autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Gospa d.o.o.: kad vjera i biznis nađu zajednički jezik

AUTOR: Aurelie Nimarin / 05.09.2024.

Međugorje, malo hercegovačko selo, već desetljećima privlači hodočasnike iz svih krajeva svijeta, a razlog tome su navodna ukazanja Gospe koja se redovito događaju od 1981. godine.

Iako je priča o svakodnevnim ukazanjima izazvala brojne kontroverze unutar Crkve, jedno je sigurno – hodočasnici dolaze, novac se slijeva, a Međugorje cvjeta.

U cijeloj toj priči, papa Franjo, koji je isprva kritički govorio o tim ukazanjima, s vremenom je postao nešto blagonakloniji prema ovom fenomenu. Postavlja se pitanje: je li riječ o vjeri ili o financijskom interesu?

Gospa kao poštarica?

Papa Franjo nije poznat po tome da okoliša kada treba iznijeti svoje mišljenje. Tako je i u slučaju Međugorja, na početku svog pontifikata, jasno rekao: ”Gospa nije poštarica koja svakodnevno šalje poruke.” Ova izjava je mnogima bila snažan signal da Vatikan gleda skeptično na događaje u Međugorju. Skepticizam je bio razumljiv – tko može povjerovati da se Blažena Djevica Marija ukazuje svakog dana, već više od 40 godina, i da ima vremena slati poruke o ljubavi, molitvi i miru?

Koliko god te poruke bile dirljive, one su u svojoj suštini prazne, repetitivne i lišene bilo kakvog konkretnog sadržaja. Svaka poruka sadrži sličan obrazac: molite, vjerujte, budite dobri, ljubite jedni druge.

Da nije u pitanju vjerski fenomen, čovjek bi mogao pomisliti da te poruke piše neki softver za generiranje fraza, jer svaka nova poruka zvuči kao blago modificirana verzija one prethodne.

Iako su ove poruke primarno usmjerene na očuvanje duhovnih vrijednosti, njihov izostanak konkretne, jedinstvene ili značajne poruke u tolikom razdoblju dovodi u pitanje njihovu vjerodostojnost.

Međugorje kao svjetski centar hodočasničkog turizma

Unatoč skepticizmu, Međugorje je postalo jedno od najvažnijih hodočasničkih odredišta u svijetu. Svake godine milijuni vjernika dolaze u ovo mjesto kako bi se molili, tražili duhovno ispunjenje, ali i ostavili značajne svote novca. Od skromnog hercegovačkog sela, Međugorje se pretvorilo u pravu turističku atrakciju, s hotelima, suvenirnicama i turističkim vodičima koji nude sve što hodočasniku može zatrebati.

Čak i ako Gospa nije poštarica, netko je očito shvatio da novac itekako može biti sredstvo komunikacije. Teško je ne primijetiti kako novac teče kroz Međugorje. Suveniri, kipovi, krunice, svete vode – sve je to dio biznisa koji se iz godine u godinu širi.

Hodočasnici dolaze tražiti mir i duhovno ispunjenje, ali ono što često nađu je dobro osmišljen sustav koji je itekako svjestan njihove spremnosti da potroše. U svijetu gdje se vjera i turizam sve više prepliću, Međugorje je postalo savršen primjer kako se duhovnost može komercijalizirati.

Papa Franjo i ”božanski obrat”

Ipak, nešto se dogodilo s vremenom. Papa Franjo, koji je nekoć odbacivao ideju svakodnevnih ukazanja, postupno je ublažio svoj stav. Iako nikada nije izričito potvrdio autentičnost ukazanja, počeo je govoriti o duhovnim plodovima Međugorja, priznavši da se ondje događa nešto što privlači milijune ljudi.

Postavlja se pitanje: što se promijenilo? Je li papa Franjo zaista došao do duhovnog uvida ili je shvatio da bi kritiziranje Međugorja moglo imati negativne posljedice za Crkvu, koja ne može zanemariti milijune vjernika i ogromne količine novca koje se slijevaju u to svetište?

Neki bi rekli da se papa Franjo našao pred izborom između očuvanja institucionalnog jedinstva i obrane vjerskih principa. Kad milijuni vjernika posjećuju Međugorje, Crkva se mora suočiti s realnošću – odbacivanje Međugorja značilo bi otuđenje velikog broja vjernika.

Istovremeno, nepriznavanje ukazanja omogućava Crkvi da i dalje zadrži određenu kontrolu nad cijelom situacijom, bez da se potpuno odriče potencijalnog financijskog benefita. Papa Franjo možda nije promijenio mišljenje o Gospi kao poštarici, ali je svakako prepoznao vrijednost ”poštanskih usluga” koje Međugorje nudi.

Poruke koje odjekuju prazninom

I dok se milijuni vjernika skupljaju u Međugorju, tražeći smjernice i odgovore kroz svakodnevne poruke Gospe, ostaje činjenica da te poruke ostavljaju mnogo toga nedorečenim. Svaka nova poruka koja dolazi putem ”vidjelaca” samo potvrđuje ono što je već rečeno stotine puta prije. Mir, ljubav, molitva – sve su to univerzalne teme koje se mogu naći u bilo kojoj vjerskoj doktrini. Ali, što točno čini ove poruke posebnima?

Kada se sve poruke analiziraju, teško je pronaći nešto što bi moglo biti smatrano izvanrednim ili barem novim. Nema velikih proročanstava, nema konkretnih smjernica koje bi vodile vjernike kroz svakodnevne izazove modernog života. Umjesto toga, ove poruke kao da se vrte u krug, ponavljajući se bez kraja, bez dubine. Možda upravo ta praznina omogućava svakome da u tim riječima pronađe ono što želi čuti – vlastitu interpretaciju, vlastitu istinu.

Je li u pitanju vjera ili nešto drugo?

U konačnici, priča o Međugorju je priča o vjeri, ali i o moći novca. Koliko god da su ukazanja kontroverzna, ne može se zanemariti činjenica da Međugorje privlači ljude iz svih dijelova svijeta, ne samo zbog navodne duhovnosti, već i zbog svoje komercijalne privlačnosti.

Papa Franjo možda nikada neće službeno priznati ukazanja, ali njegov pomak prema pozitivnijem stavu može se protumačiti i kao priznanje financijske i političke stvarnosti s kojom se Crkva mora suočiti.

Međugorje ostaje fenomen koji će nastaviti privlačiti milijune, unatoč sumnjama i skepticizmu. Poruke koje dolaze od Gospe, koliko god prazne i repetitivne bile, nastavljaju odjekivati među vjernicima.

Možda u toj praznini leži tajna njihova uspjeha – u svijetu prepunom nesigurnosti, ljudi traže jednostavne odgovore, a ako te odgovore pronađu u Međugorju, tko smo mi da im sudimo?

Na kraju dana, možda nije važno je li Gospa poštarica ili nije, već koliko je pošta koju ona šalje profitabilna.

MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN HR8923600001102715720 (SWIFT/BIC: ZABAHR2X za uplate iz inozemstva) ILI PREKO PAYPAL-A. MOŽETE NAZVATI BROJ 060 866 660 / Tel.: 0,49€ (3,75 kn); Mob: 0,67€ (5,05 kn) po pozivu (PDV uključen) ILI POŠALJITE SMS PORUKU sadržaja PODRSKA na broj 667 667 / Cijena 0,82 € (6,20 kn). Operator usluge: Skynet Telekomunikacije d.o.o., info telefon: 01 55 77 555. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Šutnja je suučesništvo!
     Zašto se mladi više ne vide u Crkvi?
     Od vjere do licemjerja - osvrt na slučaj Blanke Vlašić
     Između svetog i svjetovnog, tko zapravo vlada Hrvatskom?
     Papa Franjo i moć književnosti: izazov za Crkvu u Hrvatskoj
     Sinoda – propuštena prilika za stvarne promjene
     Zašto sve više ljudi traži smisao izvan Crkve
     Gustavo Gutiérrez je prkosio konvencijama u ime pravde
     Tko plaća obranu suspendiranog fra Vladimira Vidovića?
     Četiri Šole – četiri šamara: tko to, zapravo, dijeli udarce?

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • superknjizara

  • vbz drago

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • planetopija 1

  • planetopija 2

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija