autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Čudesni Tonko Maroević je bio elitni duh, a boemska duša

AUTOR: Goran Matović / 04.11.2022.

Goran Matović

Dragi Tonko,

bio si naša divna nestvarnost i čudesan prijatelj. Elitni duh, a boemska duša. Skroman, jednostavan, razigran kao dijete koje se čudi. Vazda s osmijehom koji osvaja. Tvoj veliki sugovornik Borges sa žudnjom piše: Želim da me više pamte kao prijatelja nego kao pjesnika. Znao si biti i prijatelj i pjesnik.

Nije te bilo teško voljeti jer si bio radost svijeta, a svaki susret s tobom čista svečanost. U svakoj si prilici rekreirao duh vedrine. Bio si prvi čovjek u životu hrvatske kulture koji se do kraja posvetio drugima. Znao si se oduzeti da bi se do kraja dao. Tu je snaga tvog nagovora i tvoje veličanstvene misije dobrote.

I kao da mi danas Borges šapuće: Nisam siguran da postojim, u stvari: ja sam svi pisci koje sam poznavao, svi ljudi koje sam sreo, sve žene koje sam volio; svi gradovi koje sam posjetio… Nisam ni u što siguran, ne znam ništa… Možeš li zamisliti da čak ne znam ni datum svoje smrti?

Bio si produženi svijet Borgesa i Tina, Aleph i Vječni prsten. Memorija kulture. Epoha. U posveti drugima rasla je tvoja veličina. Spajao si nespojivo, zagovarao pobratimstvo ljudi na zemlji. Bio si kroničar i psihoterapeut naše kulture. Osoba složena od više drugih.

Sudjelovali smo u stotinama različitih programa. Zadivila me tvoja verbalna okretnost, spremnost da improviziraš, da slušaš i neverbalno reagiraš. Tvoje sudjelovanje u našim zajedničkim programima na mene je inspirativno djelovalo. Kao da posebno ritmiziraš svaki događaj.

Posvetili smo se najviše Borgesu i Ujeviću. Ti si mi bio Tin i Borges. Nisi ih tumačio već s njima uspostavljao dijalog na sceni. Imao si scenskog šarma, razvijao živu dramsku napetost, slušao aktere na sceni, reagirao, osmijehom i živim govorom. Doživljavao sam te kao glumca koji čudesnom lakoćom osvaja i zavodi, gotovo kabaretski mjeri puls publike i iz ključne riječi pronalazi neočekivani govor.

U materiji jezika gradio je žive oblike.

Trebalo bi govoriti o pjesničkom teatru Tonka Maroevića. Jednostavnost nastupa, osmijeh (čuju se jedino riječi koje se govore s osmijehom) i skromnost pozicije s koje govoriš od prve razvijaju simpatije prema svakom tvom istupu.

Ali to je ona vrsta jednostavnosti koju uvijek donosi veličina tema i snaga slogova. Ulaziš hrabro u avanturu govora kao da se nalaziš pred bjelinom papira koju treba ispuniti. Trocki govori po Tinu kao Šaljapinu govorništva. Vlado Gotovac po Berkoviću je Mozart besjedništva. Tin i Gotovac govorili su glasno. Mogli se čuti od Vrgorca do Imotskog.

Tvoj govor radio je na tišini, okupljao je tišinom. Govorio si gestom glumca koji traži, išće pravu riječ i intonaciju da opiše događaj… kruži, pipa i onda progovori živo, sretno, oduzimajući uvijek svoju ulogu i značaj.

Imao si ti plan što ćeš reći, ali si ga napuštao slušajući druge te uspostavljao neočekivani živi dijalog. Uvijek je u tom činu bilo lijepe teatralizacije koja je otkrivala neočekivano. Na početku bi krenuo gotovo apstraktno u potrazi za pravom riječju, a onda bi se tvoj magični govor kristalizirao, zgusnuo i precizno ocrtao prirodu teme i motiva o kojima si govorio.

Žrtvovao si čitave rečenice tražeći riječ koja bi mogla biti težište govora. U potrazi za ključnim riječima razvijao si dramsku napetost i okvir za živi govor koji se rađa samo u dodiru s publikom. I osvaja publiku jer pred njima i za njih smišlja svoj monolog. I tu je snaga tvog nagovora.

Ne poznam ni jednog umjetnika koji je sebe toliko davao drugima poput tebe. Govoreći o drugima govorio si o bitnome sebi. Hrvatska kultura je kultura zaborava jer je kultura monologa. Nema ulančavanja, nema povezivanja, nema razgovora, nema ogledanja. Nema susreta… Samo monolozi i negacije onog drugoga. Zatvoreni smo za druga iskustva.

Ti i ja krenuli smo na turneju pod radnim naslovom ”Pobjeđujem kruh”. Putujemo u Sarajevo, pa preko Mostara, Vrgorca i Dubrovnika do Herceg Novog u posjetu slikaru Voji Staniću, čiju izložbu pripremamo u Muzeju Mimara. Upravo si promoviran u akademika.

Pričamo o svemu i svačemu. O čudima i fenomenima sumornog 20. stoljeća, o ruskoj avangardi, o Majakovskom, Nataliji Gončarevoj, o Kručonihu, o Hljebnikovu… o Severu kako prevodi Majakovskog.

Nagovorio sam te da za ”Zagrebačke posvete” Severu napišeš pismo. Napisao si ga u obliku pjesme. Ti si bio jedan od rijetkih koji u dijalogu, u interakciji, u ogledanju s drugima i kroz druge nalazi smisao svog artističkog angažmana.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Boris Maruna: Bilo je lakše voljeti te iz daljine
     Uz Krležu putujemo i selimo se kao sretni “nomadi ljepote”
     Don Branko Sbutega, veliki zagovornik jezika ljubavi
     Krleža u češkoj kulturi
     Vojo Stanić nas uvjerava da mladi sve duže i duže žive
     Moj susret s Krležom
     Zagrebačke posvete Josipu Severu i V. V. Majakovskom
     Borges Maroeviću: Ja sam svi pisci koje sam poznavao
     Brod i haljina, dva putovanja
     Svemirski ekvilibrist

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • superknjizara

  • vbz drago

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija