autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

I 5.8. i 8.5. imaju biti dan sućuti prema svim žrtvama rata

AUTOR: Branimir Pofuk / 19.08.2020.
Branimir Pofuk

Branimir Pofuk

Uvijek postoji mogućnost da netko do sada još nije pročitao riječi koje ću zato opet prepisati:

“Nije glavna težina pitanja u tome kako žaliti žrtve vlastite zajednie i kako prepoznati krivnju druge zajednice. Hrvati i Srbi, katolici i pravoslavni, muslimani i drugi pred težim su moralnim pitanjem: Kako žaliti žrtve druge zajednice, kako priznati krivnju u vlastitoj zajednici? A zatim: Kako okajati krivnju, kako zadobiti oproštenje Božje i ljudsko, mir savjesti i pomirenje među ljudima i narodima? Kako započeti novo doba osnovano na pravednosti i istini?”

Vlastiti stav prema sadržaju ili emocija potaknuta nekim riječima kod mnogih ljudi ovisi o tome tko ih je izrekao. Za citirane rečenice ja sam uvjeren da imaju univerzalnu snagu. Zato čitatelju kojem su one možda do sada bile nepoznate predlažem da ih ponovo pročita i zauzme prema njima vlastiti stav ne znajući im autora.

Neka o njima razmišlja u kontekstu “naših” ratova koje, opći je dojam i činjenica, nismo u stanju završiti i zaključiti ni 25, ni 75 godina od njihova prestanka. A tek onda neka ispita da li na prihvaćanje ili odbijanje tih rečenica ikako utječe činjenica da su prepisane iz pisma koje je u svibnju 1995. godine, u povodu 50. godišnjice završetka Drugog svjetskog rata, objavila Hrvatska biskupska konferencija s potpisima svih hrvatskih biskupa.

Naknadno pročitavši te riječi ja sam osjetio ugodno iznenađenje, utoliko više što one proteklih desetljeća nisu zaživjele kao načelo u djelovanju i propovijedima većine hrvatskih biskupa kad je riječ o ratovima i prevladavanju zla i ljudskih patnji koje oni stvaraju i donose.

Nedosljednost unosi zbrku u misli, emocije i djela, ona nas uništava i ubija. Ona je jedan od glavnih uzroka što duhovi nikako da se razoružaju. Pritom nipošto ne mislim samo na crkve i njihove biskupe

One nisu crkvena zapovijed, ali su dobrodošao putokaz i upravo s obzirom na to tko ih je napisao i potpisao, mislim da imam pravo uzimati ih kao mjerilo kršćanske i ljudske ispravnosti onoga što danas izgovaraju ti isti biskupi ili njihovi nasljednici. A isto tako i političari.

I zaključujem da su ovoga kolovoza u Kninu i govori političara, a osobito onaj hrvatskog premijera i predsjednika HDZ-a Andreja Plenkovića, kao i propovijed nadbiskupa Barišića, bili u dobroj mjeri na tragu te biskupske preporuke iz 1995. godine.

U svibnju 1995. biskupsko je pismo također progovorilo o našoj nesposobnosti zaključivanja jednog rata, što izaziva drugi. Upravo su oni u izravnu vezu doveli prošli Drugi svjetski i tada još trajući Domovinski rat, potpisavši sljedeće:

“Suprotni stav prema žrtvama rata koji se kod nas sustavno i službeno provodio kroz pedesetak godina, po kome su žrtve samo na jednoj strani a krvnici samo na drugoj strani, raspaljivao je osvetničke misli i nakane, o čemu tako tragično svjedoče i sadašnje žrtve rata nametnutog Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini. Tako naše ratno poglavlje nije završeno pred pedeset godina, kao kod drugih naroda. Duhovi se nisu razoružali…”

Najmanje je važno što ja osobno mislim i osjećam kada čitam što je ove godine 5. kolovoza propovijedao sisački biskup Košić.

Ali, riječi koje je u svibnju 1995. domislila i potpisala katolička crkvena hijerarhija u Hrvatskoj o težini i važnosti “žaljenja žrtava druge zajednice i priznanja krivnje u vlastitoj zajednici” kao i o “raspaljivanju osvetničkih misli i nakana” stavom da su “žrtve samo na jednoj, a krvinici samo na drugoj strani” itekako mi mogu poslužiti kao mjerilo za prosudbu sljedećih, međusobno kontradiktornih Košićevih rečenica:

“Naše branitelje i sve nas ne smeta što se u javnosti iznose i stradanja druge strane jer svaki će čovjek zaplakati kad vidi patnju malih i nevinih ljudi, staraca, žena i djece. Međutim, sve nas smeta što se namjerno umjesto patnji naših hrvatskih ljudi koji su trpjeli 4 godine zvjerska zlodjela onih koji su izveli agresiju na Hrvatske iznose patnje koje su 4 dana trpjeli oni koji su bili uz okupatore.”

Nedosljednost unosi zbrku u misli, emocije i djela, ona nas uništava i ubija. Ona je jedan od glavnih uzroka što duhovi nikako da se razoružaju. Pritom nipošto ne mislim samo na crkve i njihove biskupe.

Nakon ovogodišnje kninske proslave koja je napokon bila oplemenjena snažnim notama priznanja i sućuti i za patnje one druge, u ratu pobijeđene strane, mogle su se čuti zamjerke predsjedniku Milanoviću što je jasno izrekao da je 5. kolovoz dan koji se slavi.

Da se mene pita, ja bih sve ratove u prvom redu komemorirao i sve obljetnice bitaka, pobjeda i poraza pretvorio u oplakivanje zajedničkih jada i nesreća koje rat svima donosi.

Ako će datum 5. 8., hrvatski Dan pobjede i sloma velikosrpske politike, agresije i okupacije biti u prvom redu ili čak isključivo samo komemoracija uz ispriku i sućut prema svim žrtvama, onda to mora biti i 8. 5., Dan pobjede nad nacizmom i fašizmom

Ne jedanput isticao sam kao primjer Ratni requiem Benjamina Brittena. Na praizvedbi djela 1962. godine, u novoj katedrali u Coventryju podignutoj na mjestu stare koju su 1940. razorili njemački bombarderi, engleski tenor i njemački bariton su rame uz rame pjevali stihove Wilfreda Owena u kojem je taj pjesnik i vojnik poginuo u Prvom svjetskom ratu nedvosmisleno izjednačio jad i nesreću vlastite pogibije i svojih sunarodnjaka s onom ubijenih neprijatelja.

Stoga i od tih kritičara zahtijevam samo dosljednost.

Ako će datum 5. 8., hrvatski Dan pobjede i sloma velikosrpske politike, agresije i okupacije biti u prvom redu ili čak isključivo samo komemoracija uz ispriku i sućut prema svim žrtvama, onda to mora biti i 8. 5., Dan pobjede nad nacizmom i fašizmom.

I taj dan ima biti komemoracija u kojoj će antifašistički pobjednici žaliti i suosjećati sa svima koje je ubila njihova strana, kako krivima, tako i nedužnima.

Onda se i tog dana treba čuti i za patnje druge strane, osobito još uvijek živih svjedoka, djece iz kolona križnih puteva kao i djece i unuka pobijenih očeva i djedova, bilo krivih, bilo nedužnih.

Ili su u Hrvatskoj poput čudnovatih kljunaša rijetki ljudi koji mogu jednako slaviti obje ove pobjede, a s jednakim pijetetom i sućuti žaliti za svim žrtvama, priznati i okajati sve zločine i svaki rat demitologizirati kao opću, svima zajedničku i neželjenu nesreću?

 

(Prenosimo iz Večernjeg lista gdje je kolumna naslovljena: Ako će 5. 8. biti samo dan za sućut prema svim žrtvama rata, onda to vrijedi i za datum 8. 5.).

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Andrej Plenković i HNK Zagreb
     Debakl u Afganistanu: sve je služilo nezasitnom profitu
     Pogorelić protiv pandemije zaborava umjetnosti i ljudskosti
     "Misa Mediterana" je blasfemija i dekadencija. Ali ne škodi
     Oplakati sve mrtve je ljudski, a biti radostan božanski
     Good Fest u Drnišu: prilika da (opet) budemo ljudi
     Utrka milijardera u svemiru
     Nigdje se publiku i umjetnike ne maltretira kao u Hrvatskoj
     Srećom, život i svijet nisu tako jednostavno crno-bijeli
     Vojni neboder "Vukovar" kao otirač i kamuflaža HDZ-a

> Svi tekstovi ovog autora
Objavljeno u: KONTRAPUNKT
Oznake: Branimir Pofuk, Kontrapunkt, žrtve
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • superknjizara

  • vbz drago

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • petrineknjige 3

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • planetopija 1

  • planetopija 2

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija