autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Oko molitelja na trgovima nije u pravu Kutleša, već Uzinić

AUTOR: Drago Pilsel / 21.12.2025.

Foto: Novica Mihajlovic (Delo)

Kao što sigurno znate ljudskopravaška aktivistkinja koja je dobar dio života uložila u zaštiti žene žrtve nasilja, Sanja Sarnavka, pokrenula je peticiju i predala ju je u srijedu 10. prosinca, na Međunarodni dan ljudskih prava, Hrvatskom saboru, Vladi Republike Hrvatske i Ustavnom sudu. Glasila je ”Micanje klečavaca – u ime 18 ubijenih žena u 2025.”, uz peticiju je predano više od 60.000 potpisa građanki i građana. Na kraju toga dana je bilo i preko 70.000 potpisa. Večeras, kada objavljujem ovu kolumnu, vidim da je peticija dobila 83.177 potpisa.

Peticiju sam potpisao iako se ne slažem s nekim aspektima kritike na račun tih molitelja na trgovima. Zastupam stav koji je sličan onomu koji je ovih dana izložio riječki nadbiskup Mate Uzinić.

Citiram njegove riječi kazane u razgovoru za riječki portal ArtKvart (slično je govorio i u drugim medijskim nastupima, na primjer prilikom vrlo dobrog intervjua na HTV-u koji je vodila kolegica Morana Kasapović).

”Bez obraćenja, bez promjene mene samog u mom načinu razmišljanja i u mom odnosu prema drugima, osobito bez obraćenja nas muškaraca, jer ovo je (femicid, op. D. P.) najveća sramota nas muškaraca, neće se dogoditi promjena. Želimo li imati autoritet, ne možemo ga postići silom nego služenjem. Mi bismo trebali braniti slabije, a ne nad slabijima pokazivati svoju moć.  To su žene, ali to su i drugi slabiji u našem društvu, poput manjina, stranaca, migranata…

Više puta sam se rekao da molitva na trgovina nije dobra, ali svejedno ne mislim da bi se taj problem riješio zabranom. Bojim se da bi samo dodatno eskalirao. S tim ljudima bi netko trebao raditi i ne bi im se smjelo podilaziti.

Trebalo bi im pomoći razumjeti da kršćani ne mole tako. Mislim da su mnogi od njih izmanipulirani. Preporučio bih im da se ispitaju pred Bogom i svojim ispovjednikom je li svojom molitvom na trgovima postaju bolji ili gori ljudi. I unose li u ovo društvo mir, radost i međusobno poštovanje ili potiču i stvaraju dodate podjele i sukobe.

Ovom društvu trebaju kršćani koji će se truditi u naše društvo unositi mir i pomirenje, koji će pokazivati da je kršćanstvo religija zajedništva i ljubavi, a ne sukoba i podjela.

Posebno je tragično to što je netko iz te skupine u ozračju ubojstava žena usudio gaziti ruže koje ih predstavljaju. Možda je taj performans s ružama napravljen zbog toga da im se pošalje poruka da su i oni krivi za nešto za što se ne osjećaju krivi. Ali svejedno je takva reakcija neprimjerena jer je svaka ta ruža predstavljala jedan ljudski život, život žene žrtve nasilja u posljednje tri godine.

Kako je moguće da jedna takva reakcija i bijes iziđe iz molitve? I to je zapravo pokazatelj da to nije molitva, a ako i jest, da ona nema ništa s kršćanskom molitvom. Oni su se, istina, naknadno ogradili od počinitelja. Ali se svejedno moraju zapitati stvaraju li oni svojom molitvom takve ljude, potiču li u ljudima takav bijes.”

Dakle, mislim da ti molitelji na trgovima krivo rade. Čak i da su rekli: ”mi molimo i za žrtve femicida i za prestanak obiteljskog nasilja gdje su žrtve žene”, po meni postoji problem ne samo u izričaju te molitve već, puno ozbiljnije, u krivoj antropologiji koja pokreće molitelje.

Sama javna molitva na trgovima ne smije biti sporna, ako je dobro izvedena. Pisao sam već o odobravanju jedne takve molitve u Italiji od pokojnog pape Franje: Jedanaest sada već godina katolici se okupljaju u sjevernotalijanskom gradu Riminiju svakog 20. dana u mjesecu na glavnom gradskom trgu da bi molili krunicu za mir.

U povodu obilježavanja desete obljetnice, papa Franjo poslao je poruku Odboru za progonjene kršćane ”Nazarat” koji organizira mjesečnu molitvu krunice, koja se u međuvremenu proširila u trinaest gradova te 27 samostana diljem svijeta.

U poruci je Papa zahvalio odboru ”Nazarat” za pažnju prema ”braći i sestrama koji žive u zemljama pogođenima strašnim sukobima”.

”Hvala vam za svjedočanstvo ljupkog milosrđa, blizine, napose udioništva u patnjama stanovništva ranjenog nepravdom, ugnjetavanjem, mržnjom i pohlepom”, poručio je.

Dakle, moliti javno krunicu ne bi smjelo biti sporno. I tu ljevičari aktivisti koji ometaju molitvu bubnjevima i drugačije mislim da griješe.

Međutim, sporna je antropologija koju zagovaraju ljudi iz ”muževni budite”. Pojasnit ću.

”Klečavci” (ne volim ovaj naziv, poprilično je negativne konotacije) / molitelji se okupljaju, tako nam je rečeno i tako su stvar oglasili, radi sedam nakana: 1) radi molitve za mir i ”obraćenje Hrvatskog naroda”, 2) radi ”prestanka pobačaja”, 3) da bi potakli ljude da prekinu s praksom predbračnih odnosa, 4) da bi promovirali čednost u ponašanju i odijevanju i žene i muškaraca, 5) da se općenito moli za pastire, 6) da se moli za duše u čistilištu i 7) da se moli za osobne nakane.

Kažu da je važan cilj molitve da se muževnost dokaže i pokaže pobožnošću molitve krunice. Iz toga se da zaključiti da onaj tko ne moli javno krunicu ili nije pobožna osoba ili nije muževan, nije pravi muškarac, možda niti dobar suprug i otac, a to je zabluda i isključivost.

To što mnoge ta njihova paradna molitva iritira ipak nam ne daje pravo da zagovaramo zabranu njihove javne molitve, čak ni kada ”mole” za zabranu pobačaja (koji se jamči u RH). Ustav zagovara i omogućava slobodno ispovijedanje vjere. Kao što protivnici imaju pravo demonstrirati na Trgu dok ”klečavci” mole (ali ne nasilno). Problem je, smatram, što organizatori molitve i aktivni molitelji baš i ne razumiju kršćansku teologiju i antropologiju što nam daje pravo da ih kritiziramo.

Što ne razumiju: 1) da nije sam otac, već da su otac i majka (tamo gdje postoji takva kršćanska zajednica) prvi svjedoci vjere u obitelji, 2) da muškarac i žena trebaju da budu jednaki ne jer je to kulturna moda ili trend, već zato što to zagovara kršćanski nauk, 3) da je krivo pojmiti da je muškarac pozvaniji od žene da u nečemu predvodi, da je on prava glava obitelji, ”duhovni autoritet”, 4) da se (Kristu) obraćaju pojedinci, a ne narodi, pa tako ni hrvatski ili poljski (odakle crpe inspiraciju za paradnu molitvu), 5) da ako je netko odbijao svoju buduću suprugu poljubiti i držati za ruku prije braka to može biti njegov osobni izbor, a nikakvo pravilo ponašanja, 6) da glavna molitva Crkve nije krunica, već euharistija kao i da se s Kristom mora živjeti u crkvenoj zajednici, a posebno u intimi naše duše i svijesti, te 7) da se HBK nije očitovala o njihovim klečanjem na trgovima odnosno da ako ”U ime obitelji” spominje biskupa Košića koji ih je podržao tako što im se pridružio na klečanju i molitvi onda Željka Markić isto mora spomenuti i nadbiskupa Uzinića koji ih je kritizirao na HTV-u i drugdje.

Sada imamo i novi trenutak jer je molitelje javne krunice podržao i zagrebački nadbiskup Dražen Kutleša.

Lijepo je i zdravo da u Crkvi imamo pluralnost mišljenja, ali nije dobro to što nadbiskup Dražen Kutleša ne kopča ove fundamentalne stvari iz kršćanske antropologije i duhovnosti (pravnik je i očito nije dobro teološki spremna osoba).

Što kaže Kutleša? ”Ako pogledamo samu bit demokracije, primjerice staru Grčku – trgovi su uvijek bili mjesta susreta i različitih razmišljanja. Normalno je da svaki građanin Republike Hrvatske – jer živi u demokratskoj državi – ima pravo okupljati se po pravilima i zakonima Republike Hrvatske. Ta okupljanja su pod kontrolom policije i različitih institucija. Ako nešto nije kako treba, onda institucije trebaju djelovati”, poručio je te dodao da se molitelji u kontekstu civilnog prava imaju pravo okupljati kao i svaka druga skupina koja udovoljava propisima Republike Hrvatske.

Što se tiče crkvenog prava, nadbiskup je istaknuo da ne vidi nikakvu zapreku. Dodao je i kako je pročitao njihove nakane te kako ne vidi da su molitelji protiv feminizma ili svega onoga što im se nameće. ”Treba biti vrlo pažljiv i gledati demokratska dostignuća našega društva. Ako počnemo sa zabranama, onda problemi postaju sve veći”, istaknuo je.

Dakle, Kutleša odobrava nakane molitelja i praksu, Uzinić ne. Rekao sam: mislim da je Uzinić u pravu, a ne Kutleša.

Dakle, sama molitva krunice (ili neki drugi oblik sakramentalije ili liturgijskog obreda) na javnom trgu ne može biti sporna. Papa Franjo je govorio, a tako misli i papa Lav, da je u redu i da je potrebno, na primjer, moliti za ugrožene kršćane u Iraku, Siriji i drugdje na Bliskom Istoku.

Uzinić se usudio čak kazati da mu se čini da u pozadini akcije naših molitelja stoje neki politički ciljevi pa je ponudio i neke razloge zašto to misli. Svakako ljudi imaju pravo javno moliti sve dok god ne čine nešto što nije u skladu sa zakonom. Kao i nadbiskup Uzinić, ne mislim da je to način na koji kršćani trebaju djelovati u društvu.

I ja bih volio znati pomaže li ta akcija doista onima koji sudjeluju u molitvi na trgovima, u njihovom vjerskom životu, čini li ih boljim ljudima ili boljim kršćanima, je li to poboljšalo njihov obiteljski život, život unutar njihovih župnih zajednica, je li to poboljšalo njihovu profesionalnu karijeru.

Molitva bi trebala najprije njih učiniti boljim, kaže Uzinić. Ono što se primjećuje jest da ta molitva, nažalost, ne čini boljim društvo u kojem živimo, nego da je zapravo to još jedan od načina na koji se ovo naše društvo lomi ili polarizira.

Možda da su ostali na mjestu prve njihove molitve, ispred zagrebačke katedrale, i da su pokazali da ih jako pogađa učestalost femicida u Hrvatskoj, ali ne. Duh ovih ”molitava”, i autoritet za muškarce koji se zagovara pokazuju da smo nasilni prema drugima, demonstrira se svašta ali ne i ono bitno, solidarnost prema ljudima i krotkost pred Bogom.

MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN HR8923600001102715720 (SWIFT/BIC: ZABAHR2X za uplate iz inozemstva) ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     IKA ne kaže je li Plenković obavio nuždu u Svetoj Stolici
     Gubimo nešto bitno: sposobnost razlikovanja istine od laži
     Zašto pokrećemo tribine Ekumena i čemu ekumenizam danas?
     Prva tribina Ekumene: o 1700 godišnjici Nicejskog sabora
     30 godina od Daytonskog sporazuma, Tuđman i BIH
     Mržnjom prema Srbima ne poštujemo žrtve Vukovara
     Poruka svima koji se raduju prirodi i strahuju zbog nje
     Kazneno sam prijavio negacioniste jasenovačkih genocida
     Slovo o ispadu kardinala Vinka Puljića i ubijenima na Daksi
     Švedske duhovne vježbe s ocem Milutinom i suze u Uppsali

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • argentinski roman

  • povratak adolfa pilsela

  • vbz drago

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • fraktura 4

  • fraktura 5

  • superknjizara

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • vbz 5

  • vbz 6

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • Lijevak 7

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • petrineknjige 3

  • petrineknjige 4

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • srednja europa 3

  • srednja europa 4

  • srednja europa 5

  • planetopija 1

  • planetopija 2

  • KS 1A

  • KS 1B

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • ks 5

  • ks 6

  • ks 7

  • ks 8

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija