autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Ekumenski poučak bake Ruže

AUTOR: Drago Pilsel / 28.10.2013.

Moja supruga je jučer otišla k susjedi, staroj i bolesnoj baki, da je malo obiđe i s njom popije kavu. Baka Ruža je na drugom programu HTV-a pratila prijenos ekumenskog liturgijskog slavlja iz luteranske crkve u Slavonskome Brodu u povodu Dana reformacije (koji se obilježava 31. listopada, ali ga se liturgijski slavi u nedjelju prije toga). Baki nije bilo jasno što zapravo gleda. Pitala je moju Claudiju što je to na televiziji. Claudia, koja je njemačka protestantkinja (slobodna je kršćanka, a najbliža joj je denominacija, hm, Baptistička crkva), pokušala joj je kazati, ali baki to nije bilo razumljivo.

 

Pile su tako kavu i pratile obred, a baka je polako shvaćala jer je stala moliti, zajedno s onima na ekranu, apostolsko (Nicejsko-carigradsko) vjerovanje: “Vjerujem u Boga, Oca svemogućega, Stvoritelja neba i zemlje. I u Isusa Krista, Sina njegova jedinoga, Gospodina našega, koji je začet po Duhu Svetom, rođen od Marije Djevice, mučen pod Poncijem Pilatom, raspet umro i pokopan; sašao nad pakao, treći dan uskrsnuo od mrtvih; uzašao na nebesa, sjedi o desnu Boga Oca svemogućega; odonud će doći suditi žive i mrtve. Vjerujem u Duha Svetoga, svetu Crkvu katoličku, općinstvo svetih, oproštenje grijeha, uskrsnuće tijela, život vječni. Amen.” I baka usklikne: “Pa, mole isto kao i mi!” Claudia se nasmiješi.

Jer Hrvati, većina, i dalje misli da je ispravno biti samo rimokatolikom te nastavljaju, mnogi, protiv čega se odupirao na Prvom vatikanskom koncilu, ali i inače, veliki, ali, kako je par puta u propovijedi naglasio dr. Kuzmič, zaista “veliki Josip Juraj Strossmayer”, tvrditi da su protestanti “razbijači Crkve”, “heretici”, “loši kršćani”, “sotone”. I treba tomu stati na kraj. Svugdje

 

Baka Ruža vidi središnjeg propovjednika (rektora Evanđeoskog teološkog fakulteta u Osijeku, prof. Petera Kuzmiča, bibličara) kako u ruci drži ogromnu Bibliju, i kaže: “A i oni imaju Sveto pismo”. Claudia potvrdi. Moli baka Ruža s protestantima i Očenaš. Njoj sve to prija. Dopada joj se i završni himan, najpoznatiji od onih kojih je napisao Martin Luther, “U Bogu je moja jaka utvrda” (utemeljen na psalmu 46.) i kaže: “Joj, kako je to lijepo. Samo da smo svi složni, da nema ni rata ni gladi i da se volimo kao braća.” Pomislih, treba baki Ruži dati doktorat honoris causa iz ekumenske teologije: priprosta seljanka je shvatila bit Evanđelja i ekumenizma. Ali Hrvati (ni drugi) nisu.

 

Jer Hrvati, većina, i dalje misli da je ispravno biti samo rimokatolikom te nastavljaju, mnogi, protiv čega se odupirao na Prvom vatikanskom koncilu, ali i inače, veliki, ali, kako je par puta u propovijedi naglasio dr. Kuzmič, zaista “veliki Josip Juraj Strossmayer”, tvrditi da su protestanti “razbijači Crkve”, “heretici”, “loši kršćani”, “sotone”. I treba tomu stati na kraj. Svugdje. U Srbiji, isto tako, Srpska pravoslavna crkva bi trebala prestati prezirati protestante i društveno ih isključivati.

 

Reformacija je vjerski i društveni pokret koji je nastao u zapadnoj Europi tijekom 16. stoljeća. Bio je to pokušaj unošenja duhovnih i organizacijskih promjena u Crkvu te strukturnih u društvenu zajednicu. Europska je reformacija poticala primjenu izvornih načela teologije i prakse kršćanstva, to nije bio revolucionarni pokret, nego težnja poboljšanja postojeće Crkve. Zbog političkih, ekonomskih i religijskih interesa promjene su bile teško izvodljive; zbog toga je došlo do uspostave novih konfesija kršćanstva, iako reformatori to nisu htjeli.

 

Zamah je vjerskim reformama velikog obima dao, potpuno neplanirano, svećenik i doktor teologije koji je dobronamjerno htio započeti raspravu o potrebnim reformama Crkve kojoj je pripadao. Martin Luther je, 31. listopada 1517., na tada uobičajen način objavio stavove, sažete u 95 teza, na vratima župne zgrade u Wittenbergu. Biblijska uvjerenja koja je propovijedao brzo su se širila, budući da je bilo mnogo onih koji se nisu slagali s raskošnim Rimom, te zbog političkih i ekonomskih pritisaka. Evanđeoske su se ideje brzo širile, a stoljetna vjerovanja i praksa mijenjala novim. Mnogi su podržavali promjene, jer su počeli razumijevati nesklad prakse Crkve i Kristovog nauka, ali i zato što je to značilo manja fiskalna opterećenja.

 

Luther je svoju teologiju temeljio na nauku Svetoga pisma i prihvaćanju onih dijelova tradicije i učiteljstva koji nisu bili u suprotnosti s Biblijom. Sukladno učenju apostola Pavla naučavao je da je vjera uvjet spasenja: Gal 2,15-21, a Biblija iznad tradicije te izvor naučavanja. Zalagao se za nauk apostola Petra o svećenstvu svih vjernika: 1. Pt 2,9. Odbacio je nauk o transupstancijaciji, te naučavao konsupstancijaciju ili mističnu nazočnost Krista u elementima kruha i vina. Odbacio je crkveni red kako je shvaćen od Rimokatoličke crkve, celibat klera, i papine ovlasti u Njemačkoj.

 

Nažalost, reformatori nisu bili složni, iako je bilo pokušaja usuglašavanja prakse i teoloških pogleda. Razjedinjenost je pomogla protureformaciji. Žalosna i sramotna je epizoda Tridesetogodišnji rat, koji je donio mnogo tuge i razorio Europu. Nakon što je okončan (1648.), donio je stabilnost te je od tog vremena zavladao mir i snošljivost, a protestantizam (luteranizam i kalvinizam) postao rasprostranjena konfesija Europe.

 

Reformacija je donijela promjene koje su utjecale na razvitak društvenih zajednica i kršćanstva općenito. Važnost duhovne obnove, naglasak na svakom pojedincu te odgovornosti za život i napredak, briga društva za svakog člana zajednice, sloboda i jednakost neke su od vrijednosti koje su danas sastavni dio naših svjetonazora, a poticaje nalaze i u reformacijskom nauku. Reformacija je utjecala na stvaranje i razvoj mnogi narodnih jezika, koji su počeli predstavljati alternativu latinskom te razvijati nacionalnu svijest i kulturni identitet. Potaknula je masovnije opismenjivanje jer su svi trebali razumjeti i čitati Sv. pismo. Indirektno je potaknula razvoj kapitalističkog društva zbog naglaska na pobožnosti i predanom radu te umjerenom životu.

Ustav Republike Hrvatske i zakoni zabranjuju vjersku netoleranciju, segregaciju i proganjanje, ali je svijest i praksa pojedinaca daleko od onoga što je napisano. Hrvatska država pak potiče i brine za Crkve reformacije (ne za sve!) te na taj način ispravlja grijehe prošlosti. Vrijeme je i za drugačiju politiku: jer, što znači tolerancija ako, na primjer, za tajnika Vladine komisije za odnose s vjerskim zajednicama imate lika (Franju Dubrovića) koji prezire protestantizam odnosno neke kršćanske zajednice?

 

Promatrajući učinke reformacije 16. st. može se zaključiti kako je djelomično središnji i uglavnom sjeverni dio Europe postao protestantski. Taj je reformatorski pokret donio velike promjene i napredak u teološkoj, sociološkoj, ekonomskoj i duhovnoj misli te dao poticaje za mnoge pozitivne promjene. Nažalost, u Hrvatskoj je reformacija bila branjena, a vjernici proganjani, segregirani te njihova imovina pljačkana. Ti grijesi prošlosti ostavili su loš utjecaj na duhovni ambijent naše domovine i naših društava.

 

Ustav Republike Hrvatske i zakoni zabranjuju vjersku netoleranciju, segregaciju i proganjanje, ali je svijest i praksa pojedinaca daleko od onoga što je napisano. Hrvatska država pak potiče i brine za Crkve reformacije (ne za sve!) te na taj način ispravlja grijehe prošlosti. Vrijeme je i za drugačiju politiku: jer, što znači tolerancija ako, na primjer, za tajnika Vladine komisije za odnose s vjerskim zajednicama imate lika (Franju Dubrovića) koji prezire protestantizam odnosno neke kršćanske zajednice? Dakle deklarativna tolerancija nije dovoljna, vrijeme je za ne samo simboličnu već i stvarnu ispriku Martinu Lutheru i braći i sestrama protestantima, a za što se založio prof. Kuzmič. Treba početi od toga da Dan reformacije, kao i u Sloveniji, i u RH bude svečano obilježen (da bude barem spomendan, ako ne i blagdan) i to ne smije imati veze sa činjenicom da protestanata u Hrvatskoj ima manje od pola posto stanovništva, već se treba ticati naše prošlosti i naše kulture.

 

Navodim riječi dr. Kuzmiča kojoj baki Ruži ne treba, dakle, pojašnjavati, ali Hrvatima, Srbima i drugima valja stalno iznova ponavljati: “Iz perspektive Evanđelja smatramo da nam je potrebno kršćanstvo koje je manje nacionalno, a više osobno; manje tradicionalno, a više doživljeno; manje sektaško, a više ekumensko; manje otuđeno i otuđujuće, a više spasiteljsko i oslobađajuće ‒ jednom riječju manje religiozno, a više evanđeosko (…) Nema dobrih i zlih naroda, pa ne možemo dopustiti da se etničko stavi iznad etičkog. U vremenima opasnog prekopavanja po prošlosti, prebrojavanja grijehova, više drugog, a manje svojih, sakralizacije nekih elemenata prošlosti, mi kao evanđeoski kršćani pozivamo sve društvene i crkvene skupine naše domovine na razumnost i dijalog.”

 

Za kraj, želio bih svjedočiti i zahvaliti mojim prijateljima i uzorima protestantima za veliki doprinos u opismenjivanju, evangelizaciji, širenju ekumenskoga i mirotvornoga duha, te obrani demokratskih vrijednosti. Ankete pokazuju popriličnu vjersku nepismenost naših ljudi i veliku neobaviještenost, pa treba uvijek i iznova naglašavati tko su protestanti, pogotovo jer nismo ni svjesni koliko su važni u našoj povijesti i kulturi. Zajednička nam je odgovornost za čovjeka i za boljitak društava. Svjesni smo da nam u svim ovim nalaženjima izlaska iz krize, i s time povezanim promjenama, ponajprije trebaju novi ljudi. Ja takve vidim u protestantskim redovima koji su kvasac boljeg svijeta.

Još tekstova ovog autora:

     Uz vijest o smrti Svetlane Broz, junakinje dobrote
     Slovo o papinom pontifikatu i zdravlju
     Potrebna nam je ženska škola solidarnosti
     Hvala Miloradu Pupovcu jer svjedoči ustavni patriotizam
     Mons. Dražena Kutlešu, izgleda, ne zanima papino zdravlje
     Neka nas ne vara The Voice Kids, stanje na HTV-u je loše
     Podignimo iznova nebo uz pomoć Teofila Pančića
     Važan korak Crkve u Đakovu za suočavanje s grozotama NDH
     Što mi reče prijatelj Oleg Mandić o Auschwitzu
     Sa strepnjom ulazimo u drugo poluvrijeme Donalda Trumpa

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • fraktura 4

  • superknjizara

  • vbz drago

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • vbz 5

  • vbz 6

  • vbz 7

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • petrineknjige 3

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • planetopija 1

  • planetopija 2

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija