novinarstvo s potpisom
Žena u Crkvi, osim u iznimnim slučajevima, nije prihvaćena kao cjelovita osoba, nego se, uglavnom, poimlje u njezinoj majčinskoj i supružničkoj funkciji. Identitet žene da je biti ili majkom ili djevicom. Za muškarca, međutim, ne kaže se da je njegov poziv biti ili ocem ili djevcem.
Seksizam je itekako prisutan u samoj Crkvi dijeleći svijet po spolnosti kao ulogama. Pa čak i u odnosu prema Mariji, Isusovoj majci.
U povijesti čašćenja Isusove majke, čak sve do u naše dane, ona je uglavnom beskrvni lik: više podložna nego poslušna eda se ne bi govorilo o potpunoj slobodi njezine poslušnosti, više djevojka, štoviše djevojčica, nego žena eda bi se govorio o njezinom seksualnom djevičanstvu a ne o ženskoj zrelosti, više majka pozvana biti podložna i svome sinu, nego slobodna žena kadra ići putem kakvim je i on hodio.
Lukino je jedino evanđelje u kojem se spominje Marija i ničega podložnoga i nezreloga u nje nije.
Kad joj je anđeo prišao nije bila udana, ali je bila zrela u svojoj ženstvenosti. Pristala je na trudnoću. Nije pitala za dopuštenje ni roditelje, ni svećenike u Hramu, ni poslužitelje u sinagogi. A anđelovo naviještenje da će začete dijete nije primila bez otpora i bez pitanja.
Rodila je u staji, među životinjama, primila je usred noći pastire koji su ju pohodila odmah po porodu. Odlučna, sveta i slobodna žena, a ne podložna, naivna i bespomoćna mlada djevojka kakva se najčešće pojavljuje u pričama muških svećenika i pobožnih ženica.
Mnogi su naraštaji Istočni grijeh vezali uz grijeh kao moralnu kategoriju te Marijino djevičanstvo i čistoću njezina bića kao izraz nadmoći nad grijehom, i to ”grijehom“ spolnoga čina i očitovanje prezira prema seksualnosti. Ovakav kult daleko je od autentične poruke Evanđelja.
Kad se u Svetom pismu za ženu kaže da je djevica, to ne znači nužno djevica u vulgarno seksualnom smislu, nego mlada žena koja još nije rodila dijete. Riječi je o njezinoj maternici, ili utrobi u najdubljem smislu, a ne o njezinu himenu.
Evanđelje djevičanstvo smatra darom osobe, tj. duhovnim stanjem osobe, a ne privatnim vlasništvom koje treba ljubomorno čuvati i koje ima više veze s posjedovanjem nego s bivanjem. Evanđelje poziva na “djevičanstvo”, ali riječ je o “čistom srcu” (Mt 5,8) i o “jasnom pogledu” (Mt 6, 22) te upravljanju željama (Mt 5,28). Svi Isusovi učenici pozvani su da “hodaju u svjetlu” (Iv 12,36) i svetosti sve do ponovno pronađene nevinosti srca kakvu imaju mala djeca (Mt 18,3). “Djevičanstvo” nema veze sa seksualnošću, nego je pobjeda milosrđa nad nasiljem, velikodušnosti nad sebičnošću, nježnosti nad ravnodušnošću.
U Crkvi se Marijino majčinstvo ne časti ponajprije stoga što je u visokoj trudnoći bila primorana daleko putovati, što je rodila dijete u betlehemskoj spilji, što je s malim djetetom morala emigrirati u Egipat, što je mijesila kruh u nazaretskoj kućici, što je molila u skrovitosti a sve što se događalo s njezinom sinom “brižno čuvala u svom srcu”, dakle, meditirala, što je putovala u Jeruzalem da bi trpjela u zajedništvu s Isusovim trpljenjem.
U Crkvi se Marijino majčinstvo časti ponajprije stoga što je rodila Sina Božjega, obavila, dakle, svoju funkciju, premda uzvišenu. Njezina apsolutna spremnost da surađuje s Bogom postaje teološkom, a ne ljudskom, ženskom vrlinom.
Okljaštrena od ljudskosti svoje ženstvenosti, ponizna službenica Božja štuje se kao “vazda djevica”, “Majka Božja” i “uzvišena Kraljica neba”, a Rimokatolička crkva često nju, ”Majku Crkve“, uzvisujući, zapravo, glorificira samu sebe.
Anđeo je Mariji prišao pozdravivši ju kao onu koja je puna milosti, što znači, kako to sama Marija artikulira u svom Hvalospjevu – svojevrsnom političkom manifestu – znači biti radosna, blažena, ona koja priziva Božju svetost i njegovo milosrđe.
Isus se začeo u utrobi hrabre žene koja se nije bojala svijeta, koja se pouzdavala u Božja obećanja u sebi ih ostvarujući hoteći da moćnici budu skinuti s njihovih tronova a gladni napunjeni dobrima.
Marija je tražila radije da služi nego da bude poslužena, radije da pomaže nego da iskorištava, radije da – u najsuptilnijem smislu te riječi, a ne u biološkom – daje život nego da ga ubija. O takvom darivanju života pisao je Ivan Pavao II. u enciklici Mulieris Dignitatem (O dostojanstvu žene, 1989).
Reče još Meister Eckhart: ”Svi smo pozvani biti majkama Božjim jer Bog trajno čeka biti rođen“.