autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Religijska perspektiva univerzalnih vrijednosti i rata

AUTOR: Vedran Obućina / 14.12.2024.

U svijetu prepunom političkih nejednakosti, koncept univerzalnih vrijednosti često se čini kao nedostižan ideal, a ne kao ostvariva stvarnost.

Dvostruki standardi dominiraju međunarodnim odnosima, oblikujući način na koji se sukobi rješavaju, kako se postupa s izbjeglicama i kako se poštuju ljudska prava.

Ova proturječja ne samo da nagrizaju povjerenje među nacijama, već i otkrivaju krhkost načela koja navodno podupiru globalno upravljanje. U tom kontekstu, religija nudi jedinstvenu prednost. Sa svojim moralnim učenjima i naglaskom na pravdi, suosjećanju i miru, religija može izazvati licemjerje globalne politike i pružiti dosljedan etički okvir za rješavanje ovih pitanja.

Ova kolumna istražuje kako religijske perspektive mogu kritizirati i pridonijeti diskursu o dvostrukim standardima u svjetskoj politici, univerzalnim vrijednostima i etici rata.

Dvostruki standardi u svjetskoj politici odnose se na nedosljednu primjenu načela poput pravde, jednakosti i ljudskih prava. Te se nedosljednosti očituju u selektivnim vojnim intervencijama, nejednakom postupanju s izbjeglicama i pristranoj gospodarskoj politici.

Na primjer, globalni odgovor na sukobe značajno varira ovisno o geopolitičkim interesima. Dok se vojne intervencije na Bliskom istoku često opravdavaju na temelju zaštite demokracije ili ljudskih prava, slični zločini u regijama poput Subsaharske Afrike često dobivaju minimalnu pozornost. Izbjeglička kriza dodatno naglašava ovaj nerazmjer. Izbjeglice iz zona sukoba u Europi često se dočekuju raširenih ruku, dok se one iz nezapadnih regija suočavaju s oštrijim ograničenjima i ksenofobnom politikom.

Nekoliko čimbenika pridonosi ovim nedosljednostima. Politički osobni interes igra središnju ulogu, a moćne nacije daju prioritet svojim strateškim i ekonomskim dobicima u odnosu na etička razmatranja.

Kulturološke predrasude također utječu na to kako se krize percipiraju i kako se njima rješava, održavajući stereotipe koji dehumaniziraju određene skupine. Osim toga, nedostatak istinski pravedne strukture globalnog upravljanja omogućuje moćnim državama da selektivno provode pravila, potkopavajući univerzalnost vrijednosti za koje tvrde da ih podržavaju.

Univerzalne vrijednosti obuhvaćaju načela kao što su ljudska prava, pravda, mir i jednakost. Ovi ideali trebaju nadilaziti kulturne, nacionalne i vjerske granice, pružajući zajednički etički temelj za čovječanstvo. Međutim, primjena ovih vrijednosti često otkriva duboku napetost između kulturnog relativizma i univerzalizma. Dok univerzalne vrijednosti zahtijevaju globalnu primjenjivost, njihovo tumačenje i provedba često odražavaju prioritete dominantnih kultura i političkih snaga.

Religije su kroz povijest zagovarale mnoge od ovih univerzalnih načela. Pravda, suosjećanje i svetost života uobičajene su teme u vjerskim učenjima. Na primjer, koncept Tikkun Olama u judaizmu naglašava popravljanje svijeta kroz etičko djelovanje, dok islamski naglasak na socijalnoj pravdi odražava njegovu predanost jednakosti i pravednosti. Unatoč ovim zajedničkim idealima, religijske tradicije također se razlikuju u svojim tumačenjima, stvarajući izazove za postizanje globalnog konsenzusa o tome što čini univerzalne vrijednosti.

Vjerska učenja često se bore s etikom rata i mira. U kršćanstvu, Teorija pravednog rata pruža okvir za određivanje kada je rat moralno dopušten, naglašavajući načela kao što su proporcionalnost i posljednje sredstvo.

Islamski koncept džihada razlikuje osobnu borbu za pravednost i etičko vođenje rata, dok budizam i hinduizam zagovaraju nenasilje kao temeljni princip, često shvaćajući rat kao neuspjeh duhovne discipline.

Ova učenja, iako su ukorijenjena u specifičnim tradicijama, dijele brigu za minimiziranjem štete i postizanjem pravde. Oni dovode u pitanje ideju da se rat ikada može voditi za čisto političku ili ekonomsku korist, pozivajući na odgovornost u motivima i metodama sukoba.

Međutim, ni religije nisu imune na dvostruke standarde koje kritiziraju. Kroz povijest, vjerske institucije bile su sudionici u političkim programima, od križarskih ratova do suvremenih sukoba u kojima se vjerska retorika koristi za opravdavanje nasilja. Ovo sudioništvo naglašava važnost usklađivanja vjerske etike sa suvremenom geopolitičkom realnošću, osiguravajući da vjerska učenja ostanu snaga pravde, a ne sredstvo za podjele.

Jedan od najučinkovitijih načina na koji religije mogu riješiti dvostruke standarde je međuvjerski dijalog. Poticanjem komunikacije i razumijevanja među različitim tradicijama, vjerske zajednice mogu izgraditi konsenzus o etičkim odgovorima na globalne sukobe.

Zajedničke vrijednosti kao što su suosjećanje, pravda i svetost života mogu poslužiti kao temelj za zajedničko djelovanje.

Međuvjerske inicijative već su pokazale svoj potencijal u naporima za izgradnju mira. Na primjer, organizacije poput Religije za mir okupljaju vođe iz različitih vjera kako bi se pozabavili problemima poput siromaštva, sukoba i degradacije okoliša. Ovi napori naglašavaju snagu jedinstva u borbi protiv nedosljednosti globalne politike.

Vjerske institucije također mogu služiti kao čuvari morala, pozivajući političke vođe na odgovornost za svoje postupke. Zalažući se za dosljednost u primjeni etičkih načela, vjerske zajednice mogu izazvati licemjerje selektivnih intervencija i pristranih politika. Na primjer, glasno protivljenje Katoličke crkve nuklearnom oružju bilo je dosljedna kritika utrke u naoružanju, naglašavajući svetost života umjesto političkih razloga.

Vjerske organizacije igraju ključnu ulogu u mobiliziranju pokreta za pravdu i jednakost. Te organizacije često rade izravno s marginaliziranim zajednicama, pojačavajući njihov glas i rješavajući temeljne uzroke nejednakosti. Angažiranjem u zagovaranju i pružanjem humanitarne pomoći, oni pokazuju praktičnu primjenu vjerskih načela u rješavanju globalnih nepravdi.

Selektivna priroda humanitarnih intervencija često izaziva kritike vjerskih skupina. Na primjer, zapadne intervencije u Iraku i Afganistanu naširoko su kritizirali vjerski vođe koji su dovodili u pitanje etička opravdanja za ove ratove. Vjerske organizacije skrenule su pozornost na civilne žrtve i dugoročne posljedice ovih sukoba, zalažući se za diplomaciju i nenasilna rješenja.

Brojni su i primjeri vjerskih zajednica koje se uspješno zalažu za mir i pravdu. Uključenost Katoličke crkve u posredovanje u mirovnim sporazumima u Latinskoj Americi, poput njezine uloge u okončanju građanskog rata u El Salvadoru, pokazuje potencijal vjerskih institucija da djeluju kao neutralni posrednici. Slično tome, islamske dobrotvorne organizacije i organizacije pružile su ključnu podršku izbjeglicama i raseljenim osobama, utjelovljujući princip zekata (milosrđa) na djelu.

Pad Bašara al-Assada u Siriji naglašava još jednu dimenziju ovog pitanja. Odgovori međunarodne zajednice na zločine njegova režima bili su nedosljedni i pod jakim utjecajem političkih saveza i ekonomskih interesa. Slično tome, tekuće istrage protiv Benjamina Netanyahua od strane Međunarodnog suda pravde (ICJ) naglašavaju selektivnu primjenu međunarodnog prava. Dok se Netanyahu suočava s pomnim nadzorom zbog navodnih kršenja ljudskih prava, mnogi čelnici iz drugih moćnih nacija ostaju imuni na takvu odgovornost unatoč sličnim optužbama. Nema mnogo sumnje da se Netanyahu nikada neće naći na klupama suda u Schengenu.

Vjerske skupine istaknule su važnost dosljedne primjene međunarodnog prava, pozivajući na odgovornost ne samo Netanyahua, već i svih čelnika koji su upleteni u kršenja ljudskih prava, bez obzira na njihovu političku ili gospodarsku pripadnost.

Nekoliko čimbenika pridonosi ovim nedosljednostima. Politički osobni interes igra središnju ulogu, a moćne nacije daju prioritet svojim strateškim i ekonomskim dobicima u odnosu na etička razmatranja.

Kulturološke predrasude također utječu na to kako se krize percipiraju i kako se njima rješava, održavajući stereotipe koji dehumaniziraju određene skupine. Osim toga, nedostatak istinski pravedne strukture globalnog upravljanja omogućuje moćnim državama da selektivno provode pravila, potkopavajući univerzalnost vrijednosti za koje tvrde da ih podržavaju.

Zaključno.

Postojanost dvostrukih standarda u svjetskoj politici potkopava sama načela koja tvrde da vode međunarodne odnose. Univerzalne vrijednosti kao što su pravda, mir i jednakost često su ugrožene političkim osobnim interesom i kulturnim predrasudama. U tom kontekstu religije imaju ključnu ulogu.

Promicanjem međuvjerskog dijaloga, zagovaranjem etičke dosljednosti i osnaživanjem masovnih pokreta, vjerske zajednice mogu se suprotstaviti licemjerju i pružiti moralni kompas za globalno upravljanje.

Vjerska nas učenja podsjećaju na našu zajedničku ljudskost i etičke obveze koje nadilaze nacionalne i kulturne granice. Usklađujući svoja načela sa stvarnošću suvremene politike, religije mogu pomoći u premošćivanju jaza između ideala i prakse, pridonoseći pravednijem i ravnopravnijem svijetu. To je izazov koji zahtijeva hrabrost, predanost i uvjerenje da je, unatoč našim razlikama, težnja za pravdom i mirom univerzalna odgovornost.

MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN HR8923600001102715720 (SWIFT/BIC: ZABAHR2X za uplate iz inozemstva) ILI PREKO PAYPAL-A. MOŽETE NAZVATI BROJ 060 866 660 / Tel.: 0,49€ (3,75 kn); Mob: 0,67€ (5,05 kn) po pozivu (PDV uključen) ILI POŠALJITE SMS PORUKU sadržaja PODRSKA na broj 667 667 / Cijena 0,82 € (6,20 kn). Operator usluge: Skynet Telekomunikacije d.o.o., info telefon: 01 55 77 555. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Gdje su sada vjerski lideri?
     Vjerom protiv klimatske tjeskobe

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • superknjizara

  • vbz drago

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • petrineknjige 3

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • planetopija 1

  • planetopija 2

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija