novinarstvo s potpisom
Nakon početnog šoka izazvanog munjevitim širenjem bolesti COVID-19 koji je zatvorio svjetske pozornice na neodređeno vrijeme, kultura se počinje vraćati u svoje nekadašnje okvire. To je važna vijest, i za publiku, i za umjetnike koji su diljem svijeta bili zaustavljeni u planiranim projektima.
Ali ne svi!
U tim sasvim neočekivanim okolnostima – umjesto da padnu u depresiju – neki su umjetnici i producenti započeli s realizacijom projekata koji bi se u ”mirnodopskim” uvjetima činili – neostvarivima.
Početkom rujna, u Londonu, prikazan je dokumentarni film ”Janine Jansen: Zaljubljivanje u Stradivarija”, a sredinom mjeseca objavljen i CD u produkciji DECCA Classics, na kojem violinistica svjetskog glasa Janine Jansen, u klavirskoj pratnji karizmatičnog dirigenta sir Antonija Pappana – svira veliku violinsku literaturu na dvanaest Stradivarija!
Podvig je to ne samo sa stanovišta izvedbe, već i organizacije snimanja, pa ako hoćete i osiguranja instrumenata, čija pojedinačna cijena dosiže i 25 milijuna dolara!
Sve je započelo idejom Stevena Smitha (direktora ugledne londonske tvrtke J&A Beare koja se bavi reparacijom i prodajom antiknih instrumenata), a koji je želio da se – pod istim uvjetima i s istim interpretima – zabilježi različitost zvuka dvanaest najpoznatijih Stradivarijevih violina, tri stoljeća nakon njihova nastanka.
Mnogi od tih instrumenata bili su – tijekom vremena – na reparaciji u radionicama J&A Beare, a sada su u vlasništvu fundacija ili kolekcionara diljem SAD-a, Europe i Dalekog istoka. Neki od instrumenata nisu bili svirani desetljećima, a mnogi od tih dvanaest pomno odabranih violina na posudbi su najvećim violinistima svijeta, čiji su termini rezervirani, a koncerti rasprodani godinama unaprijed.
Uskladiti sve to i dopremiti dvanaest legendarnih instrumenata na desetak dana u London, zahtijevalo je matematičko planiranje, astronomska osiguranja, ali i spremnost da se na najbolji način odgovori izazovu. Što znači da je trebalo angažirati – najbolje. Snimanje je dogovoreno za rujan 2020., vrijeme u kojem je svijet bio zatvoren zbog pandemije COVID-19…
Steven Smith je najprije razgovarao s nizozemskom violinisticom Janine Jansen, ne samo zato što spada u sam violinistički vrh u svijetu, već i zato jer je poznata kao znatiželjna osoba, spremna na istraživanje.
Već godinama, njeni recitali u pratnji dirigenta i vrhunskog glazbenog intelektualca Antonija Pappana, izazivaju divljenje i obožavanje publike, pa je bilo sasvim prirodno da upravo ovaj duo realizira nesvakidašnji projekt.
U dokumentarnom filmu ”Janine Jansen: Zaljubljivanje u Stradivarija/Falling for Stradivari” Janine Jansen kaže kako se ovakva prilika pruža zaista jednom u životu i govori o tome kako je doživjela taj jedinstveni izazov – o uzbuđenju koje ju je zahvatilo na pomisao da će u svojim rukama držati instrumente na kojima su svirali najveći violinisti u povijesti (Fritz Kreisler, Nathan Milstein, Ida Haendel, Oscar Shumsky), ali i o tremi od susreta s dvanaest Stradivarijevih violina, od kojih je svaka drugačija!
Inače, Janine Jansen godinama svira na jednom od Stradivarija – Shumsky – i kaže: ”Vrhunski instrumenti su kao ljudi – s nekima klikneš od prve, a s nekima je potrebno neko vrijeme da otkriješ njihovu dušu”.
Jansen živi u Stockholmu, tamo su i započele probe za snimanje, a producentu je predložila i režisera dokumentarca, višekratno nagrađivanog Geralda Foxa, s kojim je već uspješno surađivala.
Tako je formirana ekipa, probe su započele u Stockholmu, a onda je nastupilo uzbuđenje dolaska u London, probe s glavnim dirigentom Kraljevske opere sir Antonijom Pappanom i susret s dvanaest Stradivarijevih instrumenata.
U tom razdoblju od mjesec dana grozničavog rada, od čega je studijsko snimanje na izvornim Stradivari violinama trajalo deset dana, Janine Jansen oboljela je od COVID-19 bolesti. Tjedan dana ležala je u hotelu potpuno onemoćala, naredni tjedan je skupljala snagu, da bi privela kraju – projekt svog života!
Sve ovo zabilježeno je na filmu i gledatelj vidi do koje mjere je velika umjetnica fizički iscrpljena bolešću, ali i prisustvuje najuzbudljivijim probama koje možete zamisliti… To intuitivno glazbeno razumijevanje koje vlada između Jansen i Pappana, naprosto se može fizički opipati, a glazba koju stvaraju jedinstven je doživljaj.
Janine Jansen na filmu i CD-u svira na Stradivarijevim violinama: Captain Savile (1680.), Haendel (1699.), Vieuxtemps, Camposelice (1710.), Alard (1715.), Shumsky, Rode (1715.), Titian (1715.), Milstein (1716.),Tyrrell (1717.), San Lorenzo (1718.), De Chaponay (1722.), Huberman, Kreisler (1733.) i Kreisler, Lord Amherst (1734.).
Britanci su ovaj dokumentarni film imali priliku pogledati u odabranim kinodvoranama početkom rujna, a 29. rujna i 6. listopada bit će prikazan na kanalu Sky Arts.
Nama preostaje mogućnost kupnje CD-a na kojem Jansen i Pappano izvode djela Manuela De Falle, Josefa Suka, Klare i Roberta Schumanna, Henrija Vieuxtempsa, Petra Iljiča Čajkovskog, Karola Szymanovskog, Mauricea Ravela, Edwarda Elgara, Sergeja Rahmanjinova, Richarda Heubergera i Fritza Kreislera.
Treba li dodati da smo Janine Jansen godinama, svakog rujna, imali prilike slušati na Festivalu Rachlin&Friends u Dubrovniku? I da nismo prstom mrdnuli da Rachlina i prijatelje zadržimo u Hrvatskoj…
UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.