autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Od populizma do ”vječnog fašizma”

AUTOR: Damir Grubiša / 21.04.2018.

damir-grubisaPopulizam je sve popularniji, ne samo u Europi već i u cijelom svijetu. Svojim antielitističkim stavom, prezirom intelektualaca, odbacivanjem demokracije kao birokratizirane, neefikasne i korumpirane populizam raste kao kvasac.

Ove posljednje dvije godine populistički pokreti, stranke i autoritarni lideri ne samo da su udvostručili, već su i učetverostručili svoje snage u odnosu na prethodni ciklus izbora, kako to pokazuju izborne statistike.

Što to čini populizam toliko popularnim baš sada, u ovom trenutku u kojem se nalazi svijet i ljudsko društvo?

Populizam nije nova pojava: samu demokraciju, vladavinu naroda, Aristotel je poimao kao loš oblik vladavine u kojemu narod vlada nasuprot ostalim društvenim skupinama bez ikakve protuteže, pa stoga demokracija lako degenerira u ohlokraciju, vladavinu loših koji se izdvajaju iz tog naroda – demosa. Daljnji oblik degeneracije Aristotel naziva kakistoktacijom – vladavinom najlošijih.

Svojim antielitističkim stavovima, prezirom intelektualaca i odbacivanjem demokracije kao birokratizirane, neefikasne i korumpirane populizam raste kao kvasac u suvremenoj Europi

I moderne teorije populizma ističu da je to istovremeno i pokret, i ideologija i oblik vladavine u kojem prevladava psihologija gomile koja neidentificiranom narodu kao kolektivitetu pripisuje vrlinu neiskvarenosti, poštenja, pravičnosti – sve to nasuprot otuđenim ekonomskim i političkim elitama koje su navodno iskvarene, korumpirane i rade samo za svoj probitak.

A među tim elitama najveći  je neprijatelj naroda soj intelektualaca koji prezire narod i njegove običaje, tradicije, njegovu naravnu čestitost i čistoću.

Takav idealizirani narod je homogen, vjeran svojim ”nepatvorenim” korijenima, a tu idiličnu sliku podupiru i demagozi apelima na iskonske vrline naroda, među kojima nemalu ulogu pridaju i njegovoj homogenosti, popularno nazvanoj ”jedinstvo”.

Na takav narod atakiraju ”elitisti” svih boja; oni se povezuju s elitistima iz drugih naroda i udružuju se u opću urotu protiv naroda kao takvog, a pogotovo naroda shvaćenog ne kao demos – kao cjelinu slobodnih građana, već kao etnos – cjelinu koju povezuje krvno, jezično, kulturno i teritorijalno zajedništvo.

U svojoj knjizi ”Populizam dvadeset i prvog stoljeća: sablast zapadnoeuropske demokracije” Daniele Albertazzi i Duncan McDonnel analiziraju proces nastanka suvremenog populizma i njegove pojavne oblike u obje ekstremne varijante – i desne i lijeve.

Međutim, za Umberta Eca, velikog semiotičara i prototip europskog intelektualca po uzoru ”građanina Književne republike”, koju je zamislio u doba renesanse Erazmo Roterdamski, populizam je prirodna baza za nastanak vječnog fašizma, kako ga je on nazvao.

Eco je to napisao još 1996., u eseju koji se pojavio u The New York Review of Books kao rezultat njegova predavanja na njujorškom sveučilištu.

Među elitama protiv kojih se bori populizam njegov je najveći neprijatelj soj intelektualaca koji navodno prezire narod i njegove običaje, tradicije, njegovu naravnu čestitost i čistoću

Pod naslovom ”Vječni fašizam” Eco je tu analizirao fenomen ponovne pojave fašizma u suvremenoj Europi, ali mu sam nije pridavao veliku važnost, pa se esej pojavio tek nešto kasnije u francuskom prijevodu, u knjižici pod naslovom ”Pet moralnih pitanja”.

Doduše, o populizmu je Eco pisao i u svojoj knjizi ”Superčovjek iz mase”, kao i u eseju ”Konstruiranje neprijatelja”.

No u tom eseju, koji se na talijanskom pojavio tek ove godine i odmah zauzeo vrh ljestvice najprodavanijih knjiga, Eco jasno ukazuje na prirodno prerastanje populizma u fašizam i to ne u neki ”neofašizam” ili ”postfašizam”, već u ”ur-fašizam”, vječni fašizam koji može poprimiti razne pojavne oblike, ali se uvijek prepoznaje kao autoritarni i totalitarni oblik vlasti u ime naroda, od naroda i za narod, a završava kao diktatura većine nad manjinom.

Zahvaljujući naglom bujanju populizma, a i pojavi ekstremno desnih i fašistoidnih pokreta, Ecov je esej stekao zakašnjelu popularnost. Za Eca je populizam neka vrsta predvorja vječnog fašizma.

Njega ne zanimaju povijesne okolnosti u kojima se ponovo budi neman fašizma; njega zanimaju sastojci koji čine taj novi fašizam.

Njegova koncepcija ur-fašizma temelji se na jednom ”kvalitativnom populizmu: dok u demokraciji građani uživaju pojedinačna prava (i zato se i nazivaju građani, a ne podanici, što izgleda ne razumije naša Predsjednica Republike i misli da su građani ”stanovnici grada”), ali cjelina građana ima politički impakt samo s kvantitativnog stajališta (slijede se odluke većine), za ur-fašizam pojedinci kao pojedinci nemaju prava, jer je ”narod” zamišljen kao kvaliteta, kao jedna monolitna cjelina koja izražava ”zajedničku volju”.

A kako nijedna količina ljudskih bića ne može posjedovati zajedničku volju, lider – vođa je taj koji pretendira biti njenim tumačem. Građani su opet svedeni na podanike, njih se poziva samo u obliku pars pro toto – da igraju ulogu naroda.

Umberto Eco jasno ukazuje na prirodno prerastanje populizma u fašizam i to ne u obliku nekog ”neofašizma” ili ”postfašizma”, već u obliku ”vječnog fašizma: za njega je populizam neka vrsta predvorja takvog vječnog fašizma

Tako zamišljen narod je samo teatarska fikcija. U našoj budućnosti otvara se tako perspektiva jednog ”kvalitativnog populizma” kroz medije, poglavito televiziju i internet, u kojem emotivni odgovor jedne izabrane skupine ”naroda” biva predstavljen kao ”glas naroda”.

Takav ”glas naroda” postaje glas ulice, masovnih prosvjeda i mobilizacije u kojoj prednjače demagozi, vjerski fanatici, nogometni navijači, ratni veterani i lumpenproletarijat, koji putem dirigiranih prosvjeda želi rušiti političke institucije i omraženu vladavinu elita.

I to je predvorje ur-fašizma kojem vodi populizam uz pomoć demagogije i uz obilnu zlouporabu vjere, patriotizma i moralnog gnjeva protiv onih koji su se ”okoristili” na uštrb naroda.

Popularnost Ecova eseja o vječnom fašizmu, popularnost naravno samo u intelektualnim elitama, rječito govori o stanju u današnjoj Europi. A pritom govori i o nama samima u Hrvatskoj, o populistima-nacionalistima koji marljivo lože lomače vječnog fašizma.

Još tekstova ovog autora:

     Karnevalski kič ocvale monarhije
     Je li doista Zapad obećao da se NATO neće širiti na Istok?
     Nemoć Europske unije pred stradanjem Ukrajine
     Korak pred nuklearnu katastrofu
     Ukrajina, godinu dana kasnije
     Hrvatska, kao i EU, boluje od endemskog virusa korupcije
     Pogrešni način uvođenja eura. Vlada mora smanjiti PDV!
     Kako da se odužimo Sloveniji?
     Politika (ni)je korupcija: slučaj Europskog parlamenta
     U Schengenu: Hrvatska sada mora iskazati svoj europeizam

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • superknjizara

  • vbz drago

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • petrineknjige 3

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • planetopija 1

  • planetopija 2

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija