novinarstvo s potpisom
Američko-kanadski profesor biblijskih znanosti dr. Gordon Fee (1934.-2022.) je izuzetno snažno utjecao na moju profesionalnu formaciju i ministerijalnu ravnotežu.
Na postdiplomskom studiju na Wheatonu bio je mentor moje magistarske disertacije ”The Text of the Gospel of John in Writings of Theodoret of Cyrus”. U tom istraživačkom radu se preklapaju znanstvene discipline patrologije i tekstualne kritike Novoga zavjeta (NZ).
Taj nagrađeni znanstveni rad mi je uz novčani dar donio i punu stipendiju za doktorski studij na prestižnom Harvard University.
U radu sam analitički i statistički argumentirano potvrdio pouzdanost i značaj rekonstrukcije izvornog (grčkog) teksta NZ-a na temelju citiranosti u djelima crkvenih otaca.
U tom području novozavjetne znanosti Gordon Fee će ostati zapamćen kao pionir i legendarni utemeljitelj novog smjera novozavjetnih studija. Njegova je znanstvena karijera otpočela detaljnom komparativnom analizom Papyrusa 66, jednog od najranijih i najkompletnije sačuvanih manuskripata novozavjetnog teksta.
Gordona Feeja osim kao visoko rangiranog znanstvenika prati i reputacija strastvenog propovjednika iznimne elokvencije i pastoralne relevancije. Poznato je da su se na njegovim akademskim predavanjima događala transformativna obraćenja slušatelja.
To je potvrđeno i od sudionika zajedničkih konferencija American Academy of Religion i Society of Biblical Studies na čijim je platformama održao hvaljene znanstvene rasprave iz tekstualne kritike NZ-a. Jedan danas visoko rangiran sveučilišni profesor je javno svjedočio kako je postao iskustveni kršćanin na Feeovom teoretskom referatu o starim papirusima novozavjetnih tekstova.
Fee je zahvalnički i ponosno svjedočio da je autentične kršćanske vrednote naslijedio i naučio od svojih pentekostnih roditelja. Otac Donald je bio ordiniran propovjednik Assemblies of God, vodeće pentekostne denominacije u Americi, a majka Grace je bila kćerka pastora istoimene Crkve.
Fee je volio sport i od mnogih je bio hvaljen kao odličan košarkaš. On me upoznao s profesionalnom American Basketball asocijacijom i poveo u Chicago na prve košarkaške NBA utakmice gdje sam ga upoznao i kao strastvenog navijača.
Kada smo u Zagrebu u listopadu 1972. godine otvarali Biblijsko-teološki institut (prethodnicu Evanđeoskog teološkog fakulteta) Fee je na moj poziv bio inauguralni govornik.
Ako je glavom bio znanstvenik Fee je srcem bio misionar. Predavao je i propovijedao u mnogim zemljama svijeta na svim kontinentima. Vrlo često je iz svojih honorara i ušteđevine sam platio putne troškove i troškove boravka u zemljama u kojima je služio.
Bio je izuzetno nesebičan i darežljiv čovjek, koji je živio skromnim životnim stilom i kada je kao autor bestselera imao velika primanja.
U Jugoslaviju (i kasnije Hrvatsku) je dolazio dvadesetak godina, svake godine, predavati na ETF-u u Zagrebu i Osijeku i na konferencijama za duhovne radnike. Njegova supruga Maudine je kao magistra psihoterapije u dva navrata održala upečatljive seminare u Osijeku i Subotici.
Jedne godine je na predavanja u bivšu Jugoslaviju stigao iz Afganistana gdje je dobio kožnu zarazu te je zbog tijela krcatog osipima završio u karanteni u bolnici u Novom Sadu.
Vrlo rado je dolazio u Osijek gdje je u prepunoj sinagogi držao predavanja koja se i danas pamte i prepričavaju, posebice izlaganja o Kraljevstvu Božjem kao središnjoj temi Isusova života i učenja te egzegezu Prve poslanice Korinčanima.
O Korinčanima je napisao po mišljenju mnogih stručnjaka najbolji komentar ikada napisan. Neki novozavjetničari to tvrde i za njegove komentare Pastoralnih poslanica (Timoteju i Titu).
Naslijedio je glasovitog britanskog bibličara F. F. Brucea kao glavni urednik najčitanije serije novozavjetnih komentara – New International Commentary of the New Testament.
Fee je u stručnoj javnosti prepoznatljiv kao vodeći ekspert za pneumatologiju i gore spomenutu tekstualnu kritiku Novoga zavjeta.
Napisao je popularan udžbenik za biblijsku egzegezu, a zajedno s Douglasom Stuartom, kolegom s Gordon-Conwella, dva bestselera, popularnu hermeneutiku ”How to Read the Bible for All it’s Worth” i uvodničko-panoramski ”How to Read the Bible Book by Book”. Prva je izdana na hrvatskom jeziku u dvama neovisnim prijevodima.
Fee je osim biblijskih komentara i hermeneutičkih priručnika poznat i po svojim spisima u kojima se zalaže za ravnopravnost žena te za njihovu ordinaciju, što su mu zamjerili neki fundamentalistički krugovi, posebice među južnim baptistima i konzervativnim pentekostalcima.
Iako ordinirani duhovnik Skupština Božjih, Fee je ipak u nekoliko navrata uvjerljivo polemizirao s nekim njihovim definicijama duhovnih iskustava i prakse te čak i doprinio da se neka doktrinalna pitanja iznova stave na dnevni red i redefiniraju.
Njegova biblijska utemeljenost, egzegetska dosljednost i preciznost artikulacije su uvijek bili sjajno argumentirani i kontekstualno uvjerljivi.
Fee je ostavio snažan trag i kao jedan od najuglednijih članova u glasovitom Committee on Bible Translations (CBT). Suradnici drže da se u gotovo svakom poglavlju prijevoda ”New International Version” (NIV) mogu pronaći optimalna prevodilačka rješenja koja su neki proglasili ”feezmima”.
Kao stručnjak za prevođenje Biblije je skupa s kolegom Markom Straussom objavio smjerodavnu ”How to Choose a Traslation for all it’s Worth”.
U tom kontekstu moram spomenuti obostranu radost susreta kada sam ga na Bogoslovnom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu upoznao s mojim doktorvaterom Bonaventurom Dudom, našim najboljim prevoditeljem Biblije.
Fee je na svima trima fakultetima na kojima je predavao (Wheaton, Gordon-Conwell i Regent u Vancouveru) bio biran od studenata i kolega za najboljeg profesora fakulteta.
Usput ću na kraju spomenuti da mi je desetljećima na Gordon-Conwellu bila čast raditi u prekrasnom i prostranom uredu u kojem je Fee napisao neka od svojih slavnih djela.
Hvala, Gordone, na uzoru vjernika i znanstvenika koji se nikada nije stidio Evanđelja. Hvala ti što si svojim vatrenim propovijedanjem i predavanjima prožetim ljubavlju prema Isusu i slušateljima pomogao u rušenju predrasuda prema visokom teološkom obrazovanju i kritičkom razmišljanju u postkomunističkim zemljama.
Euharisto adelfos mou en agape Hristou.
UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.