autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Papino shvaćanje ”bolje politike” na hrvatskoj kušnji

AUTOR: Damir Grubiša / 01.01.2021.
Damir Grubiša

Damir Grubiša

U tekstu objavljenom pred desetak dana, na ovom portalu, sociolog Ivan Markešić, profesor na Fakultetu hrvatskih studija, predložio je on-line raspravu u organizaciji portala Autograf o značaju enciklike Fratelli tutti za suvremeni svijet, ali, kako kaže on u tom svojem prijedlogu, i o njezinu značenju za ozdravljenje hrvatskog društva od nacionalne pandemije nacionalizma, klerikalizma i fundamentalizma.

Htio sam pričekati hrvatski prijevod ove Papine enciklike koja je objelodanjena urbi et orbi 3. listopada, ali ga još nema – ni u tiskanom obliku, a niti na portalima. Čekao sam tu hrvatsku verziju koja će se prije ili kasnije svakako pojaviti, s posebnim zanimanjem i radoznalošću, da vidim kako će izgledati neke formulacije na hrvatskom.

Naime, hrvatski politički vokabular je u nekim aspektima vrlo neprecizan, i stoga može odvesti u zablude onoga koji čita jedan te isti tekst na jednom od svjetskih jezika i, paralelno, tekst na hrvatskom.

O samoj ideji, odnosno prijedlogu profesora Markešića mislim da je itekako dobrodošla, jer iako nisam vjernik, smatram da je ova enciklika važan dokument ne samo Katoličke crkve, već šire, jedne orijentacije u političkoj misli koja zaslužuje svaku pažnju i promišljanje.

Odmah da kažem, smatram da papa Franjo svojim djelom i svojim radovima spada u jednu ”školu” političkog mišljenja koja vuče svoje korijene u političkoj misli na prijelazu srednjeg vijeka u renesansu, a kojoj pripadaju i laici, i teolozi, i klasični filozofi, a čiji su najviši dometi Thomas More, koji je inače proglašen svecem zaštitnikom političara, i Erazmo Roterdamski, koji su humanističke principe kao što su univerzalno ljudsko dostojanstvo, individualnu slobodu i sreću čovjeka tumačili kao bitne komponente učenja Isusa Krista.

Cijelo peto poglavlje enciklike Papa je posvetio potrazi za ”boljom politikom”, što već samo po sebi govori o tome koliko papa Franjo smatra politiku značajnom djelatnošću koja zaslužuje njegovu pažnju i pažnju onih vjernika, teologa, vjeroučitelja i inih, koji žele vratiti dostojanstvo čovjeku kroz njegovu eminentnu djelatnost – život u zajednici, što i jest politika

To su upravo teme koje obrađuje i papa Franjo u svojoj enciklici Fratelli tutti (Braća svi), ili, pak, Svi smo braća – ostaje na službenoj verziji prijevoda utvrditi koji je naslov na hrvatskom točniji.

Pošto se ne razumijem mnogo u vjerska pitanja, pokušat ću u Papinom tekstu pronaći one elemente koji mogu zanimati moju struku – politologiju i, pobliže, međunarodne odnose čemu je posvećen značajni dio Papine enciklike.

Prvo, o samoj politici: cijelo peto poglavlje Papa je posvetio potrazi za ”boljom politikom”, što već samo po sebi govori o tome koliko papa Franjo smatra politiku značajnom djelatnošću koja zaslužuje njegovu pažnju i pažnju onih vjernika, teologa, vjeroučitelja i inih, koji žele vratiti dostojanstvo čovjeku kroz njegovu eminentnu djelatnost – život u zajednici, što jest politika.

Da bi taj život u zajednici doista omogućio čovjekovo dostojanstvo, slobodu i sreću, potrebno je da se politika shvati kao ljudska djelatnost koja mora težiti općem dobru, i mora biti istovremeno i u službi potrage i proizvodnje općeg dobra.

Već i tu se suočavamo s jednom nepreciznošću u hrvatskom jeziku: na latinskom taj pojam, vjekovima uvriježen, glasi bonum commune, koji u doslovnom prijevodu znači ”zajedničko dobro”, ali se ponekad prevodi i kao ”opće dobro”.

Kao opće dobro, taj pojam označava ono dobro koje vrijedi za cijelu ljudsku zajednicu, dakle kao univerzalno dobro, što ono i jest. Opet, ako se taj pojam prevede kao ”zajedničko dobro”, onda se rađa dilema: odnosi li se to ”zajedničko” na sve ljude općenito, ili na konkretnu ljudsku zajednicu – a to su, danas, države u raznim varijacijama, od subdržavnih entiteta do naddržavnih entiteta, kao što je to, na primjer, Europska unija.

Tako shvaćeno ”opće dobro”, karakteristično za cijeli ljudski rod, moglo bi biti u suprotnosti sa ”zajedničkim dobrom” jedne određene zajednice. A na tu konkretnu zajednicu papa Franjo doista i misli – na nacionalnu državu.

Samo što tu dolazimo i do druge dileme: u većini europskih jezika pojam se navodi kao ”nacija – država” (nation state, stato nazione, etat-nation, itd.), što znači identificiranje države s jednom nacijom, koju vezuju kulturni i socijalni amalgam. Naprotiv, u hrvatskom najčešćem prijevodu taj pojam glasi ”nacionalna država”, pod čime se podrazumijeva država jedne nacije, koja se pak misli kao etnički, a ne politički narod.

Tako u političkom diskursu na stranim jezicima ovaj element etniciteta nije naglašen kao u hrvatskoj inačici. To nas onda dovodi i do shvaćanja pojma ”narod”. Politolozi govore o dva shvaćanja naroda: narod-etnos i narod-demos.

Drugim riječima, narod shvaćen kao kolektivitet kojeg veže krv i tlo, ili narod shvaćen kao politički subjekt i konstituens polisa – političke zajednice.

Tako Papa u ovom poglavlju govori o suprotstavljanju ”popularnog” ”populističkom”, a pod popularnim misli upravo narod, ali u značenju demosa.

Vladavina naroda tako ne podrazumijeva, po njegovom mišljenu, vladavinu jednog etniciteta, već vladavinu naroda-demosa, što onda implicira da narod nije amorfni kolektivitet kojeg amalgamira krv i tlo, već se sastoji od individualiteta koji onda, s pravom, pretendiraju da aktivno sudjeluju u potrazi za ”općim dobrom”.

Zato Papa kritizira populizam kao pojavu koja spada u ”lošiju politiku”, a njegov je cilj da označi što bi to trebala biti bolja politika. Bolja politika je ta, proizlazi iz Papinog diskursa, koja isključuje populizam i demagogiju, kao i druge oblike političke patologije, kao što su nacionalizam, rasizam, autoritarizam političkih vođa i samovolja koja općim interesima pretpostavlja partikularne i osobne, sebične interese moćnih pojedinaca i skupina. Dakle, onih na vlasti.

Bolja politika o kojoj govori Papa je ta, koja isključuje populizam i demagogiju, kao i druge oblike političke patologije, kao što su nacionalizam, rasizam, autoritarizam političkih vođa i samovolja koja općim interesima pretpostavlja partikularne i osobne, sebične interese moćnih pojedinaca i skupina: dakle, onih na vlasti

Populizam je onaj oblik patologije, kada politički vođe podilaze populusu koristeći instrumentarij predrasuda, uvriježenih neistina, niskih instinkata i izvitoperenih emocija, potičući u narodu, shvaćenom kao masa, trenutačne emotivne reakcije kojima manipuliraju i odvode cijelu političku zajednicu na stranputicu.

A ta stranputica je, po Papinom viđenju, korupcija koja je zahvatila mnoga društva i ljudsku zajednicu uopće, i koju ”bolja politika” mora suzbiti i vratiti politici – a i političarima – dostojanstvo profesije i osobno dostojanstvo koje može biti samo refleks osobnog integriteta političara.

Stoga Papa kritizira liberalizam, kao što kritizira neefikasnost međunarodnih organizacija koje treba reformirati da bi i one mogle biti upregnute, na najefikasniji način, u potragu i realizaciju ”općeg dobra”.

Papa se zalaže za konkretnu reformu Ujedinjenih nacija – opet jedna nepreciznost u hrvatskom političkom vokabularu – gdje su United nations ušli u uvriježenu uporabu kao ”Ujedinjeni narodi”, što je neprecizno, jer je izvorno značenje pojma nation nacija – a nacija je narod organiziran u državu, osim kad se upotrebljava kao sinonim za ”narod”, ali u ovom kontekstu bilo bi preciznije prevesti taj pojam s ”država”, jer su članice Ujedinjenih nacija države, a ne narodi.

Inače bi na pravo članstva mogli pretendirati i oni narodi koji nisu organizirani u državu, od Kurda pa do Roma.

Kao što vidimo, morat ćemo pričekati hrvatski prijevod, da bismo mogli krenuti u meritornu raspravu o Papinoj enciklici, kako to predlaže sociolog Ivan Markešić.

U očekivanju Godota – hrvatskog prijevoda enciklike, Papina poruka je već obišla svijet i naišla je na pozitivne reakcije, napose u Trećem svijetu, odakle dolaze migranti, i prema kojima bogati dio čovječanstva iskazuje svoj rasizam, na kojemu demagozi i populisti prosperiraju svojim političkim manipulacijama da bi na pandemiji korupcije i dalje prosperirali, nasuprot siromaštvu i pravoj pandemiji koja se širi svijetom.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Karnevalski kič ocvale monarhije
     Je li doista Zapad obećao da se NATO neće širiti na Istok?
     Nemoć Europske unije pred stradanjem Ukrajine
     Korak pred nuklearnu katastrofu
     Ukrajina, godinu dana kasnije
     Hrvatska, kao i EU, boluje od endemskog virusa korupcije
     Pogrešni način uvođenja eura. Vlada mora smanjiti PDV!
     Kako da se odužimo Sloveniji?
     Politika (ni)je korupcija: slučaj Europskog parlamenta
     U Schengenu: Hrvatska sada mora iskazati svoj europeizam

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • superknjizara

  • vbz drago

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • planetopija 1

  • planetopija 2

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija