autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Većini adventista neravnopravnost žena je OK. Slijedi li raskol?

AUTOR: Željko Porobija / 26.10.2018.
Željko Porobija

Željko Porobija

Desetljećima unutar Adventističke crkve u svijetu bukti rasprava o položaju žena i njihovom zaređenju (ordination). Tijekom 1990-ih dvaput je to pitanje bilo izneseno na svjetskom okupljanju Generalne konferencije – najvišeg crkvenog tijela – i oba puta odbačeno većinom s otprilike 2:1.

Kada se činilo da će to pitanje biti zasjenjeno nekim drugim problemima – među kojima su odnos prema teoriji evolucije i homoseksualizmu – ono se opet vratilo u žižu interesa. Ovaj put njega pokušava radikalno riješiti prvi čovjek Crkve Ted Wilson, koji je još od svog stupanja na dužnost 2010. godine jasno istaknuo svoj program očuvanja fundamentalističke teologije – doslovnog čitanja Postanka, odbacivanja teorije evolucije, zabrane homoseksualizma i neprihvaćanja zaređivanja žena.

Pomalo to čudi unutar vjerske zajednice koja za svoj glavni autoritet uzima spise – kako je smatraju – proročice Ellen White.

U Adventističkoj crkvi žene mogu raditi i kao pastori, ali sa znatno smanjenim ovlastima u odnosu na muške kolege, što ujedno znači i znatno manja primanja. Bilo bi previše sada ulaziti u razloge takve diskriminacije – radi se o nedosljednoj teologiji koja bi malo uzela od Novog zavjeta, a malo od kršćanske tradicije (protiv koje se isti ti adventisti nominalno bore)

68-godišnji Ted Wilson čovjek je koji odiše prosječnošću – u što se možete i sami uvjeriti ukoliko ste spremni proguglati njegove propovijedi i javna izlaganja, koja se svode na plitku apologetiku crkvenih vjerovanja.

Taj doktor religijske edukacije svoje uspinjanje u crkvenoj hijerarhiji najviše može zahvaliti činjenici da je njegov otac Neal svojedobno bio predsjednik Generalne konferencije. Upravo je tata Neal bio započeo konzervativnu revoluciju unutar adventizma – koju sada brutalno pokušava zabetonirati njegov sin Ted.

U Adventističkoj crkvi žene mogu raditi i kao pastori, ali sa znatno smanjenim ovlastima u odnosu na muške kolege, što ujedno znači i znatno manja primanja. Bilo bi previše sada ulaziti u razloge takve diskriminacije – radi se o nedosljednoj teologiji koja bi malo uzela od Novog zavjeta, a malo od kršćanske tradicije (protiv koje se isti ti adventisti nominalno bore).

Ted Wilson je odlučio to pitanje raščistiti na zadnjem okupljanju Generalne konferencije 2015. godine, prethodno osnovavši posebni odbor koji se tri godine bavio pitanjem biblijskog učenja o zaređivanju žena.

Svakome tko imalo poznaje biblijsku teologiju jasno je da to i nije pitanje kojim se bavi Novi zavjet – cijelo učenje o zaređenju plod je kršćanske tradicije koju dosljedno provode Katolička i Pravoslavna Crkva.

Novi zavjet nigdje i ne spominje riječ ”zaređenje”, baš kao što ne spominje ni riječ ”Internet” ili ”robot, itd.

Svejedno, sastavljen je prilično šarolik odbor unutar kojega su se našli i biblijski stručnjaci i crkveni administratori. Tako su se osim analiza novozavjetnih tekstova o nepostojećoj temi mogle čuti i diskusije u kojima se tvrdilo da je Sotona osobno pokrenuo feminizam i cijelu tu priču oko ravnopravnosti žena.

Neka ostane zapisano da je to izjavila ni više ni manje nego jedna ”teologinja” – što je valjda jedan od najzornijih primjera razornog djelovanja štokholmskog sindroma.

Na koncu je taj odbor pred najviše crkveno tijelo izašao s kompromisnim prijedlogom da se odlučivanje o zaređenju žena prebaci s Generalne konferencije na niža organizacijska tijela.

Drugim riječima, neka svako područje u svijetu zasebno odluči hoće li rediti žene.

Ne trebate biti novozavjetni stručnjak pa vidjeti koliko sve to ima više veze s politikom nego s teologijom – a vjerojatno još više bode oči implikacija da se na pitanje položaja žena ne gleda kao na moralnu, nego sasvim eklezijalnu problematiku.

Desetljećima unutar Adventističke crkve u svijetu bukti rasprava o položaju žena i njihovom zaređenju (ordination). Tijekom 1990-ih dvaput je to pitanje bilo izneseno na svjetskom okupljanju Generalne konferencije – najvišeg crkvenog tijela – i oba puta odbačeno većinom s otprilike 2:1

No Ted Wilson je pokazao uobičajeno majstorstvo adventističkih administratora time što je vještim manevrom na glasanje zapravo stavio svoj prijedlog – i opet je donesena odluka da se ne dopušta zaređenje žena nigdje u svijetu.

Otada unutar Crkve traje sve javniji i oštriji sukob u kojemu se adventisti iz razvijenijeg dijela svijeta (Amerike, Europe, Australije) i riječima i činom protive diskriminaciji.

U Sjevernoj Americi već ima područja u kojima se žene zaređuju za pastorice, a neke crkve u Europi su jednostavno ukinule zaređenje kao koncept, te time samo na drugačiji način izjednačile prava muškaraca i žena.

Našim čitateljima vjerojatno će biti zanimljivo znati da je Hrvatska – koja zajedno sa Slovenijom i Albanijom sačinjava takozvanu Jadransku uniju – u raspravama ostala tiho. No isto je tako i činjenica da je na nedavnim izborima mjesto druge osobe u crkvenoj hijerarhiji povjereno ženi.

Na čelu najveće adventističke ustanove na ovim prostorima – Srednje škole u Maruševcu blizu Varaždina – već 20 godina nalazi se žena (što je i najduži ravnateljski staž u toj školi), a pastorice rade i u Albaniji i u Sloveniji.

Nije bilo radikalnih koraka zaređivanja žena, a postoji otpor i dijela vjerništva kao i umirovljenih pastora, koji su inače svojedobno bili regrutirani iz redova zanatlija bez adekvatnog općeg i teološkog obrazovanja.

Ovih je dana Ted Wilson izvojevao još jednu administrativnu pobjedu na svjetskoj razini kada je Izvršni odbor s ne pretjerano uvjerljivom većinom (185:124) izglasao Pravilnik o usklađivanju. Iza tog dosadnog birokratskog dokumenta krije se pokušaj Generalne konferencije da dobije dosad neviđene ovlasti – kojima bi Wilson praktički postao i neka adventistička verzija pape.

Uglavnom, on sada ima pravo i smijeniti upravu određenog crkvenog područja koje se drzne zarediti žene ili u bilo čemu drugome skrenuti s puta rigidno postavljenih crkvenih doktrina.

No, na to su odmah oštro reagirala implicitno prozvana područja – od Sjeverne Amerike do Australije – a Wilson je pozvao sve na molitvu koja bi, valjda, trebala riješiti sve administrativno-teološke propuste.

Sada je situacija krajnje zategnuta: Wilson iza sebe ima većinu vjerništva – ali pobunjena područja imaju iza sebe ogromnu većinu financija i najvažnijih crkvenih ustanova.

U Wilsonovom pokušaju da sebi prigrabi gotovo papinske ovlasti nalazi se i dvostruka ironija. Kao prvo, lik i djelo rimskog pontifeksa u adventističkoj teologiji ima najnegativnije moguće konotacije – ukratko, papa je izravni Antikristov izaslanik, ona zvijer iz Otkrivenja s brojem 666, čija je glavna misija uništenje Adventističke crkve.

Druga ironija tiče se jedne anegdote s Wilsonovim ocem koji je prije 30 i kusur godina posjetio Maruševec, tada centar jugoslavenskog adventističkog obrazovanja. Stari Neal tom je prigodom donio, kako se pripovijeda, i dar od 10 tisuća dolara mjesnoj katoličkoj crkvi koja se tada obnavljala. Lokalni župnik tada je pred vjernicima zahvalio, kako ga je nazvao, ”subotarskom papi” na takvoj donaciji

Druga ironija tiče se jedne anegdote s Wilsonovim ocem koji je prije 30 i kusur godina posjetio Maruševec, tada centar jugoslavenskog adventističkog obrazovanja. Stari Neal tom je prigodom donio, kako se pripovijeda, i dar od 10 tisuća dolara mjesnoj katoličkoj crkvi koja se tada obnavljala. Lokalni župnik tada je pred vjernicima zahvalio, kako ga je nazvao, ”subotarskom papi” na takvoj donaciji.

I upravo bi Nealov sin mogao postati i stvarni ”subotarski papa” u očajničkom pokušaju da se discipliniraju najbogatiji i najobrazovaniji dijelovi Crkve.

Ako mu to ne uspije – a objektivno gledano, njegova tvrda politika unaprijed je i osuđena na neuspjeh – Adventistička Crkva mogla bi doživjeti najveći raskol u svojoj relativno kratkoj povijesti prilično ispunjenoj raznim sukobima i podjelama.

Ovaj put to neće biti zbog pitanja o jedenju mesa ili autoriteta samozvane proročice Ellen White, nego zbog temeljnog etičkog stava o ravnopravnosti žena.

Ako u svemu tome ima ičega pozitivnog, onda je to činjenica da prvi put u svojoj povijesti ova vjerska zajednica vodi diskusiju o ozbiljnoj temi.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM. HVALA! KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Zašto sam sve ovo pisao na Autografu
     Korona će biti sudište i za teorije zavjere i za religiju
     Virus bi u Njemačkoj osobito mogao pogoditi staračke domove
     Evo kako ateisti mogu tješiti ožalošćene
     Obiteljaši ne brinu ni za obitelj ni za djecu
     Političari-vjernici: ugledajte se na svog ateističkog kolegu
     Kad vrhunski biblijski stručnjak skrene pameću
     Nebeski Bill Gates puno je gori od zemaljskog imenjaka
     Moje pravo na život znači i moje pravo na smrt
     Ne, mi ateisti nismo samo još jedna skupina vjernika

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • superknjizara

  • vbz drago

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • planetopija 1

  • planetopija 2

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija