autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Janine Jansen i dvanaest Stradivarijevih violina

AUTOR: Svjetlana Hribar / 22.09.2021.
Svjetlana Hribar

Svjetlana Hribar

Nakon početnog šoka izazvanog munjevitim širenjem bolesti COVID-19 koji je zatvorio svjetske pozornice na neodređeno vrijeme, kultura se počinje vraćati u svoje nekadašnje okvire. To je važna vijest, i za publiku, i za umjetnike koji su diljem svijeta bili zaustavljeni u planiranim projektima.

Ali ne svi!

U tim sasvim neočekivanim okolnostima – umjesto da padnu u depresiju – neki su umjetnici i producenti započeli s realizacijom projekata koji bi se u ”mirnodopskim” uvjetima činili – neostvarivima.

Početkom rujna, u Londonu, prikazan je dokumentarni film ”Janine Jansen: Zaljubljivanje u Stradivarija”, a sredinom mjeseca objavljen i CD u produkciji DECCA Classics, na kojem violinistica svjetskog glasa Janine Jansen, u klavirskoj pratnji karizmatičnog dirigenta sir Antonija Pappana – svira veliku violinsku literaturu na dvanaest Stradivarija!

Podvig je to ne samo sa stanovišta izvedbe, već i organizacije snimanja, pa ako hoćete i osiguranja instrumenata, čija pojedinačna cijena dosiže i 25 milijuna dolara!

Sve je započelo idejom Stevena Smitha (direktora ugledne londonske tvrtke J&A Beare koja se bavi reparacijom i prodajom antiknih instrumenata), a koji je želio da se – pod istim uvjetima i s istim interpretima – zabilježi različitost zvuka dvanaest najpoznatijih Stradivarijevih violina, tri stoljeća nakon njihova nastanka.

Početkom rujna, u Londonu, prikazan je dokumentarni film ”Janine Jansen: Zaljubljivanje u Stradivarija”, a sredinom mjeseca objavljen i CD u produkciji DECCA Classics, na kojem violinistica svjetskog glasa Janine Jansen, u klavirskoj pratnji karizmatičnog dirigenta sir Antonija Pappana – svira veliku violinsku literaturu na dvanaest Stradivarija

Mnogi od tih instrumenata bili su – tijekom vremena – na reparaciji u radionicama J&A Beare, a sada su u vlasništvu fundacija ili kolekcionara diljem SAD-a, Europe i Dalekog istoka. Neki od instrumenata nisu bili svirani desetljećima, a mnogi od tih dvanaest pomno odabranih violina na posudbi su najvećim violinistima svijeta, čiji su termini rezervirani, a koncerti rasprodani godinama unaprijed.

Uskladiti sve to i dopremiti dvanaest legendarnih instrumenata na desetak dana u London, zahtijevalo je matematičko planiranje, astronomska osiguranja, ali i spremnost da se na najbolji način odgovori izazovu. Što znači da je trebalo angažirati – najbolje. Snimanje je dogovoreno za rujan 2020., vrijeme u kojem je svijet bio zatvoren zbog pandemije COVID-19…

Steven Smith je najprije razgovarao s nizozemskom violinisticom Janine Jansen, ne samo zato što spada u sam violinistički vrh u svijetu, već i zato jer je poznata kao znatiželjna osoba, spremna na istraživanje.

Već godinama, njeni recitali u pratnji dirigenta i vrhunskog glazbenog intelektualca Antonija Pappana, izazivaju divljenje i obožavanje publike, pa je bilo sasvim prirodno da upravo ovaj duo realizira nesvakidašnji projekt.

U dokumentarnom filmu ”Janine Jansen: Zaljubljivanje u Stradivarija/Falling for Stradivari” Janine Jansen kaže kako se ovakva prilika pruža zaista jednom u životu i govori o tome kako je doživjela taj jedinstveni izazov – o uzbuđenju koje ju je zahvatilo na pomisao da će u svojim rukama držati instrumente na kojima su svirali najveći violinisti u povijesti (Fritz Kreisler, Nathan Milstein, Ida Haendel, Oscar Shumsky), ali i o tremi od susreta s dvanaest Stradivarijevih violina, od kojih je svaka drugačija!

Inače, Janine Jansen godinama svira na jednom od Stradivarija – Shumsky – i kaže: ”Vrhunski instrumenti su kao ljudi – s nekima klikneš od prve, a s nekima je potrebno neko vrijeme da otkriješ njihovu dušu”.

Jansen živi u Stockholmu, tamo su i započele probe za snimanje, a producentu je predložila i režisera dokumentarca, višekratno nagrađivanog Geralda Foxa, s kojim je već uspješno surađivala.

Sve je započelo idejom Stevena Smitha (direktora ugledne londonske tvrtke J&A Beare koja se bavi reparacijom i prodajom antiknih instrumenata), a koji je želio da se – pod istim uvjetima i s istim interpretima – zabilježi različitost zvuka dvanaest najpoznatijih Stradivarijevih violina, tri stoljeća nakon njihova nastanka

Tako je formirana ekipa, probe su započele u Stockholmu, a onda je nastupilo uzbuđenje dolaska u London, probe s glavnim dirigentom Kraljevske opere sir Antonijom Pappanom i susret s dvanaest Stradivarijevih instrumenata.

U tom razdoblju od mjesec dana grozničavog rada, od čega je studijsko snimanje na izvornim Stradivari violinama trajalo deset dana, Janine Jansen oboljela je od COVID-19 bolesti. Tjedan dana ležala je u hotelu potpuno onemoćala, naredni tjedan je skupljala snagu, da bi privela kraju – projekt svog života!

Sve ovo zabilježeno je na filmu i gledatelj vidi do koje mjere je velika umjetnica fizički iscrpljena bolešću, ali i prisustvuje najuzbudljivijim probama koje možete zamisliti… To intuitivno glazbeno razumijevanje koje vlada između Jansen i Pappana, naprosto se može fizički opipati, a glazba koju stvaraju jedinstven je doživljaj.

Janine Jansen na filmu i CD-u svira na Stradivarijevim violinama: Captain Savile (1680.), Haendel (1699.), Vieuxtemps, Camposelice (1710.), Alard (1715.), Shumsky, Rode (1715.), Titian (1715.), Milstein (1716.),Tyrrell (1717.), San Lorenzo (1718.), De Chaponay (1722.), Huberman, Kreisler (1733.) i Kreisler, Lord Amherst (1734.).

Britanci su ovaj dokumentarni film imali priliku pogledati u odabranim kinodvoranama početkom rujna, a 29. rujna i 6. listopada bit će prikazan na kanalu Sky Arts.

Nama preostaje mogućnost kupnje CD-a na kojem Jansen i Pappano izvode djela Manuela De Falle, Josefa Suka, Klare i Roberta Schumanna, Henrija Vieuxtempsa, Petra Iljiča Čajkovskog, Karola Szymanovskog, Mauricea Ravela, Edwarda Elgara, Sergeja Rahmanjinova, Richarda Heubergera i Fritza Kreislera.

Treba li dodati da smo Janine Jansen godinama, svakog rujna, imali prilike slušati na Festivalu Rachlin&Friends u Dubrovniku? I da nismo prstom mrdnuli da Rachlina i prijatelje zadržimo u Hrvatskoj…

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Rijeka ne prepoznaje svoje potencijale
     Zaborav je oružje diktature, a neznanje opasno po narod
     Zabranite Jugoslaviju
     Otvorenje Olimpijade – između ushita i uvrede
     Zlostavljanje kao kazališna tema i naša zbilja
     Ujedinilo nas je sjećanje na Valtera Dešpalja i Cellomaniju
     Ne ljutite se na kazalište
     Dubravka Vrgoč: Želim teatar u gradu i grad u teatru
     Rockeri i filharmoničari na dočeku Nove. U čemu je problem?
     Propuštena šansa da se Rijeka i Trst ujednačeno razvijaju

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • superknjizara

  • vbz drago

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • planetopija 1

  • planetopija 2

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija