novinarstvo s potpisom
Izišao je prošlog tjedna na Večernjakovu portalu zanimljiv (ali i prekratak, barem za znatiželjnike mojeg soja) tekst o tome kako sve manje današnje djece i mladih ima rukopis, odnosno sve ih manje znade uredno pisati i čitati “pisana” slova, ona što smo ih uz puno muke učili žvrljati olovkom u prvim razredima osnovne škole. Tekst započinje drastičnim primjerom iz SAD-a, gdje je talijanski profesor Andrea Nardi (predaje povijest, a u Americi je na studijskom putovanju) na ploči urednim rukopisom napisao riječ “Italy”, a učenici je − nisu znali pročitati!
A zbog čega nisu znali? Zato što u školi takva slova (“spojena”, rekli su profesoru Nardiju) uopće nisu ni učili! Od 50 saveznih država, samo je u njih pet učenje pisanih slova i danas u osnovnom obrazovnom kurikulumu. Prema aktualnom Nacionalnom nastavnom planu učenje pisanih slova ne spada u preporučene korisne vještine! Majketimile, baš kao da su Deklaraciju o nezavisnosti Jefferson i ekipa sročili na iPadu i umnožili na 3D-printeru, odmah ukoričenu i s pečatom na vezici, a ne ispisali rukom i krupnim slovima “kako bi je kralj George mogao pročitati i bez naočala”!
Prije nekoliko godina, ovdje kod nas, nečiju je promotivnu kampanju obilježio oglas s fotografijom prekrasne bebe u pelenama i natpisom: “On će raditi posao koji danas još ne postoji”. Kako stvari idu − prilično je izvjesno da mali neće biti grafolog, jer i u nas taj odvjetak socijalne evolucije teče istim smjerom. Ne toliko brzo kao u SAD-u, ali teče. U hrvatskim se školama urednost i druge kvalitete učeničkog rukopisa prestaju nadzirati, korigirati i vrednovati već u petom razredu osmoljetke. Drugim riječima, znanje i vještina, tek donekle usvojeni i nipošto dovoljno uvježbani, u odgojno-obrazovnom se sustavu prepuštaju na skrb i odgovornost balavcima koji su tek zakoraknuli u pubertet, da bismo ih onda za koju godinu sačekali s provjerom na državnoj maturi. Sjajno, nema što, sjajan koncept!
Ali, opet, s druge strane − gdje današnjim klincima, pa i odraslima, na kraju krajeva, uopće još u životu treba uredan i svakome čitak rukopis? Čemu bi on iole korisnijem u današnjem svijetu mogao zatrebati, ili barem poslužiti kao pomoćno sredstvo? Razmišljam sad već četvrt sata, ogledavam se po radnom stolu prepunom papirića s kojekakvim razbacanim bilješkama (većina ih se i ne vidi, jer su prekrivene kojekakvim razbacanim isprintima, po kojima su opet nove “ručne” bilješke!) i ništa mi drugo ne pada na pamet osim − zapisivanja takvih kratkih notica koje možda nikad više neću ni pogledati. Čemu onda rukopisanje, čemu ta “spojena” slova, čemu neprekinuto povlačenje olovke po papiru, gore-dolje s lijeva na desno, kad se ista riječ može lijepo nakucati na tastaturi ili touchscreenu, i brže i svakome čitljivije?
Za četvrt stoljeća, najviše pola, izumrijet ćemo svi mi kojima je pisanje olovkom ili kredom bilo nešto važno i neophodno. Izumrijet će i sve naše prepirke o pravopisima, jedinice će se u školi dobivati zbog krivo utipkane kratice na engleskom ili smajlića koji namiguje na mjestu gdje ne bi smio jer nije politički korektan.
I to je meni skroz u redu, da ne bi bilo zabune. Prihvaćam činjenicu da su vremena nova, a ja i dalje stari, pače − sve stariji. Ne želim grintati zbog toga, želim samo malo, ovako utiho, kukati zbog strelovite, i sve strelovitije, izmjene društvenih vrijednosti tijekom svojeg sirotog životića, i mojeg i cijele moje generacije.
Previše je toga izumrlo u ovih pola stoljeća otkako sam se, ne svojom krivnjom, rodio, previše sam se koječega ucijepljenog i stečenog trebao odreći, jer to više nit’ funkcionira, nit’ ima ikakva praktično iskoristivog smisla. A nove, poželjnije kvalitete više nisam u stanju usvajati ovako brzo kako Zeitgeist zahtijeva, svakih par mjeseci novu. Ne žalim za naučenim pa pogubljenim, ili društvenom silom odbačenim, vrednotama i vještinicama, žalim zbog toga što nove više nisam u stanju prihvaćati, barem ne u mjeri u kojoj one nadiru, gradeći civilizaciju permanentnog reformiranja netom reformiranog i redizajniranja jučer redizajniranog.
Nisam ni konzervativac ni klerikalac niti desničar, to sam valjda uspio dosad posvjedočiti svakomu tko razumije hrvatski, ali svejedno se čudim nad svim obrazovnim sustavima i svim tim kurikulumima u kojima se, pred današnjim učenicima, u javnim školama, više vremena posvećuje poučavanju o rukodrkanju nego o rukopisanju.
Neka djeci i masturbiranja i kontracepcije u nastavnom programu, nemam ništa protiv, malo mi jest nelagodno, ali znam da svako vrijeme nosi svoje, međutim − dajte im onda omogućite (ili ih sugestivno natjerajte!) da bilješke s predavanja o tome na satu zapisuju u neki tajni blokić, rukom i olovkom, jer u mobitel i tablet ne smiju, to im noću kontroliraju i roditelji i NSA. Naučite ih, barem na zdravstvenom odgoju, čitljivo pisati rukom i olovkom, zatrebat će im ta vještina i taj blokić kad posvud nestane struje. A taj dan, prilično sam siguran, nije jako daleko.