Uloga baštine u građenju nacionalnog identiteta (10)
AUTOR: Tomislav Šola / 03.07.2021.
6.10.Sustav vrijednosti i društveni dogovor
Odrasli smo na građanskoj kulturi koja je podrazumijevala postojanje makar i nenapisanog društvenog ugovora, kao uređenost, prioritet, ukus, smisao za red, kao temeljne građanske vrijednosti, od načina stanovanja ili rada, do života u određenoj zajednici. Sustav vrijednosti i društveni dogovor koji ga održava (pa makar kako dinamičnim i promjenjljivim) važniji su od ulaganja i svježeg kapitala.
Ta opredjeljenja čuvaju vrijednosti u njihovim temeljnim kvalitetama, razvijajući sposobnost sustava da nas sigurno provede kroz prijetnje suvremenosti.
Kako je dom (ma kako nostalgično ili dekadentno zvučalo) temelj građanskog društva, i pouke njegovih vrijednosti su jednako obične.
Jednostavna mudrost domaćica, utemeljena na tradicijama higijene, uređenog života i, često, vjerskoj inspiraciji, prakticirala je dva-tri velika pospremanja godišnje. Tada se, ovisno o kojoj građanskoj ili seoskoj kulturi govorimo, pralo, bijelilo, čistilo, četkalo, isprašivalo, prozračivalo, laštilo … Osobina velikog pospremanja nije velik trošak, nego obično udružena volja ukućana i puno truda. Bilo je potrebno uvesti feng shui da bismo shvatili da je to i mudrost naše vlastite kulture. Ako je poznajemo, naravno.
Ovom diskursu namjerno manjka managerski perfekcionizam da bi bilo očitije kako bar temeljna razina ovog pospremanja ovisi o zdravom razumu, tj. da je u živoj kulturi sadržan velik dio rješenja za naše probleme
Dom je oikos, obitavalište, kuća, stanište, prebivalište, u svoj svojoj protežnosti, od sobe, stana, kuće, kvarta, grada, sela, regije, države. Mnogi koji znaju spojiti jednostavnost sedimentirane tradicijske mudrosti i očitu stvarnost, razumjet će da se velik napredak može ostvariti i jednostavnim baš velikim pospremanjem:
- … glava Građanski, polički, kulturni i zdravstveni odgoj priprema nas za zajedništvo i toleranciju; učenjem o različitostima stiže se najbolje do vlastite različitosti kojoj za mirno postojanje i ispunjenost treba jednako pravo za druge. Opće vrijednosti, važnost solidarnosti, raznolikost opredjeljenja, motivacije, socijalna disciplina moraju se poznavati za temeljni patriotizam i život u zajednici. Učinkovita, društveno važna, javna, obavezna škola dužna je argumentima odgojiti mlade ljude za prepoznavanje dobra i zla, za dugoročnu, održivu vrijednost vrlina. S tim u glavi dobro se i mirno živi, lagano stvara, a baština se poima kao naslijeđena mudrost.
- … kuća Prijatno i udobno stanovanje, lijepi i funkcionalni javni prostori, trgovi, šetališta, parkovi, uredne i čiste ulice, održavane fasade bez ružnoće grafita, održavane okućnice i vrtovi, sve je to samo dijelom ulaganje, a najviše dogovoreno i kvalitetno gospodarenje. Užasavajuća zapuštenost nekih naših gradova, oronule i opasne fasade, agresivni, vrišteći grafiti slika su socijalno i psihološki stradale sredine, neugodne i otuđene. Da bi ovi uvjeti bili ostvareni, mora funkcionirati naslijeđeni sustav građanskih vrijednosti. Zato će veliko pospremanje valjati najprije shvatiti upravo kroz simbole vode i metle: naši gradovi vape da budu oprani i počišćeni (iako se taj zahtjev pokondirenom umu čini banalno izravan i prizeman).
- …okoliša Zapuštena i zarasla vegetacija, oštećeni i neodržavani spomenici, devastirani parkovi, prljava i slabo osvijetljena naselja, opasne ceste, sve su to, dakako, ozbiljni problemi koji zahtijevaju velika ulaganja, ali na jednu se inspirativnu razinu stiže i bez velikog novca, samo sa dobrom voljom, organizacijom i građanskom sviješću.
- …administracije Dobra, učinkovita administracija, odgovorna, profesionalna i odabrana isključivo po svojoj stručnosti i integritetu, osnova je za uspješno funkcioniranje zajednice. Takva pogoduje poslovima, trgovini i financijama te onemogućava manipulaciju pravilima u korist nečijeg pojedinačnog interesa.
- …društvene sredine Zajednica je dužna pobrinuti se kako bi sposobni i radišni obavili što znaju. Politička i ekonomska kultura treba zaštiti građane od eksploatacije i rizika, a politička od manipulacije onih koji svoju priliku uvijek vide u slabosti drugih; ta kultura treba zaštititi od osjećaja nesigurnosti, osamljenosti, tjeskobe i ugroženosti, na čemu izrasta agresivna i ekstremna ideologija. Rat i migracije donijele su strah od drugačijeg i drugog, a svi koji žele vladati uvijek će podržavati strahove, jer je lakše vladati manipulirajući nesrećom, nego dokazujući se djelima. U situaciji kad socijalna involucija uređuje društvene vrijednosti na razini nižoj od prethodne, kad se gradovi ruraliziraju, uzmiče civitas i snižava se kvaliteta života.
Odrasli smo na građanskoj kulturi koja je podrazumijevala postojanje makar i nenapisanog društvenog ugovora, kao uređenost, prioritet, ukus, smisao za red, kao temeljne građanske vrijednosti, od načina stanovanja ili rada, do života u određenoj zajednici
Valja priznati, u ovih nekoliko, namjerno pojednostavljenih preporuka krije se govoto cjelovit društveni projekt, ali pouka velikog pospremanja, koja znači opredjeljenst za ugodan zajednički život, vjerojatno je korisna.
Ovom diskursu namjerno manjka managerski perfekcionizam da bi bilo očitije kako bar temeljna razina ovog pospremanja ovisi o zdravom razumu, tj. da je u živoj kulturi sadržan velik dio rješenja za naše probleme.
(6. poglavlje – u nastavcima – knjige prof. Tomislava Šole, ”Javno pamćenje – Čuvanje različitosti i mogući projekti”, Zavod za informacijske studije Odsjeka za informacijske i komunikacijske znanosti Filozofskog fakulteta sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, veljača 2014.).
(Nastavlja se).
UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, PREKO PAYPAL-A, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.
Još tekstova ovog autora:
• Postkapitalizam je i protiv muzeja (1) • Javna memorija omogućuje razumijevanje svijeta (2) • Javna memorija omogućuje razumijevanje svijeta (1) • Dobro je znati u čije ime govorimo • Važno je znati gdje smo • ''Teorije zavjere'' proizlaze iz paradoksa • Optužba za teorije zavjere – lak način diskreditiranja • Amaterizam se tumači kao demokratska sloboda • Posrnuli svijet ili zanijekano, dezavuirano društvo • Važnost dobro izabranog uvida
> Svi tekstovi ovog autora