autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Socijalno čulo

AUTOR: Drago Bojić / 03.12.2024.

Drago Bojić (Foto Neja Markičević / CROPIX)

Kako u suvremenim pluralnim društvima sačuvati društvenu koheziju, ako ona nije moguća na pripadnosti zajedničkoj naciji, religiji i kulturi?

Nakon pada Berlinskog zida i završetka Hladnog rata, mnogi su pomislili da će demokracija i vrednote povezane s njom ovladati svijetom. Među optimistima bio je i poznati kanadski filozof Charles Taylor koji je u tim promjenama vidio “povijesnu promjenu političke legitimacije”. Taylor je smatrao da demokracija postaje norma života kojoj se čak ni autoritarni režimi neće moći posve oduprijeti, jer i oni žele, bar u očima drugih, izgledati bolje nego što to stvarno jesu. Ta predviđanja su se djelomično ostvarila. No, trideset godina poslije, demokracija je u velikoj krizi i to upravo ondje gdje se to ne bi očekivalo – u Europi i razvijenom zapadnom svijetu.

Posljednjih godina u mnogim zapadnoeuropskim zemljama sve je više onih koji ne podržavaju demokratske principe, jer smatraju da ih demokracija osiromašuje i ugrožava, te promoviraju politike koje su suprotne demokratskim vrednotama. Jačanje radikalnih političkih stranaka koje otvoreno zagovaraju mržnju prema drugima, primjerice prema migrantima, potkopavaju temelje demokracije. Iako zvuči paradoksalno, pred našim očima se u demokratskoj atmosferi odvija sustavno urušavanje demokracije.

Upravo o tome u briljantnoj knjizi, objavljenoj ove godine, pišu Aleida i Jan Assmann (1938.-2024.). Knjiga nosi pomalo staromodan naslov: Gemeinsinn. Der sechste, soziale Sinn (Osjećaj za zajedničko. Šesto, socijalno čulo). Kažemo “staromodan” zbog toga što u današnjem kapitalističkom svijetu pojmovi kao što su opće dobro ili osjećaj za zajedničko zvuče ili naivno ili kao sredstvo manipulacije ljudima.

Kako u suvremenim pluralnim društvima sačuvati društvenu koheziju, ako ona nije moguća na pripadnosti zajedničkoj naciji, religiji i kulturi, što je slučaj u pluralnim zapadnoeuropskim društvima, pitaju se autori. Bračni par Asmmann smatra da se ponovno moramo vratiti pojmovima “zajedničkog dobra” i “osjećaja za zajedničko” i u njima tražiti najmanji zajednički nazivnik interesa u podijeljenim društvima u kojima se vode žestoke političke borbe za očuvanje identiteta. Trebalo bi iznova u javnu sferu vratiti ideje povjerenja, empatije, bratstva, zdravog razuma i međusobne upućenosti jednih na druge. Zvuči primamljivo, ali istodobno i utopijski, reći će skeptici i pesimisti.

Jedini način da se Europa suprotstavi razarajućim desničarskim i populističkim politikama sastoji se u jačanju osjećaja zajedništva (sensus communis) među onima koji inzistiraju na nacionalnim, vjerskim i kulturnim razlikama. Važno je pritom razotkriti namjere populista koji zavode građane plašeći ih ljudima drugih nacija, vjera i kultura i zavodeći ih obećanjima da će im biti bolje bez drugih. Populistička politika je suprotnost politici orijentiranoj prema zajedničkom dobru države i društva. Svi oni koji za cilj imaju manipuliranje građanima i ostvarivanje njihovih kratkoročnih želja, izgubili su zajedničko dobro iz vida i dugoročno svim građanima nanose nepopravljivu štetu.

O takozvanom šestom, socijalnom čulu i osjećaju za zajedničko u Bosni i Hercegovini se rijetko govori, jer su u prvom planu identitarne politike čak i kod onih stranaka koje nominalno nisu nacionalne. Te teme ne dominiraju samo na političkoj sceni, nego su ovladale i svakodnevnim ljudskim životima i odnosima. Istodobno, posve su marginalizirane socijalne teme, loše stanje u zdravstvenom i obrazovnom sustavu. A upravo bi u bosansko-hercegovačkom višestruko podijeljenom društvu imalo smisla govoriti o demokratskim vrednotama koje se tiču svih.

Koliko god se nacionalistima iz sva tri nacionalna čopora činilo da ne postoji bosansko-hercegovačko društvo, da ono nije ni moguće, ima puno toga što veže ljude u ovoj zemlji. To je ponajprije zajedničko iskustvo patnje, i u dalekoj i najnovijoj prošlosti, na čemu bi se mogao graditi osjećaj empatije za druge. To je također i teško socijalno stanje koje opterećuje sve građane neovisno o njihovoj nacionalnoj ili vjerskoj pripadnosti, na čemu bi se mogao graditi osjećaj društvene solidarnosti. To je, u konačnici, i osjećaj gubitništva, povijesnih i sadašnjih poraza, jer nitko nije uspio ostvariti svoje kolektivne želje i ciljeve.

U svakom društvu, a u bosansko-hercegovačkom posebno, postoje i takozvani “nedemokratski osjećaji” kao što su strah od drugih, odbojnost prema drugima, slijepi patriotizam, ignoriranje tuđe patnje. Pogrešno je takve osjećaje ignorirati, smatra francusko-izraelska sociologinja Eva Illouz, nego ih treba uvažiti i pokušati ih transformirati u suosjećajnost i bratstvo. Takvih inicijativa ima unutar civilnog društva u Bosni i Hercegovini, ali su nedovoljno vidljive i često osporene kao uzaludne. Da takve inicijative nisu ipak uzaludne svjedoči suradnja ljudi različitih nacija i vjera na kulturnom, znanstvenom, ekonomskom i sportskom području, ali i veze među ljudima koji ne pristaju na uvriježeni stav kako život s drugačijima i različitima nije moguć.

Osjećaj za zajedničko, odgovornost za ono što je zajedničko, ne može se nametnuti, jer to i nije kolektivni osjećaj, nego naprosto odluka pojedinca. Uvažavanje pozicije drugoga i korektan odnos prema ljudima s kojima živimo i koje susrećemo, nije nikakva kolektivna baština, jer se kolektivi vode posve drugačijom logikom – logikom straha, isključivosti i dominacije. Takvoj nehumanoj logici može se suprotstaviti samo pojedinac koji će povjerovati da drugi nisu nužno naši neprijatelji, nego da nam mogu postati i prijatelji, vjerniji i od onih s kojima dijelimo istu nacionalnu, vjersku ili svjetonazorsku pripadnost.

Pišući o prijateljstvu, poljski filozof Leszek Kołakowski (1927.-2009.), u jednom eseju sažima to ovako: “Mada ne možemo, to je jasno, biti svakome prijatelj, možemo ipak imati takav odnos prema svijetu da u susretu s drugim ljudima, koje ranije nismo poznavali, gajimo pozitivnu presumpciju, pozitivnu pristranost, što može biti brzo uništeno spoznajama, ali što pomaže u životu, čak ako i ponekad šteti.”

Ako svoje odnose prema drugima, svojima, različitima, drugačijima, promatramo iz vjerničke perspektive, a to je važan aspekt u religijom obilježenom bosansko-hercegovačkom društvu, onda bi trebalo imati na umu da svatko od nas s drugima dijeli sudbinu i “svoga spasenja i svoje propasti” (Karl Rahner). Drugi mogu biti balast u životu, ali i šansa da posvjedočimo svoju humanost. Zato je važno njegovati socijalno čulo, osjećaj za zajedničko, jer nas to spašava od oholosti, sebičnosti i svakog drugog zla.

(Prenosimo s portala Prometej.ba).

MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN HR8923600001102715720 (SWIFT/BIC: ZABAHR2X za uplate iz inozemstva) ILI PREKO PAYPAL-A. MOŽETE NAZVATI BROJ 060 866 660 / Tel.: 0,49€ (3,75 kn); Mob: 0,67€ (5,05 kn) po pozivu (PDV uključen) ILI POŠALJITE SMS PORUKU sadržaja PODRSKA na broj 667 667 / Cijena 0,82 € (6,20 kn). Operator usluge: Skynet Telekomunikacije d.o.o., info telefon: 01 55 77 555. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Nacionalizam nije 'sekundaran problem' tamo gdje je u većini
     Marko Vešović: Džaba znaš!
     Suočavanje sa samim sobom
     Upravo su ljudi kao ti nasušno potrebni ovom svijetu
     Sedam krugova iluzije
     Od ksenofobije do mizantropije
     Bože, čuvaj heretike!
     Koliko Isus smije biti čovjek? (4)
     Koliko Isus smije biti čovjek? (3)
     Koliko Isus smije biti čovjek? (2)

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • superknjizara

  • vbz drago

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • petrineknjige 3

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • planetopija 1

  • planetopija 2

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija