autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Zlo normalnosti

AUTOR: Entoni Šeperić / 21.02.2021.
Entoni Šeperić

Entoni Šeperić

Među stvarima koje nas kao ljude posebno uznemiravaju svakako je povezivanje ideja zla i normalnosti.

Naime, dok razmišljamo o zlu i zločinjenju – napose kod promišljanja najokrutnijih ljudskih zala nad drugima, poput mučenja, masovnih ubojstava ili genocida – posljednja nam je pomisao da bi tako okrutna djela bili u stanju počiniti posve ”normalni” i takoreći svakodnevni ljudi, odnosno ljudi ”poput nas”.

S druge strane, svijest o tome da ljudi s kojima smo rasli, naši nekadašnji susjedi, prijatelji ili poznanici – kako to potresno ističe Kenan Trebinčević u ”Bosanskoj listi” – ipak žele našu smrt, posebno je uznemirujuća.

K tome, činjenica da bi počinitelji zločina masovnih ubojstava i genocida mogli neprimjetno živjeti među nama, da su to možda članovi naših obitelji, naši susjedi, prijatelji ili poznanici, čini nam se još bolnijom i opterećujućom.

No najstrašnijom od svega čini nam se pomisao, ne bismo li možda i sami – kada bi se stvari tako posložile, i kada bi izvanjske okolnosti tako nalagale – bili u stanju počiniti slična ili čak gnusnija zlodjela.

U ljudskoj je prirodi, naime, radije zamjećivati i isticati primjere lošeg ponašanja i djelovanja kod drugih negoli kod samih sebe. Otuda i oštrica onim Isusovim riječima: ”Tko je bez grijeha, neka prvi baci kamen!” (Iv 8, 7), ili ”Što gledaš trn u oku brata svojega, a brvna u oku svome ne opažaš?” (Lk 6, 41).

To se svakako ne zbiva stoga jer sami ne bismo bili svjesni svojega djelovanja, već stoga što nam zamjedba i isticanje lošeg ponašanja i djelovanja kod drugih omogućuje nepopustljivost u moralnom prosuđivanju, te stoga što nam loši primjeri općenito pružaju osjećaj moralne uzvišenosti i nadmoći nad drugim čovjekom.

Stoga redovito spremnije i oštrije prosuđujemo i prekoravamo druge negoli sami sebe, te uvijek o drugima mislimo i govorimo daleko lošije i nepopustljivije no što bismo pod istim okolnostima bili spremni misliti i govoriti o samima sebi.

U ljudskoj je prirodi, naime, radije zamjećivati i isticati primjere lošeg ponašanja i djelovanja kod drugih negoli kod samih sebe. Otuda i oštrica onim Isusovim riječima: ”Tko je bez grijeha, neka prvi baci kamen!” (Iv 8, 7), ili ”Što gledaš trn u oku brata svojega, a brvna u oku svome ne opažaš?” (Lk 6, 41)

U suočavanju s misterijem ljudskog nasilja i kolektivnog zločinjenja, u promišljanju mučenja, masovnih ubojstava ili genocida, naša je trenutna i urođena reakcija pokazati da počinitelji takvih djela doista nisu ”normalni”, ili makar da nisu normalni ”poput nas”.

Oni su k tome još zasigurno i ”zli”, jer sve postojeće norme i etički standardi govore da su oni koji čine dobra djela nesumnjivo ”dobri”, a oni koji čine zlo su ”zli”; zlo-činac, kao što to i sam naziv kaže, nepobitno je onaj koji ”čini zlo”.

Ova intuitivna teorijska ”navala na dispoziciju”, kako to slikovito kaže Philip G. Zimbardo, nerijetko prikriva činjenicu da i ”dobri” ljudi također mogu počiniti najstrašnija djela i zločine.

Time, jasno, ne samo da smo zakoračili na danas posebno osjetljivo i sklisko područje plauzibilnosti moralno-etičkih kvalifikacija općenito, već nam se čini da povezivanjem ideja zla i normalnosti, između ostaloga, na posebno gnusan način relativiziramo i opravdavamo činjeničnost zla.

Pokazuje se, međutim, da naš govor o zlu – ako je još uvijek misaono dopustiv! – razotkriva i vrlo uznemirujuću pozadinu naše suvremenosti, u skladu s kojom je zlo uvijek nama egzogeno i izvanjsko, te ga stoga uvijek radije tražimo i prepoznajemo u drugima, a ne u samima sebi. Zlo je za nas uvijek negdje ”izvan” i ”drugdje”, zlo je – ”drugi”.

U eri u kojoj svatko o sebi misli samo najbolje i najpozitivnije misli, ne čini se, naime, u tolikoj mjeri komično biti zagovornikom povezivanja ideja zla i normalnosti.

Paradoksalno, ali upravo u vremenu hipertrofirane individualnosti i poplave diznijevskih tečaja o vještinama bezbrižnog i lagodnog života, kojekakvih hygge i lykke, čovjek se upravo najmanje bavi samim sobom i stanjem vlastitoga duha, svojim manama i bolestima.

O zlu je, doduše, još uvijek moguće govoriti, ali uvijek i jedino kao o zlu drugoga čovjeka, kao o stvarnosti koja je izvan nas samih i kojoj redovito podliježu drugi, a ne mi sami.

I kao što u svijetu ne dolazi do promjene tako što pod svaku cijenu nastojimo mijenjati druge, umjesto da neprestano radimo na jačanju samospoznaje, samokritike i mijenjanju samih sebe, put ozdravljenja – i na osobnoj, i na društvenoj razini – bez sumnje polazi od nas samih, od strpljivog i ustrajnog bavljenja sobom i neprestanoga rada na uočavanju i otklanjanju vlastitih duhovnih mana i bolesti.

Neovisno o tome koliko nam se takav postupak činio odbojnim ili moralno dvojbenim, povezivanje ideja zla i normalnosti u skladu je sa socijalno-psihološkom perspektivom koja se usredotočuje na situacijske, radije nego na individualne, ili dispozicijske čimbenike ljudskoga zla i zločinjenja.

U tom svjetlu zanimljivo je spomenuti i primjedbu Harryja C. Triandisa, prema kojoj dispozicijske analize čine središnje operativno i teorijsko obilježje kultura koje se temelje isključivo na individualističkim, a ne kolektivističkim vrijednostima.

Dok razmišljamo o zlu i zločinjenju – napose kod promišljanja najokrutnijih ljudskih zala nad drugima, poput mučenja, masovnih ubojstava ili genocida – posljednja nam je pomisao da bi tako okrutna djela bili u stanju počiniti posve ”normalni” i takoreći svakodnevni ljudi, odnosno ljudi ”poput nas”

Dobra ilustracija toga je i složeni, a na Zapadu često i potpuno neshvaćeni, proces pomirenja u Južnoj Africi, gdje je naglasak svakako bio pomaknut s pretjeranog ”individualiziranja” zločina i prenaglašenog isticanja, tj. insistiranja na utvrđivanju osobnog motiva ili dispozicije počinitelja, već na njegovu ili njezinu priznanju krivnje i javnom činu pokajanja, a sve u korist zalječenja i obnove društvenih spona, koje su zločinima bile narušene ili u potpunosti dokinute.

Drugim riječima, naglasak je bio na restorativnoj, a manje na retribucijskoj, dimenziji pravednosti.

Nadalje, svijest o tome da naizgled jednostavan niz situacijskih razloga može čak i ”normalne” ljude pretvoriti u počinitelje najgorih zločina uistinu je zastrašujuća i duboko moralno neprihvatljiva, ali nas ona još snažnije potiče na poniznost i posebnu osjetljivost u bavljenju pitanjima zla i nasilja.

Naime, jedan od najčešćih prigovora na štetu restorativnog razumijevanja pravednosti upravo je tvrdnja da se pretjeranim ”humaniziranjem” i popustljivošću spram zločinaca devalvira ozbiljnost zločina, da se zapravo pogoduje počinitelju i iznova nanosi šteta i bol žrtvama.

Pa ipak, nastojanjem da pod svaku cijenu ”lociramo” izvor zla u počinitelju, bez obzira na to koliko nam se takav postupak nametao zdravorazumskim i samorazumljivim, mi zasigurno ne dodajemo ništa kvalitativno novo postojećem razumijevanju zla već ga, naprotiv, još i više zamagljujemo.

Čini nam se, naime, kao da nam je dano prodrijeti u samo srce zločina, ako nam već na neki način i pođe za rukom utvrditi posljednji ili makar izvjesni motiv počinitelja.

I kao da zločini za nas gube na svojoj uvjerljivosti i autentičnosti ako ne uspijevamo uspostaviti jasnu i čvrstu uzročno-posljedičnu vezu između načina njihova počinjenja i dispozicije počinitelja. Stoga nije toliko rijedak slučaj, da pod pritiskom opće težnje k individualnosti, čak i zločine nastojimo prikazati kao neodgodivo posebne i­ – ”osobne”.

Upravo stoga neke zločine nazivamo još i ”zločinima s potpisom”, jer smatramo da nam razaznavanje okolnosti i načina njihova počinjenja ujedno razotkriva nešto neodgodivo bitno o samoj osobi i karakteru njihova počinitelja.

Naime, kada govorim o napasti pretjeranog ”individualiziranja” zločina, govorim upravo o toj sklonosti da razumijevanje zla pod svaku cijenu i bezuvjetno ”zaključamo” u motiv ili dispoziciju počinitelja.

”Znao sam da moram pokušati razumjeti, premda se možda radi o neshvatljivom”, piše tako Ivica Đikić u prologu svoga dokumentarističkog romana ”Beara”, ”da moram pokušati prodrijeti u srce zločina, do motivacije onih koji su naređivali i provodili ubijanje: to je bio preduvjet da bih mogao napisati išta iole uvjerljivo ili autentično. A motivi, ili naznake motiva, pojedinaca mogli su se, i nisu morali skrivati u nekom sasvim usputnom događaju, u nekoj naoko nevažnoj i zaturenoj rečenici, u biografskom momentu, u slučajnom susretu…”

Naime, kao što je to vidljivo iz ovoga Đikićeva svjedočanstva, beskrajno nas kao ljude zbunjuje i preneraženi smo mogućnošću takoreći ”slučajnoga” zla, odnosno izvjesnošću da bi jedna tako ozbiljna stvar – kao što je to, primjerice, smrt i iživljavanje nad osam tisuća bošnjačkih zarobljenika u srebreničkoj enklavi – mogla biti odlučena nekako onkraj i mimo neosporne dispozicije počinitelja, nekim usputnim i posve besmislenim kontekstualnim čimbenikom, nekom beznačajnom trivijalnošću, kao što je to, recimo, zlovolja zbog loše jutarnje kave, neki zametnuti i posve beznačajni biografski moment, krivi pogled ili slučajni susret.

Ništa, naime, čovjeka u tolikoj mjeri ne uznemiruje koliko je to mogućnost naoko besmislenog i uzgrednog zločina.

Neovisno o tome koliko nam se takav postupak činio odbojnim ili moralno dvojbenim, povezivanje ideja zla i normalnosti u skladu je sa socijalno-psihološkom perspektivom koja se usredotočuje na situacijske, radije nego na individualne, ili dispozicijske čimbenike ljudskoga zla i zločinjenja

Drugim riječima, nelagoda i groza koju još uvijek osjećamo kadgod se potegne teza o ”banalnosti” zla – i to gotovo šest desetljeća nakon što ju je Hannah Arendt prvi put upotrijebila – svjedoči o vrlo sporom i teškom proboju svijesti, da krajnja zloba, osobna patologija ili ideološko uvjerenje nisu posve (ili nisu uopće?) neophodni kako bi se uspješno izrazila misao prema kojoj najveća zla u povijesti čovječanstva nisu nužno djelo fanatika i sociopata već, naprotiv, posve običnih i svakodnevnih, takoreći ”normalnih” ljudi.

Nastojimo li povrh toga još istaknuti i ljudskost počinitelja, odnosno uvažiti činjenicu da se o onima koji su osmišljavali, organizirali ili provodili zločine govori kao o ljudima s njihovim pripadajućim hobijima, obiteljskim prilikama, ljudskim slabostima i vrlinama, brzo ćemo se suočiti s optužbama racionalizacije ili opravdavanja zločina, a možda još i više od toga, predbacit će nam se da takvim postupanjem zapravo negiramo dostojanstvo žrtava, te da na taj način i sami postajemo sudionicima u zločinu.

Ponovimo još jednom: dobri ljudi čine dobra djela, zli čine zla; ergo, težimo li na bilo koji način razumjeti i ”opravdati” zločince, mi i sami postajemo – ”zli”.

Među mnogim neosporno značajnim i pozitivnim značajkama Đikićeve dokumentarne proze o genocidu u Srebrenici, o kojoj se u nas gotovo uopće ne govori i koja se u razgovorima tako rado zaobilazi i izbjegava, ona najvažnija, čini mi se, sadržana je upravo u toj ”humanizirajućoj” perspektivi počinitelja, koja u kapetanu bojnog broda Ljubiši Beari – toj Karadžićevoj i Mladićevoj okrvavljenoj desnoj ruci, a zapravo na više razina nesretnoj i upravo tragičnoj osobnosti – ne pokušava vidjeti samo i isključivo zlo, nego se, naprotiv, iznad svega upinje, pa makar i posve bezizgledno, ne bi li se iza svega toga moglo naslutiti i dokučiti nešto od one ”normalne”, takoreći svakodnevne dimenzije zla i zločinjenja, koja zapravo postoji u svima nama i koja čeka svoj pravi trenutak i čas.

Čitamo li posve pozorno i neopterećeno, a ne iz motrišta predmnijevane pravednosti i samodopadne zaljubljenosti u nepogrešivost i nezabludivost vlastitih moralnih perspektiva, Đikićeva pripovijest o Ljubiši Beari i srebreničkom genocidu – usuđujem se to tvrditi – vjerojatno je ponajbolje i najbliže što se naša literatura primaknula razumijevanju misterija zla i zločinjenja.

Tu bi tezu svakako trebalo bolje obrazložiti i razviti, ali Đikićeva je proza bez sumnje na tragu vrlo iskrenoga uvjerenja, prema kojemu najgnusniji oblici kolektivizma i zločinjenja ne nastaju uvijek i nužno iz neke dubinske, osobne ili kolektivne patologije, već mnogo radije i odlučnije iz potpune i nerijetko vrlo paradoksalne – ”normalnosti”.

”U njemu (Beari) se nije odigravala drama”, kako kaže Đikić, ”on se nije lomio između dobra i zla, on se dokazivao”.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Savezništvo teologa u papru
     Braćo i sestre Bosanci: Srdite se, ali ne griješite!
     Noć gučogorskog Božića u kojoj se za mene rodio Isus
     Opet ćemo zajedno gledati sunce
     Sram kao tajna razdvojenog čovjeka
     Jesmo li postali besramni? Osobne crtice i zapisi o sramu
     Blokada crne singerice i ustaški feder u madracu
     Svjedočimo fanatizam istinoljubivosti
     Isuse iz Nazareta, jesi li za ili protiv COVID potvrda?
     Krist na dopunskoj nastavi kod kršćanskih fundamentalista

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • superknjizara

  • vbz drago

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • planetopija 1

  • planetopija 2

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija