novinarstvo s potpisom
Pišući o Art kinu Croatia, koje je u Rijeci postalo institucija i ozbiljnošću programa zaista kultno filmsko okupljalište, nisam mogla ne spomenuti iznenađenje odsustvom mladih na nekim važnim projekcijama, pogotovo ako su popraćene razgovorima s autorima.
U jesen prošle godine Art kino ponudilo je program pod naslovom ”Mi iz Praga, 1968.-2018.” Automatska asocijacija na prašku redateljsku školu, na generaciju filmskih redatelja koji su krajem šezdesetih studirali na kultnoj filmskoj akademiji u Pragu FAMU – nije ostavljala mogućnost da se te večeri ne nađem u Art kinu, pogotovo kad sam na plakatu vidjela da će i redatelji biti prisutni.
Ciklus je dobio naslov po televizijskom dokumentarcu Rajka Grlića, ”Mi iz Praga”, produciranom u Jugoslaviji 1971. godine, snimljenom nekoliko mjeseci prije ruske intervencije u Čehoslovačkoj 1968. U trideset minuta Rajko Grlić upoznaje gledatelje s kolonijom jugoslavenskih studenata na FAMU, a oni pak pričaju o svojim životima, željama, planovima…
Svatko tko i malo poznaje povijest filma zna da su tadašnji studenti danas kultni redatelji svoje generacije, a zanimljivost riječkog ciklusa Art kina garantirali su filmovi Gorana Markovića, Srđana Karanovića, Rajka Grlića, Lordana Zafranovića i Gorana Paskaljevića – svi su se oni te prve večeri (osim Gorana Markovića, koji je bio negdje na snimanju) našli u Rijeci.
A dvorana – gotovo prazna. Mladih – tek tu i tamo! A nas koji smo po godinama bliže toj garnituri – tridesetak.
Večer je bila zanimljiva i ne mogu objasniti tako slab posjet!
Ali, što je – tu je!
Prepustila sam se užitku prisustvovanja njihovom susretu, prilici da ih čujem i vidim danas, ali i – prije pedeset godina, u Grlićevom filmu!
Kako desetljećima pratim rad spomenutih redatelja, zanimljivo mi je bilo vidjeti razvoj njihovih osobnosti u neposrednom, međusobnom kontaktu danas. Jer u razgovorima na takvim tribinama – onaj tko ima malo iskustva u slušanju – može jako puno doznati!
Što sam sve mislila slušajući ih – neka ne bude napisano, ali izlazeći iz kina slučajno sam čula komentar dvoje gledatelja koji su konstatirali: ”Ma lako je njima bilo studirati u Pragu! Grliću je tata bio profesor na faksu, a i Karanović dolazi iz takve familije!”
Kao da netom nisu odgledali film.
Nije se tada na FAMU upisivalo s blagoslovom roditelja (već uglavnom uz njihovo negodovanje), a niti je išta značilo porijeklo studenata iz Jugoslavije!
Rajko Grlić i Lordan Zafranović dobili su nagradu Hrvatskog filmskog saveza za svoje filmove prijavljene na natječaj, a nagrada im je bila stipendija za FAMU.
S tim filmovima pristupili su audiciji, odmah su upisani na drugu godinu u klasu famoznog profesora Elmara Klosa, a u Pragu su zatekli Gorana Markovića i Srđana Karanovića, koji su već bili na drugoj godini i činili su im se nedostižno iskusni!
Budući da sam poznavala filmove Rajka Grlića, a želeći saznati ono ”iza slike”, kupila sam njegovu knjigu ”Neispričane priče” (izdanje Laguna, 2018.). Ponukana recenzijom Zdravka Zime paralelno i knjigu ”Sjećanja” Eve Grlić (Duriex, 2001.).
Mladim filmofilima koji su se zaljubili u sedmu umjetnost odlazeći na motovunske festivale i tamo upoznali Rajka Grlića – preporučila bih njegove ”Neispričane priče”. Knjiga je koncipirana kao svojevrsni rječnik filma – Grlić abecednim redom kao naslove poglavlja donosi i objašnjava filmske termine – da bi pod tim stručnim abecedarijem ispričao svoj život.
Asocijacije su moćno sredstvo kazivanja, a ovako posložene svakoga mladca koji se želi baviti filmom ne samo da neće odbiti već će i magično privući.
Način na koji Rajko Grlić priča te ”neispričane priče”, jezik koji koristi i duh kojim će omađijati čitatelja, lakoća prelaska s teme na temu a da nikad kao čitatelj ne izgubite nit – sve to čini tu knjigu nečim što nećete posuđivati prijateljima, već ćete im reći: Nabavi sebi svoj primjerak!
Ovom se želim vraćati!
Čim sam zatvorila poslednje stranice ”Neispričanih priča” započela sam čitati ”Sjećanja” Eve Grlić. Iako Rajko Grlić nije u svojim pričama ostavio ništa neobjašnjeno – progutala sam knjigu njegove majke koja je sve produbila i to kroz povijesni kontekst, danas tako aktualan.
Obiteljska priča, s obje strane, u ovoj je knjizi dobila ne samo fundament, već teče poput najnapetijeg filma, iako Eva Grlić – unatoč bavljenja novinarstvom – samu sebe nije vidjela piscem. Redigirala je i pomagala svom suprugu Danku Grliću koji je pisao stručne knjige i tu se, uz njen novinarski i urednički posao, iscrpljivala njena autorska imaginacija.
Zanimljivo je da se oboje – i majka i sin – u svojim knjigama, doduše ne često, prisjećaju istih događaja. I vide ih na isti način. To su očito bili važni, ako ne najvažniji trenuci njihovih života. Jedan je dolazak televizije u dom Grlićevih, čemu je Rajko dao veći prostor nego njegova majka, ali opis situacije u kojoj se pred televizorom okupljalo cijelo susjedstvo – identičan je.
Drugi je smrt Danka Grlića koja je došla neočekivano. Strašno je da su tu vijest doznali ujutro na bolničkom hodniku, kad su mu došli u posjet…
Kad je devedesetih započeo još jedan rat na ovim prostorima, Eva Grlić se još jako dobro sjećala prethodnog, a iz obiteljskih priča i onog rata prije njega. Svoja ”Sjećanja” namijenila je unucima, djeci svoje kćeri Vesne Domany Hardy i sina Rajka Grlića, ostavljajući im riznicu iz koje će crpiti i njihova djeca.
S tugom sam se rastala od obje knjige padajući u napast da odmah krenem ”utvrđivati gradivo”! Toliko je ljudskosti u tim sjećanjima, s takvom snagom se Eva Grlić nosila s nedaćama koje se nisu (srećom) baš događale svakome u Jugoslaviji, a iz svega je izišla bez mržnje, s mnogo razumijevanja i humanim odmakom.
Rajko Grlić je prošao svoju kalvariju (iako se po rezultatu njegova rada to ne bi reklo), odustajući i vraćajući se profesiji, uvijek na prvom mjestu vodeći brigu o djetinjstvu, odrastanju i budućnosti svoje kćeri. Na tom putu bilo je svega, ali mržnje ni malo.
Zato ove dvije knjige treba čitati kao dva dijela istog života ili dva života i još nekih oko njih.
UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.