autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Zagrebačke škole u riječkom toku

AUTOR: Vojko Obersnel / 18.06.2021.
Vojko Obersnel

Vojko Obersnel

Da je 1991. godine, kada smo odlučili jednopartijski sustav zamijeniti demokratskim građanskim uređenjem društva, u sve hrvatske škole uveden obavezni nastavni predmet Građanski odgoj i obrazovanje, danas bi svi građani Hrvatske, u dobi od 12 do 40 godina, znali koja su im temeljna prava i obaveze, što je zapravo osnova demokracije, što je korupcija, što je lokalna vlast, a što civilno društvo.

Da je taj predmet uveden barem odmah nakon rata, kada smo se za demokraciju i život u građanskom društvu u krvi izborili, danas bi svi građani Hrvatske, u dobi između 12 i 35 godina, znali što je tolerancija, kako se voli domovina, kako se čuva okoliš ili kako se pokreće društveno poduzetništvo.

A znali bi zapravo današnji mladi ljudi i puno više ovoga što sam nabrojao, samo da se otpočetka razmišljalo o boljem i kvalitetnijem društvu i da je bilo više svijesti o tome da se bolji svijet gradi sustavno, obrazovanjem i odgojem generacija.

Ali nije onodobna Hrvatska imala tu svijest ni ideju. Nažalost nije ju imala ni 2000., a, evo, nema je ni dva desetljeća kasnije.

Mi u Rijeci smo prije šest godina odlučili da prestajemo kukati i shvatili smo da je vrijeme da se pouzdamo sami u sebe jer Rijeka ne može stajati i čekati. Nomen est omen. Pokrenuli smo svoj model provedbe Građanskog odgoja i obrazovanja u riječkim školama

Naprosto, u hrvatskim školama ne postoji obavezan nastavni predmet u kojem bi djeca učila u kakvom društvenom uređenju žive, koje su njegove prednosti i mane, koji su benefiti a koje opasnosti demokracije, kako kritičkim očima gledati svijet, kako biti tolerantan i bez nasilja rješavati sukobe, kako se brinuti za okoliš u kojem živimo, za zajednicu ljudi s kojima dijelimo prostor, grad, zemlju, planetu…

Sve se nešto migolji obrazovni sustav po tom pitanju pa su mu puna usta ”međupredmetnosti” i ”preopterećenosti” i u cijelom tom vremenu pratimo porast netolerancije, virtualnog nasilja i hejta na društvenim mrežama, stvarnog nasilja među mladima, nepoštivanja drugačijih i drugih.

Pratimo i rast populizma u politici, jeftinu prodaju neostvarivih obećanja, gledamo ljude gladne bajki kako nasjedaju na slatkorječivosti. I onda se tobože čudimo. Kažem tobože – jer tko se normalan može tome čuditi ako zna koliko se malo s mladima radilo na razvoju kvalitetnog sustava vrijednosti u koji bi se mogli pouzdati.

Ali ipak se nešto događa, nešto važno što treba staviti u fokus.

U Rijeci smo prije nekoliko godina odlučili da prestajemo kukati i shvatili smo da je vrijeme da se pouzdamo sami u sebe jer Rijeka ne može stajati i čekati. Nomen est omen.

Pokrenuli smo svoj model provedbe Građanskog odgoja i obrazovanja u riječkim školama. Naš Građanski je zasebna aktivnost (jer nas ne fascinira međupredmetna magla), ali izborna je aktivnost (jer sustav, nažalost, još uvijek ne dopušta da bude obavezna).

Napravili smo: Priručnike za učenike jedan za petaše i šestaše, drugi za sedmaše i osmaše.

Napravili smo Smjernice za provedbu programa za nastavnike, a onda i zbirku nastavnih priprema za učitelje. Napravili smo posebnu web stranicu sa svim cjelinama iz oba učenička priručnika i sa svim informacijama o ovom nastavnom predmetu.

Napravili smo Sporazume za sve škole koje žele preuzeti riječki model Građanskog odgoja i obrazovanja, i Sporazume za sve gradove, općine i županije koje žele preuzeti naš model provedbe i provesti ga u svojim školama. I svima sve nudimo potpuno besplatno.

Napravili smo dva istraživanja o provedbi ovog programa u Rijeci i rezultati su izvrsni.

Dobili smo nekoliko priznanja i pohvala za cijeli ovaj projekt. Europska komisija je 2018. godine u analizi politika obrazovanja u zemljama članicama EU-a, posebno istaknula ”riječki model” Građanskog odgoja i obrazovanja, a devet gradova i tri županije u Hrvatskoj do sad su preuzeli ovaj riječki model.

No nažalost naš najveći grad, naš glavni grad – Zagreb – nije bio među onima koji su uzeli što smo besplatno ponudili.

Naime, prije tri godine u zagrebačkoj skupštini bilo je predloženo da se po riječkom modelu u zagrebačke škole uvede Građanski odgoj, ali Bandić to nije prihvatio, a negativno su se o tom prijedlogu očitovali i gradski odjeli i odbori zagrebačke skupštine. Tako u Zagrebu do dana današnjeg djeca ne uče teme iz područja građanskog odgoja i obrazovanja.

Jako je važno što je i Zagreb krenuo ispravnim tokom i uvest će u svoje škole građanski odgoj. No još je važnije znati da taj tok postoji i da su i dalje svi pozvani u njega se uključiti

Ali, sve se mijenja pa tako i to.

Potpredsjednica SDP-a Sabina Glasovac je 14. lipnja, govoreći o suradnji SDP-a i Možemo! u Zagrebu, izjavila da je SDP-u bitno da se u sporazumu o suradnji među ostalim nađe točka o uspostavljanju Građanskog odgoja i obrazovanja po uzoru na program koji je uveden u Rijeci.

A 16. lipnja mediji su objavili tekst tog sporazuma u kojem među ostalim, pod točkom 7, stoji – ”uvesti izvannastavnu aktivnost ”Odgoj i obrazovanje za aktivno građanstvo” u osnovne i srednje škole, s ciljem pripreme učenika za preuzimanje svjesne, odgovorne i aktivne uloge u društvu te brige za javno dobro, zdrav način života i odgovorno upravljanje novcem”.

Jako je važno što je Zagreb krenuo tim ispravnim tokom, bez obzira na to hoće li građanski odgoj u svojim školama provoditi po riječkom modelu ili će osmisliti svoj vlastiti. A još je važnije znati da tok postoji i da su i dalje svi pozvani u njega se uključiti.

Jer – ako 2021. godine građanski odgoj uđe u sve hrvatske škole, 2050. godine imat ćemo četrdesetogodišnjake koji će razumjeti što je građansko društvo i kakvo bi trebalo biti.

A četrdesetogodišnjaci su ljudi u naponu snage, neki od njih će 2050. godine postajati gradonačelnici, premijeri, ministri… i trebat će im minimalno jedan do dva mandata, a to je četiri do osam godina, da doista organiziraju društvo u kojem živimo prema vrijednostima koje su stekli odgojem i obrazovanjem.

Tako stvari izgledaju kad se misli na budućnost.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, PREKO PAYPAL-A, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Spustila se gusta magla iznad Imotskog
     Gore ne može? Uvijek može
     Gromoglasna tišina
     Ne ulazi mi u javni prijevoz!
     Hoće li maneken biti kažnjen na izborima za mistera države
     Ne može se vezati jezik kako gazda kaže!
     Dani ponosa i pobjede
     Let u Liverpool
     Staljin u ježevu ruhu
     Godina isporuke Plenkovićevih spina

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • superknjizara

  • vbz drago

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • planetopija 1

  • planetopija 2

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija