autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Evo zašto je Goldsteinova knjiga o revizionizmu toliko važna

AUTOR: Drago Pilsel / 10.09.2023.

Foto: Novica Mihajlovic (Delo)

Iz propovijedi đakovačko-osječkog nadbiskupa i metropolita Đure Hranića na proslavi Dana hrvatskih mučenika u Udbini u subotu 9. rujna izdvajam sljedeće citate:

”Uz mučenike proglašene svetima i blaženima te tisuće onih koji su mučeni, pobijeni, pregaženi, nasilno ušutkani, bačeni u jame i umrli od posljedica mržnje prema vjeri, zbog nacionalne i etničke mržnje, sjećamo se ovdje i žrtava Jasenovca, Nove Gradiške, Bleiburga, križnoga puta, te nebrojenih drugih stradalnika poput 10.000 hrvatskih branitelja koji su prije 530 godina poginuli u Krbavskoj bitci, svih branitelja i žrtava Domovinskoga rata i svih onih koji su stradali od sinova i kćeri našega naroda. U svoju molitvu uključujemo i Božje milosrđe zazivamo i za one koji su nam nanosili nasilje i zlo. Svima praštamo te svima nudimo mir, zajedništvo i suradnju (…)

Potičemo i u pomoć istodobno pozivamo i pravnu državu da ona odgovori na vapaje svih žrtava tako da svugdje gdje se susrećemo s dvojbama i neistraženim činjenicama te otkrivamo grobove žrtava totalitarnih režima, nepravednih osuda, progona, mučenja, ponižavanja i ubijanja nedužnih ljudi, gdje se licitira brojevima žrtava ovisno o okolnostima i potrebama političkih opcija te režima na vlasti.

Sebično kalkuliranje te politički oportunizam su odgovor na pitanje zašto se cjelokupni problem žrtava ustaškog režima, Jasenovca i drugih logora te oblika represije te istodobno i žrtava komunističkog režima u poratnim likvidacijama i obračunima s političkim neistomišljenicima, žrtve križnog puta i brojnih neistraženih jama, Stare Gradiške i drugih mjesta stradanja svode na rat brojevima te zašto se brojevi žrtava mijenjaju ovisno o okolnostima i potrebama političkih režima i njihove vlasti, zašto se neke žrtve nisu smjele niti spominjati, zašto i u naše dane ne spominjemo sve nego prešućujemo neke žrtve, i zašto ne brojimo sve nego samo žrtve na svojoj strani, te zašto teme poput Jasenovca, križnog puta i raznih gulaga nisu do danas od političke prerasle u povijesne teme koje nam osvjetljavaju cjelovitu istinu i pozivaju nas na suočavanje s njom, na praštanje i na kajanje te na miran suživot, dijalog i suradnju u izgradnji vlastite hrvatske domovine.”

Možda će neki čitatelji moje kolumne kazati, hajde, napokon, jedan hrvatski (nad)biskup konačno priznaje zločine ustaša u Jasenovcu, i da je to korak. Složio bih se da je propovijed Đure Hranića u Udbini nešto drugačijeg tonaliteta od onih koji se tamo ili u povodu ”bleiburške tragedije” i slične strahote čuju od predstavnika Katoličke Crkve.

Međutim, Hranićeva propovijed otkriva u čemu je problem s revizionizmom i, što je važno za našu današnju temu, pokazuje zašto je knjiga Ive Goldsteina ”Povijesni revizionizam i neoustaštvo – Hrvatska, 1989. – 2022.” (Fraktura, 7/2023.) toliko dobrodošla i važna.

Kao prvo, nadbiskup Hranić je, očito, jako loše upućen čovjek. Na primjer, nedvojbeno, ako ne prešućuje, onda ne poznaje rad prof. Ive Goldsteina i njegovog pokojnog oca Slavka Goldsteina koji, ako ništa drugo, a učinili su izuzetno mnogo na području historiografije, temu Jasenovca smještaju u pravi, akademski okvir.

Kao drugo, objavivši knjigu ”Jasenovac i Bleiburg nisu isto” (Novi liber, 2011.), Slavko i Ivo Goldstein započeli su ovo što sada zovemo trilogijom o revizionizmu, a nastavljeno je knjigom Ive Goldsteina ”Antisemitizam u Hrvatskoj od srednjeg vijeka do danas” (Fraktura/Bet Israel, 3/2022.) iako bi se, kada je riječ o revizionizmu i neoustaštvu itekako trebala uzeti i impresivna građa u knjizi Ive Goldsteina ”Jasenovac” (Fraktura, 11/2018.) pak da ne govorimo o knjizi manjeg formata ali velike važnosti koju je napisao Slavko Goldstein kao odgovor negatorima jasenovačkog užasa: ”Jasenovac – Tragika, mitomanija, istina” (Fraktura, 3/2016.).

Nadbiskup Hranić, kao čovjek s doktoratom ne smije, ako se odlučuje zboriti u Udbini kako progovara, ne poznavati i djelo i implikacije rada Slavka i Ive Goldsteina, naravno, ako osim što je bio prijatelj svećenika pedofila nije i antisemit.

Treće, ovo se ne tiče samo nadbiskupa Hranića već cijele Crkve Katoličke u Hrvatskoj i one i Bosni i Hercegovini: ne poznavati spomenute knjige ili ih negirati, ne priznavati doseg impresivnog akademskog rada oca i sina Goldsteina znači da se ubija i duh istine koja se polako, ali sigurno ipak probija među Hrvatima.

Kao što je urednik knjige Ivica Đikić napisao na koricama djela ”Jasenovac i Bleiburg nisu isto”, Jasenovac je bio ustaška verzija nacifašističkog političkog sistema u kojem nije bilo mjesta za fizičko postojanje Srba, Židova i Roma, te svih političkih protivnika, makar bili i Hrvati. Bleiburg je bio osmišljena osveta ratnih pobjednika koji se nisu znali nositi s trijumfom, ali bila je to, ipak, samo tragična epizoda o kojoj se u komunističkoj Jugoslaviji nije smjelo javno govoriti.

Govori se, od 1990. godine, na ovamo, bez poteškoća, ali i pretjeruje, pa se tako lupa i s ciframa te tragedije, slično kako srpski mitomani lupaju svojih 700.000 u Jasenovcu (po pisanju Gideona Greifa, kojem su konačno zaključena vrata službene Banja Luke, i puno više od toga!).

Četvrto, isti je rezon kardinala Josipa Bozanića, tadašnjeg zagrebačkog nadbiskupa, kada je u rujnu 2019. u homiliji u Zrinu ustvrdio kako su ”naoružani partizani napali mirno pučanstvo Zrina” (što se dogodilo prije 80 godina, 9. i 10. rujna 1943.), pritom prešućujući činjenicu (što nastavljaju činiti biskup sisački Vlado Košić, ali, nažalost, i nuncij Giorgio Lingua koji je propovijedao prošle subote u Zrinu), da su muškarci Zrina bili poznati kao najkrvoločniji sudionici ustaških zločina na Baniji, Bosanskoj krajini i Potkozarju (”Povijesni revizionizam…”, str. 374-375) te nadbiskupa Hranića kada kaže da ”i u naše dane ne spominjemo sve nego prešućujemo neke žrtve, i zašto ne brojimo sve nego samo žrtve na svojoj strani”.

Kako to? Pa zato što i jedan i drugi prešućuju! Jedan i drugi, i tako to biva uglavnom kod hrvatskih katolika, hoće od hagiografije činiti historiografiju. To ne ide tako.

I peto, problem Hranića, Bozanića (i njegova komesara za istinu Batelje), sada Kutleše e tutti quanti je sljedeći, njima je povijest fra Aleksa Benigar. Ne, to nije i ne može biti povijest. To je hagiografija.

Na primjer, sve ću kazati ovim jednim od puno mogućih primjera: Alojzije Stepinac ne samo što u svom tjedniku, Katoličkom listu, daje objaviti Pavelićevu Izvanrednu zakonsku odredbu i zapovijedi, od 26. lipnja 1941. godine, kojom je Pavelić optužio Židove za kolektivno širenje lažnih vijesti, a zbog toga će ih smještati ”u zatočenička zbirališta pod vedrim nebom” (čitaj: počinju masovne deportacije), već su župnici o tomu morali upućivati vjernike, pak se 21. srpnja 1941. u doista sramnom pisamcu za koje nitko tada osim autora i adresata nije čuo, Stepinac deportacijama Židova čudi kao pura dreku pa moli Pavelića da ako se to mora izvesti nikako ne bude u plombiranim (stočnim) vagonima (usp. 64. Zagrebački nadbiskup Stepinac poglavniku Paveliću u Jure Krišto, ”Katolička Crkva i Nezavisna Država Hrvatska – Dokumenti, 1941. – 1945. – Knjiga druga”, Hrvatski institut za povijest, 1998., str. 77-78).

Problem Hranića e tutti quanti je što žele kanonizaciju jednog kvarnog čovjeka, jer Stepinac ne da nije čist već uopće nije čist!, kada uopće ne protestira zbog masovnih deportacija žena i djece: veli Bateljin svetac da se brinuo da deportacije i jasenovačka konfinacija ”budu humane”.

Umjesto da kažem: a u tri pi… materine, ja ću samo konstatirati da, kao što je Franjo Tuđman dijelio Bosnu i Hercegovinu, uporno i agresivno, i to još duboko u 1995. godini, pa ne može biti moralni uzor Hrvatima u nacionalnom, tako je Alojzije Stepinac paktirao sa zločincima jer ”ostaje sasvim nejasno kako je Stepinac zamišljao da se može pomiriti diskriminatorske zakone protiv cijelih naroda, i istovremeno, poštovati ‘ličnost i dostojanstvo’ svakog pripadnika tih naroda” (Ivo i Slavko Goldstein, ”Holokaust u Zagrebu”, Novi liber/ŽOZ, 2001., str. 567) te je jasno da Stepinac ne može biti kršćanski model za svijet. Budući je ta nepomirljiva kontradikcija – ”nepomirljiva sa staništa logike, etike, pravne teorije i provedbene prakse” (isto) ostala često prisutna kod Stepinca sve do početka 1943. Tačka.

Hvala, Đuri Hraniću, što se konačno sjetio ustaša u Jasenovcu, no koje je to Židove Stepinac mogao smatrati ”krivima” (u pismu ministru Artukoviću od 22. svibnja 1941. ili u spomenutom Paveliću). O Stepinčevom ”humanom razumijevanju genocida”, gotovo pa antisemitizmu, valja napisati jedan drugi tekst. Možda i doktorsku disertaciju.

Stepinac ”mučenik”? Dajte, najte. U podnevnom nagovoru u nedjelju papa Franjo se spomenuo mučeništva poljske obitelji proglašene blaženom zato što je pružila utočište nekolicini Židova koje su progonili nacisti. Nakon podnevne marijanske molitve koju je predvodio s prozora Apostolske palače, misli su pape Franje otišle u Poljsku gdje su 10. rujna, prijepodne, u Markowi blaženima proglašeni mučenici Józef i Wiktoria Ulma s njihove sedmero djece. Papa se spomenuo te obitelji koju su nacisti ubili 24. ožujka 1944. zato što je pružila utočište nekolicini progonjenih Židova. Mržnji i nasilju koji su obilježili to vrijeme suprotstavili su se evanđeoskom ljubavlju. Neka ta poljska obitelj, koja je bila tračak svjetla u tami Drugoga svjetskog rata, bude svima nama uzor za nasljedovanje u težnji za dobrom i u služenju potrebitima. Pritom je Franjo potaknuo hodočasnike okupljene na Trgu svetoga Petra na pljesak za tu obitelj blaženikā.

Elem, u ovom sam tekstu pojasnio nadbiskupu Hraniću da bi bilo dobro da se informira, dapače, da se formira, pokazao sam mu i kako i gdje.

Još mi nedostaje spomenuti da će imati priliku, za godinu dana, kada bude upotpunjena građa (kako je rekao vladika Jovan Ćulibrk), posjetiti jedinu biblioteku i istraživački centar posvećen Drugom svjetskom ratu na prostoru Jugoslavije koji je utemeljen prije tjedan dana u Jasenovcu (nazočio sam i na posveti i na otvaranju što je imao čast učiniti dr. Efraim Zuroff) i moći će (to je teritorij njegove nadbiskupije) puno toga važnog saznati.

Ne budite lijeni, nadbiskupe Hraniću, (lijenost je grijeh), zamolite vladiku Jovana da vama i vašim ljudima već sutra drži predavanje o holokaustu (magistrirao je na tu temu i poznaje dobro građu Jad Vašema), a za zadaću čitajte ovdje spomenute knjige.

Ne kažem da Alojzije Stepinac nije intervenirao za mnoge osobe, često bezuspješno, ali često i s uspjehom, ja vam samo želim objasniti da ako ćete bilo koga prozivati, pa taman bila i Plenkovićeva vlast, to morate učiniti s pozicija korektne/provjerene historiografije.

Nećete valjda poput Košića i njegova kućnog majstora Borovčaka bulazniti o ”genocidu” u Zrinu ili ponavljati kako je otac bivšeg predsjednika Ive Josipovića ubijao fratre u Širokom Brijegu (iz El Shatta), zar ne?

 

MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. MOŽETE NAZVATI BROJ 060 866 660 / Tel.: 0,49€ (3,75 kn); Mob: 0,67€ (5,05 kn) po pozivu (PDV uključen) ILI POŠALJITE SMS PORUKU sadržaja PODRSKA na broj 667 667 / Cijena 0,82 € (6,20 kn). Operator usluge: Skynet Telekomunikacije d.o.o., info telefon: 01 55 77 555. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Uz vijest o smrti Svetlane Broz, junakinje dobrote
     Slovo o papinom pontifikatu i zdravlju
     Potrebna nam je ženska škola solidarnosti
     Hvala Miloradu Pupovcu jer svjedoči ustavni patriotizam
     Mons. Dražena Kutlešu, izgleda, ne zanima papino zdravlje
     Neka nas ne vara The Voice Kids, stanje na HTV-u je loše
     Podignimo iznova nebo uz pomoć Teofila Pančića
     Važan korak Crkve u Đakovu za suočavanje s grozotama NDH
     Što mi reče prijatelj Oleg Mandić o Auschwitzu
     Sa strepnjom ulazimo u drugo poluvrijeme Donalda Trumpa

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • fraktura 4

  • superknjizara

  • vbz drago

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • vbz 5

  • vbz 6

  • vbz 7

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • petrineknjige 3

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • planetopija 1

  • planetopija 2

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija