autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Učitelji su ključ – Sukob kao prilika

AUTOR: Katarina Kruhonja / 22.10.2024.

Katarina Kruhonja

Za pretpostaviti je da je sukob roditelja sa školom (sustavom) radi zapuštenog problema vršnjačkog nasilja u razredu desetogodišnjaka mučan za sudionike, ali i da je oslobađajući. Otvorio je priliku da se stvari i odnosi pomaknu na bolje. Otvorio je mogućnost nenasilne transformacije sukoba – suradnje na traženju rješenja koje će zadovoljiti potrebe svih strana u sukobu.

To je za konkretnu situaciju rješenje iz snova (a moguće je) koje može postati i mjesto učenja za sve! A dugoročno, potreban je novi pristup radu na sukobima u školskom okruženju. Učitelji su ključ.

Zahvalna sam za priliku što mogu to obrazložiti.

UKLJUČITI ISKUSAN TIM MEDIJATORA

Bojkot još traje. Sukob između roditelja djece razreda u koji je premješten učenik problematičnog ponašanja se nastavlja, učenik se vratio na nastavu a roditelji ostalih učenika odmah nastavili bojkot, povukli svoju djecu iz škole. Kažu da to nije bio dogovor. Odvjetnik roditelja je bio na razgovoru s pravobraniteljicom te se traži novo rješenje. Sudionici u sukobu su potvrdili da će se držati mjere povjerljivosti (kao mjere zaštite djeteta). Roditelji izričito ističu da dječak nije njihov protivnik.

Bez obzira na povijest ovog sukoba sada imamo situaciju koju je važno razriješiti tako da sve strane u sukobu ispune potrebe koje su im važne (a tiču se sigurnog i za poučavanje pogodnog okruženja). Imamo voljnost sudionika za dogovorno rješenje. Ali sukob je kompliciran. U takvim situacijama se poseže za MEDIJACIJOM (rješavanje sukoba uz pomoć treće neutralne, a za medijaciju obučene, osobe, odnosno tima).

Pravobraniteljica je autoritetom institucije pružila podršku procesu razrješenja sukoba u vidu neformalne medijacije. Respekt. Mislim da je sada potrebno uključiti tim iskusnih medijatora. Uspjeh medijacije nije zagarantiran ali postigne li se dogovor imat ćemo izvanredan primjer kako sukob može biti i prilika – za rješenje koje odgovara na potrebe svih strana uz očuvanje i čak unapređivanje odnosa.

U Hrvatskoj imamo vrsnih medijatora i medijatorica, npr. uglednu udrugu s iskustvom HUM (Hrvatska udruga za medijaciju). U školama se potiče praksa vršnjačke medijacije, hajde da se sada mi odrasli pokažemo na djelu.

Važno: predmet medijacije nije i ne treba biti nasilno ponašanje – ono nije prihvatljivo.

NE BIH SE SLOŽILA DA SUSTAV DOBRO FUNKCIONIRA

Evo po čemu stječem dojam da sustav ne funkcionira. ”Balvan revolucija roditelja”, tako je ministar Fuchs u javnom prostoru okarakterizirao otpor, odnosno nenasilnu akciju roditelja zbog problema vršnjačkog nasilja u jednom razredu koji je bez učinkovite i odgovorne intervencije škole i institucija trajao više od godinu dana.

Povodom istih događanja je ravnatelj Uprave za potporu i unaprjeđenje sustava odgoja i obrazovanja u Ministarstvu obrazovanja, g. Karin izjavio da je sustav dobro posložen i da funkcionira, a da se problemi pojavljuju tamo gdje zakaže čovjek, da u obrazovnom sustavu trebaju ljudi na svim pozicijama, a posebno na pozicijama koje vode obrazovne ustanove, koji da trebaju biti kompetentni, imati znanje i hrabrost. Ali, da, eto, znamo kako se ljudi biraju.

Dio izjave ”da, eto, znamo kako se ljudi biraju” je iznenađujuće iskren i kaže da bi sustav i bolje funkcionirao i da bi ga se unapređivalo kada bi na vodećim mjestima U PRAVILU bile osobe od kompetencija, znanja i hrabrosti, a ne po partijskoj knjižici.

U javnom se prostoru spominju ravnatelji, stručne službe, asistenti u nastavi. Nitko ne spominje učitelje. Iako su oni stalno u razredu i s djecom a razrednici i s roditeljima. Ne mislim da bi odgovornost za ovaj konkretan slučaj trebalo svaliti na učiteljicu – nikako. Nego da sve ukazuje na to da se ozbiljno treba pozabaviti kako opremiti učitelje znanjem i vještinama koje će im pomoć u radu s učenicima i roditeljima. Zadaća je sustava sustavno opremiti učitelje za ulogu koju imaju.

UČITELJI SU KLJUČ – to treba službeno priznati

Kako škole nisu otoci, društveni problemi diljem Europe, pa tako i u Hrvatskoj, pronalaze svoj put do učionica. Posljedica je toga urušavanje povjerenja između učitelja i učenika/obitelji, porast nasilničkog ponašanja i prijavljenih slučajeva zlostavljanja u školama, nagomilavanje stresa kod učitelja i ”bijeg” iz profesije (evo, ravnatelj škole je dao neopozivu ostavku), visoke stope ranoga napuštanja školovanja…

Iz relevantnih dokumenata je vidljivo kako se od hrvatskih učitelja očekuje zaštita prava učenika, a neki dokumenti tvrde kako učitelji trebaju zaustaviti/spriječiti nasilje. Učitelje se prepoznaje kao zaštitnike učeničkih prava i prijavitelje incidenata, no njihovi napori u tome nisu službeno priznati.

Nadalje, učitelji također imaju ključnu ulogu u stvaranju suradničkoga i konstruktivnoga okružja pogodnog za poučavanje i za učenje.

A, podrazumijeva se, naslonjeni smo na takvu tradiciju, da obrazovanje treba pripremiti učenike i za život, a ne samo za posao.

Jesu li učitelji pripremljeni za ove zadatke u ovim okolnostima? NISU!

U Hrvatskoj bi prvo trebalo službeno priznati sve navedene uloge/zadaće učitelja i onda ih sustavno na to pripremiti.

Istraživanja i prakse s kojima sam upoznata, i na kojima i sama radim, kažu kako su učitelji s kompetencijama iz nenasilne transformacije sukoba ti koji mogu pridonijeti odgovoru na navedene potrebe poučavanja.

Međutim, nenasilna transformacija sukoba nije dio obaveznoga učiteljskoga inicijalnog obučavanja niti kasnijeg stručnog usavršavanja (vidi u Ivana Čosić and all (2018.): EduCATe – Teacher & Conflict: were we are?: State of the Art Report on Teacher training on Nonviolent conflict transformation u Europe – Teacher training in Croatia: http://www.educate-europe.org/curriculum/).

Učitelji (a tako niti ravnatelji) nisu upoznati s konceptom i vrijednostima niti su opremljeni potrebnim znanjem, razumijevanjima i vještinama.

Najopsežnija studija dolazi iz devetogodišnjeg Unicefovog projekta usmjerenog protiv vršnjačkog zlostavljanja u školi, koju je provela Jasenka Pregrad (2015.). Istraživanje sugerira kako učitelji često ne reagiraju na nasilje u školama, jer ne znaju kako postupiti. Obučeni za to, učitelji postaju sigurniji, manje su izloženi stresu, a nasilje u školi se smanjuje, obučavanje učitelja iz NTS-a vodi školama bez nasilja i stvaranju poticajnog, nenasilnog i suradničkog okruženja.

SUKOB KAO PRILIKA

Potreban je novi pristup radu na sukobima u školskom okruženju. Mirotvorstvo je ugrađeno u Ustav RH (Čl. 3.), i temelj je orijentaciji prema nenasilju u obrazovnom okruženju koje se u relevantnim zakonima navodi kao obavezujuće opredjeljenje prema ”obrazovanju učenika u skladu s općim kulturološkim i civilizacijskim vrijednostima, ljudskim i dječjim pravima, omogućavajući im život u multikulturnom svijetu s poštovanjem i tolerancijom prema različitosti te stvarajući uvjete za građansku odgovornost u demokratskome društvu”.

Nenasilje kao vrijednost, uključujući i pojam nenasilnog upravljanja sukobom, postoji u različitim specifičnim programima i strategijama koje se tiču djece ili škola, tako i u najnovijoj.

Međutim, praksa je uglavnom orijentirana na upute o tome kako spriječiti nasilje i razne vrste ovisnosti u školama.

Nenasilna transformacija sukoba nije nova metoda ali nudi novi koncept i pristup: sukobu u školskom okruženju pristupiti kao prilici za učenje i podučavanje.

Najjednostavnije: ključno je razumjeti da razlike još nisu sukob; da sukob nije nasilje nego normalna pojava u odnosima, ali da može eskalirati u nasilje; razlikovati nasilje i sukob. A sukobu se pristupa kao prilici da se spriječi eskalacija u nasilje a da se na suradnički, dogovoran način nađe rješenje koje će zadovoljiti potrebe svih strana. Moguće je.

Opremanje ljudi – u ovom slučaju učitelja i učenika tim znanjima i umijećem ujedno je proces izgradnje povjerenja u odnosima u razredu/školi/s roditeljima. Pridonosi izgradnji povezane, solidarne, zajednice pogodne za osobni razvoj i za podučavanje. Taj proces naziva se PROVENCIJA SUKOBA (Cf. Burton, John W. (1990.) Conflict: Resolution and Provention).

Da, ne radi se o prevenciji sukoba nego o vještom rukovanju sa sukobom. PROVENCIJA SUKOBA pridonosi PREVENCIJI NASILJA. Učitelj tu ima dvije ključne uloge – modela ponašanja i medijatora.

DA LI TO FUNKCIONIRA?

DA, ali uz obuku i podršku učiteljima jer promjena počinje od njih: nasilje/nenasilje; sukob; dobra komunikacija; izgradnja učeće zajednice – što to znači za mene (učiteljicu), za moj razred, moju školu i moju zajednicu! Proces cijelo-životnog učenja koje mora početi prvim korakom. Taj prvi korak treba biti kroz sustav obrazovanja i podrške.

Mi (Centar za mir, Ustanova politike nenasilja, Centar za mirovne studije, Mali korak, Forum za slobodu odgoja… niz organizacija civilnog društva) imamo iskustvo pa i nalaze vanjske evaluacije da ima smisla i učinka. Potrebe su velike. Na iskazanu potrebu smo radili osnovnu i naprednu obuku za po sedam nastavnika iz sve četiri vukovarske srednje škole, primjerice.

Dio sam koordinacije Foruma MIROTVORNA ŠKOLA (od 2016.) koja okuplja 24 osnovne i srednje škole iz različitih dijelova RH koji njeguju mirotvorstvo, 2023. je održana I. učenička smotra MIROTVORNA ŠKOLA.

Godinama se radi na entuzijazmu nekih nastavnika, ravnatelja i stručnih službi, od projekta do projekta – nije održivo ali je pripremilo teren!

ŠTO UČINITI?

Jednostavno. Nenasilnu transformaciju sukoba treba uvrstiti u učiteljske kompetencije i u očekivani ishod poučavanja. To povlači obaveze za obrazovanjem učitelja, prilika je da odgovorni u sustavu djeluju kako bi stvorili preduvjete za promjenu.





MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA
NAŠ RAČUN HR8923600001102715720 (SWIFT/BIC: ZABAHR2X za
uplate iz inozemstva) ILI PREKO PAYPAL-A. MOŽETE NAZVATI BROJ 060 866
660
/ Tel.: 0,49€ (3,75 kn); Mob: 0,67€ (5,05 kn) po pozivu (PDV
uključen) ILI POŠALJITE SMS PORUKU sadržaja PODRSKA na
broj 667 667 / Cijena 0,82 € (6,20 kn). Operator usluge:
Skynet Telekomunikacije d.o.o., info telefon: 01 55 77 555. HVALA! ZA VIŠE
INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Dijalog oko roda Što ja znam, kako razumjevam rod?
     Radost i politike nenasilja
     Pridonosim li prepoznatljivosti emancipirajuće božanskog?
     15 godina mirovne nagrade ''Krunoslav Sukić''
     Prestanite za ime Boga! TREĆI PUT POSTOJI!
     Osječki Černobil – bitka nije dobivena, borba tek predstoji
     Građanima nisu jasni vidovi strukturalnog nasilja na djelu
     Mirotvorstvo na nišanu – treba nam prekretnica
     Iznenadne strahote u Srbiji i obrazovanje za mir
     Ja se za put politike nenasilja obvezujem

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • superknjizara

  • vbz drago

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • planetopija 1

  • planetopija 2

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija