autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Divljaštvo

AUTOR: Ivana Šojat / 19.11.2024.

Ivana Šojat

Odgoj je ono što čovjeka izdvaja iz divljaštva kroz utiskivanje moralnih zakona u njegov duh, kroz spoznavanje kako jedino svijest o općem dobru može čovjeka usredotočiti na kolektivnu, ljudsku svrhu.

Tako je pisao i govorio Kant prije nešto manje od tristo godina postavljajući odgoj ispred obrazovanja. Ne samo u nizanju postupaka, nego i redom važnosti.

Kant, naime, sažmemo li njegovu studiju ”O pedagogiji”, veli kako pojedinac kojemu odgojem u um nisu utisnuti temeljni moralni zakoni može biti najmudriji i najučeniji, no svejedno ostaje u domeni divljaštva koje podrazumijeva neljudskost. Riječ je, dakle, o bezobzirnom pojedincu koji ne samo da ne mari za opće dobro, za uzvišenu točku do koje čovječanstvo kroz vrijeme i zbivanja putuje poput karavane, do onog što neki nazivaju blaženstvom, nego grabi i sabire zemaljska dobra u vlastitu korist gazeći, ponižavajući druge, uskraćujući im pravo na dostojanstvo.

Zašto spominjem upravo Kanta? Zato što on najrječitije, argumentirano razlaže situaciju u kojoj smo se nalazili, u kojoj se nalazimo i čije posljedice ćemo još dugo trpjeti na planu institucionalno organizirane medicine.

Donedavni ministar zdravstva možda je izvrstan liječnik, možda se upućenošću u estetiku kulture uzdigao do razine koju nazivamo elitnom, no povezao se i udružio s ljudima s kojima dijeli isključivo životinjski poriv stjecanja moći kroz materijalno, s ljudima s kojima dijeli, neutaživu žeđ za osobnim probitkom.

Razmjeri njegova, njihova divljaštva ogromni su uslijed same činjenice da se ta, njihova gramzivost raspojasala baš u segmentu društvene djelatnosti koja bi trebala humano i altruistički skrbiti o ljudima koji očajni plešu na niti koja život odjeljuje od smrti, o ljudima koji su izbezumljeni, prepušteni tuđoj milosti, ljudima koji si sami ne mogu pomoći.

Toj temeljnoj postavci za razmatranje neljudskosti pridodaje se i grozna činjenica da su divlji u svome pohodu bezobzirno gazili sve koji su ih pokušali spriječiti, sve kolege, vrsne liječnike koji su u odmazdi nezasitnih završili poniženi, odgurnuti i srozani, kako društveno, tako i karijerno, na štetu njih samih, ali i pacijenata kojima su mogli pomoći.

A sve to u kontekstu nepreglednih čekanja u redovima na temeljne dijagnostičke preglede u kliničkim bolničkim centrima i privatnih klinika koje te preglede nude odmah i sad, s liječnicima koji rade i u državnim i u privatnim klinikama. U kontekstu gdje se ljudi ne usude nepoštenog liječnika denuncirati na način kako se ne usude denuncirati ni svećenika seksualnog predatora ili pedofila. Ljudi se, naime, boje smrti i Boga, a liječnike poistovjećuju sa životom i zdravljem, svećenike s Bogom.

Otuda otužnost ovog, dramatičnog poskliznuća u još veći čemer i moralni jad.

Čovjek se pita: može li se više išta učiniti? Jesmo li se doista civilizacijski sunovratili u točku kad je ponovno svatko za sebe, u divljaštvo?

Prije toga, dakako, u gnjevu prvotne spoznaje ovakvog divljaštva i zla, čovjek se neizostavno pita otkuda ta nezasitna potreba za grabežom i vlastitim financijskim dobitkom? Misle li neki doista da će im novac priskrbiti besmrtnost i čast, misle li da za njih nema smrti? Misle. Doista misle.

Životi drugih za njih su samo prepreke koje valja srušiti, trajno uništiti. Nema tu općeg dobra, uznositih misli o humanosti i humanizmu, a takvi mali, osobni ratovi sebičnjaka bukte posvuda.

Posvuda oko nas sebični i jalovi životi putuju skupim automobilima i hvale se obiljem na imovinskim karticama. I jednako je jalova i slabašna nada naše spoznaje da ih u konačnici čeka ista zemlja i/li isti oganj krematorija kao i nas. Memento mori u tremolu.

Jer, valja živjeti dok je života, a dobro bi bilo i posegnuti za vrlinom hrabrosti, pa makar samo povremeno stali uz one koji se nakon uvida usude jasno, glasno i javno reći istinu. Ne prepustiti ih harangi divljih, u moralu neodgojenih.

 

 

MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN HR8923600001102715720 (SWIFT/BIC: ZABAHR2X za uplate iz inozemstva) ILI PREKO PAYPAL-A. MOŽETE NAZVATI BROJ 060 866 660 / Tel.: 0,49€ (3,75 kn); Mob: 0,67€ (5,05 kn) po pozivu (PDV uključen) ILI POŠALJITE SMS PORUKU sadržaja PODRSKA na broj 667 667 / Cijena 0,82 € (6,20 kn). Operator usluge: Skynet Telekomunikacije d.o.o., info telefon: 01 55 77 555. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Čudovišna empatija prema zlostavljačima
     Strah od ulaska Rodnih studija na Filozoski fakultet je glupost
     Zašto glumice nisu ranije progovorile o Daliboru Mataniću?
     Čudno je ljudsko osjetilo vida i tumačenje morala
     Živimo u euforiji, u virtualnoj distopiji, u kakofoniji
     Penava ne odaje počast mrtvima već želi o(p)stati na vlasti
     Afekt je kriv za sve za čime posežu psihopati i nasilnici
     Kolektivno ljubi totalitarno, voli mitove
     Stvorili smo instant-društvo, šuplje, bez sadržaja
     Da je zakon pisat' lako, zakon bi pis'o sva'ko

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • superknjizara

  • vbz drago

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • petrineknjige 3

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • planetopija 1

  • planetopija 2

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija