autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Tko plaća obranu suspendiranog fra Vladimira Vidovića?

AUTOR: Aurelie Nimarin / 21.10.2024.

Slučaj fra Vladimira Vidovića, poznatog franjevca iz Zagreba sa Svetog Duha, ravnatelja studentskog Doma sv. Antuna i voditelja Pučke kuhinje, potresao je ovih dana kako crkvene tako i šire društvene krugove. Optužbe za seksualno zlostavljanje maloljetnika koje su protiv njega iznesene otvorile su niz pitanja o odgovornosti, etici i transparentnosti unutar Crkve. Dodatno ulje na vatru dolila je vijest da je fra Vidović angažirao jednu od najskupljih odvjetnica u Hrvatskoj, Jadranku Sloković. Ovaj potez postavlja ključno pitanje: tko financira njegovu pravnu obranu i što to znači za Crkvu i vjernike?

Financiranje pravne obrane: sukob ideala i prakse 

Franjevci su poznati po svojim zavjetima siromaštva i skromnosti, što čini angažman vrhunske i skupe odvjetnice iznenađujućim. Ako pretpostavimo da fra Vidović samostalno ne može financirati takvu obranu, logično je zapitati se dolazi li novac iz viših crkvenih izvora. Ako je to slučaj, otvara se pitanje etičnosti korištenja crkvenih sredstava, koja uglavnom dolaze iz priloga vjernika.

Provincija franjevaca konventualaca, kojoj fra Vidović pripada, trebala bi javno priopćiti tko financira njegovu obranu, ili barem jasno reći financiraju li je oni.

Transparentnost u ovom slučaju nije samo poželjna, već i nužna kako bi se održao moralni integritet Crkve i povjerenje vjernika. Neizvjesnost oko financiranja pravne obrane može dodatno narušiti povjerenje između vjernika i crkvenih institucija, pogotovo ako postoji mogućnost da se sredstva namijenjena duhovnim i humanitarnim aktivnostima koriste za obranu osobe optužene za ozbiljan i težak zločin. Jesu li vjernici svjesni da bi njihovi prilozi mogli biti potrošeni na ovakav način?

Ako se ispostavi da Crkva financira obranu bez prethodnog obavještavanja svojih članova, to bi moglo dovesti do osjećaja izdaje i razočaranja. U vremenu kada je povjerenje u institucije na kušnji, transparentnost postaje neophodna za očuvanje integriteta i vjerodostojnosti.

Reakcija provincijala Hontića: korak prema odgovornosti 

Pozitivnu notu u cijelom slučaju predstavlja brza reakcija provincijala fra Miljenka Hontića, koji je odmah nakon prijave, 17. listopada 2024. suspendirao fra Vidovića. Ovaj potez pokazuje spremnost na odgovorno djelovanje i nultu toleranciju prema optužbama za ovako teška djela. Time se šalje jasna poruka da Crkva neće zatvarati oči pred optužbama za seksualno zlostavljanje, već će djelovati promptno kako bi zaštitila integritet svoje misije i sigurnost vjernika.

No, ova reakcija dovodi u fokus neujednačenost crkvenih postupaka u sličnim situacijama. U prethodnom pedofilskom slučaju u Splitu, Crkva je tvrdila da svećenika nije moguće suspendirati prije završetka sudskog procesa, što je izazvalo kritike i sumnje u dosljednost crkvenih pravila. Ovakva kontradiktornost postavlja pitanje: primjenjuju li se crkvena pravila selektivno i postoje li dvostruka mjerila unutar institucije? Zašto je u jednom slučaju suspenzija moguća odmah, dok se u drugom čeka pravomoćna presuda?

Takva nedosljednost može dovesti do zbunjenosti i nepovjerenja među vjernicima. Ako Crkva želi zadržati moralni autoritet, mora osigurati da se pravila i protokoli primjenjuju jednako na sve članove, bez obzira na njihov položaj ili ”popularnost”.

”Karizmatični” svećenici i rizik zloupotrebe

Fra Vidović nije bio ”običan” svećenik; njegov ”karizmatični” pristup i ”popularnost” među vjernicima učinili su ga jednim od poznatijih franjevaca u zemlji. Ovih je dana bio i službeni pratitelj relikvija svetog Franje po Hrvatskoj. Međutim, povijest je pokazala da upravo takvi svećenici, zbog svoje popularnosti i utjecaja, mogu biti u poziciji zloupotrijebiti povjerenje koje im je dano.

Članak na Autografu pod nazivom ”Fenomen i psihoprofil svećenika pedofila” ukazuje na obrasce ponašanja koji omogućuju takve zloupotrebe, ističući da karizma može biti dvosjekli mač.

Važno je naglasiti da karizma ne smije biti štit od odgovornosti. Crkva mora uspostaviti mehanizme nadzora i prevencije koji će spriječiti potencijalne zloupotrebe, bez obzira na ”popularnost” pojedinog svećenika. To uključuje redovite provjere, edukaciju o etičkim standardima i jasne protokole za postupanje u slučaju optužbi. Ako se zanemari potreba za nadzorom, postoji rizik da će se slični slučajevi ponavljati, što dodatno narušava ugled Crkve. Vjernici očekuju da njihovi duhovni vođe budu primjer moralnog ponašanja, a ne izvor kontroverzi i skandala.

Crkva pred izazovom transparentnosti 

Ovaj slučaj stavlja Crkvu pred ozbiljan izazov. S jedne strane, tu je potreba za zaštitom svojih članova i ugleda institucije, a s druge strane, odgovornost prema vjernicima i društvu u cjelini.

Neujednačenost u reakcijama na optužbe i nedostatak transparentnosti u financijskim pitanjima narušavaju povjerenje koje je već poljuljano prethodnim skandalima. Provincija franjevaca konventualaca ima priliku djelovati transparentno i javno priopćiti tko financira obranu fra Vidovića. Ako je obrana financirana iz crkvenih sredstava, vjernici imaju pravo to znati. Takva transparentnost bila bi korak prema obnovi povjerenja i pokazala bi spremnost Crkve da djeluje odgovorno i etično.

Otvorena komunikacija o ovim pitanjima također bi mogla potaknuti širu raspravu o tome kako se crkvena sredstva koriste.

Ključna pitanja za budućnost 

  • Tko financira skupu pravnu obranu fra Vladimira Vidovića i jesu li vjernici s time upoznati? Hoće li provincija franjevaca konventualaca javno priopćiti te informacije?

         Transparentan odgovor na ovo pitanje bio bi od iznimne važnosti za povjerenje vjernika. Ako Crkva           stoji iza financiranja, potrebno je objasniti razloge i način na koji je ta odluka donesena.

  • Kako Crkva opravdava neujednačenost u reakcijama na slične optužbe protiv svojih članova? Postoje li jasni protokoli koji se dosljedno primjenjuju?

        Dosljednost u primjeni pravila ključna je za održavanje moralnog autoriteta.  Crkva bi trebala                       preispitati svoje postupke i kazati zašto se protokoli ne primjenjuju na isti način u svim slučajevima.

  • Koje korake Crkva poduzima kako bi spriječila buduće slučajeve zlostavljanja i kako bi osigurala transparentnost u svojim redovima? Hoće li uvesti obavezne edukacije i mehanizme nadzora?

         Preventivne mjere, edukacija i strogi nadzor mogu značajno smanjiti rizik od budućih zloporaba.                Jasni i transparentni mehanizmi također će pokazati vjernicima da je Crkva ozbiljna u svojoj namjeri           da riješi ove probleme.

Vrijeme je za promjene

Slučaj fra Vladimira Vidovića nije izolirani incident, već simptom dubljih problema unutar Crkve koji zahtijevaju hitno rješavanje. Transparentnost, dosljednost i odgovornost moraju postati temeljni principi djelovanja crkvenih institucija. Vjernici i društvo očekuju jasne odgovore i konkretne mjere koje će spriječiti buduće zloupotrebe i vratiti poljuljano povjerenje.

Crkva je na raskrižju: može nastaviti starim putem netransparentnosti i rizika od daljnjeg gubitka povjerenja, ili može iskoristiti ovu priliku za temeljite promjene koje će je učiniti odgovornijom i bližom svojim vjernicima.

Otvorena komunikacija, posebno oko pitanja financiranja pravne obrane u ovako osjetljivim slučajevima, bit će ključna za budućnost Crkve u modernom društvu. Vrijeme je da Crkva preuzme aktivnu ulogu u rješavanju ovih problema, ne samo kroz riječi, već i kroz konkretna djela. Samo tako može ponovno zadobiti povjerenje onih kojima služi i ostati relevantna u svijetu koji se brzo mijenja.

MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN HR8923600001102715720 (SWIFT/BIC: ZABAHR2X za uplate iz inozemstva) ILI PREKO PAYPAL-A. MOŽETE NAZVATI BROJ 060 866 660 / Tel.: 0,49€ (3,75 kn); Mob: 0,67€ (5,05 kn) po pozivu (PDV uključen) ILI POŠALJITE SMS PORUKU sadržaja PODRSKA na broj 667 667 / Cijena 0,82 € (6,20 kn). Operator usluge: Skynet Telekomunikacije d.o.o., info telefon: 01 55 77 555. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Četiri Šole – četiri šamara: tko to, zapravo, dijeli udarce?
     Zlato na oltaru, minimalac laiku: socijalna nepravda u Crkvi
     Abbé Pierre: mračna istina iza licemjernog svetca
     Marija: uzor ili izgovor ''klečavcima''?
     ''Relikvomanija'': između vjere i manipulacije
     Međugorje: Od žestokih kritičara do slijepih poslušnika
     Kraljica mira, kraljevi birokracije i financijski blagoslovi
     Pozadina konzervativnih napada na nadbiskupa Matu Uzinića
     Fenomen ''karizmatičnih iscjelitelja'' i njihov utjecaj na ranjive pojedince
     Crkvene smjernice: fasada odgovornosti ili zataškavanje?

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • superknjizara

  • vbz drago

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija