novinarstvo s potpisom
Vatikan, 24.5.2016. – Nakon audijencije s papom Franjom u Apostolskoj palači, veliki imam Al-Azhara, Ahmad Al-Tayyib dao je ekskluzivan intervju za vatikanske medije. ”U ime blagog i milosrdnog Boga, na početku bih želio zahvaliti papi Franji, što me je primio s mojom delegacijom iz Al-Azhara i za lijep prihvat te toplu naklonost koju mi je pružio”, rekao je Veliki imam, ističući da je pohod Vatikanu inicijativa kojom se želi ”nastaviti naše sveto poslanje, a to je poslanje religija da ‘posvuda čovjeka učine radosnim”.
Veliki je imam napomenuo da se ovim pohodom nastavlja međureligijski dijalog Al-Azhara i Vatikana, koji je zbog posebnih okolnosti bio prekinut. Izrazio je nadu da će put dijaloga ”biti bolji nego prije” te je kazao da je sretan što je on prvi ”šeik Al-Azhara koji je posjetio Vatikan”.
Prvi, ”vrlo snažan” dojam Velikoga imama o papi Franji jest da se radi o ”čovjeku mira, koji slijedi nauk kršćanstva, koja je religija ljubavi i mira”. ”Prateći Njegovu Svetost, vidjeli smo čovjeka koji poštuje druge religije te ima obzira za njihove sljedbenike”. Papu je osim toga nazvao ”čovjekom koji je posvetio svoj život služenju siromašnima i bijednima i koji se brine za osobe općenito; on je čovjek askeze, odrekao se prolaznih zadovoljstava svjetovnoga života”.
Sve to – kazao je – ”kvalitete su koje s njim dijelimo i zbog toga smo osjetili želju susresti tog čovjeka, kako bismo zajedno radili za čovječanstvo”.
Istaknuo je ”velike i teške” odgovornosti visokih vjerskih autoriteta, jer – kako je objasnio – nijedna moderna filozofija ni ideologija koja je odvela čovječanstvo od religije i neba, nije uspjela učiniti čovjeka sretnim ni udaljiti ga od ratova i prolijevanja krvi.
Veliki je imam izrazio uvjerenje kako je došao trenutak da religijski predstavnici na ”snažan i konkretan način” čovječanstvu pruže ”novo usmjerenje prema milosrđu i miru”, kako bi se ”izbjegle velike krize koje sada proživljavamo”.
”Čovjek bez religije predstavlja opasnost za svojeg bližnjeg” – rekao je Al-Tayyib, dodajući kako vjeruje da je čovjek u 21. stoljeću počeo gledati u nutrinu i tražiti mudre smjernice koje bi ga vodile na ispravnome putu.
Veliki se imam također osvrnuo na rad sveučilišta Al-Azhar u ”pojašnjavanju muslimanskih pojmova koje” – kako je istaknuo – ”iskrivljuju oni koji koriste nasilje i terorizam, kao i oružani pokreti koji se prave da rade za mir.”
Rekao je kako su ”identificirali ta pogrešna poimanja” te se trude studentima prenijeti ”ispravne koncepte, od kojih su ekstremisti i teroristi zastranili”.
Istaknuo je da su na svjetskoj razini utemeljili ”opservatorij” na osam jezika, koja prati ”otrovne ekstremističke materijale i ideje koje zavode mladost” te da takve materijale ispravljaju.
Putem ”Kuće egipatske obitelji”, koja ujedinjuje muslimane i vjernike svih kršćanskih konfesija u Egiptu, pokušavaju pak odgovoriti na one koji siju sukobe i podjele među kršćanima i sljedbenicima islama.
Osim toga – napomenuo je – na Al-Azharu imaju dvomjesečne programe za europske imame, na kojima formiraju za dijalog, razotkrivaju pogrešne ideje i govore o integraciji muslimana u europska društva ”kako bi mogli biti resurs za sigurnost, bogatstvo i snagu tih zemalja”.
Osvrnuvši se na stanje na Bliskome istoku, Veliki je imam napomenuo kako za tamošnje sukobe ”nema nikakvog logičnog uzroka”. Uputio je apel da se čitav svijet ujedini i okonča terorizam. Ako se zanemari problem terorizma, cijenu će plaćati i Istok i Zapad, kao što se već moglo vidjeti – naglasio je Al-Tayyb.
”Stoga je ovo moj apel svijetu i slobodnim ljudima svijeta: hitno se složite i intervenirajte kako bi se okončale rijeke krvi.”
”Da, terorizam postoji, ali islam nema ništa s tim terorizmom, i to vrijedi za muslimanske učenjake te za kršćane i muslimane na Istoku. Oni koji ubijaju muslimane i kršćane pogrešno su razumjeli tekstove islama kako bi ih instrumentalizirali ili pak iz nemara” – ustvrdio je Veliki imam a prenosi Radio Vatikan.
Podsjetio je na prošlogodišnji skup sunitskih i šijitskih učenjaka na Al-Azharu – na kojem su sudjelovali i kršćani te jedan predstavnik jezida –, i na tada objavljenu deklaraciju u kojoj se tvrdi da ”islam i kršćanstvo nemaju ništa s onima koji ubijaju” i koja je zatražila od Zapada da ”ne miješa s muslimanima te devijantne skupine koje su u zabludi”.
Veliki je imam dodao kako se u toj deklaraciji također ”odbacuje prisilno raseljavanje, robovlasništvo te prodavanje i kupovanje žena u ime islama.”
”Želio bih reći da to pitanje ne treba predstavljati kao progon kršćana na Istoku; naprotiv, više je muslimanskih žrtava nego kršćanskih i svi zajedno proživljavamo te katastrofe”, rekao je, napominjući da se ”ne mogu kriviti religije za devijacije nekih njihovih sljedbenika, zato što u svakoj religiji postoji devijantna frakcija koja je podigla barjak religije ne bi li u njezino ime ubijala”.
Na koncu je Veliki imam još jednom izrazio ”živu zahvalnost, cijenjenje te nadu” da će ”kršćani i muslimani raditi zajedno, Al-Azhar i Vatikan”, kako bi pomogli spasiti sve ljude – ”neovisno o njihovoj religiji i vjeroispovijest” – od ”kriza razornih ratova, siromaštva, neznanja i bolesti.”
(IKA)