novinarstvo s potpisom
U prošloj kolumni sam najavio da ću pisati o fenomenu ispravnog razumijevanja Kur’ana, i to u kontekstu traganja za jasnoćom u vremenu borbe za narativ i istinsko razumijevanje pojmova i koncepata.
Kur’an kao riječ Božja u islamu predstavlja doslovnu, nepromijenjenu i nepromjenjivu Božju riječ očuvanu u doslovnom izrazu od vremena Božjeg poslanika Muhammeda sve do danas. Bilo kakva dodavanja, uređivanja, promjene, izmjene ili brisanja teksta unutar kur’anskog teksta jednostavno nisu moguća. Navedeno je izvor velikog ponosa i odgovornosti u vjerničkoj svijesti muslimanki i muslimana.
Kur’an je objavljen u kulturi koja je iznimno cijenila usmenu predaju i od samih početaka objave veliki broj ljudi je pamtio cijeli Kur’an napamet, dio po dio, onako kako je objavljivan Božjem poslaniku Muhammedu kroz dvadeset i tri godine njegove misije. Milioni ljudi koji danas znaju cijeli Kur’an napamet nazivaju se hafizi.
Iz ovih podataka koje sam naveo može se iščitati pažnja koju muslimanke i muslimani posvećuju proučavanju Kur’ana. S obzirom na nepromjenjivost i očuvanost originalnog teksta Kur’ana, bilo kakva reforma u tekstualnom smislu nije moguća.
Područje na kojem dolazi do razilaženja je područje razumijevanja teksta i pretočavanja u principe života. Ljudske slabosti iskazuju se kroz pokušaje manipulacije tekstom u svrhu korištenja istih za vlastite interese.
Jedan od konkretnih primjera mogli bi biti ajeti (kur’anski redci ili stihovi) koji govore o fizičkoj borbi ili ratovanju, a određeni su i specifizirani širom slikom razumijevanja teksta i konteksta.
Takvi ajeti se ponekad zloupotrebljavaju i njihov ograničeni kontekst se postavlja na razinu općeg principa, iako je to u potpunoj suprotnosti s tradicijom tumačenja tog istog teksta koja traje više od tisuću godina.
Naivni, besmisleni i barbarski prijedlozi o tome da bi te ajete trebalo ukloniti iz Kur’ana zato što ih je moguće zloupotrijebiti dio su istog anticivilizacijskog pristupa kakav ”krasi” i gore opisano manipuliranje.
Znanje je uvijek lijek, a put do ispravnog razumijevanja vodi kroz spoj bogate tradicije i razumijevanje konteksta suvremenog svijeta, držeći se temeljnih načela pravde, jednakosti, poštovanja i ljubavi.
Kur’an, kao tekst Božje objave, vrlo je jasan u izlaganju svojih principa, a primjena tih principa je plod stalnog ulaganja truda. Pristupiti Kur’anu nadmeno, neskromno, bez znanja i ograničeno, značilo bi otvoriti vrata zloupotrebi, manipulacijama i klasičnoj prevari.
Govoreći u kontekstu suvremenog svijeta, posljednjih desetljeća aktualne su debate oko kur’anskih principa i primjene istih u pitanjima oko džihada, terorizma, primjene šerijata, prava žena i tako dalje.
Prva greška u koracima bi bilo pojmovno i pojavno pojednostavljivanje ovih tema i ne mogu pretendirati da u ovoj kolumni izložim stavove i detaljno objasnim genezu problema oko ovih pitanja, no želim istaknuti nešto što je zajedničko svim ovim temama: bol koji muslimanke i muslimani osjete prilikom zloupotrebe Kur’ana teško je uopće opisati, ali za razumijevanje ove situacije treba znati da svaki čin ili djelovanje koji izazovu praktički jednoglasne osude vjerskih i drugih autoriteta, muslimanki i muslimana, u izravnoj je suprotnosti s tekstom i duhom Kur’ana.
Muslimanke i muslimani širom svijeta osjećaju obvezu da o Kur’anu govore u duhu tradicije i konteksta na način kako su to činili i kroz ranija stoljeća, a taj način je fokusiran na boljitak čovječanstva i brigu za sudbinu čovječanstva na ovome i budućem svijetu.
UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, PREKO PAYPAL-A, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.