novinarstvo s potpisom
U Betlehem se tih dana, pišu evanđelja, slila sva sila svijeta zbog carskog popisa stanovništva. Ukratko: svi smještajni kapaciteti bili su popunjeni, a ljudska srca tvrda čak i pred prizorom mlade žene s trbuhom do zuba i njenog zbunjenog muža.
Ostatak priče znate. Sin Božji i čovječji rodio se u štali, na slami, a svako seosko dijete zna, gdje ima slame, ima i gnoja, pa makar i od jednog vola i magarca.
Nazaretska je obitelj već u tom trenutku bila izbjeglička, a postat će to na još drastičniji način kada pred Herodovim pokoljem nevine dječice pobjegne u Egipat. Zemaljski put Boga u kršćanskom izdanju počeo je u stajskom gnoju, a završio u golgotskoj krvi i ostalim izlučevinama tijela probodenog na križu.
To su koordinate između kojih je smještena nadahnjujuća priča o suosjećanju i milosrđu, uglavnom Božjem, tek ponekad i ljudskom.
U takvom evanđeoskom duhu odvijao se krajem rujna ove godine u Madridu godišnji susret Komisije za migracije Vijeća europskih biskupskih konferencija pod tematskim naslovom “Izazovi milosrđa: prihvat i integracija izbjeglica i migranata – Dijalog i ljubav”.
U tom je duhu bilo i uvodno predavanje kardinala koji je trenutno predsjednik dotične komisije, o čemu je pisao i Večernji list, a najopširnije Glas Koncila.
Odmah na početku izlaganja taj “kardinal je podsjetio da je sveti otac Franjo u povodu Svjetskog dana migranata i izbjeglica u ovoj godini izvanrednog Jubileja milosrđa pozvao u migrantima vidjeti svoju braću i sestre”. Rečeno je i da “priljev migranata i posljedice koje s njime dolaze mijenjaju lice i izgled Europe”. Međutim, ta činjenica u govoru kardinala nije prikazana kao razlog za uzbunu, strah i zatvaranje granica, već kao izazov.
Državne su vlasti pozvane da “tragaju za rješenjima koja uvažavaju dostojanstvo ljudske osobe, opće dobro, solidarnost i supsidijarnost”.
A Crkva? Prema kardinalovim riječima, “Crkva, uvijek osjetljiva na ljudsku patnju, pozvana je reagirati na goruće izazove koje pred nju stavlja sadašnje stanje”, te da “Crkva, majka sviju, širi kulturu prihvaćanja i solidarnosti, svjedočeći tako svijetu zajedništvo”.
“Zamislimo trenutak kada se ‘stranac’, našavši se u novoj sredini sa svim svojim nadanjima i strahovima, počinje osjećati kao kod kuće. Pomislimo na one osobe koje su ga primile i koje ga počinju doživljavati kao nekoga bliskoga, kao prijatelja. Ali kako je moguće doći do toga?”, pita se kardinal, i nudi sljedeći odgovor, govoreći o dvostrukom zalaganju.
Kao prvo, “onaj tko dočekuje i prihvaća treba biti potaknut solidarnošću i ljubavlju koje čine da u drugome možemo prepoznati potrebitoga koji traži pomoć, a također je pozvan prepoznati i poštivati vlastitu kulturu onoga tko kuca na vrata”.
A kao drugo, “nužno je za zdravu integraciju da osoba koja se integrira uspije vlastitim radom i životom u društvu pridonijeti općemu dobru…”.
U govoru tog kardinala nije se, zapravo radilo o pozivu na kršćansko milosrđe koje se iskazuje i onima koji ga, prema ljudskim mjerilima ne zaslužuju, nego o “stajalištu utemeljenom na vjeri”, prema kojem su “svi ljudi obučeni u isto dostojanstvo i voljeni od Boga”, a “čovjek nikada nije samo otok, nego zajedništvo odnosa”.
Zato ovaj kardinal o izazovima migracija govori kao o “velikoj prilici za europska društva da ponovno preispitaju vlastiti identitet, da ponovno pronađu sve ljudske dimenzije, one duhovne i one koje se nalaze u dubini ljudske osobe”.
Označivši asimilaciju i getoizaciju kao “dva ekstrema koje treba izbjegavati”, kardinal je izrekao i ovu, svojom vjerom i svjetonazorom nadahnutu želju: “Kako bi bilo lijepo kada bi oni koji dolaze pronašli svjedočanstvo i navještaj Isusa Krista u zajednicama s jakim identiteom, sposobnim da poštuju i ljube druge, ali i da ljubeći njih navijeste sigurnost da je Krist živ i da daruje puni život. Iz osobnoga susreta s Kristom, iz našega susreta s Božjim milosrđem, možemo krenuti koracima prihvaćanja i otvorenosti prema drugomu”.
Ne živi ovaj kardinal u oblacima. Istaknuo je i to da “izbjeglička kriza zahtijeva realistički pristup”, te da “ne mogu sve europske zemlje na isti način odgovoriti na taj izazov”.
Ali, ta konstatacija nije iskorištena kao alibi za nesudjelovanje u velikom izazovu.
Govor je završen riječima: “Ni jedno društvo ne može osigurati svoju budućnost na temeljima predrasuda i ideologije… U ovom trenutku nema mjesta nikakvu licemjerstvu i svi su pozvani surađivati. Ne može se danas u Europi samo ‘oprati ruke’: vlade, institucije Europske unije i društvo općenito, vjerske zajednice – svi smo na neki način uključeni.”
Je li put od rođenja u štali do smrti na križu priča o uspjehu? U ljudskim očima nije, ali jest u očima vjere iz koje je u Madridu govorio kardinal Josip Bozanić.
Čvrsto se nadam da će ove njegove riječi naći odjeka i u propovjedima svih ostalih hrvatskih biskupa ovog Božića.
Poput one nazaretske obitelji koja je uzalud kucala na vrata betlehemskih svratišta i kuća, milijuni kucaju na vrata Europe. Kako reče kardinal Bozanić, koji izazov, koja prilika za kršćansku Europu!
Utoliko me više začuđuje zbrka u glavama tolikih naših ljudi koji se predstavljaju kršćanskim i katoličkim tradicionalistima i konzervativcima koji ovih dana na sva usta slave pobjedu i hvale Donalda Trumpa.
Put od betlehemske štale do pozlaćenih Trumpovih tornjeva, izmjeren bilo kojom riječju koju evanđelja stavljaju u usta utjelovljenom Bogu na koje se ti isti pozivaju, može biti samo nastavak kotrljanja tobožnje kršćanske civilizacije nizbrdo.
Ako u njemu doista vidite politički trijumf vlastitih svjetonazora i vrijednosti, slavite Trumpa. To je vaše demokratsko pravo. Ali, bilo bi pošteno i logično da se onda ostavite Božića i svega što betlehemski stajski gnoj, slama i Sveta izbjeglička obitelj simboliziraju u vjeri koju propovijeda čak i zagrebački nadbiskup Bozanić, barem u Madridu.
(Prenosimo iz Večernjeg lista).