novinarstvo s potpisom
”Živimo u recesiji koja se odražava i na kazališta. Svjedoci smo zatvaranja umjetničkih teatara u Nizozemskoj, Francuskoj, ukidanja subvencija i manjka publike. I ne mislim da su za to krivi političari ili gledatelji. No ništa nećemo postići time što ćemo samo konstatirati kakvo je stanje. Mi smo ti koji moramo pronaći alternativni kazališni govor, nove estetike. Stoga Europska kazališna konvencija kao najveća mreža gradskih i državnih kazališta u Europi djeluje na svim razinama, od Europskoga parlamenta do lokalnih zajednica, kako bi se vratio dignitet umjetničkom kazalištu”, kazala je Dubravka Vrgoč, ravnateljica Zagrebačkoga kazališta mladih, koja je drugi put izabrana za predsjednicu Europske kazališne konvencije.
U protekla četiri dana u Zagrebačkom kazalištu mladih održavala se 50. generalna skupština Europske kazališne konvencije, koja je ove godine proslavila 25. godišnjicu postojanja i prvi je put održana u nekom kazalištu.
Dubravka Vrgoč tu važnu funkciju na čelu najveće mreže europskih kazališta obnaša od 2011., a dvije godine prije toga bila je potpredsjednica. Inače, to je prvi put da je na čelu Europske kazališne konvencije hrvatski kazališni djelatnik.
”Moramo konstatirati da Zagrebačko kazalište mladih nema manjak publike, a statistike u Njemačkoj pokazale su da više ljudi odlazi u kazalište nego na utakmice Bundeslige. Dakle, nade ima, no budućnost kazališta ne smije se prepustiti tržištu, umjetničko kazalište ne može se ‘industrijalizirati’ i upravo ljudi iz kazališta usmjeravaju ga i mijenjaju. Svaki se teatar može zatvoriti u jedan dan, ali trebat će 10 godina da se ponovno otvori”, rekla je Dubravka Vrgoč.
Na konvenciji je sudjelovalo 65 kazališnih ravnatelja, redatelja, producenata i dramskih umjetnika iz najprestižnijih europskih teatara, a jedan od sudionika bio je i dobitnik Europske kazališne nagrade Stefano Kaegi iz Rimini Prokolla. On je o novim formama kazališta i borbi za preživljavanje umjetničkoga teatra govorio s hrvatskim redateljima Ivicom Buljanom i Bobom Jelčićem.
Novi direktor ureda za kulturu Europske komisije Karel Batak predstavio je novi program EK-a “Kreativna Europa 2014. − 2020.”, u kojem su kao prioriteti navedeni redefiniranje institucije teatra i razvoj publike.
“Mi u Zagrebu pitamo se što je s onim problemima vezanima za estetske kategorije, što je teatar uopće u posljednje vrijeme napravio kako bi privukao publiku, na koji način teatar danas odgovara ili ne odgovara izazovima vremena te što smo doista od početka tisućljeća učinili kako bismo pronašli alternativni kazališni govor i pokazali da je teatru doista mjesto u vremenu u kojemu sada živimo”, rekla je Dubravka Vrgoč.
U Zagrebu će se osnovati i kazališni laboratorij ETC Lab Art of Agining u koji će tijekom dvije godine biti uključeno osam kazališta na temelju četiri dramska teksta. Prema tim tekstovima nastat će osam predstava i festival koji će ih ujediniti te projekt mobilnoga teatra Europskoga kazališnog laboratorija. On će putovati zemljama sudionicama, a naglasak će biti na tome da se predstave izvode izvan uobičajenih teatarskih prostora.
“Riječ je o inicijativi kojom se želi realizirati mobilni teatar koji bi putovao od grada do grada, a način na koji bi se predstavio publici podrazumijevao bi neke posve nove forme”, objasnila je Dubravka Vrgoč.