autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Prigovor savjesti u miru i ratu

AUTOR: Ana i Otto Raffai / 10.09.2024.

Ana i Otto Raffai

O prigovoru savjesti se u našoj javnosti možda više zna kada je u pitanju odbijanje ginekologa da provedu pobačaj, nego li se zna da je prigovor savjesti ustavna kategorija – pravo muškaraca da odbije oružje kada ga država poziva prihvatiti vojnu službu.

Upravo je 90 tih godina prošlog stoljeća, još za vrijeme trajanja domovinskog rata, ovaj aspekt prigovora savjesti bio unesen u Ustav RH i prvi puta zagarantiran kao pravo građana.

Ustav RH iz 1990. u paragrafu 47 jamči pravo građana koji zbog svojih vjerskih ili moralnih uvjerenja ne pristaju obavljati vojne dužnosti u Hrvatskoj vojsci. Zapravo, Hrvatska je jedan primjer dobre prakse, jedan ohrabrujući primjer jer je prigovor savjesti spram vojne obaveze donesen u vrijeme kada je zemlja bila u ratu i smatralo se prirodnim da se građani odazovu na poziv da brane svoju zemlju oružjem i nasiljem.

Ali kako savjest nije prirodna nego ljudska / kulturna kategorija, a za neke i vjerska, uvrštenje prigovora savjesti u Ustav RH 1990. je zapravo primjer kako i za što prigovor savjesti jest potreban.

On je pravo koje jamči da će društvo omogućiti svakom pojedincu da ostvari svoje ljudsko dostojanstvo kako on ili ona smatraju da izgleda dostojanstvo. Konkretno radi se o ljudskosti onih koji ne mogu prijeći preko toga da je ubijanje i u ratu i u miru neprihvatljivo. Te da obrana koja traži da pojedinac radi domovine ubije drugoga nije, barem za neke od nas, dopustivo.

Ne radi se ni o lijenčinama ni o kukavicama. Radi se o mislećim ljudima kojima je prigovorom savjesti stvoren okvir da na drugi način služe zajednici kojoj pripadaju. Stoga je uz prigovor savjesti vezan drugi instrument, a to je civilna služba. A ta kategorija postoji, postojala je i udruga Unija 47 koja je prigovarače podržavala savjetima u vrijeme domovinskog rata i sve do razdoblja u kojem je postojala obavezna vojna obuka. S uspostavom profesionalne vojske nestale su okolnosti u kojima je bilo potrebno pravo na prigovor savjesti.

No vratimo se prigovoru savjesti u miru. Kada visoki politički dužnosnici što prije žele uvesti vojni rok, pa onda preko medija propagiraju isti kao brz način osposobljavanja za borbu, a neki čak natucaju o ukidanju prava na prigovor savjesti ili osporavaju mogućnost civilne službe mi mislimo da je potrebno dići glas prigovora savjesti u miru.

Ovakav govor i ovakve radnje pripremaju neometano i nepromišljeno prihvaćanje rata već sada.

Danas, u miru naš prigovor savjesti glasi: kako to da ovo društvo i njene državne institucije, poglavito ministarstvo obrazovanja ne umiju uključiti u obrazovni sustav jedne male države Hrvatske mirovno obrazovanje koje bi s puno manje materijalnih troškova osposobilo mlade generacije za rješavanje sukoba nenasilnim putem, a ojačalo cijelo društvo za nenasilni otpor eventualnoj agresiji?

Naprotiv, za nepunih 6 mjeseci se vojni rok vratio u vijesti, medije, izjave političara kao da je jedina opcija. Našla su se sredstva, kojih nikad nema kada je mirovni odgoj u pitanju, a prvi ročnici vedro i čilo nagovaraju svoje vršnjake da se uključe u vojsku?

Kako to da nigdje nema ni u državnim ni u crkvenim institucijama, ni u javnim glasilima diskusije o tome što je rat, što se od onih koji vježbaju pucati traži. A traži se, da budemo jasni, da se ubijanje u civilnom životu smatra nedopustivim, te se zabranjuje, u kontekstu rata naređuje da se mora raditi.

U aktivnostima o kojima onaj koji naredbu treba izvršiti ne odlučuje, već je odluka negdje, kod nekoga zbog nečega često nedovoljno jasnoga i dosljednoga.

Militaristički sustav se brani time što kaže, to je drugi svijet, vojska, vi nas ne razumijete. Mi koji se ratu opiremo prigovorom savjesti na to odgovaramo: ako niste nama u civilnom svijetu razumljivi, mi ne dajemo svoju djecu, ne dajemo svoje živote za vaše ciljeve i vizije. Naša vizija je drugačija.

Nama treba otvoren razgovor o ratu i otporu ratu, da možemo objasniti što ne možemo prihvatiti u militarističkoj opciji koja nerijetko završava manipulacijom obrane zemlje, mi možemo čuti u dijaloškom formatu da se dvije opcije, ona koja se uzda u vojnu obranu i mirotvorna ne mogu tako lako pomiriti. Danas dominira vojni pogled na društvene krize koji traži od građana i građanki da mu podastru svoje resurse.

Podaci se kriju obično ondje gdje se prešućuju. Svi mi znamo da je rat ubijanje. Ali ne govorimo, prešućujemo, kažemo obrana. Svi mi znamo da svaki rat prati silovanje, pljačka. Nisu to odstupanja od pravedne obrane nego su zločini ratu inherentni.

Ako danas ne znamo kako zaustaviti rat, zašto mislimo da ćemo ga zaustaviti šuteći o ratu da je zločin? Svaki rat. Jer nijedan nije vođen po pravilima pravednog rata (jus ad bellum, jus in bello) ali to ne kažemo.

Kada smo usred domovinskog rata jednog uglednog generala pitali kako on vidi ratne zločine, odgovorio nam je da mi ne znamo kako je u ratu, ne znamo kako je biti u krvi do koljena. Tko danas govori o obrambenom ratu kao o nečemu neočekivanom da se čovjek nađe u krvi do koljena? Tko priprema mladiće od 18 godina da se snađu u krvi do koljena? Dakle i to prešućujemo.

Tako je prigovor savjesti ratu u miru tvrd govor o zločinu rata koji se prešućuje eufemistički ga nazivajući pravednom obranom. Upravo suprotno od predrasude o prigovaračima da se izvlače iz teške ali pravedne zadaće vojnika koji brani nezaštićene, prigovor savjesti u miru i ratu je govor koji se izlaže, izlaže ne samo opasnosti nerazumijevanja, nego opasnosti koji svaki pojedinac na sebe uzima kada se lati hrabre riječi protiv moćnijih od sebe (parezija).

Hrabrost prigovora očituje se u neprihvaćanju oportunizma koji podržava ratni zločin u krivovjerju da bi ikoji zločin mogao biti oslobodilački.

Hrabrost je osobina savjesti koja se nije dala uspavati. I ovim tekstom je želimo u sebi i onima koji ga čitaju buditi.

MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN HR8923600001102715720 (SWIFT/BIC: ZABAHR2X za uplate iz inozemstva) ILI PREKO PAYPAL-A. MOŽETE NAZVATI BROJ 060 866 660 / Tel.: 0,49€ (3,75 kn); Mob: 0,67€ (5,05 kn) po pozivu (PDV uključen) ILI POŠALJITE SMS PORUKU sadržaja PODRSKA na broj 667 667 / Cijena 0,82 € (6,20 kn). Operator usluge: Skynet Telekomunikacije d.o.o., info telefon: 01 55 77 555. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Radikalno nježno u ''kvrgava'' vremena
     Mir radi Vivian Silva
     Biskupi pozivaju na otpor radikalnoj desnici
     Mir je održiv i samo u miru možemo razgranati svoje živote
     Gospodo na trgovima, korizma je: odrecite se nasilja
     Da ljudi budu ljudskiji
     Rodoljublje nije batinanje petnaestogodišnjih Vukovaraca
     Mirovnjačke minijature ili koga biramo za svoje vođe
     Baš sada, unatoč svemu, poticaj Vjernika ZA MIR
     Nasilje nad ženom u Ljubuškom: ne bi se šteli mešat

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • superknjizara

  • vbz drago

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • planetopija 1

  • planetopija 2

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija