosti, onda se takav subjekt brzo povuče iz opticaja, kao što se to dogodilo i s ministricom Žalac.
Pojedini dijelovi tog jedinstvenog Levijatana, monstruma koji se pravda argumentima državne suverenosti, s vremena na vrijeme kao da povjeruju u floskulu o trodiobi vlasti i o vlastitoj neovisnosti, pa pod pritiskom javnog mnijenja otvore neku istragu da bi se ona poslije nasukala u močvari monolita vlasti.
Obično su to niži ešaloni jedne, druge ili treće grane vlasti, koji se brzo korigiraju kada shvate da to nije ”poželjni oblik ponašanja”.
U tom grmu i leži zec: bez obzira na to što je od promjene režima u Hrvatskoj prošlo trideset godina, nove generacije poslužitelja vlasti rastu i razvijaju se u sličnoj atmosferi oportunizma, karijerizma i straha od autoriteta, samo što je formalno promijenjen režim.
Jednoumlje je zamijenjeno pluralizmom ideja, ali zato se ”jednovlašće” rekonstituiralo i dalje djeluje pod plaštem autoritarne vlasti i jednopartijskog monolita, u ovom slučaju vladavine HDZ-a, unatoč svemu sudski osuđenoj političkoj partiji kojoj ta sudska presuda nije ni najmanje naštetila.
U jednom normalnom društvu, što Hrvatska još uvijek nije, takva bi pravna osoba – politička partija – bila raspuštena odmah nakon presude i nosila bi vječnu stigmu zbog korupcije i zloporabe vlasti.
Međutim, ništa se nije dogodilo, i Hrvatska će dogodine opet u izvješćima Europske unije, čije vrijednosti navodno dijelimo i promičemo, naći na začelju tabele, kao zemlja u kojoj su moguće i takve anomalije, koje zapravo postaju normalno stanje.
Da je Hrvatska normalna zemlja s funkcionirajućom trodiobom vlasti, aktuelna čelnica USKOK-a Vanja Marušić i čelnica DORH-a Zlata Hrvoj Šipek morale bi podnijeti ostavku, a o svemu bi se trebao izjasniti i parlament, Hrvatski sabor.
Štoviše, taj Hrvatski sabor nije se oglasio ni u slučaju teških negativnih ocjena o stanju hrvatske demokracije koje dolaze ne iz usta neprijateljskih država, već iz gremija kojemu smo pristupili svojom voljom, busajući se u prsa vjekovnom pripadnošću Europi. Što sada vidimo da je bila samo prazna etiketa iza koje se skrivaju autoritarne tendencije naših vlastodržaca.
A Gabrijela Žalac i dalje ostaje članica HDZ-a, što je sasvim logično i u skladu s logikom zataškavanja odgovornosti i prelaženja preko implikacija sudske presude o korumpiranoj političkoj partiji. Logično je da u takvom korumpiranom političkom entitetu prosperiraju i takve osobe.
Floskula o ”presumpciji nevinosti” dok se sudskim postupkom ne dokaže krivnja je samo paravan iza kojeg se skrivaju počinitelji ovakvih nedjela. U politici, dakako onoj demokratskoj, postoji i ono što se zove moralna odgovornost, koja ne mora biti sankcionirana pravnim procesuiranjem.
Ova moralna odgovornost zahvaća ne samo bivšu ministricu Žalac, već i čelnice USKOK-a i DORH-a, pa bi njihova ostavka bila dokaz da je moguće popraviti ovo pravosuđe, najgore u Europi, i ponadati se da bi se i ova politika monolitne vlasti mogla reformirati i doista postići cilj trodiobe vlasti.
U nedostatku ovakvih mjera, bit ćemo i dalje rekorderi u Europi po kriterijima odsustva vladavine prava i po monolitnom jedinstvu vlasti, bez nužne trodiobe i ”provjere i kontrole” (check and balance) iz okvira samog političkog i pravnog sustava.
Jedino će nas, izgleda, moći spasiti vanjska intervencija, kao u ovom slučaju europskog javnog tužitelja i presude Europskog suda za ljudska prava.
A iznutra ostaju samo mediji, koji su opet iz vizure Europske unije ugroženi od strane političara i ekonomskih interesa vlasnika, jedini uz nevladine udruge koje upozoravaju na patologije hrvatske politike i čiji se glas nastoji prigušiti.
UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, PREKO PAYPAL-A, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.