novinarstvo s potpisom
Dragutin Matak
Izraz ”bosanski lonac” metafora je koja se čini pogodnom za opis bogatih događanja na koncertu Marka Perkovića Thompsona 5. srpnja 2025. na zagrebačkom hipodromu. Podsjetimo se, bosanski je lonac tradicionalno jelo iz Bosne i Hercegovine. Najčešći sastojci su: junetina, janjetina, kupus, krumpir, luk, češnjak, paprika, patlidžan, rajčica, sol i papar, slično raznovrsnim sadržajima na ovom rekordnom okupljanju po broju prodanih ulaznica.
Najvažnije je istaknuti da se na hipodromu u Zagrebu okupilo nekoliko stotina tisuća mladih koji su bili gladni i žedni doživjeti sadržaje koji bi mogli biti hrana za njihov smisao života i toliko potreban identitet koji je prirodno graditi i formirati u njihovoj dobi. Budući da su mahom stariji slagali menu (gospodin Thompson će uskoro napuniti 60 godina), oni su dali sve od sebe da sastojci predstavljaju njihove vrijednosti i stavove. Pa onda kakav je menu, to jest jelovnik, ponuđen na koncertu?
Dominirala je mladenačka buka, što je popularni način zabave i iznošenja misli pjesmom. Da su mladi vični takvom načinu razonode bilo je jasno jer su gotovo sve pjesme pjevali zajedno s pjevačem na pozornici.
Kao što je najavljeno, poruke pjesama bile su raznovrsne i pjevalo se o domu, vjeri i domovini. Nekima su potekle djetinje i roditeljske suze, prizivali su se blagoslovi neba impresivnim dronovskim prikazima svetih simbola i likova, a poštovanje domovini izražavalo se idiličnim prisjećanjima na zavičaj, ali i sjećanjima na ratne strahote Drugog svjetskog rata i Domovinskog rata prije tridesetak godina.
Nije se uspjelo izbjeći evociranje priča starih 80 godina koje i danas zbunjuju i dijele Hrvate i u ovaj hrvatski lonac unose gorke sastojke koji nisu okrenuti prema sigurnijoj i svjetlijoj budućnosti kojoj je izvorno kršćanstvo okosnicom.
Dakle, na tom koncertu bilo je politike, posebno desničarskog usmjerenja, katoličke evangelizacije i, jednostavno, zabave jer je tako veliko društveno okupljanje obilovalo susretima i upoznavanjima.
Pijanih je sudionika i sitnih izgreda bio malen broj u odnosu na pola milijuna okupljenih. I na svadbi od stotinjak ljudi neki uzvanici se opiju i čak potuku. O ovom događaju će se dugo pisati i utvrđivati tko je kršio hrvatske zakone, a i najavljuju se naknadna privođenja prekršitelja. Međutim, volio bih nešto više reći o vjerskim ili kršćanskim sastojcima u ovom loncu događanja.
Prikazi dronovima svetih simbola kršćanske vjere bili su impresivni, ali i kontradiktorni ili u najmanju ruku zbunjujući. Kako povezati golgotski križ, simbol Isusova stradanja, s isukanim mačem koji pjevač zabija u pozornicu? Križ i mač podsjećaju na križarske ratove bez obzira što se stvarni mač zabijen u pod pozornice naziva ”Benediktovim križem”, simbolom duboke poruke i duhovne borbe.
Prema predaji, riječ je o križu kojim je Sv. Benedikt blagoslivljao i izgonio sile tame. Jesu li u povijesti svećenici potaknuti ovim primjerom blagoslivljali oružje u sukobima u kojima se prolijevala krv?
I odmah tu nailazimo na prikaze i tvrdnje strane izvornom kršćanstvu. Zar se duhovna borba svodi na mahanje mačem ili na prisilu kojom bi zaneseni vjernici navodno učinili svijet boljim?
Kad je nekoliko sati prije Isusova raspeća Petar u ”svetome” žaru mačem odsjekao uho Melhu, sluzi Velikog svećenika, Isus ga je energično ukorio ”Vrati svoj mač u korice, jer svi koji se mača hvataju, od mača i pogibaju” (Matej 26,52), a usput se valja prisjetiti kako se taj veliki revnitelj koji maše mačem samo za nekoliko sati glatko odrekao Isusa.
Apostol Pavao jasno uči da ”naše oružje nije kao ljudsko. Naše oružje ima Božju snagu da obara neprijateljske utvrde… i svaku oholost koja priječi spoznaju Boga” (2 Korinćanima 10, 4.5.).
Da je ovaj događaj poticao na istinsku kristoliku duhovnost u znaku križa, onda bi bila isticana ponašanja opisana plodom sv. Duha, a to su: ”ljubav, radost, mir, strpljivost, uslužnost, dobrota, vjernost, blagost i samokontrola” (Galaćanima 5, 22.23).
A što je sa zlatnim kršćanskim načelima ”Voli svoga bližnjega kao sebe samoga!” (Matej 22, 39)? ili Isusovom zapovijedi: ”A ja kažem vama koji slušate: volite svoje neprijatelje! Činite dobro onima koji vas mrze! Blagoslivljajte one koji vas proklinju!” (Luka 6,27); ili ”Opraštajte i bit će vam oprošteno!” (Luka 6,37).
Dan prije svojega raspeća Isus plače nad Jeruzalemom u kojem se nalaze ubilački nadahnuti svećenici i rimski vojnici koji će ga za nekoliko sati ponižavati, mučiti i ubiti. Kad su ga razapinjali Isus im je praštao i molio: ”Oče, oprosti im jer ne znaju što čine!” (Luka 23, 34 ). Kako je moguće previdjeti ove ključne izvorne kršćanske motive?
Nema sumnje da su ovi kršćanski ideali strani i neprihvatljivi mnogim kršćanima i zato im je potreban mač, prisila i ratovi koji su redovito blatili kršćansku povijest.
Na ovome izvana impresivnom okupljanju izostali su ti najsvetiji i najbitniji elementi istinske kršćanske borbe protiv svakog zla kojima nas Isus uči u Svetom pismu. Je li tko samo spomenuo Isusovu zapovijed: ”Ne dajte da vas pobijedi zlo, nego vi pobijedite zlo dobrim” (Rimljanima 12, 21)?
Navodni vjerski sadržaji i pozivanje cijelog kontinenta da se okrene izvornoj kršćanskoj pobožnost na ovom koncertu bili su udaljeni od biblijskog kršćanstva kao i križarski ratovi od istinskog evangeliziranja i produhovljavanja Svete zemlje.
Tobožnje duhovne poruke na koncertu nalikovale su na pobožnost predsjednika Sjedinjenih Američkih Država koja mu dopušta, uz suglasnog svojih pobožnih sljedbenika, da otvoreno provodi svoje imperijalističke i militantne politike.
Nema sumnje, dojmljivo je izgledao taj izuzetni skup mladih ljudi koji su bili u potrazi za međusobnim susretom uz zvukove glazbe koju vole. Bilo je dirljivih i autentičnih sadržaja, kao moja omiljena pjesma ”Moj dida i ja”, jer i moj je dida Joso bio kršan čovik iz velebitskog krša. Istina, ”kameni geni” moga dide znače da je bio otporan na teškoće golog krša u kojem je trebalo preživjeti i prehraniti svoju obitelj.
Ovaj pomno organiziran skup bio je izuzetna prigoda za pozivanje svih sudionika na istinske duhovne kršćanske sadržaje neuvjetovane ljubavi i praštanja, svetog optimizma po uzoru na Isusa Krista, miroljubivog suživota na što upućuju prikazani simboli.
Ne možemo očekivati od angažiranog pjevača da su mu svi ti biblijski sadržaji poznati, ali bismo očekivali da ih dobro poznaje gospodin biskup koji je sudjelovao u programu.
Mač i sva oživljavanja prošlih sukoba vjerske i političke naravi nikamo ne vode. Šteta što su istinski kršćanski sadržaji, jasno prikazani u Isusovom životu, izostali te je vjerski sastojak u ovom bosanskom loncu bio u velikoj mjeri svetogrđe.
MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN HR8923600001102715720 (SWIFT/BIC: ZABAHR2X za uplate iz inozemstva) ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.