novinarstvo s potpisom
Drago Pilsel, ”Povratak Adolfa Pilsela, VBZ, Zagreb, 11/2018.
Romani Drage Pilsela Argentinski roman i Povratak Adolfa Pilsela upisuju se u okvir dokumentarističke literature od devedesetih naovamo tematski vezanih uz posljednji rat, publicistiku i feljtonistiku, ratne dnevnike te autobiografsku pripovjednu prozu.
Kao temeljno obilježje prve faze hrvatske književnosti devedesetih, odnosno autobiografske književnosti do 1995. godine, a djelomice i kasnije, na čijem tragu su i Pilselovi romani, valja istaknuti nepostojanje vremenskoga odmaka od političkoga kronotopa, čega je posljedica izostanak ambicije za pisanjem književno-umjetnički artikuliranih tekstova, odnosno nerazvijeni fikcionalni modeli pripovijedanja.
Riječi je, naime, o dokumentarističkoj prozi protkanoj političkim komentarima i ispovjednom retrospekcijom događaja, a osnovni je ton pripovijedanja osobni te se stvara dojam autentičnoga, estetički neposredovanoga iskustva.
U autobiografskoj prozi, hibridnom žanru u suvremenoj hrvatskoj književnosti uočiti je dvije skupine tekstova čija je narativna dominanta određena autobiografskim diskursom: pripovjednu, u koju pripadaju dnevnici, memoari i pisma, te esejističko–refleksivnu, gdje su u podređenoj ulozi eseji, kolumne i novinski članci.
U romanima Drage Pilsela pripovjedna i esejističko-refleksivna narativna dominanta se prepleću. Pritom su mu glavni kriteriji: aktivno sudjelovanje pripovjedača u radnji, asocijativna i kronološki omeđena naracija, što sve određuje autobiografiju u užem smislu, no složenu od, da nabrojimo najvažnije: dnevničkog diskursa (Pilselov pripovjedač komunicira sam sa sobom i s čitateljima, premda događaje i refleksije stilski posebice ne artikulira), memoarskoga diskursa (s naglašenom narativnom figurom pozicije narativnoga subjekta koji mu daje politički, povijesni i osobni naglasak) i epistolarnoga diskursa (pri čemu pisma nemaju autoreferencijalnu i autorefleksivnu konotaciju, nego, premda su privatna, u romanu služe kao dokument čija je zadaća potvrditi vjerodostojnu povezanost s pripovjedačevom narativnom linijom, odnosno s tzv. izvantekstualnom stvarnošću).
Upravo izvantekstualna stvarnost je ono što autora, Dragu Pilsela, ponajviše zanima: a tekst mu služi tek kao mjesto posredovanja.
Već najavljujući svoj Argentinski roman Drago Pilsel piše: ”U rukama imate moj autobiografski roman koji vam predajem u nadi da će te me ili upoznati i razumjeti, ili pak, što bi bilo važnije, da ćete prepoznati prilike u kojima ste možda i vi odrasli, čak i ako nisu bile tako burne (ili nemirne) kao moje eda biste prihvatili, barem toliko odlučno koliko i autor, da je NDH bila zločinačka od samih temelja do zadnjeg dana postojanja te zadaće koje stoje pred ljudima balkanskoga prostora: da se naposljetku smire i integriraju u obitelji europskih naroda”.
Dakle, Dragina nakana kao pripovjedača i funkcija njegovih romana višestruke su: svjedočilačke, razotkrivalačke i pomiriteljske.
Drago, naime, svjedoči kakvo su mu preteško breme povijesnih zabluda o Anti Paveliću, ustašama i NDH na leđa natovarili roditelji. Pritom razotkriva psihološke, društvene i političke mehanizme toga opterećenja, opisuje njihovu patologiju, kakva je u opasnom uvjerenju da cilj, ma kakav bio, opravdava sredstvo te kakva nije zahvatila samo njegovu obitelj, ili emigrantske obitelji u Argentini, nego operira u svima koji se danas u Hrvatskoj s otvorenom ili prikrivenom nostalgijom osvrću na NDH i njezinu popudbinu, svjesno ili nesvjesno time prizivajući sablasti i demone ustaštva i fašizma.
Povratak Adolfa Pisela svojevrstan je nastavak Argentinskoga romana, ovoga puta ne iz Dragine, nego, koliko je moguće, iz očeve perspektive, a za očekivati je tetralogiju, odnosno još dva romana: iz perspektive Dragina brata Branka, a nadati se i iz perspektive Brankove i Dragine majke.
Put od čišćenja pamćenja do gradnje izmirene budućnosti u ovoj zemlji prolazi ponajprije kroz dubinsko psihološko čišćenje brojnih obiteljskih povijesti, zabluda i iluzija, o čemu Drago svjedoči bolnom ispovjednom iskrenošću, kao i kroz razotkrivanje ideoloških zamki u aktualnoj dnevnoj politici, što ih on prepoznaje žestokim instinktom, a često i takvim riječima bilježi u svojim kolumnama.
Fotografija na naslovnici romana Povratak Adolfa Pilsela ne ilustrira samo Dragin pokušaj – neizvjesno koliko (ne)uspješan – da ostarjelom ocu pomogne u njegovu vlastitu razotkrivanju patologije ustaštva, pa time i osobna života, nego ilustrira i patologiju naše suvremenosti u Hrvatskoj.
Naime, još uvijek se ogledavamo o ta dva lica: jedno je lice žrtava ustaštva usnulo, osporavano ili upamćeno u Kamenu cvijetu, a drugo je lice staroga čovjeka kroz koje probija povijest tog ustaštva kojoj se, čini se, nije uspio ot-hrvati, kao što jest, bolno i dugotrpno, uspio njegov sin Drago.
I kao što se nadam da će, u ime naše djece, uspjeti i oni kojima je pod svaku cijenu važno to da su Hrvati.
Poželjeti je da njihov, da povratak sviju i svakoga od nas – ma koje nacionalnosti bili i u ma kakvom političkom sustavu živjeli – bude povratak onomu što čovjeka čini doista čovjekom.
Slobodnim čovjekom.
(Riječ Jadranke Brnčić na predstavljanju romana Drage Pilsela Povratak Adolfa Pilsela – Novinarski dom, Zagreb, srijeda 5. prosinca 2018.).
UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.