novinarstvo s potpisom
Pravo na prosvjed je jedno od najvažnijih prava čovjeka koji živi u demokratskom sustavu. Dalo bi se raspravljati o tome koliko građani naše zemlje to shvaćaju, ali to i nije tema ovog osvrta.
Sama mogućnost prosvjedovanja proizlazi iz velike povijesne borbe koja je utkana u tkivo svakog demokratskog sustava i od njega je neodvojiva.
Pogledamo li pobliže neke prosvjede u posljednje vrijeme, primjerice, prosvjed zbog ”Zakona o slobodi vjeroispovijesti” u Crnoj Gori, prosvjede u istoj zemlji zbog izbornih rezultata, protuvladine prosvjede u Srbiji, ali i masovne prosvjede diljem SAD-a protiv rasne nejednakosti, jasno nam je da su građani koji žive u demokratskom sustavu odlučili konzumirati to pravo.
Ovim prosvjedima je zajedničko to da su određena pozornica i medij za izražavanje nezadovoljstva vladanjem i stanjem u društvu i državi, ali su nažalost postali i kanal za prodor ekstremnih skupina koji su počeli otimati i privatizirati to demokratsko pravo.
Kako je moguće da neko demokratsko pravo može istovremeno biti i antidemokratsko i omogućiti dolazak na scenu takvim stavovima i metodama? Odgovor na to pitanje leži u samoj bîti prosvjeda i demokracije koja se temelji na slobodi svakog pojedinca, ali leži i u prirodi ekstremizma samoga.
Demokratskom prosvjedu je cilj popravak stanja, ukazivanje na probleme i njihovo rješavanje. Ekstremistima koji ga kradu to nije cilj. Njima je cilj provođenje njihove volje.
Kako je lijepo primijetio Norberto Bobbio u knjizi ”Desnica i ljevica”, ekstremizmi, koliko god tvrdili da su različiti od neprijatelja s druge strane (lijevog ili desnog ekstremizma), oni se zapravo preklapaju u ključnoj stvari. Ta stvar je antidemokracija.
To nas dovodi do naizgled kontraditorne spoznaje da to temeljno obilježje više približava lijevi i desni ekstremizam nego što su politički bliske lijeve i desne umjerene pozicije. Lijeve i desne umjerene pozicije se koriste demokratskim načelima političke borbe u kojima se sukobljavaju ciljevi i ideje.
Politički ekstremizam odbacuje te ideje i sustav vrijednosti. On u demokraciji vidi samo sterilno laprdanje, prljavu meritokraciju koja vodi u nepotizam i klijentelizam, sustav sposoban i stvoren samo i isključivo za održavanje postojećeg stanja stvari i sprečavanje ”skoka” u bolje sutra.
Demokracija biva promatrana kao festival praznih priča, ustupaka, besadržajnosti, kompromisa i bezidejnosti. U očima ekstremista ona je preslaba da se donesu bilo kakve konkretne odluke, da se, slikovito rečeno, zaprljaju ruke.
Prezir prema demokraciji je jasan ako znamo da se blagodat i prosperitet u demokratskim društvima moraju stjecati postupno, kroz nadogradnju, dogovor, poduzetnost i kvalitetno usmjeravanje djelovanja. Ekstremisti traže i zahtijevaju kvalitativni skok, nagli rez, akciju i dinamizam.
Budućnost se, u demokratskom sustavu, gradi planiranjem, promatranjem i pretpostavljanjem koje se bazira na činjenicama, a ekstrem budućnost vidi u određenim znakovima dolaska nekog boljeg sutra kojeg moramo što prije uhvatiti.
Primjer za to je bilo koja fašistička ili komunistička tvorevina koja opravdanje za svoje djelovanje vidi u ”povoljnom tijeku povijesti”, u ”dolasku vremena za…”, u ”znakovima koji ukazuju da je trenutak…” za iskorak u bolje društvo.
Možemo reći da je to politika građena na onoj čuvenoj ”sad ili nikad”. Upravo takav je njihov modus operandi.
Politički ekstremi gotovo uvijek na vlast dolaze nedemokratskim putem, a ako i dođu demokratski, prvo što naprave na vlasti je direktni udar na demokraciju i njene institucije, a, samim time, i na slobodu svih članova tog društva.
Kroz ove prosvjede je razvidno da su ekstremističke skupine i ideje stalno budne i prisutne u političkim i društvenim zbivanjima. To nas neprestano treba podsjećati na to da je demokratski sustav nešto što iziskuje neprekidnu borbu i nešto što se realizira samo i isključivo u slobodi.
Demokratski sustav nije savršen i toga moramo biti svjesni, ali je najsavršenije što smo kao ljudi osmislili. On neprestano zahtijeva rad i nadogradnju, ali je jedino društveno uređenje koje garantira i štiti slobode svojih pripadnika.
Demokracija ne postoji bez slobode. Samo slobodni građani su sposobni prihvatiti slobodu drugih, uvažavati ju, hraniti i razvijati, brinući se da ju oni ili bilo tko drugi ne ugrozi.
Bilo kakva vrsta ekstremizma isključuje slobodu jer direktno zadire u slobodu određenih društvenih skupina, a samim time, i u slobodu cijelog društvenog korpusa.
Ukidanje slobode jedne društvene skupine se lako prelijeva na ukidanje slobodâ drugih. Danas to može biti netko tko je politički neistomišljenik, sutra netko tko ne vjeruje u istoga Boga, prekosutra netko tko nema istu boju kože.
Slobodno nastavite nizati dok ne dođete do samih sebe.
UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.