novinarstvo s potpisom
U Rijeci je prošlog tjedna umro dirigent, zborovođa i skladatelj Dušan Prašelj.
Desetljećima je bio riječka konstanta, najtvrđe uporište nastojanju da se primorski melos i čakavska riječ zadrže u upotrebi i dokaže da je autohtona, narodna pjesma ovog kraja jednako vrijedan segment svjetske glazbene baštine!
Nastavljajući rad svog profesora Ivana Matetića Ronjgova, a u nastojanju da zabilježi – tonski i notno – raznolike napjeve Istre i Hrvatskog primorja te otoka, Dušan Prašelj je godinama ”skitao i snimao” te potom snimljeno pretvarao u emisije na Radio Rijeci ostavljajući nam materijal za buduća istraživanja.
No, Dušan Prašelj nije bio isključivo melograf! To je samo jedan dio njegove burne i razgranate djelatnosti. Prašelj je bio pokretač tolikih aktivnosti da se čini nemogućim sve to stići u samo jednom životu!
Otkako je prvi put stao pred zbor kao dirigent, a imao je tada svega sedamnaest godina, počeo je nizati uspjehe u radu s pjevačima, što je pokazivalo njegov neprijeporni talent: od početnog rada s nekoliko zborova u Rijeci koje je udružio u Jeku Primorja i vodio ju punih dvadeset godina do Riječkog oratorijskog zbora, s kojim je završio svoju karijeru zborovođe.
A između ta dva zborska sastava upleteno je bezbroj zlatnih plaketa i nagrada osvojenih na natjecanjima u zemlji i inozemstvu, gostovanja u Španjolskoj, Engleskoj, Italiji, Francuskoj, Austriji, Njemačkoj, Sloveniji, Češkoj i Slovačkoj… ali u prvom redu na hrvatskim smotrama zborskog pjevanja, gdje je Dušan Prašelj bio – prava zvijezda!
Nikada neću zaboraviti energiju kojom je pokretao pjevače ne samo svog zbora već svih zborova na tim državnim smotrama, gdje su – primjerice u velikoj košarkaškoj dvorani u zadarskim Jazinama, gdje je jedne godine održano finale manifestacije – na njegov poziv rukom ustajali zborovi, jedan za drugim, i pridružili se Jeki Primorja u zajedničkoj pjesmi. Ozarena lica pjevača ponesena snagom zborskog zvuka i Duško Prašelj koji je dirigirao masi – u svojevrsnom stvaralačkom transu…
Iako je zborska pjesma Prašelju donijela možda i najljepše trenutke u životu, on bilježi uspjehe i u drugim segmentima glazbenog izraza. Kao diplomant Bečke akademije, u klasi poznatog dirigenta Hansa Swarowskog, vraća se u Zagreb, a potom i Rijeku, s bremenom znanja i velikom željom da naučeno prenese mladima.
I danas će neki istaknuti hrvatski glazbenici reći da je upravo on u njima pokrenuo ljubav i opredjeljenje za glazbenu profesiju još u riječkoj Muzičkoj školi, a svoj pedagoški nerv prenio je i na vodstvo svojevrsnog kulturnog centra utemeljenog u rodnoj kući Ivana Matetića Ronjgova.
Tu je otvorio mali muzej posvećen Ronjgovu, ali i pokrenuo biblioteku u kojoj je tiskan čitav niz vrijednih teoretskih i notnih knjiga te zapisa o narodnom melosu kao i suvremenoj skladateljskoj djelatnosti hrvatskih velikana poput Papandopula, Zlatića, Devčića i njihovih sljedbenika, koji su napisali niz djela inspiriranih istarskom ljestvicom.
I sam je bio vrlo ponosan na stotinjak zborskih skladbi, od kojih je dio objavljen u zbirci ”Baklje na Učki”. Među skladbama ističu se i veća vokalna djela – dva glazbena recitala “Trsatski spomen” i “Bašćanska ploča” te “Naš domaći glas”, “Staroslavenska misa” i “Misa ritmica latina”.
U rodnoj kući Matetića Ronjgova Dušan Prašelj godinama je održavao predavanja djeci, ali i pokrenuo niz manifestacija – “Proljeće u Ronjgima”, “Mantinjada pul Ronjgi”, “Matetićevi dani”, “Kanat pul Ronjgi”, “Večeri pul Matetićeva ognjišća”, “Pogovori”, “Aktiv dirigenata”, čakavske tribine, smotre pjevačkih zborova i razne znanstvene skupove. Funkciju upravitelja te ustanove napušta 2007. godine.
A ozbiljno obrazovanje stečeno u Beču Dušan Prašelj manifestirao je u dva važna perioda svoga života. Bio je direktor riječke Opere u dva mandata (od 1969. do 1977. godine) i jedan od osnivača manifestacije Zajčevi dani u Rijeci.
Kao dirigent i skladatelj posvetio se otkrivanju zaboravljenih Zajčevih opusa revitalizirajući njegove sakralne skladbe i svjetovne opere. Smatrao je da manifestacija koja nosi Zajčevo ime mora svake godine na programu imati barem jedno njegovo u Rijeci neizvedeno djelo.
Uporan u tom nastojanju, bio je ogorčen zamiranjem ove lijepe ideje, koja u Rijeci nije pustila korijenje niti je dobila šansu da bude oživljena u godini kada će ovaj grad biti Europska prijestolnica kulture.
Svoje ideje i prijedloge Dušan Prašelj bezuspješno je nudio tvorcima programa te manifestacije 2020-te godine, a da mu na tu temu nitko nikada nije uzvratio.
Kad čovjek dugo živi, lako postane ”prošlo vrijeme” i padne u zaborav sve ono što je vrijedno učinio u svojim aktivnim danima. Takav zaborav, svojstven malim narodima i kulturama, nije stran ni riječkoj sredini…
No vratimo se razdoblju u kojem je Dušan Prašelj bio direktor riječke Opere. Danas smo skloni misliti kako je sve što se radilo proteklih desetljeća bilo minorno, kako naše vrijeme pokazuje nemjerljiv naredak i kako tek s nama počinje povijest.
Riječka opera u vrijeme Dušana Prašelja pokrenula je neke manifestacije i popularizirala žanrove koji nisu bili redovita djelatnost opernih kuća u Hrvatskoj, a ni u bivšoj Jugoslaviji.
Živeći u malom gradu koji od glazbenih institucija ima samo Operu i njen orkestar, Prašelj je preuzeo odgovornost za širenje repertoara na operetu i mjuzikl, ali i koncertnu djelatnost. Za to je imao uporište u dvojici dirigenata – Vladimiru Beniću i Davorinu Hauptfeldu – koji su bili okosnica opernog repertoara, a sam je preuzeo dirigiranje operetama i mjuziklima, što je značilo suradnju svih ansambala riječkog kazališta.
U vrijeme obnove kazališne zgrade, kad se cjelokupan program preselio u dvoranu Neboder na Sušaku izgubivši znatan dio publike koja je taj prostor smatrala nedostojnim kazališne, ali u prvom redu operne umjetnosti, Prašelj je svojim intervencijama u program vratio publiku.
Sedamdesetih godina pravi je hit bio mjuzikl ”My Fair Lady”, u kojem je Elisu Doolitle pjevala tadašnja zvijezda Gertuda Munitić govoreći – umjesto koknija – čakavski! Ideju za prepjev na čakavicu dao je dakako Dušan Prašelj, koji je i dirigirao predstavom.
Pod njegovim vodstvom u Rijeci su izvedeni i mjuzikli ”Kiss me, Kate”, ”Fanny” i domaće djelo Grgića i Kabilja ”Velika trka”!
Maestro Prašelj je pokrenuo i Reviju mjuzikla, koja je u Rijeku onoga vremena svake godine dovodila najbolje mjuzikle kazališta tadašnje Jugoslavije.
I prije mandata Dušana Prašelja riječka je opera tradicionalno nastupala svakog ljeta na opatijskoj Ljetnoj pozornici, a pod njegovim vodstvom izvedbe su se proširile na ambijentalna uprizorenja opera na Trsatu, na Krku, u Kastvu, a potom i u pulskoj Areni.
Po istarskim i primorskim katedralama upriličio je brojna gostovanja riječkog ansambla s oratorijskim djelima.
Ono što danas – uz opernu djelatnost – smatramo najatraktivnijim u programu riječke opere je koncertna sezona, koju je izvorno pokrenuo u svom mandatu upravo Dušan Prašelj uvodeći stalne simfonijske koncerte orkestra Opere kao i koncerte opernog zbora.
Pod njegovim je vodstvom Opera ostvarila i nekoliko značajnih međunarodnih gostovanja kao što je ono u Švicarskoj ili pak u španjolskoj Palma de Mallorci, gdje je u 14 dana riječki ansambl izveo sedam opera!
Treba li reći da je maestro Prašelj svoju strast za glazbom održavao do kraja života! Surađivao je sa zborovođama u Sloveniji, pisao predgovore i pogovore muzikološkim izdanjima, pripremao nove skladbe i bio ljut na bolest koja ga je sprečavala da bude još aktivniji.
Vrijeme će pokazati pravo mjesto Dušana Prašelja u glazbenoj umjetnosti Rijeke i Hrvatske, a nama ostaje da s poštovanjem čuvamo uspomenu na čovjeka koji je do zadnjega daha ostao zaljubljenik u glazbu i riječ svog primorskog kraja.
UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.