autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Zašto se u zemlji staraca ne grade starački domovi?

AUTOR: Miljenko Jergović / 10.05.2025.

Ono čime se gradske vlasti u svakoj prigodi hvale broj je novoizgrađenih vrtića. Doista, u vrijeme Milana Bandića i HDZ-a, u Zagrebu je trebalo imati vezu za upis u vrtić. Danas već ima slobodnih mjesta, pa se učini da je manjak djece. Novih staračkih domova, ili domova za penzionere – kako bi se ljepše reklo – a ustvari domova za starije i nemoćne, kako se to službeno zove, nema i teško da će ih i biti, jer oni su se gradili u vrijeme socijalizma.

Privatne ne računamo, jer su preskupi, ili su nalik dikensovskim ubožnicama i umiralištima iz mračnih vizija naših baka i djedova.

Vrtići su mnogo jeftiniji od staračkih domova, rentabilniji i profitabilniji. Projekt zbrinjavanja dječice dok su im roditelji na poslu u temeljima je kapitalističkog gospodarstva, jednako kao što je bio ključan u planskim privredama socijalizma, nacional-socijalizma i fašizma. Starci su, pak, nerentabilni i beskorisni.

Na Balkanu postojao je lapot: ubijanje starih i ishlapjelih, da ne budu na brizi i trošku. Na Zapadu u modi je asistirano umiranje: sretan spoj brige o čovjekovu dostojanstvu i o interesima kapitala. Senicid, ili ubijanje staraca, pasivno ili aktivno, dio je civilizacijske tradicije čovječanstva već tisućama godina. Mijenjaju se samo objašnjenja, izlike i opravdanja, kojima zajednica i pojedinci umiruju savjest.

Balkan je, međutim, bio relativno sretno mjesto za starce. Naročito tu na granicama imperija, gdje su se krvavo doticali Istok i Zapad, pa su česta bila vojačenja muškaraca u ove i one carske i kraljevske vojske, a nije falilo ni bratoubilačkih ratova, u kojima su opet, naravno, ginuli muški. Kako bi iz kuće nestalo očeva, i kako su se punile masovne grobnice, tako su djedovi i babe preuzimali brigu o obitelji. A matere su uglavnom radile: u polju, kao sluškinje, u tvornici…

Oba svjetska rata odnijela su nam očeve. Onom prvom treba pridodati i španjolsku gripu, od koje je poumiralo i muško i žensko, ali redom mlado, dok su starci pretekli, njih virus nije htio. Onom drugom ratu valja pridodati marševe smrti 1945, te emigraciju. O djeci brinuli su se djedovi i babe.

Projekt socijalističke izgradnje ispraćen je i drugim, važnijim projektom emancipacije žena. Matere su masovno izašle iz kuća, prvo na opismenjavanje, a onda u radne kolektive, poduzeća, tvornice, kancelarije… Djeca su opet pala na brigu babama i djedovima.

Zatim stižu šezdesete i era odlazaka na privremeni rad u inozemstvo. Najprije idu očevi, za njima odlaze i majke. Djeca su najčešće s babama i djedovima.

U gradovima je u to vrijeme već drukčije: grade se obdaništa, pri školama se formiraju produženi boravci, jer stanovi – koji se uglavnom ne kupuju, nego se dodjeljuju radnicima prema listama stambenih prioriteta – nisu dovoljno veliki da u njima borave djedovi i babe koji će se brinuti o unucima. Starci ostaju živjeti na selu, ili žive u svojim stanovima. Tada se, prvi put u našoj povijesti, cijepa i dijeli tradicionalna obitelj koja je oduvijek bila sačinjena od tri generacije, i iz koje je potekla i naša usmena, pripovjedna, narativna kultura. Takva, trogeneracijska obitelj je sve do novih vremena, ili do početka devedesetih, bila nositelj naše usmene povijesti. Po babama i djedovima mi smo znali tko smo i što smo.

To vrijeme socijalističkih vrtića i produženih boravaka pri osnovnim školama je i vrijeme kada na zao glas dolaze domovi staraca, iliti umirovljenika. Naše su babe i djedovi zaklinjali naše roditelje da ih ne daju u dom. Dom je iz njihove perspektive bio predvorje groblja, dom staraca bio je predgrob. Razlog tomu nije bio u nedostatku komfora po staračkim domovima, nego u užasnutošću nad gubitkom životnoga razloga i smisla.

Ti naši starci s kraja osamdesetih prije bi pristali na asistiranu smrt, nego na starački dom. Izdaja djece koja bi roditelje dala u dom gotovo da je bila jednaka izdaji onih koji su u vrijeme prošloga rata otišli u kvislinške vojske.

U to vrijeme nije postojala riječ demencija. Ustvari, postojala je, ali je imala drugo značenje: ludilo. I nije postojala bolest za koju danas svi znaju: alzhajmerova bolest. Što ne znači da nisu postojali simptomi demencije i alzhajmerove bolesti, ali to se u ono vrijeme nazivalo: skleroza, senilnost…

Nečiji sklerotični djed ili nečija senilna baba bili su, u naša školska vremena, objekti za šale i viceve. Smijali smo se njihovoj zaboravljivosti i izgubljenosti, tome što nikoga više ne prepoznaju, i što izgovaraju neke čudne i nečuvene riječi i rečenice, ali te su starice i starci sve do smrti uglavnom živjeli integrirani u obitelj i društvo. Zajednica je bila dovoljno otvorena i tolerantna da su babe i djedovi u njoj mogli ostati sve do prirodne smrti. I bilo je važno ispuniti im i tu želju: da ne umru u bolnici, nego u svojoj kući!

Tako je to, dakle, izgledalo u socijalizmu. Takav je bio način života i takav društveni standard. Mjesta u staračkim domovima uglavnom je bilo, premda privatni nisu postojali. Nakon što se dogodio preokret, stvorene su dvije vrste privatnih domova: oni koji su toliko skupi da u njih mogu samo bogataši i starčad s vrlo bogatom djecom i unucima; i oni u kojima su uvjeti gori nego u devetnaestostoljetnim ubožnicama.

Državni se domovi vrlo rijetko grade, uglavnom u provinciji gdje katkad dom kao svoju zadužbinu podigne poneki među malobrojnim odgovornijim lokalnim vladarima.

U isto to vrijeme raspada se i trogeneracijska obitelj. Više je tome razloga, ali među važnijim je nedostatak stambenog prostora i predavanje komforu: danas ljudima za život treba širi prostor nego prije pedesetak godina.

Drugo, generacija baba i djedova toliko se po načinu života razlikuje od generacije danas pedesetogodišnjih i šezdesetogodišnjih majki i očeva da više ne mogu živjeti zajedno. Raspad onoga svijeta prije 1990. proizveo je i raspad one obitelji. Ali zato današnje kćeri i sinovi, prvi unuci u našoj povijesti na čije podizanje uglavnom nisu utjecaja imali njihove babe i djedovi, trajno ostaju živjeti s roditeljima, nesposobni da se osamostale, ili zauvijek odlaze u inozemstvo. Govori se da je to zbog toga što mladi u Hrvatskoj nemaju uvjeta za rješavanje stambenog pitanja, ali to je manji problem. Oni nemaju uvjeta da započnu vlastiti život, jer im nije prenesena legenda o tom životu, nemaju svoju pripovijest, svoj narativ.

Jedan moj sedamdesetčetverogodišnji prijatelj brine se po cijele dane o svojoj i dalje živoj majci. Premda je žena cijeloga života na neki način uplaćivala socijalno i zdravstveno osiguranje, plaćala državi poreze itd, ne postoji gerijatrijska služba koja bi je redovito obilazila i rasterećivala mog prijatelja brige. Naime, prema civilizacijskim pravilima, sinovi u osmom desetljeću, jednako kao ni kćeri, nisu dužni brinuti se o roditeljima, ali države jesu, države upravo zato i postoje. U neka ranija doba, ukoliko bi baka doživjela tako duboku starost, o njoj bi se brinuli unuci.

Današnji unuci su u pravilu disfunkcionalni, ili su pobjegli negdje daleko u svijet, a država je kriminalna. Novac koji ministar i njegovi ljudi, među njima i vodeći mafijaši u ovome dijelu Europe, popljačkaju u jednom mandatu – kao što je to bio slučaj u mandatu prošloga ministra zdravstva, koji se sad nastoji zataškati – dovoljan je za izgradnju nekoliko staračkih domova i za dobru gerijatrijsku službu barem u većim gradovima. Tako bi to bilo u socijalnoj državi, ali u kriminalnoj državi nije.

Sa stanovišta kapitala, briga o starcima nije u siromašnim zemljama isplativa. Samo u bogatoj zemlji može to biti dobar biznis. Takva briga nije isplativa ni sa stanovišta politike i političkih stranaka. Jeste li čuli da se ikad ijedna naša stranka reklamirala izgradnjom staračkih domova? Čak je Milan Bandić, negdje pri vrhuncima svoga strateškog i koalicijskog partnerstva s HDZ-om, najavljivao izgradnju zgrade zagrebačke opere, ali o staračkim domovima govorio nije. Zašto?

Zato što ljudi kojima treba dom, ili koji pristaju na to da idu u dom, ili su već toliko raspamećeni da ne znaju ni gdje idu, više ne glasaju na izborima. Umorna i ostarjela djeca, pak, koja se o njima brinu pomireni su s tim da je Hrvatska takva zemlja u kojoj ne postoji ni gerijatrijske službe, ni postsocijalistički starački domovi dostupni svima, da svoje stranačke preferencije, čak i ako izađu na izbore, ne uvjetuju odnosom prema starcima.

I to je način na koji vlasti u Hrvatskoj rješavaju sve probleme sa sve starijom populacijom. Za to vrijeme raspada se društvo, raspada se kultura koja je stoljećima bila zasnovana na učenjima i inicijativama baba i djedova, a da umjesto nje ne nastaje ništa.  

(Nije dopušteno preuzeti ovaj sadržaj bez autorova odobrenja. Prenosimo s autorova portala gdje je kolumna naslovljena: Zašto se u zemlji bez djece grade vrtići, a u zemlji staraca ne grade se starački domovi?).

 

 

MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN HR8923600001102715720 (SWIFT/BIC: ZABAHR2X za uplate iz inozemstva) ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Koja je razlika između Republike Srpske i Republike Hrvatske?
     Tko je nama Charlie Kirk?
     Oliver Frljić, portret umjetnika protjeranog iz Hrvatske
     Javno pismo ministrici kulture Nini Obuljen Koržinek
     Hejt na mejt, ili kako smo se počeli radovati tuđoj smrti
     Kako je odavno propao hrvatski nogomet
     Propovjednik Zlatko Dalić i njegovi protimbenici
     Steven Spielberg i pedeset godina straha od morskih pasa
     Lakrdija s kojom otpočinje militarizacija društva
     HRT i otvorenje Pula film festivala

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • argentinski roman

  • povratak adolfa pilsela

  • vbz drago

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • fraktura 4

  • fraktura 5

  • superknjizara

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • vbz 5

  • vbz 6

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • Lijevak 7

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • petrineknjige 3

  • petrineknjige 4

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • srednja europa 3

  • srednja europa 4

  • srednja europa 5

  • planetopija 1

  • planetopija 2

  • KS 1A

  • KS 1B

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • ks 5

  • ks 6

  • ks 7

  • ks 8

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija