novinarstvo s potpisom
Kratki repetitorij dosadašnjeg sukoba o izboru predsjednice Vrhovnog suda i neslavnoj odluci Ustavnoga suda
1.Prolog
Izvorno, ovaj je tekst prije neslavne odluke Ustavnoga suda objavljen u tjedniku Express od 26. ožujka ove godine.
U međuvremenu, Ustavni je sud donio novu skandaloznu odluku i bit će zaista zanimljivo vidjeti kako će obrazložiti da je odredba članka 44.a Zakona o sudovima sukladna s Ustavom.
Sigurno je, bit će tu već viđenih bravura, falših citata Europskog suda za ljudska prava, raznih međunarodnih gremija, poput famozne Venecijanske komisije, a i prešućivanja prethodnih odluka samog Ustavnog suda koje su sasvim suprotne onome što je Ustavni sud odlučio u ovome predmetu.
Zato, nije na odmet, prije studiozne analize odluke Ustavnog suda, podsjetiti na bitne elemente sukoba predsjednika Republike Milanovića i Vlade o načinu kako birati predsjednika/predsjednicu Vrhovnoga suda.
Tekst koji je objavljen u Expressu, doživio je zato tek manje izmjene kojima se uvažava odluka Ustavnoga suda kojoj još ne znamo razloge potrebne za njenu kritičku analizu. Možda je ipak najvažnija promjena u naslovu u kojemu je karakterizacija sukoba o izboru predsjednika VSH označena kao ”dosadašnja”.
Jer očito, strastvena, gruba, često nepristojna rasprava između najviših i onih manje visokih dužnosnika o toj temi nema kraja.
Neka stil rasprave ostane na dušu svakome od sudionika, a ovdje, fokusirajmo se na bit: je li odredba članka 44. a Zakona o sudovima ustavna ili, protivno Ustavu reducira izvornu ustavnu ovlast predsjednika Republike da predlaže kandidata za predsjednika/predsjednicu Vrhovnoga suda, je li ustavno predsjedniku Republike i Državnom sudbenom vijeću zakonom mimo Ustava propisivati nove dužnosti te je li postupak izbora predviđen Zakonom u koliziji s onim kojeg propisuje Ustav.
Dakako, tu je i prevažno pitanje hijerarhije pravnih normi i pravne prirode prava i dužnosti predsjednika da predlaže kandidata za predsjednika VSH te pitanje neposredne primjenjivosti Ustava.
Naslovu je dodana i karakterizacija odluke Ustavnoga suda kao ”neslavne”. Jer kako drukčije karakterizirati još jednu visoko politiziranu odluku Ustavnog suda koji, čast iznimkama u redovima sudaca, prečesto funkcionira kao stranački ogranak HDZ-a.
2.Sukus sukoba
Sukob predsjednika Republike Zorana Milanovića i premijera Andreja Plenkovića s pridruženim Vladinim i saborskim dužnosnicima na čelu s predsjednikom Hrvatskog sabora Gordanom Jandrokovićem, uz prateći veliki orkestar drugih političara, novinara i profesora, već dulje vrijeme svakodnevno puni medije oprečnim stanovištima o tome kako izabrati predsjednicu ili predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske (VSRH).
Ne manjka argumenata, zanimljivih, kvalitetnih, ali i sasvim promašenih, da ne kažem neznalačkih, ali i grubih uvreda koje razmjenjuju vodeći akteri spora.
Spor je pravne i političke naravi.
Pravno, ključno je pitanje je li članak 44.a Zakona o sudovima sukladan članku 116. stavak 2. Ustava i nekim drugim ustavnim odredbama. Ako zaključak analize ustavnosti navedene odredbe Zakona o sudovima taj da je Zakon neustavan, postavlja se pitanje kako provesti postupak izbora predsjednika ili predsjednice Vrhovnog suda i može li se uopće provesti.
Politički aspekt sukoba višedimenzionalan je. S jedne strane, predsjednik Republike tvrdi da je neustavna odredba članka 44.a uvedena u Zakon s namjerom da okrnji izvornu ovlast predsjednika Republike da predlaže predsjednika VSRH.
Također, sukob se interpretira i kao pokušaj združenih snaga vladajuće većine i moćnog, HDZ-u sklonog pravosudnog lobija da spriječe izbor profesorice Zlate Đurđević ili drugog kandidata sklonog reformama pravosuđa koje, barem prema stavu mnogih medija, stručnjaka i anketa slovi kao neefikasno, nestručno, čak i korumpirano, potpuno nesklono bilo kakvim ozbiljnim reformama.
Postoji cijela serija knjiga ”For Dummies”, u prijevodu, ”Za neznalice” koje na popularan način, na mnogim jezicima informiraju građane o kompjuterima, popravku automobila, nogometu i koječemu drugome, pa i o Freudu i marksizmu.
U dosadašnjim je raspravama u ovome sukobu rečeno puno svega i svačega, zanimljivih i pravno korektnih argumenata, ali često i pravnih besmislica, čak i od onih od kojih se to s obzirom na njihovu profesiju nikako ne bi očekivalo.
Upravo zato, na poziv redakcije ovih novina sačinio sam kratki repetitorij sukoba uz svoju ocjenu pravnih aspekata slučaja. Politički je aspekt toliko jasan da ga ne treba detaljnije obrazlagati čak ni ”dumijima”.
3.Jesu li tekst ustavne norme i tekst zakonske norme usklađeni?
3.a Postupak izbora prema Ustavu
Kaže članak 116. stavak 2. Ustava: ”Predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske, uz prethodno mišljenje Opće sjednice Vrhovnog suda Republike Hrvatske i nadležnog odbora Hrvatskoga sabora, na prijedlog predsjednika Republike bira i razrješuje Hrvatski sabor (…)”.
Dakle, Ustavom je predviđeno da predsjednik Republike predlaže kandidata bez ikakvog poziva ili natječaja, naprosto kao akt vlasti. ”Odluka o razrješenju predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske, slično kao i ona o njegovom imenovanju, jest akt vladanja koji ne pretpostavlja provedbu prethodnog postupka koji bi uključivao izvođenje dokaza, pravo na očitovanje i iznošenje kontraargumentacije, te pravo na podnošenje pravnog lijeka”. (Odluka Ustavnog suda br. U-I-190/2001, od 12. srpnja 2001.).
Ustav je predvidio takav način izbora predsjednika VSRH zbog zadaća predsjednika VSRH koje ga određuju kao svojevrsnog čelnika pravosuđa, ali i zbog ostvarenja ustavnog načela podjele i međusobne kontrole vlasti. Njegov je izbor politički, u Saboru, a prijedlog od strane predsjednika Republike, nestranačke osobe, trebao bi jamčiti da izbor neće biti stranački.
U izboru sudjeluje više važnih institucija državne vlasti: Sabor odlučuje, ali koji to ne može mimo prijedloga predsjednika Republike, predsjednik koji za svoj prijedlog treba odluku Sabora, te, kao savjetodavni faktori, pravosuđe (Opća sjednica VSRH) i Odbor za pravosuđe Hrvatskog sabora.
Slikovito, postupak izbora izgleda ovako:
3.b Postupak prema članku 44.a Zakona o sudovima
Nasuprot citiranoj odredbi Ustava, Zakon o sudovima u novom članku 44. predviđa da postupak izbora pokreće Državno sudbeno vijeće (DSV) javnim pozivom s određenim rokovima i objavom u Narodnim novinama (stavci 1. i 2).
Kandidati se prijavljuju DSV-u, a uz prijavu podnose program i životopis. DSV prijave objavljuje na svojoj mrežnoj stranici (stavak 3.). Nakon toga, pristigle prijave DSV šalje Uredu predsjednika Republike koji će o kandidatima zatražiti mišljenje Opće sjednice VSRH i nadležnog odbora Hrvatskog sabora.
Međutim, svakako treba istaći da se, koliko znam, ni jedan od dosadašnjih komentatora nije osvrnuo na činjenicu da zakonodavac kod promjene Zakona o sudovima kojom je predvidio ovu proceduru nije brisao članak 44. stavak 2. koji je potpuno identičan članku 116. stavak 2. Ustava.
Dakle, Zakon o sudovima, zapravo, sadrži paralelno obje procedure koje su međusobno inkompatibilne, i onu kakvu predviđa Ustav, i novu koja je unesena 2018. godine. To je samo po sebi suprotno ustavnom načelu vladavine prava kao jednoj od najviših ustavnih vrednota (članak 3. Ustava).
3.c. Koje su razlike ustavne procedure od one koju u članku 44.a predviđa Zakon i koje se odredbe Zakona čine protivne Ustavu?
Razlike Ustava i Zakona su:
Očito je, postupak izbora prema Zakonu bitno je drukčiji od onoga koji predviđa Ustav i nosi snažne elemente redukcije izvorne ustavne ovlasti predsjednika Republike da predlaže kandidata za dužnost predsjednika VSRH.
Tvrdnja kako Zakon samo detaljizira Ustavom predviđeni postupak, proizvoljna je i netočna jer u odnosu na Ustav ne razrađuje postojeću ustavnu formu izbora predsjednika VSRH, već propisuje drukčiju, bitno različitu proceduru koja se od Ustava razlikuje u ovdje navedenim bitnim elementima.
4.Odnos članka 44.a Zakona o sudovima i članka 98. Ustava
Ustav u članku 98. nabraja dužnosti (ovlasti) predsjednika Republike na način da neke od njih navodi u tome članku, a mnoge druge navodi na odgovarajućem mjestu Ustava, uključivši i onu da predlaže predsjednika VSRH. Članak 98. nabrajajući neke od dužnosti izričito navodi da predsjednik Republike ”obavlja druge dužnosti određene Ustavom”.
Dakle, predsjedniku Republike se ne mogu, osim Ustavom, odrediti druge dužnosti, pa ni zakonom. Suprotno tome, članak 44.a Zakona o sudovima nalaže predsjedniku Republike da pribavlja mišljenja Opće sjednice Vrhovnog suda i Odbora za pravosuđe Hrvatskog sabora. Tako što suprotno je članku 98. Ustava. Uz to, neobično je da predsjednik Republike komunicira, ne sa Saborom kao institucijom, nego s njegovim radnim tijelom, Odborom za pravosuđe.
Dakle, Zakon predsjedniku Republike daje u ovlast/dužnost obavljanje određenih poslova iako mu Ustav takvu dužnost ne postavlja. S obzirom na to da članak 98. Ustava izričito kaže da se poslovi/dužnosti/ovlasti predsjednika Republike propisuju isključivo Ustavom, članak 44.a suprotan je toj odredbi Ustava.
5.Odnos članka 44.a Zakona prema ustavnoj ulozi Državnog sudbenog vijeća
Članak 121. Ustava definira Državno sudbeno vijeće (DSV) kao samostalno i neovisno tijelo koje osigurava samostalnost i neovisnost pravosuđa te mu određuje nadležnost da odlučuje o imenovanju, napredovanju, premještaju i razrješenju sudaca i predsjednika sudova i njihovoj stegovnoj odgovornosti, OSIM PREDSJEDNIKA VRHOVNOG SUDA REPUBLIKE HRVATSKE.
Dakle, DSV prema Ustavu nema nikakvu ulogu u izboru predsjednika Vrhovnog suda Republike Hrvatske. Međutim, Zakon mu u članku 44.a stavlja u zadaću raspisivanje poziva na koji se javljaju kandidati za dužnost predsjednika VSRH. Jednako kao i u slučaju predsjednika Republike, dužnosti DSV-a propisane su Ustavom i ne mogu se proširivati ili smanjivati Zakonom.
Dakle, ako slijedimo tu logiku, neustavno je zakonom propisivati nove/druge nadležnosti DSV-u osim onih koje su mu navedene u Ustavu. To se odnosi, i na članak 44.a Zakona o sudovima, i na članak 44.c stavak 2. istog Zakona koje DSV-u stavlja u nadležnost da utvrđuje okolnosti prestanka nadležnosti predsjednika Vrhovnog suda.
Ustavni sud je o proširenju nadležnosti Ustavom ustanovljenih državnih tijela već odavno zauzeo jasno stanovište. U svojoj odluci U-I-659/1994, 15. ožujka 2000. pod 13. naveo je:
”Uvažavajući navedena polazišta, Sud utvrđuje da se Ustavom propisana razdioba nadležnosti između državnih vlasti najbolje štiti ako zakonodavcu nije dopušteno zakonima zadirati u Ustavom utvrđene ovlasti i dužnosti najviših tijela državne vlasti predviđenih Ustavom. U postupku ocjene ustavnosti Zakona o Državnom sudbenom vijeću, Sud je stoga zauzeo stajalište da ovlasti i dužnosti koje pripadaju najvišim Ustavom utvrđenim tijelima unutar svake od državnih vlasti – a koje su (ovlasti i dužnosti) također propisane Ustavom – ne mogu biti ni proširivane ni ograničavane zakonima, jer bi to moglo utjecati na njihov Ustavom utvrđeni položaj i na međusobne odnose među njima, a time i na temeljna obilježja ustavnopravnog poretka kakav je izvorno ustrojen Ustavom.”
Naravno, ovo se odnosi, ne samo na DSV, već i na druga državna tijela, uključivši i predsjednika Republike. Polazeći od takvog stanovišta, jasno je kako je članak 44.a kojim se u nadležnost DSV-a stavlja raspisivanje poziva u postupku izbora predsjednika VSH protivan Ustavu.
Naravno, isto se odnosi i na uvođenje novih obveza predsjedniku Republike (neposredna komunikacija s Odborom za pravosuđe Hrvatskog sabora i Općom sjednicom VSRH).
Ovlast koju Ustav u članku 121. stavak 7. daje zakonodavcu da zakonom uredi ustrojstvo, djelokrug, način izbora članova i način rada DSV u kontekstu prije citirane odluke Ustavnog suda znači tek da je zakonodavac ”na temelju izričite ustavne ovlasti ovlašten zakonom urediti djelokrug DSV-a, što znači i razraditi ga onim poslovima koji izravno, logički i smisleno proizlaze iz njegova Ustavom određenog djelokruga”. (Odluka Ustavnog suda br. U-I-191/2001, 30. ožujka 2010. pod 5.4.)
S obzirom na to da izbor predsjednika VSH nije u nadležnosti DSV-a, jasno je kako raspisivanje poziva za izbor predsjednika VSH prelazi okvire Ustavom utvrđene nadležnosti DSV-a.
6.Neustavnost Zakona o sudovima i postupanje predsjednika Republike
Članak 44.a Zakona o sudovima neustavan je:
U javnosti se često isticala teza kako predsjednik Milanović, čak i ako je Zakon o sudovima protivan Ustavu, treba postupiti po tome Zakonu, barem dok na njegovu inicijativu ili na drugi način Ustavni sud ne utvrdi neustavnost Zakona. Takva je teza pogrešna.
Kad bi primijenio neustavni Zakon, predsjednik bi kršio Ustav. Ustavna norma (bilo koja, pa i ova o izboru predsjednika VSH) nižeg je ranga od Ustava i mora biti suglasna s njim.
Uz to, sam Zakon sadrži u članku 44. odredbu koja je identična s onom iz Ustava i koja je u suprotnosti s člankom 44.a Zakona, pa se može reći da je predsjednik Republike postupa suprotno Zakonu kako god postupio.
Ustavne norme su u Republici Hrvatskoj, za razliku od pravnog sustava bivše Jugoslavije, neposredno primjenjive.
Predsjednik Republike dužan je primijeniti Ustav i kao višu pravnu normu od Zakona. Lex superior derogat legi inferiori klasično je načelo tumačenja prava i rješavanja kolizije propisa različitog ranga.
Profesor Smerdel u svojoj knjizi ”Ustavno uređenje europske Hrvatske” (Narodne novine, Zagreb, 2013, str. 5-6) ističe kako Ustav treba primijeniti neposredno kad god je to moguće. ”Ustav je najviši pravni akt koji se izravno primjenjuje i svatko se ima pravo pozvati na ustavno zajamčene slobode i prava (…)”.
Smerdel ističe i kritizira kako se dugo u javnosti i znanosti tumačilo kako je ustavno pravo samo skup načela i općih uputa, ne skup izravno primjenjivih normi. ”Uslijed toga se i danas slabo razumije i u pravni život teško prodire pravilo o izravnom pravnom učinku i nadređenosti normi ustavnog prava odredbama svih ostalih grana prava. Iz toga proizlaze ozbiljne poteškoće u djelovanju hrvatskog pravnog sustava”.
Bez obzira na to što je predsjednik Milanović ispravno postupio što je u situaciji kolizije Ustava i Zakona izravno primijenio pravnu normu, imamo situaciju u kojoj je Ustavni sud ipak ustvrdio da Zakon jest u suglasju s Ustavom. To je jedan od ozbiljnih ustupaka kakve je Ustavni sud već znao činiti vladajućoj politici.
Ustavni sud, kad se već vodi dominantno političkim motivima, mogao je naći i blažu varijantu odluke, u kojoj bi utvrdio da postupak prema članku 44.a Zakona nije protivan Ustavu, ali da je tek pomoćno i fakultativno sredstvo koje može pomoći predsjedniku Republike, ali ne i ograničavati ga.
Bio bi to kompromis koji bi mnogi pravnici kritizirali. Ali, ionako, riječ je u prvom redu o politici, manje o pravu. Takva je odluka mogla dovesti do stišavanja konflikta i izbjegavanja mogućih blokada koje bi on mogao imati za pravni i politički sustav.
Sada, kada je Ustavni sud ustvrdio da je predsjednik Republike, bez obzira na sve navedeno, ipak dužan postupiti po članku 44.a Zakona, lako bismo mogli svjedočiti ozbiljnom političkom potresu i nastavku žestokih političkih sukoba transponiranih na druga područja koja traže suradnju predsjednika Republike i Vlade, odnosno, vladajuće većine.
Kako sad stvari stoje, po žestini, teškim riječima, uvredama i drugim karakteristikama medijskog prepucavanja predsjednika Republike s jedne strane, premijera Plenkovića, predsjednika Sabora Jandrokovića, zastupnika Pupovca i više drugih osoba s protivne strane, izgleda da ćemo svjedočiti dugoročnom konfliktu u vrhu hrvatske politike s još ne sasvim sagledivim političkim posljedicama.
(KRAJ)
UKOLIKO VAM SE TEKST DOPADA I VOLITE NEZAVISNO I KVALITETNO NOVINARSTVO, VI MOŽETE PODRŽATI AUTOGRAF PA I NAJMANJOM MOGUĆOM UPLATOM NA NAŠ RAČUN, PREKO PAYPAL-A, POZIVOM NA BROJ 060 800 333 ILI SLANJEM SMS PORUKE NA 647647 UZ KLJUČNU RIJEČ DEMOS. HVALA! ZA VIŠE INFORMACIJA I PRECIZNE UPUTE KLIKNITE OVDJE.