autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Smrt u izolaciji: jesmo li postali društvo bešćutnih katolika

AUTOR: Ivan Markešić / 26.05.2020.
Ivan Markešić

Ivan Markešić

Francuski povjesničar Philippe Ariès u djelu ”Eseji o povijesti smrti na Zapadu: od srednjega vijeka do danas” (Pariz, 1975) govori o značajnoj promjeni čovjekovog odnosa prema smrti u 19. stoljeću u odnosu na srednji vijek u kojem je smrt bila nešto jako poznato i blisko ljudima, bila je sastavni dio njihova života.

O njoj se nije šutjelo, o njoj se razgovaralo, za nju su se svi pripremali, jer se znalo: ”Svi moramo umrijeti! Smrt je poznata i prihvaća se kao samorazumljivost. Smrt prebiva među živima.”

U tome vremenu smrt pojedinca imala je veoma veliko značenje za socijalnu grupu i kao javni događaj pokretala je zajednicu.

Nakon toga, o smrti se nije javno govorilo.

Nju se počelo izbjegavati i potiskivati i to, kako navodi britanski sociolog Tony Walter u članku ”Smrt u novome dobu” (u: Religion 23, 1993) iz sljedećih razloga: 1) da bi mogao normalno djelovati, čovjek ne može i ne smije misliti na smrt, nego samo na uspjeh; 2) danas ne umiru više osobe u životnoj snazi (od 20 do 60 godina), nego starci kao već otpisani ”biološki otpad” čime 3) umiranje i smrt postaju životni problem medicinskih stručnjaka, 4) pokopi prestaju biti rituali i oblici socijalne komunikacije, a 5) kult groba i spuštanja mrtvoga tijela u zemlju više nije ništa posebno zbog čega 6) ljudi sve više traže kremiranje.

Zapravo, navodi austrijski sociolog i tanatolog Klaus Feldmann u knjizi ”Smrt i društvo” (Wiesbaden 2010), smrt je kao i seksualnost postala tabu. Ljudi se srame govoriti o smrti kao i o seksualnosti. Postala je, zaključuje Ariès, nešto nama strano zbog čega je u modernome vremenu potpuno nestala iz naših života.

I ne samo da je izišla iz dosadašnje anonimnosti i privatnosti, nego je, gle čuda, postala pravi medijski spektakl. O njoj kao i o broju zaraženih, novooboljelih i izliječenih govorilo se svaki dan na presicama Nacionalnog stožera civilne zaštite RH, zatim u vijestima na televiziji i radiju, u novinama i na portalima

Međutim, kad smo pomislili da će tako trajno i ostati, smrt se početkom ožujka ove 2020. godine, u vrijeme početka pandemijske krize, iznenada vratila u naš svakodnevni život.

I ne samo da je izišla iz dosadašnje anonimnosti i privatnosti, nego je, gle čuda, postala pravi medijski spektakl. O njoj kao i o broju zaraženih, novooboljelih i izliječenih govorilo se svaki dan na presicama Nacionalnog stožera civilne zaštite RH, zatim u vijestima na televiziji i radiju, u novinama i na portalima.

Tog govora o broju umrlih zasigurno ne bi bilo da se njime nije željelo disciplinirati naciju, zapravo svakoga pojedinca, sve nas kako bismo prihvatili propisana pravila ponašanja.

Slike vojnih vozila punih mrtvačkih kovčega u sjevernotalijanskome gradu Bergamu došle su kao ”desetka na keca”.

One su odjednom u gromoglasnoj tišini obznanile da smrt ipak nije skrivena negdje tamo daleko, u nekoj drugoj zemlji, kod nekoga drugoga i da će tamo vječno ostati, nego da bi se ona, ne budemo li se pridržavali propisanih mjera, uskoro mogla nastaniti i kod nas kao jedna veoma kratkotrajna, ali zločesta podstanarka.

Odjednom smo počeli kriomice zamišljati sebe u situaciji u kojoj su se nalazili oni umrli bergamski ljudi u kovčezima i sebe same gledati u mukama pod respiratorima, uz neizbježnu kalkulaciju: jesam li i ja jedan od onih koji je viška pa će biti skinut s aparata.

Razmišljajući tako i sami smo došli do zaključka da su u pandemijskome vremenu prestali važiti i pravo čovjeka pojedinca na dostojanstvenu smrt i pokop, te mogućnost rodbine i prijatelja da se na samrtnoj postelji oproste od člana svoje obitelji, da s njim podijele njegove strahove i patnju i da potom žaluju za njim.

Odjednom smo prihvatili da zbog brige za vlastito zdravlje žrtvujemo sve, čak i svoje najbliže, a sve tobože iz brige za njih. Prihvatili smo da nas nadgleda ”veliki brat” i da zna sve o nama.

U ime zdravlja žrtvovali smo gotovo sve svoje slobode, što je trenutna vlast prepoznala kao našu darežljivost pa nam htjela nametnuti i praćenje mobitela. Došli smo bili u situaciju koju se neki definirali ovako: ”suprotno slobodi je zdravlje”.

Mediji su prepoznali pravo ”mjesto događaja”. Zahvaljujući njima slušali smo u ova dva mjeseca stručnjake iz različitih područja. Oni su analizirali postojeću zdravstvenu, a time i političku zbilju naše zemlje, zatim društveno, političko, ekonomsko i religijsko značenje pandemije.

No unatoč tolikome broju televizijskih sati ispunjenih pričom o koroni i njezinim društvenim učincima nije mi poznato da je bila ijedna emisija posvećena govoru o uvjetima umiranja u ovome vremenu.

O tome se nisu sjetili govoriti ni članovi bilo koje udruge civilnoga društva, ni sveučilišni profesori, čak ni katolički svećenici i biskupi kojima je bilo važnije izboriti se za javno obavljanje liturgije, negoli za sudbine tolikog broja umirućih ljudi.

Ostali smo stoga uskraćeni za govor o smrti u izolaciji, u osami, u samoći, za govor o smrti naših najbližih, naših sugrađana, za govor o čemernoj i jadnoj smrti, o smrti u samoći goroj od same smrti.

O dostojanstvenoj smrti u ovome vremenu, svejedno zbog čega je netko umirao i zbog koje bolesti, ne nužno od bolesti Covid-19, nije bilo riječi.

O tome se nisu sjetili govoriti ni članovi bilo koje udruge civilnoga društva, ni sveučilišni profesori, čak ni katolički svećenici i biskupi kojima je bilo važnije izboriti se za javno obavljanje liturgije, negoli za sudbine tolikog broja umirućih ljudi

Bilo je stoga uistinu ljudski teško i mučno slušati vijesti o okolnostima u kojima su umirali štićenici Staračkoga doma u Splitu.

A upravo je to bila prigoda da se progovori o jednoj od najtežih zabrana koja je pogađala teško oboljele sugrađane i njihovu najbližu rodbinu, o zabrani posjeta u domove, bolnice, hospicije.

Rijetki su bili bolesnici koji nisu poželjeli posljednje trenutke vlastitoga života provesti u blizini svojih najbližih, no tu im želju nije bilo moguće ispuniti.

Sve to navodi nas na zaključak da je ovo pandemijsko vrijeme pokazalo da smo zbog brige za vlastito zdravlje i liturgijska slavlja (jer Božji zakoni su važniji od ljudskih, kao da te tzv. Božje zakone nisu stvorili ljudi!) žrtvovali ne samo svoju slobodu nego i svoje osjećaje za patnju drugih pa smo postali društvo bešćutnih katolika.

Nismo bili u stanju dignuti svoj glas za prava onih koji su bili onemoćali, bolesni i na samrtnoj postelji da im netko od njihovih najbližih sklopi oči.

I kad su već umrli, sahrani su mogli prisustvovati samo najbliži članovi obitelji, čak ni oni svi. Nije tu bilo ljudskog zagrljaja i iskazivanja sućuti prijateljima i rodbini, nije bilo ni glazbe ni pjevača, ni razgovora ni molitava u pogrebnoj povorci. Sve to je izostalo.

No nije problem u tome što je sve to izostalo, nego što smo odjednom prihvatili da je to sve normalno, da smo dosadašnju ljudsku nenormalnost prihvatili kao novocivilizacijsku normalnost.

Pa si stoga postavljamo pitanje: jesmo li se već navikli drukčije ophoditi sa smrću?

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     ''Crkvena šutnja'' u vrijeme Hrvatskoga proljeća (6)
     ''Crkvena šutnja'' u vrijeme Hrvatskoga proljeća (5)
     “Crkvena šutnja” u vrijeme Hrvatskoga proljeća (4)
     “Crkvena šutnja” u vrijeme Hrvatskoga proljeća (3)
     ''Crkvena šutnja'' u vrijeme Hrvatskoga proljeća (2)
     “Crkvena šutnja” u vrijeme Hrvatskoga proljeća (1)
     Ako Svevišnji postoji, ako je i svemoćan, zašto dopušta rat?
     Ima li nade za kršćanske nomade kakav je papa Franjo?
     Živimo li u intervalu od razmjene do razmjene mrtvih?
     Ukidanjem entiteta riješiti hrvatsko pitanje u BiH

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • superknjizara

  • vbz drago

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • planetopija 1

  • planetopija 2

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija