autograf.hr

novinarstvo s potpisom

 
Ukrajina zastava

UKRAJINA ČIM PRIJE U EUROPSKU UNIJU!!

EU zastava

Zakon nije samo tu zbog ravnoteže među zvijezdama

AUTOR: Sunčana Roksandić / 25.03.2021.
Sunčana Roksandić

Sunčana Roksandić

Ostvarivanje sigurnosti građana Republike Hrvatske i njihove dobrobiti izravno ovisi i o učinkovitoj državnoj upravi i javnim službama. Prema kvaliteti djelovanja državne i javne uprave građani i javnost ocjenjuju kvalitetu ostvarivanja svojih prava i potreba, a onda posredno razvijaju osjećaj sigurnosti i ukupne kvalitete života.

Za ostvarivanje ovoga cilja značajnu ulogu imaju ”učinkovit pravosudni sustav, upravni sustav na svim razinama, zdravstvo, dostupnost i usluge socijalne skrbi, te znanost i obrazovanje”.

Sve ovo, između ostalog, piše u hrvatskoj Strategiji nacionalne sigurnosti iz 2017. godine.

E sad, u Izvješću SOA-e za 2019/2020, koje je javno dostupno, piše kako ”korupcija i gospodarski kriminal sputavaju razvitak i prosperitet”.

Kako korupcija u javnoj upravi, državnim institucijama i tijelima te javnim tvrtkama, uz sve negativne društvene posljedice, predstavlja značajnu prijetnju za gospodarski razvitak Republike Hrvatske te ugrožava funkcioniranje tržišta, gospodarski rast, smanjuje javne financije i oštećuje državni proračun.

Posebno rizično područje na području suzbijanja korupcije i gospodarskog kriminala predstavljaju procesi javne nabave i njihova zloporaba.

Ne manje važno, SOA dalje nastavlja, ”kriminalne skupine i pojedinci raznim malverzacijama i prijevarama pokušavaju na nezakonite načine ostvariti dodatnu zaradu, a jedan od ciljeva im je i koruptivno djelovanje prema predstavnicima vlasti na raznim razinama”.

Zbog velikih iznosa i složenosti projekata, koruptivnim rizicima izloženi su i veliki infrastrukturni projekti, uključujući i one koji se financiraju iz fondova EU-a.

Dakle, prema mom mišljenju, moramo kao država novu Anti-korupcijsku strategiju promišljeno napraviti tako da bude mjerljiva s indikatorima koji su potpuni i koji pružaju dovoljno informacija o tome je li se što provelo kako treba i u skladu s međunarodnim smjernicama, ali sukladno dubinskoj analizi gdje zaista leže najveći problemi

Također, prisutan je interes za ulaganje kapitala nepoznatog porijekla u Republiku Hrvatsku, pri čemu postoji rizik da se radi o ”pranju” nezakonito stečenog novca. Posebno složeni oblici korupcije, zloporabe i malverzacije u trgovačkim društvima, izvlačenja i pranja novca imaju i svoju međunarodnu dimenziju.

O svim saznanjima vezanima za korupciju i organizirani kriminal, SOA naglašava u svojem izvješću, SOA izvješćuje policiju i Državno odvjetništvo RH.

Iz Izvješća SOA-e za 2018. godinu izdvojila sam sljedeće: ”pripadnici organiziranog kriminala nastoje koruptivno djelovati prema pojedincima u državnim institucijama kako bi zlorabili svoj položaj i ovlasti te pogodovali organiziranom kriminalu”.

Na glasoviti izvještaj SOA-e iz 2016 godine podsjetio je i Marko Vučetić u svojoj novoj kolumni.

Prema tom Izvješću, koji nije bio tako ponovljen u izvješćima koja su slijedila nakon 2016. godine, ”korupcija u javnoj upravi, državnim institucijama i tijelima te državnim i javnim tvrtkama jedan je od najznačajnijih izazova RH koji ugrožava funkcioniranje tržišta, gospodarski rast, smanjuje porezne izvore i oštećuje državni proračun te stvara nesigurnost i gubitak povjerenja u državne institucije”.

Korupcija smanjuje investicijski potencijal u RH, a odražava se i na međunarodni ugled RH i aktivnosti hrvatskih tvrtki na međunarodnom tržištu. Korupcija neizravno negativno utječe i na nacionalnu sigurnost pa je SOA, u suradnji s drugim nadležnim tijelima, potpora u njezinoj prevenciji i suzbijanju.

”Najčešći oblici korupcije u RH vezani su uz provedbe javnih natječaja za odabir najpovoljnijeg ponuđača, javne nabave, sklapanja poslova neposrednom pogodbom te prilikom izdavanja raznih oblika dozvola i suglasnosti”.

Posebno zabrinjavaju pokušaji koruptivnog utjecaja na političke, pravosudne i druge procese donošenja odluka.

Procesi javne nabave su, zbog velikih financijskih iznosa i važnosti javnog sektora u nacionalnoj ekonomiji, posebno osjetljivi na ”koruptivne pojave i pokušaje da se netransparentnostima, malverzacijama i nezakonitostima nezakonito ”izvlači” novac na štetu državnog proračuna”.

E sad, očito Hrvatska ima problem, ali moramo vidjeti gdje je glavni uzrok problema prije nego ga pokušamo riješiti ili bar kontrolirati i smanjiti na najmanju moguću mjeru.

Potreban nam je jedan kvalitetan due diligence, odnosno dubinska provjera zatečenog stanja, jasna nova Anti-korupcijska strategija i jasni indikatori mjerljivosti zadanih ciljeva po uočenim problemskim sektorima da vidimo naš napredak kao društva u borbi protiv korupcije.

Ne znači da je najmanje korumpiran onaj koji počne prvo vikati da je drugi korumpiran. To jasno potvrđuju i javno dostupna izvješća SOA-e. Postoji također zakoni i načini borbe s korupcijom koji nisu samo rušilački svega do sad ipak napravljenog što je dovelo i do određenih pozitivnih pomaka u nekima od nabrojenih grana.

Je li sudstvo korumpirano samo po sebi i kao suci djeluju mahom samo nestručne, korumpirane moralno upitne osobe koje su u svakom trenutke spremne uskočiti u pomoć na svaki način pripadnicima svoje klike, a pogotovo kada je riječ o pripadniku organiziranog ili gospodarskog kriminala ili bilo koga tko ima dovoljno novaca platiti mito, koje je mahom stekao nelegalnim radnjama?

Je li neovisnost sudaca nešto što im dobro dođe da priječe sve promjene, dakle za perverzno izokretanje značenja te riječi i za očuvanje njihove pozicije?

Ne vjerujem da su svi suci takvi i ne vjerujem da je za sve ”neovisnost” podloga za korupciju. Neki jesu, i nekima sigurno je, ali sigurno ne svi i svima.

Ne mislim jednako tako, ili odbijam vjerovati, da su SVI političari korumpirani, SVI javni službenici, SVI liječnici, SVI gospodarstvenici.

SVI pravnici, učitelji, profesori, SVE oko političkih stranaka i pokreta, SVI javni mediji i novinari, SVE nevladine udruge, SVI profesionalni sportaši kao i sve druge profesije koje su spomenute kao posebno važne u Nacionalnoj sigurnosnoj strategiji.

Je li sudstvo korumpirano samo po sebi i kao suci djeluju mahom samo nestručne, korumpirane moralno upitne osobe koje su u svakom trenutke spremne uskočiti u pomoć na svaki način pripadnicima svoje klike, a pogotovo kada je riječ o pripadniku organiziranog ili gospodarskog kriminala ili bilo koga tko ima dovoljno novaca platiti mito, koje je mahom stekao nelegalnim radnjama?

Takav nihilizam, odnosno takav hrvatski narativ nas ne vodi sam po sebi u rješavanje nagomilanih problema na svim razinama te u prosperitet i ”osjećaj sigurnosti i ukupne kvalitete života”.

Sigurno nas, samo po sebi, ne vodi ni do automatskih učinkovitih promjena i implementacije zakona.

Način borbe Batmana i Jokera, organiziranog kriminala, javne uprave i policije, građana i svih aktera iz ”The Dark Knight” u Gotham Cityju je ipak filmska borba.

Prosperitetni život, uz uvažavanje ustavnih vrijednosti, traži nešto ipak drugo. Uistinu to trenutno možda zvuči kao blasfemija, ali mislim da se građanskim jezikom bez vrijeđanja možemo upustiti u razmjene mišljenja. Dapače, moramo ako želimo graditi demokraciju, vladavinu prava i poštivanje svih ljudskih prava.

Danas mi se ne čini da je micanje teškog sramoćenja iz kaznenog zakona bila najbolja moguća ideja ako nismo kadri konstruktivno razgovarati poštujući naše različitosti.

Dakle, prema mom mišljenju, moramo kao država novu Anti-korupcijsku strategiju promišljeno napraviti tako da bude mjerljiva s indikatorima koji su potpuni i koji pružaju dovoljno informacija o tome je li se što provelo kako treba i u skladu s međunarodnim smjernicama, ali sukladno dubinskoj analizi gdje zaista leže najveći problemi.

Korupcija i gospodarski kriminal nam sputavaju razvitak i prosperitet prema Izvješću SOA-e za 2019/2020. U svakom slučaju se ne odnosi samo na ”njihove” u jednoj grani vlasti, nego na sve i to u svim granama i djelatnostima.

I pravosuđe nam bez sumnje mora biti čvrsto, neovisno i samostalno da bismo to mogli učiniti. Preduvjet za to je stručnost i integritet svih aktera i vladavina prava.

Slučajevi korupcije u pravosuđu ne smiju nam biti izlika, kao ni nesavjesno liječenje u zdravstvu da ne vjerujemo više u pravo ili medicinu.

 

UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, PREKO PAYPAL-A, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.

Još tekstova ovog autora:

     Što nam poručuju tragedije iz Donje Jablanice i Novog Sada
     Hrvatska mora popraviti status starijih osoba u zatvorima
     Izbori su da učinimo nešto dobro i za opću dobrobit
     Koja pravila obvezuju dužnosnike u javnoj komunikaciji
     Upravljanje krizama je vještina koja nam nužno treba u 2024.
     Oblici femicida u Hrvatskoj i prevencija nasilja nad ženama
     Lamentacije – plaće, upravljanje krizama i vladavina prava
     Treba nam rezolucija o položaju i pravima starijih osoba
     Curenje informacije – moramo li i tajne skrivati i od samih sebe
     Učinkovitim kaznama do povjerenja građana i vladavine prava

> Svi tekstovi ovog autora
  • DNEVNI TWEEt DRAGE PILSELA

  • MOLIMO VAS DA PODRŽITE AUTOGRAF UPLATOM PREKO PAYPAL-A:
  • ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    ARHIVA – VRIJEME SUODGOVORNOSTI

    VRIJEME SUODGOVORNOSTI – ostale emisije

     

  • vrijeme i suodgovornosti

  • Facebook

  • Donacije

  • Cigle

  • ekumena

  • javni servis

  • prometej

  • povratak adolfa pilsela

  • u što vijerujemo

  • fraktura 1

  • fraktura 2

  • fraktura 3

  • superknjizara

  • vbz drago

  • vbz 1

  • vbz 2

  • vbz 3

  • vbz 4

  • ljevak 1

  • ljevak 2

  • ljevak 3

  • ljevak 4

  • ljevak 5

  • ljevak 6

  • oceanmore 1

  • oceanmore 2

  • petrineknjige 1

  • petrineknjige 2

  • srednja europa 1

  • srednja europa 2

  • planetopija 1

  • planetopija 2

  • ks 1

  • ks 2

  • ks 3

  • ks 4

  • meandar 1

  • meandar 2

  • meandar 3

  • biblija