autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Biskup Košić ne shvaća radost Adventa i građanskog Božića

AUTOR: Anna Maria Grünfelder / 21.12.2016.

Anna-Maria GruenfelderGospodin biskup Košić je sisačkim domaćinima očitao lekciju – od vjeronauka u vrtićima preko HAVC-a i branitelja do problema s ”antifašistima”, od katastrofalne administracije do nezaposlenosti i odlaska mladih. I o tome kako je netko ”nama” (katolicima) ”ukrao Božić” u ime komercijalizacije i zabave zagrmio je biskup izazvan tim novim poganstvom.

Užasnut je zbog toga što je Advent, po vjerskom shvaćanju razdoblje tihe i sabrane pripreme svakog kršćanina/kršćanke za Božić, dobrodošla prilika trgovcima i event-menadžerima (čestitka zagrebačkoj menadžerici zato što je ”Advent u Zagrebu” ponovo osvojio laskavu ocjenu za raznolikost sadržaja i raspoloženje). S tišinom i sabranošću ”Advent u Zagrebu” dakako nema veze – s tim ugođajem velikog vašara i zabavom za svačiji ukus i novčanik.

Propovijedi o ”izdaji” biblijsko-vjerske istine o Božiću i osuda komercijalizacije Adventa i Božića spadaju u već uobičajnu kakofoniju, a ljudi sa svojim brigama i nevoljama posežu za svakom slamčicom da bi se opustili, uživali, radovali se svečanom ugođaju u gradovima i selima, bogatstvu ponude u izlozima, primamljivim mirisima – Zagrepčani su po tome slični našim Bečanima: ne pitaju mnogo što slavimo i svjetkujemo, glavno da svjetkujemo (austrijski satiričar Biedermeiera Johann Nestroy ”uhvatio” je bečku žudnju za zabavom: ”Es is alles Chimaere, aber uns unterhalt’s” (Nije važno je li stvarnost ili privid, ali nas zabavlja).

Nisu nam Božić ”ukrali”, kako misli biskup Košić. Ta, nisu ni svi vjernici rođeni asketi i stvoreni za kontemplativni život: Zbog potrebe da se opuste i ostave za sobom svakodnevnu užurbanost i vjernici se odaju uživanju u svečano ukrašenim i osvijetlenim trgovinama i ulicama, u mirisima Božića i melodijama božićnih pjesama – tradicionalnima kao i u novima, uvezenim iz globaliziranog svijeta.

Propovijedi o ”izdaji” biblijsko-vjerske istine o Božiću i osuda komercijalizacije Adventa i Božića spadaju u već uobičajnu kakofoniju, a ljudi sa svojim brigama i nevoljama posežu za svakom slamčicom da bi se opustili, uživali, radovali se svečanom ugođaju u gradovima i selima, bogatstvu ponude u izlozima, primamljivim mirisima

Domaće i strane pjesme, anđeli iz dječjih Biblija, sobovi i Djeda Mraz na sanjkama iz Laponije, jasle, adventski vjenčići i pravi božićni borovi dočaravaju i Advent i Božić istovremeno i pokazuju kako ih obilježavaju drugi u mješavini različitih kultura.

Biskup Košić (i zacijelo ne samo on) vjerojatno smatra da takav sinkretizam potiskuje ne samo vjerski sadržaj Adventa i Božića nego i domaću i domorodnu kulturu. Nije sasvim u zabludi kad je zabrinut zbog ogoljelog shvaćanja Božića, kao samo dva zakonski regulirana neradna dana s obiteljskim druženjem uz bogat stol.

Advent i Božić bez sadržaja predstavljaju gubitak dijela naše tradicije, gubitak vrijednosti s kojima se identificiramo te slabljenje osjećaja za ritam godine i vremena.

Biskupu je zacijelo nepojmljivo kako se Advent i Božić uopće može slaviti a da niste vjernik/ca, te činjenicu da ga slave i nevjernici, trgovci, ugostitelji, pa čak i (njemu osobito mrski) komunisti ne može si drugačije protumačiti nego kao drzak pokušaj ”krađe Božića vjernicima” i pretvaranje tog dana u bezdušni vašar i zabavu ne bi li nastavili odnarođivati pobožni puk.

No, bez brige. Nisu ni trebali ukrasti tu svetkovinu – sama je izašla iz crkvi, na gradske i seoske trgove. Vjernici je nisu napustili, nevjernici su je prihvatili i usvojili. S ”krađama” duhovnih vrijednosti je kao s dijeljenjem – ne smanjuju se, nego se povećavaju i produbljuju.

Advent i Božić proživljavali su promjene i pretvorbe, ali ostali su u biti nepromijenjeni. Svojatanje u cilju trogvine i zabave ih nije uništilo. Gradovi i sela mijenjaju svoj izgled, pretvore se u svjetlosne krajolike i u šume borova kroz koje prodiru božićne melodije.

Osvijestivši skandal siromaštva, osvijeste i da je prvi Božić, presveta noć Isusova rođenja – bio u siromaštvu. Tko svoju duhovnu domovinu ne pronalazi u crkvama, možda je pronalazi u saznanju da svijet, unatoč svojim ljepotama, (još) nije bez mane i posve dobar. I tako se može doživljavati Božić – i radovati se njegovim ljepotama

U domovima gore svijeće, grančice ukrašavaju vrata i prozore. Sjaj Božića prožima život, nikad tijekom cijele godine nema toliko sjaja i blještavila, toliko ukrasa i svjetla.

I to sve nije samo puki konzumerizam i kolektivna opijenost trošenjem – nikad ljudi nisu spremniji darivati i potrebitima, sudjelovati u humanitarnim akcijama, pa ne treba instrumentalizirati grižnje savjesti.

Ipak, ljudi se sjete kako ovaj naš svijet nije samo blještavilo, sjaj, glazba i miris, nego i mjesto ljudskih patnji, nepravedno raspoređenih dobara Zemlje, siromaštvo i bijeda.

Osvijestivši skandal siromaštva, osvijeste i da je prvi Božić, presveta noć Isusova rođenja – bio u siromaštvu. Tko svoju duhovnu domovinu ne pronalazi u crkvama, možda je pronalazi u saznanju da svijet, unatoč svojim ljepotama, (još) nije bez mane i posve dobar. I tako se može doživljavati Božić – i radovati se njegovim ljepotama.

Ni darivanje nije izdaja Isusova rođenja u siromaštvu, niti je to svečano kićenje javnih i privatnih prostora. Priznajemo li da je Isusovo rođenje dar svijetu koji mu treba donijeti ”veliku radost”, najaviti mir, obećati da će slijepi progledati, nijemi progovoriti, hromi prohodati – pomislimo da se svi ti darovi zrcale u darivanju i primanju darova.

Božić je obiteljski blagdan par excellence naše kulture. Nikad se inače ne sastaju članovi obitelji i patchwork-obitelji.  To je običaj, tradicija kojoj ”robuju” i članovi koji se inače baš ne trpe. Pojam ”obitelj” u vezi s Božićem obuhvaća i bliske i udaljenje, one koji se vole i poštuju, ali i druge s kojima se više ne komunicira ili se to čini samo rijetko i nevoljko

Božić je obiteljski blagdan par excellence naše kulture. Nikad se inače ne sastaju članovi obitelji i patchwork-obitelji.  To je običaj, tradicija kojoj ”robuju” i članovi koji se inače baš ne trpe. Pojam ”obitelj” u vezi s Božićem obuhvaća i bliske i udaljenje, one koji se vole i poštuju, ali i druge s kojima se više ne komunicira ili se to čini samo rijetko i nevoljko.

Obiteljski Božić ponekad djeluje kao dinamit na klimave međuljudske odnose – uz godišnje odmore društveni pritisak na Božić može prouzročiti obiteljske tragedije i razvode. Ta ni Sveta obitelj nije živjelja tako idilično kao što to pobožni propovjednici, dajući oduška svojoj mašti, dočaravaju.

Umjesto toga mi doživljavamo božićni događaj kao natpovijesno iskustvo: svako novorođenče, pa tako i betlehemsko, i velika zvijezda koja je mudracima pokazivala put do njega, govori o nadi, o preporodu i uspješnom životnom putu. Biblijske pripovijetke su iskustvo i slike, a ne povijesni podaci. Pokazuju kako bi i ljudska zajednica mogla funkcionirati kao mjesto miroljubiva i pomirljiva suživota.

Način na koji danas svetkujemo Božić, kroz sve kulturne ”nadgradnje”, ipak ostaje uz svoj iskonski sadržaj. Svijet se mijenjao i promijenio, ali poruka Božića je promijenila Svijet.

Još tekstova ovog autora:

     Pokušaj da shvatimo papu Pija XII. sine ira et studio
     Tko je svet? Kanonizacije su problematične
     Svjetska biskupska sinoda – proces samorefleksije
     Nihil obstatili kako vjernike voditi žedne preko vode
     Papa na strani migranata – no treba čuti i drugu stranu
     Nimalo blagdanske misli o svetkovini Marijinog uznesenja
     Otvorenje OI u znaku povrijeđenih osjećaja vjernika
     Slavimo one koji su dio ljudi kojim je Antigona prva heroina
     Socijalni tjedan, Trst: Oduševljenje i iritacije
     Novi dokument o rimskom biskupu: ni revolucija ni evolucija

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • superknjizara

  • vbz drago

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • planetopija 1

  • planetopija 2

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija