novinarstvo s potpisom
Vojko Obersnel
Protekli koncert Marka Perkovića Thompsona na zagrebačkom Hipodromu nije bio samo glazbeni događaj. Bio je to i društveni simptom – jasan podsjetnik na neriješene povijesne traume, na opasnu relativizaciju uloge fašizma u 20. stoljeću i na tihi, ali sve prisutniji pokušaj njegovog normaliziranja u javnom prostoru.
Ne ulazim u pitanje nečijeg glazbenog ukusa. No, kada pozornica postane platforma za poruke koje ne skrivaju nostalgiju prema režimu poraženom u Drugom svjetskom ratu – onda to više nije pitanje glazbe, nego vrijednosnog sustava koji se izravno suprotstavlja temeljima moderne demokratske Hrvatske.
Zato ono što se odvijalo na tom prostoru ne možemo smatrati isključivo glazbom. Javni poziv na pozdrav “Za Dom – Spremni” u izvedbi iz pjesme “Bojna Čavoglave”, uz masovno pjevanje i oduševljenje publike, predstavlja jasan simbolički odjek Nezavisne Države Hrvatske – režima utemeljenog na rasnoj diskriminaciji, progonu i zločinu.
Ono što pojačava opasnost ovog pozdrava je kontekst u kojem je izveden – na pozornici, pred stotinama tisuća ljudi, kao dio masovne manifestacije zajedništva uz uključenje publike. To nije puko “sjećanje na rat” – to je simbolički povratak u mentalni prostor u kojem se radi o NDH i fašističkom pokretu.
Suvremeni antifašizam, koji osobno snažno zagovaram, ne predstavlja nikakav oblik cenzure, i ne traži zabranu glazbe. Njegova je uloga kritički otpor prema veličanju simbola i retorike totalitarnih režima – bilo da se oni kriju u političkom govoru ili izvedbi na koncertnoj pozornici.
Poruke koje asociraju na ustaški režim su opasne poruke, a još je opasnije što se takvi simboli doživljavaju gotovo pa benigno – kao “folklor”, “tradicija” ili “domoljublje”. No istinsko domoljublje ne može nikada počivati na poricanju zločina, na veličanju totalitarne prošlosti ili na isključivosti prema drugima.
Hrvatska je u svom Ustavu jasno definirana kao zemlja nastala na temeljima antifašizma. Taj antifašizam nije ideološki relikt prošlosti, već civilizacijska norma suvremene Europe – temeljna vrijednost svakog društva koje želi ostati demokratsko, otvoreno i uključivo. Suvremeni antifašizam nije pitanje povijesne borbe, već današnje odgovornosti. On se ogleda u našoj spremnosti da stanemo protiv svake pojave mržnje, netolerancije i nasilnog nacionalizma – bez obzira dolaze li oni s političkih govornica, s internetskih platformi ili s koncertnih pozornica.
Latentni fašizam, a kada to kažem izgovaram eufemizam, kojem smo svjedočili na Hipodromu ne izražava samo opasne ideje, nego stvara klimu u kojoj se one mogu lakše proširiti – osobito među mladima koji često nemaju priliku čuti cjelovitu, kritičku i odgovornu interpretaciju povijesti.
Zato nije dovoljno prešutjeti ili se zgražati. Potrebno je jasno reći: veličanje poraženih režima nije sloboda govora, nego prijetnja slobodnom društvu. Suvremeni antifašizam mora biti aktivan – u obrazovanju, u kulturi, u javnom prostoru – jer samo tako možemo sačuvati vrijednosti na kojima počiva demokratska Hrvatska.
U otvorenom društvu, glazba može i smije živjeti. Ali ne smije se koristiti kao platforma za šutljivu rehabilitaciju zločinačkog režima. Ne možemo dopustiti da kroz “domoljublje” prođe poricanje zločina ili glorificiranje nasilnog totalitarizma NDH.
Hrvatska se gradi na antifašizmu, otvorenosti i poštivanju različitosti. A svi mi imamo odgovornost da to aktivno čuvamo – glasno, jasno i bez popuštanja.
Ne bojimo se prošlosti – ali je nećemo iskrivljavati. I ne smijemo šutjeti pred pokušajima da se mržnja predstavi kao identitet, a netolerancija kao patriotizam.
MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN HR8923600001102715720 (SWIFT/BIC: ZABAHR2X za uplate iz inozemstva) ILI PREKO PAYPAL-A. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA KLIKNITE OVDJE.