novinarstvo s potpisom
6.3. Konfiguracija identiteta
Što je identitet? “Stanje ili činjenica ostajanja istim, recimo pod raznolikim stajalštima ili uvjetima, stanje bivanja svojim, ne drugim, stanje ili činjenica bivanja istim …”[i].
Baština ili javna memorija je proces: samozavaravajući, groteskan, bolan, dramatičan ili pak otkrivački, inspirativan i koristan, kao svako samospoznavanje.
Baština se može dijeliti; slobodarski gledano, može se preklapati s nečijom tuđom, biti dijelom zajednička, biti amalgam više baština i kao živa materija doživljavati lagane i dugotrajne promjene ili se mijenjati i redefinirati u konvulzijama.
Ratovi i revolucije dio svoje paklene drame duguju upravo tim lomovima, bolnim promjenama, gubicima, odricanjima, svojatanjima, zauzećima, pustošenjima … Golem dio stradanja događa se u dušama i pameti. Bježeći, baštinu nastojimo pokupiti što je više moguće u opipljivom obliku. Identitet smo ponijeli i onda kad ništa nije ostalo u rukama.
Identitet je jezgra baštine, relativno stabilan, utemeljen sustav vrijednosti, nedjeljiv i osobit, u kojem se netko prepoznaje kao različit od drugih i sličnih, i kakav drugi nemaju teškoća prihvatiti, ako su od dobra.
Nakon desetljeća nastojanja, troma muzejska struka posvojila je i ugradila u definicije tzv. nematerijalnu baštinu. Sva je baština oduvijek bila nematerijalna, samo što je neku baštinu bilo moguće prepoznati, sačuvati, spremiti i pokazati kao materijalnu. Time smo se približili nekim istinama koje ta struka, ali sve one kojima muzeji krče put, tek treba posvojiti[ii].
Nekakav profitom zabludjeli menadžment mogao bi rado graditi sliku nacionalnog identiteta na poželjnim projekcijama pa je stoga odsudno da se prepoznavanjem, proučavanjem, čuvanjem i komuniciranjem identiteta bave baštinski stručnjaci, oni kojima je i samo znanje tek polazište.
Kako je ovo delikatna konstatacija, vrijedilo bi je ukratko objasniti.
Akumulacija činjenica može se olako uzeti kao znanje, ali tek njihov izbor i, posebice, interpretacija čine to znanje vjerodostojnim i na dugi rok upotrebljivim i korisnim.
Treba nam znanje utemeljeno na pozitivnom vrijednosnom sustavu i etičnom humanizmu, ono koje je, po bilo kojoj osnovi, lišeno sebičnog interesa, a zagovara temeljne moralne vrijednosti održivog razvoja.
U takvom razvoju je odnos prirodnog okoliša prema društvenom podnošljiv, a prema kulturnom ispunjen empatijom, kao i da je odnos kulturnog prema gospodarskom određen kooperativnošću, a ekonomskog prema društvenom da je opredijeljen jednakošću u šansama i solidarnošću.
To su konture iskustva superiorne pukom znanju, takve kakve ćemo nerijetko naći u primitivnim i tradicionalističkim društvima, uskladištene u mitovima i metaforama, dakle, naoko neznanstveno, mudrosti. Baština je sazdana od mudrosti.
Sve ostalo su ili efemerne, pragmatične konstrukcije ili zle utvare, često, jednostavno rečeno, zablude, mistifikacije, netočnosti, vulgarizacije i improvizacije.
Konfiguraciju identiteta kojeg treba pokazati moguće je napraviti kao studij konkretne kulture i podrazumijevati da će takav popis biti rezultat znanstvenika, poznavalaca i stručnjaka s komunikacijskim iskustvom.
Većina dobrih enciklopedija uredno pobraja na takvu konfiguraciju tema ljudskog djelovanja i interesa, pa doista nije riječ o potrebi da se temeljna struktura treba posebno stvarati, nego samo prilagođavati posebnim okolnostima nekog identiteta ili projekta koji se njime bavi
Izazov je kreativni dio u kojem će se valorizirati potrebe, činjenice iz doba građenja nacije, mitovi i montaže koje su tada pred velikim projektima i prekretnicama susretali jedva imalo kritičnosti, te tko su bili protagonisti i mjesta te gradnje identiteta.
Postoje gotovo sveta mjesta takvih događanja: lokaliteti, dvorci, samostani, crkve, domovi važnih osoba, kulturni krajolici, epovi, knjige, pjesme itd. – dokumenti koji su međaši povijesti, a i oni u europskoj povijesti koji su izmišljeni, ponekad tendenciozno tumačeni, poneki put posve krivotvoreni, a ponekad mitizirani.
Tek 1978., nakon dugog odsustva, kruna Sv. Stjepana, simbol mađarske nacije, vraćena je iz Fort Knoxa. Dio svetosti je i križ na vrhu koji, nakrivljen, svjedoči o burnoj sudbini. To je vjerojatno najsvetije oštećenje na svijetu.
Nastanak gotovo svake nacije vezan je za nacionalnu inteligenciju, velike mecene, plemiće, za pojedinačne osobe, njihove profesije, za folklor, pjesme, čitaonice i romane koji su podigli duh.
U generiranju narativa ništa nije strano pa stoga, ako smo spremni oprostiti nesavršenosti, stoljeće stvaranja nacija velika je predstava.
Nažalost, mitovi i tvorevine tog procesa ugrađeni su od toga vremena i u sve sukobe jer se ratovi bolje razumiju kad sukobe interesa demaskiramo, kad ih lišimo lažnih narativa, gotovo kulisa identiteta iza kojih se sakrivaju.
Čak ni identitet, kakogod bio središnji dio neke baštine, bilo nam drago ili ne, nije konstanta, nego prije posljedica društveno-političkih i ekonomskih promjena.
U tom neprestanom kreatnju nestalnih parametara i hrvatski je identitet u mijeni. Položaj standardnog, književnog jezika, kao prvi, očiti izraz tog identiteta, pogoršan je novim rasporedom društvenih i političkih snaga.
Ratom koji se pretvorio u sukob etniciteta, gradovi su izgubili dio stanovnika, a migracije su dovele novi val ruralnog stanovništva.
Apsorpcijska moć gradova pokazala se preslabom, a uobičajeni, postupni poces urbane asimilacije (na kojoj gradovi žive i obnavljaju se) nije se dogodio. Gradovi su izgubili dio svojeg lokalnog kolorita, a nova kulturna situacija (pa i globalna) relativizala je vrijednosne standarde, pa i jezični.
Što novim oblicima političke ili etničke podobnosti, što već tradicionalnom korupcijom i nepotizmnom, stvorena je nova društvena struktura koja za sebe očekuje hitru društvenu afirmaciju.
Neuklopljeni živalj, bilo da je riječ o Hrvatskoj, ili imigrantima u Bedfordu, ili općenito o seoskom stanovništvu koje odjednom živi u gradu, nosi sa sobom nepovjerenje i izvjestan animozitet prema novoj sredini[iii].
Mir nije samo izostanak rata, nego kvalitetno društveno stanje. Baštinske su institucije u tim problemima svugdje viđene kao dio rješenja[iv].
Posve idealistički zahtjev bio bi da se bilo koji nastanak identiteta prizna, ali znanje o tome mora pripadati profesionalnom obrazovanju, struci.
Idealno, a što nam zapravo preostaje ako želimo biti jasni, profesije su naše projicirano odgovorno i objektivno “ja”, bolje “mi“: obaviješteni, trijezni, objektivni, nepristrani, istinski, znanstveni.
Kako god povremeno podlegne ugodi samo svojih i sebi odgovarajućih stavova, civitas, kao društvena kvaliteta, ugrađuje građanima oprez. Bolje je, znaju, prosuđivanje o identitetu, predstavljanje i potporu nekom identitetu, jer to pretpostavlja dalekosežno društveno prosuđivanje, – prepustiti stručnjacima.
Kako je javna memorija superiorna nekoj slučajnoj i osobnoj, kao objektivnija i provjerena, tako je razumijevanje nekog identiteta i njegovo predstavljanje drugima, posao baštinske struke.
Kad ulica iz raznih razloga preuzme upravljanje društvenim procesima, uvijek se pitamo zašto nam profesije ne pomažu? Zato jer nisu profesije, nemaju te performanse. Ili su neizgrađene (kao baštinske), ili su zatajile sputane prijetnjom, ili su pristale na ucjenu.
Opremljene tim znanjem, profesije/struke mogu moderirati i unositi (bar postupne) korektive, biti “hladna glava” kad je potrebno i, važno, uvesti u javni diskurs lakoću i samoironiju, osobinu intelektualaca[v].
____________________________
[i] http://www.merriam-webster.com/
[ii] Sva znanja su odavno izrečena, potrebno ih je samo ponovo otkriti (da parafraziramo Goethe-a)
[iii] Tko poznaje dobro Helsinki znat će da se njegovi stari stanovnici još ponekad žale da se (finski) došljaci u Helsinki više posvećuju svojim zavičajnim klubovima nego samom gradu. Zagreb nije stigao do prava da svoje frustracije artikulira javno pa će to uzeti vremena.
[iv] U nekoliko sam navrata sudjelovao na konferencijama u S.Irskoj čija je tema bila pomirenje, a u jednom mandatu sam bio član Svjetodavnog vijeća organizacije International Network Museums for Peace. Prof. dr. Ivo Maroević je prvi među našim stručnjacima iz sektora baštine pokrenuo međunarodni seminar “Muzeologija rekoncilijacije”(1997, 1998), u IUC-u u Dubrovniku.
[v] Na fakultetima je donekle lako odgojiti osobe sa znanjem, ali tek rijetko uspijevamo stvoriti intelektualce. Malo ih je i među profesorima. Nazalost, struke su rijetke, a za zanimanja nisu potrebni intelektualci.
(6. poglavlje – u nastavcima – knjige prof. Tomislava Šole, ”Javno pamćenje – Čuvanje različitosti i mogući projekti”, Zavod za informacijske studije Odsjeka za informacijske i komunikacijske znanosti Filozofskog fakulteta sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, veljača 2014.).
(Nastavlja se).
(KRAJ)
UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.