novinarstvo s potpisom
Javilo se nekoliko čitatelja zaposlenika Ine (podaci poznati redakciji s obzirom na to da se u toj tvrtki stalno sastavljaju nove liste otkaza, premda je dosad već otpušteno više od 4000 ”inaša”).
Čitatelji su zabrinuti jer su, kako kažu, u dnevnom tisku izašli novinski članci o tome da Ina ubrzano (ras)prodaje svoje nekretnine (hotele, stanove, skladišta, zemljišta, itd).
U članku koji je bio objavljen u Večernjem listu pisalo je da su početne cijene relativno niske i da su se u Ini nadali kako će sve uspjeti rasprodati do 9. lipnja 2015., do kada je bio otvoren natječaj.
Očekivali su u Ini, kako je bilo istaknuto u članku u Večernjem listu, najveće zanimanje velikih kupaca za sedam turističkih objekata, među kojima su hotel ”Flores” u Poreču, koji je ponuđen za 5,3 milijuna eura, te kompleks ”Rastovac” u Tisnom, koji se nudio za 8 milijuna eura.
U tom članku se još kaže i da su u Ini, ako ne uspiju prodati hotele, spremni i iznajmiti ih, jer se žele riješiti obveza. Inače, tim nekretninama upravlja tvrtka Hostin, a u Ini kažu da zbog efikasnosti i koncentracije na osnovnu djelatnost žele prepustiti hotele drugima.
Istodobno su ponovo započele i neke pripreme za izdvajanje Sektora maloprodaje u samostalno d.o.o. Ina maloprodajni servisi, što je, usporedo sa ubrzanom rasprodajom imovine, zaposlenike zabrinulo; strahuju da će i sami brzo ostati bez zaposlenja.
Razgovarajući sa čitateljima, prisjetio sam se da sam nakon osamostaljenja Hrvatske kao novinar surađivao u Poslovnom svijetu (gospodarski prilog Večernjeg lista) sastavljajući svake godine, među ostalim, i rang – liste najuspješnijih hrvatskih poduzeća.
Prisjetio sam se toga jer je svake godine, dok sam sastavljao te liste, prva po ostvarenom ukupnom prihodu bila Ina, a po ostvarenoj dobiti Javno poduzeće PTT.
Ta su dva najbolja hrvatska poduzeća, međutim, morala u tzv. pretvorbu, restrukturiranje i potom u privatizaciju, te nakon svega toga prodana (većinski u inozemstvo).
Postojala su u to vrijeme i razmišljanja suprotstavljena dogmatski shvaćenoj privatizaciji. Primjerice, kad su svojedobno novinari pitali nadležnog ministra u vladi Finske kad će privatizirati Nokiju, ministar je na to začuđeno uzvratio pitanjem: Zašto bi je privatizirali kad posluje dobro!?
Prije prodaje je Javno poduzeće PTT, kasnije preimenovano u Javno poduzeće HPT – Hrvatske pošte i telekomunikacije, bilo restrukturirano (izdvojena je djelatnost gotovinskog prometa i osnovana su dva poduzeća, poštansko i telekomunikacijsko).
Pojednostavljeno, razdvojene su profitabilne od neprofitabilnih djelatnosti da bi se profitabilne moglo prodati Deutsche telekomu, a gubitnu ostaviti hrvatskoj državi.
S privatizacijom Ine je išlo malo teže i sve je dosta potrajalo, da bi i Ina napokon isto bila privatizirana i prodana.
Kod oba ova poduzeća, međutim, bitno je da su poslovala na nacionalnim (javnim) dobrima, pojednostavljeno: telekomunikacije na frekvencijama i magistralnoj infrastrukturi, a Ina na eksploataciji domaće nafte, prirodnog plina, s koncesijama za benzinske stanice, itd.
Pritom se nameće pitanje: Što je sve od nacionalnih (javnih) dobra bilo nezakonito uvršteno u temeljni kapital tih dviju tvrtki prilikom njihove prodaje Deutsche telekomu i MOL-u?
Nadalje, pitanje je i da li je prije prodaje obavljena komercijalna valorizacija koncesijskih naknada prije privatizacije i prodaje ta dva poduzeća.
Prije privatizacije, naime, koncesijske naknade su bile određivane netržišno s obzirom na to da su obje tvrtke, PTT i Ina, bile u državnom vlasništvu, pa je bilo svejedno hoće li prihod državnog proračuna biti od koncesijskih naknada ili od ukupnog prihoda i zarade tih dviju najuspješnijih tvrtki.
Nakon privatizacije i prodaje telekomunikacijskog poduzeća i Ine inozemnim kupcima, prihod uvećan zbog nerealno niskih koncesijskih naknada umjesto u državni proračun isplaćivan je kroz dividende dioničarima.
Na taj način su Hrvati ostali bez znatnih prihoda državnog proračuna za financiranje, primjerice, zdravstvene zaštite, mirovinsko-invalidske zaštite, obrazovanja i kulture, itd.
Kao novinar koji se bavi analizama javnih financija pokušao sam doznati koliki su prihodi državnog proračuna od koncesijskih naknada. S obzirom na to da me kao novinara zanimalo i tko su najveći koncesionari u Hrvatskoj, istim upitom Ministarstvu financija zatraženo je i izlistavanje 50 najvećih koncesionara prema visini koncesijskih naknada.
Svojim rješenjima (tadašnji) ministar financija Ivan Šuker odbio je odgovoriti na ta pitanja. Pokrenuo sam nakon toga i sudski postupak prema Zakonu o pravu na pristup informacijama.
Nakon što je Upravni sud Hrvatske presudio da ministar financija ima pravo uskratiti odgovor na novinarska pitanja o prihodima državnog proračuna od koncesijskih naknada, pokrenuo sam i postupak pred Ustavnim sudom. No, Ustavni sud je odbio moj zahtjev iz proceduralnih razloga ne razmatrajući uopće njegov meritum.
S obzirom na to da sam iscrpio sva domaća pravna sredstva podnio sam i zahtjev Europskom sudu za ljudska prava tražeći pravo pristupa informaciji o prihodima državnog proračuna od koncesijskih naknada.
Iz Europskog suda sam dobio pisamce u kojemu me izvjesna Elica Grdinić obavještava da je proglašen nedopuštenim moj zahtjev (tužba) zbog uskraćivanja prava na pristup informaciji o prihodima državnog proračuna od koncesijskih naknada.
Prema Europskoj konvenciji bi odluka o nedopuštenosti trebala biti pisana i obrazložena. U pismu Elice Grdinić, međutim, nema pisane i obrazložene odluke o nedopuštenosti. Jednostavno, kad ne znaš zašto je nedopušteno, ne možeš se ni žaliti.
I tako su domaće i međunarodno sudstvo presudili da hrvatskim poreznim obveznicima Ministarstvo financija i ministri financija imaju pravo uskratiti pristup informacijama o prihodima državnog proračuna od koncesijskih naknada.
A prema izvještajima Nadzornog odbora Ine najveći udio u Ininim dionicama sa 49,0821 posto ima Zagrebačka banka d.d., slijedi Državni ured za upravljanje državnom imovinom sa 44,8355 posto udjela, a ostali značajniji dioničari svaki sa po nekoliko postotaka su obvezni mirovinski fondovi Splitske banke, Hypo Alpe-Adria-bank, Croatia osiguranje, itd.
Očigledno je da MOL svojim udjelom u Ini upravlja posredstvom skrbničkog računa u Zagrebačkoj banci. Zagrebačka banka bi trebala imati zakonsku obvezu obavljati dubinske analize i utvrđivanje FATCA statusa i za te skrbničke račune, jednako kao što to radi s računima građana kojima se mirovine isplaćuju preko računa u toj banci.
Ali, skrbnički računi su dobro skriveni od javnosti dosljednom primjenom načela bankarske tajne, za razliku od računa umirovljenika sa zanemarivim prihodima.
U međuvremenu je pokrenut i sudski spor zbog mita od 10 milijuna eura koji je Zoltan Hernadi, tadašnji predsjednik Uprave mađarskog MOL-a, navodno dao hrvatskom premijeru Ivi Sanaderu.
Postavlja se pitanje kako to da se taj sudski postupak ne vodi i protiv mađarskog MOL-a i Vlade Republike Hrvatske, s obzirom na to da to mito, navodno, nije Zoltan Hernadi kao privatna osoba isplatio privatnoj osobi Ivi Sanaderu, nego su to, navodno, obavili Zoltan Hernadi kao predsjednik Uprave MOL-a i Ivo Sanader kao predsjednik Vlade Republike Hrvatske.
Sve dok u Hrvatskoj javnost nema pravo uvida u ugovore o prodaji javnih dobra, sve dok se uskraćuju informacije o javnim financijama, o prihodima državnog proračuna od koncesijskih naknada, o vlasništvima ”skrivenih” skrbničkih računa u bankama i sl., Hrvati opravdano strahuju za svoju egzistenciju kao što sada ”inaši” strahuju za svoja zaposlenja.
***
Pozivamo čitatelje da se jave Ivici Grčaru i iznesu svoje probleme prouzročene time što im razni moćnici krše prava.
Pišite na [email protected] ili nazovite broj 098 484 355
***
Opaska uredništva: za podatke i ocjene iznesene u ovoj rubrici odgovara isključivo autor.